ШЕСТИ за СЕДМИ и НВО по МАТЕМАТИКА

  • 23 873
  • 316
  •   1
Отговори
  • Мнения: 30
Здравейте скъпи родители на бъдещите седмокласници! Здравейте, приятели!
Наскоро излязоха резултатите он НВО за 7 клас. За съжаление това, което очаквах и от което се опасявах се случи! Резултатите по математика са по-лоши от миналата година!!! При това всички знаят защо и причината не е нито в оглупяването на децата, нито в лошата програма на обучение, нито дори в сложността на задачите. Причината е пределно проста - вече пета поредна година теста от НВО за 7 клас по математика, съзнателно и злонамерено се профанизира,като задачите се правят все по-неразбираеми и неприятни за децата, при това математическата трудност се намалява. Тази грозна тенденция се налага въпреки протеста на родителите, учителите, учениците и много журналисти следящи процеса отблизо. Тя се прикрива под маската на ПИЗА - специфичен формат за оценка на компетенции на 14 годишни ученици. Мога само да предполагам за причините за ПОДКОПАВАНЕ на образованието по математика и неговите цели, впрочем те съвсем скоро ще станат известни - ще изскочат отвсякъде анализатори и псевдоексперти, които ще започнат да обругават качеството и нивото на обучението по математика и да предлагат нови модели и стратегии. Разбира се, в дъното на всичко тава прозира корист, която е в две посоки - от една страна да се печелят пари и от друга страна, нашите деца да се демотивират и да не учат! Всяка година по това време сърцето ми се къса и съм гневен. И от 5 години - все по-зле! Последният нормален формат на изпита за НВО по оценяване беше през 2011 г.
Приятели, моля ви да подкрепите една кампания за възвръщане на математическия формат на теста за НВО за 7 клас! Миналата година стигнах до г-жа Мадлен Христова - която слага последния подпис под приготвените тестове. Пихме кафе и си говорихме 1 час и ... нищо. Тази година ще стигна до министър Кунева ако е нужно, но без вашата подкрепа нищо няма да чуе - просто апатията така залива обществото, че си мисля, че индивидуалните усилия са обречени на неуспех!
Моето мнение, като на учител и родител е, че родителите са най-голямата сила!
Споделяйте идеи, мисли и предложения, ако сте съгласни с моето мнение. Очаквам ви! Нека обсъдим и решим как да действаме. Във всеки случай ще трябва да се направи среща в МОН, ако трябва ще пишем писма и ще обясняваме проблема.
Нека спрем издевателството над нашите деца!
Иво Иванов - учител по математика

Последна редакция: ср, 08 юни 2016, 16:37 от Ivo_Ivanov

# 1
  • Мнения: 14 133
Аз съм родител на дете, което завършва 6-ти клас. 
Съгласна съм с мнението и напълно го подкрепям.

# 2
  • София
  • Мнения: 615
Аз също споделям изцяло мнението...Но много силно се опасявам дали децата ни (тези, които догодина ще са изправени пред предизвикателството НВО) няма да бъдат превърнати в опитни зайчета поради необходимостта от спешна промяна в критериите и начина на провеждане на изпитите, съответно от неяснотите, които ще последват ooooh!

# 3
  • Мнения: 14 133
Точно опитни зайчета ще бъдат, след като спешно ще се въвеждат нови правила и  критерии при НВО догодина.  Twisted Evil

# 4
  • Мнения: 30
Нека всички родители на бъдещи седмокласници да си изтеглят теста от сайта на МОН и най-внимателно да го прегледат и да се опитат да го решат. Много е надъхващо! След това сами преценете как ви се струва. За да разберете разликата, за която ви говоря изтеглете и прегледайте теста от 2011 г. Забелязвате ли колко по-достъпен е стилът от 2011 г.?
ето линк: http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=26
И двата теста се теглят от тази страница
Много ми се иска да се съберем група от поне 20-30 родители които са се постарали да решат тестовете и имат изградено собствено мнение по темата и тогава да обсъдим последващи действия. Полезно би било да чуете и моето участие по Дарик от миналата година, ето тук:
http://radio.dariknews.bg/?page=audio&id=272497
както и интервюто с проф. Гроздев по БНР от вчера, ето тук:
http://bnr.bg/post/100700578/profsava-grozdev-nekadarno-napraven … omnia-broi-dvoiki

# 5
  • Мнения: 40 737
Какво разбираш под "математически формат"? Три задачи с по две подусловия за описване ли?
Питам, защото нещо не изясняваш за какво се бориш.
А иначе през 2011 и 2012 съм имала допир с НВО по математика и не забелязаха описаните от теб неща. Бяха си нормални задачи. Как е било тази година не знам.

П.П. Прочетох теста за тази година и не го намирам за ненормален и не виждам тенденциозно зададени условия. Просто се иска внимание и вникване в условията. Не мисля, че всичко да се сведе до готови съставени уравнения, е по-правилно. Все пак в живота няма готови уравнения.

Последна редакция: ср, 08 юни 2016, 17:16 от Черна станция

# 6
  • Мнения: 30
Аз също споделям изцяло мнението...Но много силно се опасявам дали децата ни (тези, които догодина ще са изправени пред предизвикателството НВО) няма да бъдат превърнати в опитни зайчета поради необходимостта от спешна промяна в критериите и начина на провеждане на изпитите, съответно от неяснотите, които ще последват ooooh!
Няма да бъдат превърнати, ако се противопоставим!

# 7
  • Мнения: 30
Какво разбираш под "математически формат"? Три задачи с по две подусловия за описване ли?
Питам, защото нещо не изясняваш за какво се бориш.
А иначе през 2011 и 2012 съм имала допир с НВО по математика и не забелязаха описаните от теб неща. Бяха си нормални задачи. Как е било тази година не знам.
Имам предвид, условията на задачите да са формулирани коректно, ясно и недвусмислено. Именно такива бяха задачите през 2011 г. и на двата модула за последно.

# 8
  • Мнения: 40 737
Имам предвид, условията на задачите да са формулирани коректно, ясно и недвусмислено. Именно такива бяха задачите през 2011 г. и на двата модула за последно.

Принципно съм съгласна с това искане. Но ми дай примери от сегашната тема за некоректно зададени задачи. Като ги прегледах набързо не видях такива. А за да има оснвание оплакването ти би трябвало да има поне няколко некоректни условия.

# 9
  • Мнения: 30
Имам предвид, условията на задачите да са формулирани коректно, ясно и недвусмислено. Именно такива бяха задачите през 2011 г. и на двата модула за последно.

Принципно съм съгласна с това искане. Но ми дай примери от сегашната тема за некоректно зададени задачи. Като ги прегледах набързо не видях такива. А за да има оснвание оплакването ти би трябвало да има поне няколко некоректни условия.
Примерите са наистина много, за съжаление! Моля те, дръпни си от същата страница на МОН, в графата "Примерни тестови задачи за първия модул от НВО по български език и литература и по математика в VІІ клас за учебната 2015/2016 година" темата за подготовка по математика. Погледни как са формулирани условията на задачите - коректно!
Направи сега сравнение между Задача 3 от НВО и Задача 2 от теста за подготовка. Еднакви по смисъл задачи са! За това става въпрос.
Друг е пример още в Задача 1 от НВО, условието е некоректно, защото цяла година им говорим за МНОГОЧЛЕН, а тук изведнъж става ИЗРАЗ и от друга страна никога при подобни задачи, не сме им говорили за ТЪЖДЕСТВЕНО РАВЕН и винаги това е било свързано с преобразуването на многочлени (полиноми). И всичко това за да разберем дали децата могат да отговорят, че 1/4 = 0,25 !!!
Страшно ми прилича на замяната на ОВЧАР с ОПЕРАТОР НА БИОЛОГИЧНА ЕДИНИЦА !
Е, не е коректно!
Пак да кажа - ние ги ограмотяваме по математика, като ги учим, да усвояват основни математически понятия и действия! Рано е за дрън-дрън! Напълно достатъчно е да могат да решават правилно линейни уравнения от всички видове, да умеят да степенуват, да разбират смисъла на рационалните числа. Ако трябва да се усложнят задачите, това е лесно - има си и по-трудни уравнения, които пак са с условието: РЕШЕТЕ УРАВНЕНИЕТО. Да не говорим за задачите от еднакви триъгълници, които са неизчерпаеми по многообразие, сложност и красота.
На миналогодишния тест Задача 23 беше с препратки от материала за 8 клас и когато запитах г-жа Мадлен Христова директно в очите защо са постъпили така, тя ми отговори: "Ами нарочно, за да има трудна задача" ! НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН!
Аз нямам личен интерес за подобна борба. Слава Богу, тази година малкият ми син бе абитурент, а 7 клас не съм водил. Но ме боли душата като гледам тази гавра с трепетите, вълненията, стремежите на НАШИТЕ ДЕЦА! Вместо да ги поощрим, че могат, че това да учат и да знаят е хубаво, че от тях зависи да успеят, ние какво им внушаваме - че са лузери, че не могат едни задачи да разберат! Създаваме комплексари!
Препоръчвам на всички да гледат филма "Историята на Рон Кларк". Има го в Замунда. Гледайте го заедно с децата си - по истински случай е отпреди десетина години и вярвам, че ще бъде добър повод за вдъхновение и за децата и за нас, родителите.

Последна редакция: чт, 09 юни 2016, 00:35 от Ivo_Ivanov

# 10
  • Пловдив
  • Мнения: 9 702
Човек, който си има малко понятие от МАТ, може да реши първи модул за не повече от 15 мин.  Peace
Като минала през НВО-то миналата година, да кажа, че задачите бяха формулирани по малко по-различен начин от предходните години и това хвърли в паника децата. Защото не са научени да мислят. В класа на детето ми миналата година нямаше нито едно с общ резултат по МАТ под 4.50 и сигурно половината от децата бяха с резултати над 5.50. Благодарение на учителката им по МАТ.
Решаване на задачи е разковничето. А не мрънкане по форуми.
Тази година едии познат младеж е с 2.000. И да, супер зле е по МАТ, защото не решава задачи. Защото майка му му пише домашните, за да свършва по-бързо. Не му е виновен тестът ...
Надникнете в темата на 7 клас и ще видите страхотни резултати на децата.
това от мен

# 11
  • Мнения: 30
Човек, който си има малко понятие от МАТ, може да реши първи модул за не повече от 15 мин.  Peace
Като минала през НВО-то миналата година, да кажа, че задачите бяха формулирани по малко по-различен начин от предходните години и това хвърли в паника децата. Защото не са научени да мислят. В класа на детето ми миналата година нямаше нито едно с общ резултат по МАТ под 4.50 и сигурно половината от децата бяха с резултати над 5.50. Благодарение на учителката им по МАТ.
Решаване на задачи е разковничето. А не мрънкане по форуми.
Тази година едии познат младеж е с 2.000. И да, супер зле е по МАТ, защото не решава задачи. Защото майка му му пише домашните, за да свършва по-бързо. Не му е виновен тестът ...
Надникнете в темата на 7 клас и ще видите страхотни резултати на децата.
това от мен
Напълно уважавам Вашето мнение! Разбира се много фактори влияят върху процеса на обучение и особено учителят и родителите. Както разбирам, Вашето дете сега завършва 8 клас. Бихте ли си направили експеримента да го помолите да седне и да направи теста от НВО. И го оставете само да се справя, за време. Да видим как ще му се сторят задачите, техните условия и формулировки. И споделете после как са нещата. Би трябвало да му е даже по-лесно от миналата година ...
Какво значи точно "да мислят" едни деца, които ги ограмотяваме сега? Мисленето се изгражда с години и е резултат от обучението по много дисциплини, влияние на среда, родители, трудолюбие. Целта на НВО по математика не е да оценява мисленето на седмокласника. Според мен по-добре мисленето би се оценило при НВО по български език. Първо там следва да са на ниво и тогава ще разбират какво искаме от тях и по математика ...

# 12
  • Пловдив
  • Мнения: 9 702
Ivo_Ivanov, вече видя задачите. В никакъв случай не са много по-различни от тези, дадени миналата година.  Peace Сега и да ги дам, ще ги реши, но не толкова бързо, колкото миналата година. Тази година не е поддържано такова темпо по МАТ.  Peace
Децата трябва да бъдат обучавани в математическо мислене още от първия си досег с математиката. Трябва да се научат да търсят връзки, а не да папагалстват. Четенето с разбиране не е част само от обучението по БЕЛ, а по всички останали дисциплини. И с това трябва да се започне още в началото на обучението. Децата не са научени да четат условията на задачите внимателно, някои даже не могат да четат на български, факт.
Не може НВО да бъде на ниво 2+2, след като с този изпит трябва да се кандидатства в профилираните паралелки.
Само за едно нещо съм съгласна. Времето от 60 мин. е малко. Не всички деца работят бързо. За да се справят за това време съучениците на моето дете от 5 клас бяха подлагани на контролни от по 5 - 10 - 15 мин. Работа за време. И безмилостно оценяване. За да не се чудат в 7 клас какво да правят. За съжаление малко учители работят по този начин. А и отпорът на родителите при такова темпо е огромен.  Peace

# 13
  • Мнения: 40 737
Не мога да приема аргументите ви. Децата не били знаели какво е "тъждествено равно". Ми сори, ама това е основно понятие и го има масово и в сборници, и в учебници. Даже по мое време го имаше. Ако децата се ошашкват от това и не схващат за какво става дума значи учителите им не са ги научили. А то и да не знаеш точно определението с малко здрав смисъл може да се сетиш какво се иска.  Всъщност съгласна съм с колежката, че децата масово не мислят, а търсят заучени шаблонни алгоритми за решаване и ако не ги намерят блокират. А вие май точно това искате - всичко да се сведе до типови и шаблонни решения???
 
Но защо е нужно това? Тук става дума за изпит, а и сега има достатъчно шестици. Ако се даде сдъвкан материал и шестиците станат двойно повече как ще бъдат класирани децата? За мен пък засуканите условия не са лошо нещо, стига да са коректни, защото изискват вникване и разбиране, а не папагалско възпроизвеждане на алгоритми. И в живота по-късно на децата няма да им дават готови съставени уравнения.

# 14
  • Мнения: 432
За мен не е проблем дали пише тъждествено равен или израз или уравнение, за мен е проблем, че децата не се учат да мислят, а само да решават типови задачи и само ако малко се мръдне от формулировката и край. Като погледнах 17 задача с обясненията разкрийте скобите и т.н. щях да получа инфаркт. То бива всичко смляно и изплюто, ама това вече е подигравка.
За мен е проблем, че не се мисли в посока научаване на децата (трябва повече часове с упражнения), а винаги в посока, промяна на формата и треперя с какво ще ни изненадат догодина.
Аз съм завършила преди повече от 20 години и реших теста без проблем. Защо ли? Ами сигурно, не защото съм по-умна от сегашните деца, а защото съм разбрала принципа на решаване и това е за цял живот.
Моето дете е 6 клас и реши теста без проблем, като пропусна задачите с еднаквост.

Общи условия

Активация на акаунт