Как се обучават птици в слонско училище

  • 7 274
  • 125
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 62 595
Най-сериозно казвам, че тази статийка е просто едно упражнение в съчинение с лек привкус на реклама. Че образователната система буксува е ясно, но и описаното в съчинението е невъзможно. Няма как да се сравняват ябълки с круши и да се получи диня. Образователната система няма за цел да произвежда учени, а работници - точно такива, които да работят в заводите, магазините, закусвалните. Един малък процент от учениците ще станат учени, инженери, лекари и прочее подобни професии. Образованието затова е масово, за да даде масови познания на масата от децата. Който иска нещо повече се занимава допълнително.

# 16
  • Мнения: 7 263
Образователната система няма за цел да произвежда учени, а работници - точно такива, които да работят в заводите, магазините, закусвалните. Един малък процент от учениците ще станат учени, инженери, лекари и прочее подобни професии. Образованието затова е масово, за да даде масови познания на масата от децата. Който иска нещо повече се занимава допълнително.
А това не те ли притеснява?!
Бях останала с впечатление, че ти поне си от хората държащи много именно на образованието на децата си.
Колкото до констатацията, че това е "статийка и упражнение в съчинение с лек привкус на реклама" то не го споделям.

Judy колкото и да не ни се иска, нямаме нужда от статии и напътствия за да се ориентираме към частни уроци, курсове и други алтернативни методи на дообучение.
И за жалост тук виждам доста трайна тенденция в последните години Tired
За статията писах още преди няколко дни в друга тема, малко преди да пусне авторката тази тема. За мен статията има дълбок смисъл и също така връзка с действителността, тук казвам за огромно мое съжаление. Щях да се радвам, ако беше прост опит на авторката за развитие на уменията и по риторика, но за жалост има твърде много прилики с реалността.

# 17
  • Мнения: 47
Приказката предизвиква размисли. Само си мисля, че докато учебните програми се съставят от глухи слонове, няма как да се използват от птичките. И другата страна на нещата - има малки пиленца, които не искат да летят, не искат да пеят, не искат да снасят яйца, не искат да отглеждат малките си като пораснат, не искат да правят гнезда. Те искат да пият алкохол, да пушат цигари и други, да правят секс /без значение с кого/, да не ходят на училище, да получават пари /естествено без да ги заработват/. Някои слонски предмети няма да са много полезни на младите птици, но някои от нещата, с които някои пилета искат да се занимават могат да им навредят сериозно. За тях и най-специализираната птича програма не би помогнала. Естествено има и други, които успяват да намерят полезното и в слонската програма.
И едните и друготе са креативни, когнитивни и комуникативни, но първите дори и не подозират значението на тези думи, всички могат да чатят с 4 души едновременно, но темите им на разговор са доста различни /мисля, че не бихте искали да знаете съдържанието на някои чатове/, сигурно може да се пише домашно, да се говори по телефона и да се гледа филм едновременно, но дано поне едно  от нещата да е стигнало до съзнанието на пиленцата.
Пиленцата имат различно оперение в гнездото, в слонското училище, в центъра за обучение на млади таланти.

# 18
  • София
  • Мнения: 62 595
Как да ти кажа, Лени, не мога да кажа, че ме притеснява, защото така работи всяка образоватлна система в момента по света и унас. Такава й е идеята, така е създадена и така функционира през последните столетия. Просто тя следва икономическите и обществените отношения. А в повечето държави и сега отношенията са индустриални, на масовото производство, което има своите изисквания към работната ръка. Това, че ние с теб искаме децата ни да станат инженери, лекари или космонавти е нещо, което за системата е съвсем малък процент от работната ръка и от дела на тези професии в икономиката. И за тези професии си има съответните училища, които определено са висши. Такова е разслоениа ето.
Да, вярно е, че българските образователни програми в някои отношения са безкрайно изостанали, но и не можем да идеализираме западното образоване, защото и то си има своите недостатъци. И аз искам в кабинета по химия децата да се научат да правят някои елементарни експерименти или физкултурните салони да са по-модерно обзаведен, но пак всичко това опира повече до материалната база. Зная, че нашенското образование крета още като от края на 19 век като принцип на обучение и това никак не ми допада.  Много зависи дали говорим за училищното образование или за образованието изобщо. Училищното образование е масово и като такова то се води по средното ниво на децата и не може да се очакват някакви невероятни висини. По "наше" време просто държавата е била решила да развива науката и техниката и и "хармоничната личност", която да знае на енциклопедичния принцип - от всичко по малко, но колкото е възможно повече от точните науки. И понеже се строяха химически, металургични, машиностроителни и други заводи имаше нужда от такива кадри, които после да отидат да работят на струга или на поточната линия. Сега заводи няма и затова няма нужда от такива и толкова специалисти. А идеята на средното образование е човек като се дипломира да може да отиде в завода, сервиза, магазина или където и да е на работа. Процентно малко са тези, които стават висшисти или се занимават с научна работа. Затова казвам, че който иска детето му да поеме по пътеката на висшето си търси сам начина или си праща детето в математическа или езикова гимназия. И така си функционира системата и в другите държави. Просто там съотношенията са различни.

# 19
  • Мнения: 24 467
И мен не ме тревожи фактът, че училището задоволява средните потребности от образование- нормално е и то не само за нашата държава. Който иска повече и по- качествено си има и по- качествени училища, има курсове по интереси, тренировки, школи. Напълно споделям идеята, че масовото училище е за масовия потребител. За тези извън масата се търсят други алтернативи. И на мен ми се ще да не плащам за плуването, английския, немския, но не съм навита да споря, че в бюджета има средства за подобни "луксове". Те да си оправят училищната база, персонала, стаите- това ми стига за сега.
А за нуждата от частните уроци /говоря за точно частни уроци- плащаш за индивидуално обучение или дообучение за това, което съвпада със задължителната училищна програма/ лично аз не споделям, че е налице винаги и за всяко дете, дори и в момента.

# 20
  • Мнения: 1 575
Тъкмо да поразсъждавам малко по мислите на Lennyh и Andariel ме изпреварила.Напълно сам съгласна с нея.Малко наивно ми се струва да имаме очаквания от гимназията или др. средно училище да излизат особено образовани.Училището трябва да създаде навици и да те ориентира какво те влече.То нали и името е "средно оразование".Ние навремето учехме същите неща, но поднесени на по-разбираем език.Сега се дразня от стила в учебниците и печелбарското начало, но виждам, че материята не се е променила.Да, света се е развил, но си мисля ,че новите неща е редно да се научават по-нататък - във ВУЗовете.Е, ще е по-добре децата да могат да имат придобивки от чисто материален характер, за да им е по-модерно и лъскаво, но не това е основното.
За едно мога да съжалявам, че училището вече не играе роля - за дисциплината.Ширят се криворазбрани "права" на децата и никакви методи на въздействие от страна на училището.А щом няма дисциплина, няма значение кой се обучава -дали е слонче, птиче или вихрогонче.
Не искам да се товарят децата ми допълнително с информация - сбито, кратко и ясно трябва да е поднесен материалът, а ако някой има интерес и го влече примерно историята, биологията или др. - да се насочва да се образова тясно.

Judy и тя ме изпреварила...нямаше да пиша и аз...

# 21
  • Мнения: 5 877
Вие защо смятате, че образователната система има за цел само да даде професионална подготовка на децата?
Много от нискоквалифицираните професии затова са нискоквалифицирани, защото могат да се научат за една сутрин; къде тук години обучение?


Всеобщото образование има друга цел - децата да се научат да живеят в обществото.
Затова е необходимо да владеят средствата за комуникация - да четат, да пишат (по възможност да се изразяват ясно и да не допускат грешки), да имат елементарна представа за света, в който живеят (например къде е апандиситът и защо е кофти да те боли (биология), защо те мами този, дето ти продава автобусен билет до Перу (география) и защо като содата ти помага, като имаш киселини (химия)).
Най-важното обаче е да се научат да общуват помежду си по най-добрия възможен начин, защото те са бъдещото общество. Училището е социален опит в контролирана среда. Ако то не включва никакви санкции, децата няма да имат усещането за допустими граници в поведението си. Ако обучението по литература се превърне в обучение по патриотизъм, ще се пропусне важен шанс да се преживее наужким, като "през приказка",  социалният опит на хората в най-различни времена и ситуации. И като попадне утре вече порасналият човек в някоя от тях, ще реагира по-първосигнално, възможните му реакции ще бъдат по-малко.

# 22
  • Мнения: 13
Аз съм "авторката" на въпросната приказка и от приятели разбрах, че тук тече дискусия по темата.

Реших да се намеся, не за да обяснявам какво всъщност е "искал да каже авторът?", виждам че тук има много по-компетентни от мен по въпроса Simple Smile
Няма да обяснявам и с какво се занимавам - абсолютно прозрачна съм в мрежата, ако някой го интересува може да открие достатъчно информация.
Между другото - "неформално обучение" не е същото като "частни уроци за кандидатстване".

Една от целите ми с представянето на тази приказка беше, да провокирам обсъждане и то най-вече по един проблем, който не ми дава мира от доста години.
Към момента училищното образование в България НЯМА дефинирани цели. Или иначе казано няма закон, в който да се дава отговор на въпроса "Защо децата ходят на училище?". Може да обсъждаме подробностите, ако ви интересува, но в друга тема.

Моята молба към всички тук е:

Дайте да си представим какви искаме да излязат децата ни след като завършат училище. Нека всеки си помечтае и каже какво очаква от училището, като съавтор на проекта "моето дете". Не слагам първо моите мисли по въпроса, не защото нямам такива. Просто не ми се иска пак форумът да продължи като секция "Какво е искал да каже авторът?"

Нека започнем с отговор на въпроса. Защо децата ни да ходят на училище?

# 23
  • Мнения: 5 877
Писах за това в поста, който е непосредствено над твоя.

# 24
  • Мнения: 24 467
...Реших да се намеся, не за да обяснявам какво всъщност е "искал да каже авторът?", виждам че тук има много по-компетентни от мен по въпроса Simple Smile
....Моята молба към всички тук е:

Дайте да си представим какви искаме да излязат децата ни след като завършат училище. Нека всеки си помечтае и каже какво очаква от училището, като съавтор на проекта "моето дете". Не слагам първо моите мисли по въпроса, не защото нямам такива. Просто не ми се иска пак форумът да продължи като секция "Какво е искал да каже авторът?"
Нека започнем с отговор на въпроса. Защо децата ни да ходят на училище?


По първото изречение от цитата- "Какво е искал да каже авторът?" е въпрос, задаван често на учениците при писане на съчинение от наше време. Надявам се децата да не пишат такива отговори на въпроси по литература, за тяхно добро.  Laughing
На такъв въпрос тук обаче не е отговаряно. Тук участващите по темата сме изразили личното си становище по написаното, а на това определено имаме право.
"Просто не ми се иска пак форумът да продължи като секция "Какво е искал да каже авторът?""- Тази тема не е започвала, поради което няма и как да "продължи" в тази насока.
"Звучи ми, като..." е понятие, различно от "Това е..."- по този въпрос- толкова.

По другия- "Защо децата ни да ходят на училище?"- отговорила съм, макар и на кратко. Другите също са го направили. Аз също питах- ти какво  реално очакваш от масовото училище, издържано от бюджета, конкретно? Питам съвсем не със сарказъм.
От масовото училище искам най- вече полагане на основите на различните клонове на науката, децата да са що- годе грамотни, да умеят да решават задачите, които в момента са в учебниците им по математика за задължителното обучение, да имат елементарни познания по биология, химия, физика. Не виждам как /пък и защо/ в едно масово училище ще се развиват изкуства и наука, характерни за ниво, доста над средното. За надарени и желаещи допълнителни занимания в дадена област деца си има школи, водени от професионалисти в съответните области. Лично аз не вярвам обаче държавата скоро да може да подсигури безплатно участие в такива. Хубаво би било възстановяването на кръжоците в училище- моя стара мечта.
От училището очаквам също така и да мога да пусна децата си да го посещават, без да притеснявам, че ще се върнат набити, унижени, обидени, било от ученици, било от учители. По този въпрос определено има доста какво да се отработи.
Системата на оценяване подлежи на основен ремонт. По редица предмети не виждам необходимост от оценяване /музика, домашен бит, рисуване, физкултура/, дори поставяне на оценки по такива предмети допринася до вреди. Следва да останат в училище, нека ги има, но без оценки. Бих желала наличие на реално избрани от учениците СИП и ЗИП, а не наложени такива "от горе". Бих желала едни нормални спортни бази.
Мечтая за подобрена система в храненето на учениците и затваряне от РИОКОЗ на лафките и столовете, в които 90% от артикулите са директно за контейнера.
За по- простички неща мечтая, които са реално достижими, само малко да се поработи.

Последна редакция: нд, 15 мар 2009, 09:40 от Judy

# 25
  • Мнения: 13
Много благодаря, на всички, които са писали какво според тях трябва да дава едно общо образование.
Само подхвърлям,че става въпрос за 12 години по 5-8 часа всеки работен ден (без ваканциите). Това е доста време.

Та така, какво искам едно от едно общообразователно училище?

Искам да насърчава любопитството на децата и да го превърне в любознателност.
Искам да вижда в тях творческото начало и да очакват от тях да СЪЗДАВАТ - независимо от областта, в която се развиват. Навсякъде има какво ново да направят.
Искам да ги научи да изразяват собствена позиция (това става като често изразяваш собствена позиция, а не като трябва да пресъздаваш мнения на други хора)
Искам граждански грамотни деца - да знаят какво е демоклация, кои са основните институции, какво е кмет, общински съвет, парламент, президент и т.н. и за какво са им на тях тези институции
Искам  правно грамотни деца - да знаят какви са им основните права и задължения в тази държава, как да си потърсят правата и как най-добре да изпълняват задълженията си, без това да противоречи на техните ценности и разбирания.
Искам да са икономически грамотни - до степен поне да знаят да си подадат данъчна декларация и да се ориентират като влязат в банка за какво им говорят.
Искам да са екологично грамотни - не просто да имат предмет "Човекът и природата" или "Химия и опазване на околната среда", а да знаят какво е "глобално затопляне", "промени в климата" — термини, които отсъстват от учебните програми по тези предмети. Да са наясно, защо трябва да се разделя и преработва боклукът и да го правят, да са наясно също и с това, че след 20-30 години могат да имат сериозен проблем да си набавят чиста вода и да имат идея какво да правят.
Искам децата да са здравно грамотни - да са наясно с опасностите от наркотиците, нездравословното хранене (включително да разбират какви добавки се слагат в храните ни и до какво може да доведе това, че ги консумираме), да спортуват повече от 2 часа на седмица и то не в прашасали салони, най-общо да знаят как да пазят здравето си.
Искам да имат алтернатива на copy/paste модела за оцеляване в училище. И тук според мен по страшно от директното преписване, е преписването, което минава през мозъка ни, т.е. случаите в които помним нещо, само за да го изсипем на някое контролно или тест.
Искам да са научно грамотни - това са хора, на които ще се налага да взимат решения, буквално в ежедневието си за неща, като "да ям ли ГМО?", "да имаме или не ядрена енергетика?" (може и на референдум да ги попитат), "Дали е добре котката да се суши в микровълновата печка?" др. А при цялото им учане на природни науки в училище, стигат до наизустяване на определения от вида "Посоката на индуцирания ток в затворен проводников контур е такава, че магнитното поле на тока се противопоставя на изменението на магнитното поле, което поражда този ток." Последният да затвори вратата.
Искам да се научат да взимат собствени решения и да могат да носят отговорност за последствията. Това става, като поне от време на време те взимат по някое решение.
Искам ...

Много ли искам?

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
Искаш, ама нЕма! Laughing Я се замисли малко какво би станало, ако всички деца бъдат научени да имат собствено мнение? Няма да има кой да слуша шефа и да работи без да оспорва фирмените решения. Ако всички станат творци няма да има кой да работи на струга или да продава в магазина. Ако всички са правно и икономически грамотни адвокатите ще умрат от глад и всеки ще тръгне да става предприемач и няма да има работници.
И аз мисля, че твърде се задълбава в точните науки, но това е по-скоро остатък от соц. времето. За спортуването - хубаво, обаче къде ще спортуват децата като повечето училища нямат един свестен салон, а дворът е само асфалт?

# 27
  • Мнения: 5 877
Чудесно.
Искаш най-общо казано да бъдат адекватни граждани на обществото, т.е. горе-долу същото като това, което казах, но разбито по предмети.

Честно казано, аз искам две промени да влязат в образованието.
Първо, да се съгласува програмата по предмети, така че да е ясно кое след кое и успоредно с кое се учи, на каква възраст и защо.
Второ, да има сериозна ревизия на методиката - с много повече практика, с много повече игрови момент, особено в началния курс.
Трето (я, станаха три, но може и да е първо) - драстично вдигане на учителските заплати - до степен, която да повиши престижа на професията. Авторитетът на тези хора трябва да бъде пазен. Не може държавата да се държи с тях като с последна дупка на кавала и после да очаква те да възпитат някакво страхотно поколение. Пълното бездушие на държавата спрямо учителите показва, че въобще не й пука какви ще бъдат утрешните българи и как ще се отнасят към авторитетите въобще.
Ако тази професия стане привлекателна, в нея ще влизат повече мотивирани хора. Каквито бяха част от моите учители. А не като сега - много от младите учители влизат в професията поради липса на друга опция.

За собственото мнение (предполагам, че става въпрос за хуманитарните науки - както казах, падне ли патриотичният акцент като цел на обучението по литература, ще падне и задължителното мнение. Под падане на патриотичния акцент не разбирам да не се учат български автори, а да не се организира канонът на принципа кой повече е допринесъл за българската кауза). И сега е добре да имаш собствено мнение - ако го защищаваш грамотно и ерудирано. Съвсем друго е да протестираш от последните чинове, за да замаскираш принципно незнание (какъвто е обикновено случаят).

За точните науки - ами не може да се мине напряко през тревата до генно модифицираните храни, без да се обясни какво е ген и на какъв принцип действа. Нито смятам, че е възможно да говорим директно за ядрена енергетика, без да знаят децата какво представлява токът, какво представлява атомното ядро и какво се случва, когато от едното искаш да получиш другото. Ядрената физика е доста сложна - много "врати" ще трябва да затвори последният.

Повечето неща, които описваш, се учат, струва ми се. Проблемът е, че често се учат скучно.
За глобалното затопляне се разбери с г-н Буш, който отричаше да има подобен проблем.

Последна редакция: нд, 15 мар 2009, 15:40 от Анда

# 28
  • Мнения: 1 575
Та така, какво искам едно от едно общообразователно училище?

Искам да насърчава любопитството на децата и да го превърне в любознателност.
Искам да вижда в тях творческото начало и да очакват от тях да СЪЗДАВАТ - независимо от областта, в която се развиват. Навсякъде има какво ново да направят.
Искам да ги научи да изразяват собствена позиция (това става като често изразяваш собствена позиция, а не като трябва да пресъздаваш мнения на други хора)
Искам граждански грамотни деца - да знаят какво е демоклация, кои са основните институции, какво е кмет, общински съвет, парламент, президент и т.н. и за какво са им на тях тези институции
Искам  правно грамотни деца - да знаят какви са им основните права и задължения в тази държава, как да си потърсят правата и как най-добре да изпълняват задълженията си, без това да противоречи на техните ценности и разбирания.
Искам да са икономически грамотни - до степен поне да знаят да си подадат данъчна декларация и да се ориентират като влязат в банка за какво им говорят.
Искам да са екологично грамотни - не просто да имат предмет "Човекът и природата" или "Химия и опазване на околната среда", а да знаят какво е "глобално затопляне", "промени в климата" — термини, които отсъстват от учебните програми по тези предмети. Да са наясно, защо трябва да се разделя и преработва боклукът и да го правят, да са наясно също и с това, че след 20-30 години могат да имат сериозен проблем да си набавят чиста вода и да имат идея какво да правят.
Искам децата да са здравно грамотни - да са наясно с опасностите от наркотиците, нездравословното хранене (включително да разбират какви добавки се слагат в храните ни и до какво може да доведе това, че ги консумираме), да спортуват повече от 2 часа на седмица и то не в прашасали салони, най-общо да знаят как да пазят здравето си.
Искам да имат алтернатива на copy/paste модела за оцеляване в училище. И тук според мен по страшно от директното преписване, е преписването, което минава през мозъка ни, т.е. случаите в които помним нещо, само за да го изсипем на някое контролно или тест.
Искам да са научно грамотни - това са хора, на които ще се налага да взимат решения, буквално в ежедневието си за неща, като "да ям ли ГМО?", "да имаме или не ядрена енергетика?" (може и на референдум да ги попитат), "Дали е добре котката да се суши в микровълновата печка?" др. А при цялото им учане на природни науки в училище, стигат до наизустяване на определения от вида "Посоката на индуцирания ток в затворен проводников контур е такава, че магнитното поле на тока се противопоставя на изменението на магнитното поле, което поражда този ток." Последният да затвори вратата.
Искам да се научат да взимат собствени решения и да могат да носят отговорност за последствията. Това става, като поне от време на време те взимат по някое решение.
Искам ...

Много ли искам?
Аз живея с идеята, че да се знаят тези неща, или повечето от тях е и моя грижа.Освен това има и ТВ.Я се замисли колко от представата си за света доби от училището.За мен то трябва да даде основна представа за отделните клонове на науката, трябва да възпита дисциплина за работа с хора, търпимост и също важно нещо - да направи от децата ни колектив, да ги научи да се подкрепят, да си помагаг...такива неща, които у дома няма как да стане.Аз съм доволна от материала, дори смятам, че са доста натоварени.Не съм доволна от това, че лишиха учителите от методи на въздействие и ако щеш възпитание и от начина на поднасянето на материята.

П.П. - синът ми е 3ти клас.

# 29
  • Мнения: 2 716
Българското училище (или няколко български училища) дава всичко, което искаш.
С изключение на ДемокЛацията.

Andariel  не виждам проблем в "собственото мнение" на всички. Затова има лидери.
Всъщност смятам, че и сега всички имат собствено мниние. Даже колкото по-неграмотни, толкова по-собствено.

Общи условия

Активация на акаунт