Хора, които не са ходили на училище

  • 11 328
  • 156
  •   1
Отговори
# 75
  • Бургас
  • Мнения: 6 911

Макар че съм изкарала целия си трудов опит в образованието(а може би точно затова), не съм кой знае какъв привърженик на училищното образование в модела, който ни се поднася у нас. Системата тук не дава възможност на никого. Тъпите не научават нищо, защото за тях е прекалено сложно, дивеят и пречат на останалите, умните пък, защото тъпаците им пречат с безобразното си държание в училище, подкрепяно активно от системата.
Домашното образование не осигурява никаква възможност за живот и реализация в България после. Задължително обучаваният по такъв начин трябва да излезе навън. Освен това домашното обучение няма как да даде качествени знания по всички предмети, както изисква образованието в този момент, за да ти издаде документ. Ако изобщо се пребориш за такъв, де.....Вижда ми се подходящо за деца, с изявени способности в една област, която ще развиват и работят после някъде по света, всичко друго за обща култура. И родители с дебели банкови сметки.
У нас трябва реформа, но не глупостите на всяко поредно правителство. Лесно е, но неизгодно за някого явно. Децата трябва да бъдат разделени според интересите и възможностите им в различни класове за всеки отделен предмет. Ако по математика е силен, ще е в силен клас, с повече часове, с труден материал и с други като него. По история пък да речем ще е в клас, където се преподава на елементарно ниво, малко часове, за общо сведение по материала. Ще се намали и висенето в училище по цял работен ден, защото всяко дете ще избере не повече от 2-3 предмета, по които да заляга. Ще има не малко, които по всички предмети ще изберат минимума и ще спасят себе си, родителите, учителите и връстниците си от необходимостта да търпят образователните им мъки. Домашните ще бъдат много по математика да речем, но по история изобщо няма да има нужда от зубрене на урока часове наред наизуст, защото с разбиране не става. Чак тогава домашното образование ще стане възможно и у нас, защото детето все ще успее да покрие минимума за издаване на някаква диплома отнякъде. И да работи нещо си с нея. Не че ще доживея да го видя, но.... би ме зарадвало такова разбиране за образованието.

Точно това е същността на училищното образование в САЩ. По всеки предмет детето е в различен клас в зависимост от способностите си. Има задължителни предмети, има и избираеми. В някои училища в Англия е същото. Наскоро видях дипломата на един англичанин. Представляваше списък с предмети от сорта на:
Математика - 5 ниво (или там както им се казват нивата)
История - 2 ниво
Английски - 3 ниво
Всеки знае определено ниво какви знания покрива. За да получиш диплома трябва да имаш определен минимум, например Математика - 2 ниво, История 1 и т.н.

Мечтая и тук да стане така.

# 76
  • Мнения: 5 710
мдам, и затова ако има проблем с ученето тутакси се завежда под някаква полит. коректна форма на 'тъпо' , както каза  по-назад работещата в сферата,  и от там насетне Гатака. Същото и  ако е 'активно' медикаментите ги предписват като бонбонки, за да е лесно на персонала и да не 'пречат на останалите'. изобщо не разбирам Щатите защо се спрягат, като пример, ср. им образование е на катастрофално ниво. мечтайте поне за системи от топ 10.

Последна редакция: чт, 13 фев 2014, 13:29 от Blue-footed Booby

# 77
  • Бургас
  • Мнения: 6 911
...изобщо не разбирам Щатите защо се спрягат, като пример, ср. им образование е на катастрофално ниво

Не знам доколко е катастрофално, но е факт, че държавата им е водеща икономика в света. Ние като сме много умни и образованието ни е добро, защо не можем да се измъкнем все още от калта?

# 78
  • sofia
  • Мнения: 8 939
Системите от топ 10 не са държави с толкова разнородно (като произход) и многобройно население.
Вярно е, че всеки щат може да води собствена образователна политика, но предполагам (не съм проучвала), че все пак има някакъв общ стандарт, който трябва да се покрие.

Тук си споделяме какви варианти има, кой какво е чул и видял.
Кой за какво мечтае е съвсем отделна тема.....аз може да мечтая детето ми да стане космонавт, но то да няма капацитета и най-съвършената образователна система няма да може да му го даде.
Важен момент е и начина, по който се случва ориентирането (разпределението спрямо успех, профилирането и подобни), имаш ли шанс за промяна на избора, на какъв етап от обучението се случва. Подобни детайли не са за пренебрегване, когато се разглежда средното образование, като цяло.
Това, което описва Туитис е един вид профилиране, но сам си го правиш. Т.е. после сам ще се пустосваш за избора на специализация. При нас специализацията ти е известна предварително и хорариума също.

# 79
  • Мнения: 5 710
...изобщо не разбирам Щатите защо се спрягат, като пример, ср. им образование е на катастрофално ниво

Не знам доколко е катастрофално, но е факт, че държавата им е водеща икономика в света. Ние като сме много умни и образованието ни е добро, защо не можем да се измъкнем все още от калта?

Не е толкова просто, мога да ти отговоря, но ще отклоня много темата. Има доста статистики, които класират глобално и САЩ са малко под или около средното за света, много европейски страни са преди тях. Така че не могат да бъдат пример. ПИЗА например ги класира на 36мято от 65 страни, ние47. Тоест не ни дели цял Океан качество в образованието. Затова ми е по-интересно каква е системата при лидерите - страните от Азия, Лихтенщайн, Холандия, Швейцария и тн.  Има ли  там домашното образование и каква е разликата с нашето общо.  Да се равняваме по Щатите ми се струва ниска топка Или с Русия., защото и те  около САЩ в класацията, а и както казва веси1 това са мега-страни.  
Лидерите са други просто и е интересно как те постигат резултатите , с какви системи.
А и не са чак толкова далеч, повечето от страните в топ 20 са европейски.

Иначе за домашно образование вероятно Щатите имат огромен опит, но не съм сигурна колко е адекватен на ситуацията и нивото днес т.е на фона на водещите системи. Едно време вероятно е имало логика да се развива това нещо - големи разстояния, свобода на личността, избора, разлинчни обществени течения и тн. Днес. ми се струва остаряла тази идея, като училищата Монтесори, напр. , които в 60тте г. вероятно са били голям хит за желаещите да се формират в елити, но системите не стоят статични и сега в едно държавно училище се случват горе долу същите неща.

Това е лично мнение, разбира се, надявам се задокеанските ни съфорумки да не се засегнат, не се изказвам от -фобска гледна точка, просто не разбирам защо трябва да се дава за пример система, която не лидер, и в която очевидно няма нищо иновативно и интересно.

# 80
  • sofia
  • Мнения: 8 939
Разработили са системите си в съобразявайки се с това какви цели имат като общество и държава, накъде ще се развиват и пр.
Някой да знае какви цели има нашата държава и за к`во се бори? Пък и да има разписана някъде някоя стратегия, дали управляващите отмятат точка по точка задачите?  Mr. Green

# 81
  • Мнения: 7 171
За "Ън", атеистка съм.  Laughing Не зная защо ти е прозвучало така, но това, което съм написала е самата истина. Вероятно ако дам подробности, ще ме разбереш по-добре, но не искам.  Wink

По въпроса за английското образование, някой беше писал по-горе, че "в някои училища" било с избор на предмети. Английската система много отдавна е така. Има О levels, A levels, избираш си сам предметите, по които искаш да се подготвиш на съответното ниво. Предимства сигурно има, но има и недостатъци. Моят съпруг е с О  level по английски, и аз с моята английска гимназия съм мноооого по-напред в познанията си по английска (и американска) литература от него.

Не зная защо в коментарите за най-добрите системи в света пропуснахте Финландия, която обективно се смята за лидер в образованието. Всъщност, Канада също е на едно от първите места.

# 82
  • Мнения: 7 837
Без да искам да влизам в спорове за системи и ПИСА, само да споделя, че Щатите имат и класация по отделни щати, на база събрани резултати са ПИСА (защото те са като малки държави), съотнесени към другите. Та на тази база, някои щати като Масачузетс и още няколко например, са много в по-челни позиция в класацията, много преди доста европейски страни.  Моят щат например, беше в топ 3, веднага след Финландия по четене при 4-класниците в едно от проучванията.

Да, образователната система не е идеална, предстои реформа, но не е тайна, че донякъде ниските места специално на Щатите в световните класации, се дължат и на факта, че тук не можеш да си позволиш дискриминация и се събират резултати от различни райони, различни социо-икономически групи и много училища, в които за доста деца, английският е втори език. Китай например, за поредна година, предоставя резултати само от шанхайски училища и отказва всякакъв достъп до друга информация.
С това не искам да влизам в спор коя система, колко е добра или лоша, просто има моменти, които се изпускат.  Simple Smile

# 83
# 84
  • Мнения: 7 171
Без да искам да влизам в спорове за системи и ПИСА, само да споделя, че Щатите имат и класация по отделни щати, на база събрани резултати са ПИСА (защото те са като малки държави), съотнесени към другите. Та на тази база, някои щати като Масачузетс и още няколко например, са много в по-челни позиция в класацията, много преди доста европейски страни.  Моят щат например, беше в топ 3, веднага след Финландия по четене при 4-класниците в едно от проучванията.

Да, образователната система не е идеална, предстои реформа, но не е тайна, че донякъде ниските места специално на Щатите в световните класации, се дължат и на факта, че тук не можеш да си позволиш дискриминация и се събират резултати от различни райони, различни социо-икономически групи и много училища, в които за доста деца, английският е втори език. Китай например, за поредна година, предоставя резултати само от шанхайски училища и отказва всякакъв достъп до друга информация.
С това не искам да влизам в спор коя система, колко е добра или лоша, просто има моменти, които се изпускат.  Simple Smile

Кейси, бах започнала да пиша, но го изтрих. Сега ще го напиша, защото ме провокира.  Laughing
Системата замерва нивото на образование, като отдава значение на това дали има разлики в зависимост от социално положение, образователно ниво на родителите, местоживеене. Например във Финландия няма значение дали живееш в топ квартала в Хелзинки или в най-затънтеното село в Лапландия - шансовете ти да получиш добро образование са еднакви. В същото време, в една Гремания, която е уж много социална държава, социо-икономическия статус е определящ за доброто образование. За САЩ е ясно, че е така, както казваш. Проблемът е, че има толкова фрапиращи различия в резултатите от училище, примерно в Бостън и инър сити скул в Детройт, че като цяло нивото пада надолу.

# 85
  • Мнения: 5 710
Значи аз не исках да прозвуча хейтваща, а си дадох сметка от поста по-назад на момичето, което работи в системата и каза нещо от сорта, че тъпите трябва да се отделят при тъпите, за да вървят умните напред.  Това според мен е остаряла концепция, която освен разделение и сочене на пръст към деца и отрязан достъп в бъдеще друго не може да направи.Профилиране е реално и логично да се случи в гимназията, не в основното училище на база приравняване към някакъв по-висок стандрат, което криво ляво става и до ден днешен у нас. Ако има някой доказано 'тъп', той може да използва например с разрешение калкулатор в клас, това съм го чувала за Италия . Аз обаче лично не вярвам че има тъпи деца, но мисля, че  има възрастни, които не могат да ги научат. И когато тези възрастни са се циментирали ч/з синдикати и всеки опит за реформа се превръща в някакво бойно поле и всичко е обвито в романтиката от 'призванието' на тези герои- учителите, от  това страдат децата и идват на дневен ред лесните решения - етикетирането и все по-ниската възраст за разделяне на зърното от плявата.

Системата трябва да е такава, че цитирам да "няма значение дали живееш в топ квартала в Хелзинки или в най-затънтеното село в Лапландия - шансовете ти да получиш добро образование са еднакви" Системата е един достъп към качество нищо повече.

А домашното образование е една остаряла форма, която е нелогично да може да се случва добре, защото не може един родител да преподава всички предмети и накрая да се покриват стандарти. Вероятно е било така, когато физиката е стигала до механичните закони, химията до опита 'сребърно огледало', а математиката до просто тройно правило. В момента в 10ти клас се очаква едно дете да може да изравнява химични уравнения, натиска в/у децата е голям и не виждам как един човек ( родител) може да се справи с всичко това. Айде в първите 3-4 класа докато го научи да пише и чете как да е, после на училище.

# 86
  • Бургас
  • Мнения: 6 911
Е, никой не е нарекал децата "тъпи". Просто едни им вървиматематиката, други литературата. Това не прави нито едните, нито другите тъпи. Аз като човек математик изпитвах огромни мъки само като отворех учебника по история. Направо изпитвах непоносимост към този предмет и искрено се радвах, че в техникума я учихме само до 9-ти клас.
Като споменахте за химични уравнения. Нека всеки си сложи ръка на сърцето и да си признае дали го помни това.

# 87
  • Мнения: 7 171
Е, никой не е нарекал децата "тъпи". Просто едни им вървиматематиката, други литературата. Това не прави нито едните, нито другите тъпи. Аз като човек математик изпитвах огромни мъки само като отворех учебника по история. Направо изпитвах непоносимост към този предмет и искрено се радвах, че в техникума я учихме само до 9-ти клас.
Като споменахте за химични уравнения. Нека всеки си сложи ръка на сърцето и да си признае дали го помни това.

Да, с ръка на сърцето,  Laughing даже ми бяха интересни. Но си признавам, че кандидатствах с химия и после учих неорганична и органична химия в университета. Математиката я обожавах и решавах задачи за удоволствие. И досега го правя.  Laughing

Виж, задачите по физика не ми вървяха. И досега не разбирам защо, но факт. Не ми липсва физиката изобщо като предмет. Иначе другите предмети си ги обичах.

Сега карам второ/трето образование  Mr. Green; стигнала съм до седми клас и много ми е приятно да си доучвам.  Joy Непрекъснато сюрпризирам колегите си с нещо ново и интересно.  Laughing

# 88
  • Мнения: 7 837

Кейси, бах започнала да пиша, но го изтрих. Сега ще го напиша, защото ме провокира.  Laughing
Системата замерва нивото на образование, като отдава значение на това дали има разлики в зависимост от социално положение, образователно ниво на родителите, местоживеене. Например във Финландия няма значение дали живееш в топ квартала в Хелзинки или в най-затънтеното село в Лапландия - шансовете ти да получиш добро образование са еднакви. В същото време, в една Гремания, която е уж много социална държава, социо-икономическия статус е определящ за доброто образование. За САЩ е ясно, че е така, както казваш. Проблемът е, че има толкова фрапиращи различия в резултатите от училище, примерно в Бостън и инър сити скул в Детройт, че като цяло нивото пада надолу.

Не можем да знаем, какво всзима под внимание едно изследване.
Ето другото независимо TIMSS с последните резултати от 2012, Щатите са много по-напред в класациите. Включително, флоридските 4-класници дишат във врата на финландчета  Simple Smile http://www.motherjones.com/kevin-drum/2012/12/how-do-american-ki … ience-and-reading

Е и? Тези изследвания нищо не значат, когато почнеш да сравняваш страните по по-различни показатели, започвайки с хомогенност и нататък, та стигайки до културни особености.
Аз малко се уморих, покрай цялото това поставяне на пиедестал на Финландия. ОК, чудесна система, но работи за тях, това не значи, че приложена навсякъде другаде, ще има същия успех.

# 89
  • Мнения: 7 171
Не можем да знаем, какво всзима под внимание едно изследване.Ето другото независимо TIMSS с последните резултати от 2012, Щатите са много по-напред в класациите. Включително, флоридските 4-класници дишат във врата на финландчета  Simple Smile http://www.motherjones.com/kevin-drum/2012/12/how-do-american-ki … ience-and-reading

Е и? Тези изследвания нищо не значат, когато почнеш да сравняваш страните по по-различни показатели, започвайки с хомогенност и нататък, та стигайки до културни особености.
Аз малко се уморих, покрай цялото това поставяне на пиедестал на Финландия. ОК, чудесна система, но работи за тях, това не значи, че приложена навсякъде другаде, ще има същия успех.


Всъщност, можем, защото изследването е на OECD и има много съпровождащи документи, включително и методология на проучването. Прочетох документа с методологията, беше доста отдавна, признавам си, но имам някакви познания по въпроса и затова си позволих да го и напиша.

Ето ти линк

http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-ii.htm

Общи условия

Активация на акаунт