Макар че съм изкарала целия си трудов опит в образованието(а може би точно затова), не съм кой знае какъв привърженик на училищното образование в модела, който ни се поднася у нас. Системата тук не дава възможност на никого. Тъпите не научават нищо, защото за тях е прекалено сложно, дивеят и пречат на останалите, умните пък, защото тъпаците им пречат с безобразното си държание в училище, подкрепяно активно от системата.
Домашното образование не осигурява никаква възможност за живот и реализация в България после. Задължително обучаваният по такъв начин трябва да излезе навън. Освен това домашното обучение няма как да даде качествени знания по всички предмети, както изисква образованието в този момент, за да ти издаде документ. Ако изобщо се пребориш за такъв, де.....Вижда ми се подходящо за деца, с изявени способности в една област, която ще развиват и работят после някъде по света, всичко друго за обща култура. И родители с дебели банкови сметки.
У нас трябва реформа, но не глупостите на всяко поредно правителство. Лесно е, но неизгодно за някого явно. Децата трябва да бъдат разделени според интересите и възможностите им в различни класове за всеки отделен предмет. Ако по математика е силен, ще е в силен клас, с повече часове, с труден материал и с други като него. По история пък да речем ще е в клас, където се преподава на елементарно ниво, малко часове, за общо сведение по материала. Ще се намали и висенето в училище по цял работен ден, защото всяко дете ще избере не повече от 2-3 предмета, по които да заляга. Ще има не малко, които по всички предмети ще изберат минимума и ще спасят себе си, родителите, учителите и връстниците си от необходимостта да търпят образователните им мъки. Домашните ще бъдат много по математика да речем, но по история изобщо няма да има нужда от зубрене на урока часове наред наизуст, защото с разбиране не става. Чак тогава домашното образование ще стане възможно и у нас, защото детето все ще успее да покрие минимума за издаване на някаква диплома отнякъде. И да работи нещо си с нея. Не че ще доживея да го видя, но.... би ме зарадвало такова разбиране за образованието.
Точно това е същността на училищното образование в САЩ. По всеки предмет детето е в различен клас в зависимост от способностите си. Има задължителни предмети, има и избираеми. В някои училища в Англия е същото. Наскоро видях дипломата на един англичанин. Представляваше списък с предмети от сорта на:
Математика - 5 ниво (или там както им се казват нивата)
История - 2 ниво
Английски - 3 ниво
Всеки знае определено ниво какви знания покрива. За да получиш диплома трябва да имаш определен минимум, например Математика - 2 ниво, История 1 и т.н.
Мечтая и тук да стане така.