ШЕСТИ за СЕДМИ и НВО по МАТЕМАТИКА

  • 23 881
  • 316
  •   1
Отговори
# 270
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Споделям лично моето мнение: НВО не е състезание и не трябва да се превръща в такова.

НВО не е състезание и сега. Вторият му модул обаче е състезателен - там се разслояват резултатите за да се постигне класиране. Докато е вход за гимназия ще е сътезание.

В част от състезанията го има момента, че условието е завъртяно и с по-малко текст ще има същия ефект. Като четох задачите от НВО останах със същото впечатление. Според мен децата са първо сигнални до определена възраст. Каквото прочетат или чуят е чиста монета за тях.

Четенто на условие би трябвало да е част от математиката във втори клас. Защо не се получава не знам. Но в никакъв случай не смятам, че дете на 14 е първосигнално до степен на непознаване на езика.

Когато детето е под напрежение и никога не се е явявало на състезания и не знае за подводните камъни, и за 1 час трябва да реши 20 задачи, като две от тях имат и подусловия и наистина не са 20 на брой, какво става тогава? Може би се отказва, като не може да намери точката на осмата хипотенуза. Но нея наистина я няма на чертежа.

Ето тук може би се корени разликата в гледните точки по въпроса. Има и друга освен тази в цитата - формата и времето на изпита, както и бройката на задачите са известни. Децата имат време да научат не само материала, но и формата. Непознаването на формата е липса на подготовка. Ако детето не знае как да работи под стрес, в състезателни условия, това също е липса на подготовка. Има информация и време детето да се подготви.

Въпросът е защо почти нищо от тази подготовка не се случва в училище. И там отговорите са лесни и ясни. И решенията са ясни и лесни за прилагане. Но няма желание. За политика е смешно да се споменава. Родителите се спасяват. Учителите се успокояват. Даже им е комфортно, че имат подкрепление. И ние си говорим по темата междувременно разни работи.

# 271
  • София
  • Мнения: 18 043
Дали задачите ще са 20 и една-две ще са с подусловия или ще са 25, колкото бяха  до преди няколко години, е същото. Съобразени са така, че да могат да бъдат решени за даденото време. Друг е въпросът, че едно дете, незапознато с формата, не знае как да разпредели времето си. Забива в опити да решава зарудняваща го задача,а времето лети. Стратегия, тактика се тренират като преди изпита се решават такива тестове за време, а не тепърва детето да разбере на реалния изпит за какво става дума. Варианти за такава подготовка има много - пробни навън ( не навсякъде има достатаъчно), домашни в училище поне върху първи модули, работа вкъщи с помагала по формата....

# 272
  • Мнения: 1 007
Непознаването на формата е липса на подготовка. Ако детето не знае как да работи под стрес, в състезателни условия, това също е липса на подготовка. Има информация и време детето да се подготви.


Тук не съм много съгласна. Моето дете не беше запознато с формата нито по математика, нито по БЕЛ. Предполагам, че с неразсейване по тази тема съм му спестила време за истински знания. Не че не сме решавали някой и друг тест в края на сборника, но не е било за време, а само сме ползвали задачите за упражнение. Единственото ми указание беше - ако се затрудниш на някоя задача, подминавай и после се върни на нея.

# 273
  • София
  • Мнения: 18 043
Химикал, назад  в годините си споделяла, че детето ти е ходило на курс (макар в последствие да си намерила това ходене за излишно). Няма софийска школа, която да няма свои пробни и те да не са по формата, без значение за кой от  двата предмета става дума Peace

Нека сме малко по-обективни все пак. Без минаване по формата, колкото и да знаеш, трудно от раз в деня на реалния изпит ще си разпределиш правилно времето - така че да стигне и за решаване, и за нанасяне на отговорите в бланката, и за последващо сверяване.

Последна редакция: нд, 26 юни 2016, 15:20 от пенсионирана русалка

# 274
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Химикал, това "единствено указание" е било чиста стратегия. Simple Smile
Непознаването на формата на състезание е липса на подготовка категорично. Несериозно отношение, ако предпочиташ.

Права си, че ако детето е добро /или много добро/ в областта, и става дума за НВО, и без познаване на формата ще го пребори /поради ниското ниво/. Но все пак, аз съм писала принципно, а и в отговор на по-ранен пост за неподготвеност на децата.

# 275
  • Мнения: 1 007
Химикал, назад  в годините си споделяла, че детето ти е ходило на курс (макар в последствие да си намерила това ходене за излишно). Няма софийска школа, която да няма свои пробни и те да не са по формата, без значение за кой от  двата предмета става дума Peace

Нека сме малко по-обективни все пак. Без минаване по формата, колкото и да знаеш, трудно от раз в деня на реалния изпит ще си разпределиш правилно времето - така че да стигне и за решаване, и за нанасяне на отговорите в бланката, и за последващо сверяване.
Е, то и по олимпиади е ходило, и класни е правило - все поводи да се упражнява във вместване във времето. Всеки писмен изпит изисква от теб да се вместиш във времето, но това не означава да го репетираш специално. А това с бланките и отговорите в тях го разбра на самия изпит. Пробните изпити бяха с повишена трудност, несъответстваща на реалния изпит, това го каза и учителят (в СМГ), така че как да се ръководиш по този формат. Излишно допълнително напрежение.
Пробните изпити бяха най-голяма загуба на време, защото за тези дни можеха да се разгледат доста задачи. Времето и без това беше малко, а седмокласният материал - много. Пробните са една от съществените причини курсовете да се обезсмислят.

Последна редакция: нд, 26 юни 2016, 16:49 от Химикал

# 276
  • София
  • Мнения: 62 595
Пробните на СМГ са много добри, именно заради повишената трудност. След такива пробни на реалния изпит направо летиш, все едно са ти махнали камъни от краката.

не са били запознати с формата само децата от първия випуск. Сега има достатъчно натрупан опит и затова конкуренцията с подготовката става още по0жестока. Нищо чудно скоро да сменят формата.

# 277
  • Мнения: 1 007
Нищо чудно скоро да сменят формата.
При правилно обучение смяната на формата няма да се отрази на резултатите, дори ако е направена през май.
Това се опитах да кажа горе - че и пробните, и олимпиадите, за нас са били само случайно подхвърлени задачи, а не целенасочено оформяна представа за формат.

# 278
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
При правилно обучение смяната на формата няма да се отрази на резултатите, дори ако е направена през май.
Това се опитах да кажа горе - че и пробните, и олимпиадите, за нас са били само случайно подхвърлени задачи, а не целенасочено оформяна представа за формат.

Леееко би объркваш нещата според мен. Правилно обучение 4 часа на седмица? Правилно за какво? Правилно как?

А за объркването има предвид това:
Е, то и по олимпиади е ходило, и класни е правило - все поводи да се упражнява във вместване във времето.

По олипмиадите не се решават задачи на ниво училищно ниво. По правило са май ЗП,ЗИП, СИП задачи, а ЗИП и особено СИП са екзотика. Да правиш изводи за обучението и методите на базата на опита на състезател е несериозно.

# 279
  • Мнения: 1 007
При правилно обучение смяната на формата няма да се отрази на резултатите, дори ако е направена през май.
Това се опитах да кажа горе - че и пробните, и олимпиадите, за нас са били само случайно подхвърлени задачи, а не целенасочено оформяна представа за формат.

Леееко би объркваш нещата според мен. Правилно обучение 4 часа на седмица? Правилно за какво? Правилно как?

+ много самостоятелна работа Simple Smile

# 280
  • София
  • Мнения: 18 043
И не е вярно това за СМГ. Голямата ми дъщеря през 2010 кандидатства, доколкото помня твоята - 2012.
Още през учебната 2009-2010, когато беше въведен за 1 път този формат с два модула, пробните в СМГ си бяха с бланки и с букви, точно както е по формат и сега, разликата беше единствено в броя задачи в 1 модул (бяха 25) и във втори 5.. Та няма как да си ходил на пробните на СМГ и да не си знаел  какво представлява бланката и какво се загражда в нея и да си го разбрал на реалния изпит чак. Peace Както и да  не си  оттренирал за тези два-три-пет пъти разпределянето на времето, защото сравняването на времето за НВО,  в което се работи автоматизирано и скоростно с това за олимпиада, което е далеч по-дълго, задачите са  5 пъти по-малко и предполагат   сериозно мислене, е неуместно за мен.

А че пробните са загуба на време - това няма как да го  приема, поне според моите представи те са повече от полезно упражнение за много неща. Ако беше иначе, състезателите от МГ нямаше да се хабят да ходят на тях. Та за тях задачите са фасулски... И опит имат от десетки  други състезания, къде по-сериозни от нашата олимпиада....

Последна редакция: нд, 26 юни 2016, 17:26 от пенсионирана русалка

# 281
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Аз съм за самостоятелността на ученика още от първи клас. Обаче и учител си трябва. А 4 часа на седмица е почти равносилно на липсата му. Когато са повече часовете - да, с домашното - есктра. Колко одеца имат този късмет?

Ако родителят ще помага или ще наема учите, нищо не е самостоятелно.
Освен това децата кандидатстват в 7-ми клас, но си носят празнини в осмислянето на разни части от по-ранния материал с години. Дори някой да им направи "замерване" на ненаученото и покаже какво да наваксват не е самостоятелна работа.

# 282
  • Мнения: 1 007
Аз съм за самостоятелността на ученика още от първи клас.

Ако родителят ще помага..., нищо не е самостоятелно.
Освен това децата кандидатстват в 7-ми клас, но си носят празнини в осмислянето на разни части от по-ранния материал с години.


Съгласна съм с това и го приемам. Исках само да кажа, че детето трябва да е готово да посрещне промяна на формата в последния момент, да не е зависимо от формата.

# 283
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Дете, което е във свои води в материала може. Но е безотоговроно да се прави такава промяна. Има си минимални изисквания за ред. Не казвам, че не е възможно, но поне досега не са сменяли формата 2 седмици преди изпит май.

А математиците от СМГ вероятно ходят на пробни точно защото симулацията е част опт подготовката - по навик.

# 284
  • София
  • Мнения: 18 043
И няма да го направят онези  горе , Ом, неслучайно си има ред, според който евентуалните промени трябва да са одобрени и оповестени  мисля до началото на учебната година. Peace

Химикал, интересна теза... Защо ли тогава са го измислили хората и за езикови сертификати се казва също отрано за промени във формата? Искаш да ме убедиш, че  догодина, ако дъщеря ти примерно държи матура по езика, ще й все едно, че изведнъж седмица преди ДЗИ се повявяа официално инфото, че текстовете за четене с разбиране ще бъдат заменени с текст с празни места за попълване без избираем отговор и без каквито и да е налични опции в каре горе, че съчинението вече няма да е по тема от ежедневието, а ще е анализ на  откъс от къса творба на модерен автор, разпечатана на изпитния лист, а  граматичните упражнения с избираем отговор ще бъдат заменени изцяло с  изречения за всякакви по вид трансформации. Колкото и да си знаеш, настройката за едно, а падането на съвсем друго, няма да доведе  непременно до отличен резултат дори и за най-подготвеното дете...

Последна редакция: нд, 26 юни 2016, 17:56 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт