Финансова грамотност за деца 1-4-ти клас?

  • 17 345
  • 199
  •   1
Отговори
# 15
  • Sf
  • Мнения: 978
В духа на съвременната мода можем скоро да очакваме Финансова грамотност за бебета и Пренатална финансова грамотност.

Едно Монополи на тази възраст е предостатъчно за да се запознае детето с основните финансови неща.

# 16
  • Мнения: 22 454
Morna, в Монополи повече от това да научи, че всяко нещо има определена стойност, не виждам какво друго. И да купува и продава.
И не, не е съвременна мода това....съвременна е може би за БГ.

Преди това чета как родителите трябвало да имат грижата да ограмотят финансово децата си.
Чудесно...но колко от тях са грамотни по този въпрос точно?
Не да си мислят, че са...а реално да е така.
Статистиката и изследвания сочат друг.
Дори в страни с високо развити финансови пазари, средното ниво на потребителските финансови познания и умения е сравнително ниско. Същата е ситуацията и в БГ.
Има доста пространствено изследване на доклад изготвен за Световната банка, в който 47% от анкетираните определят финансовата си култура като ниска и незадоволителна.
На който му се чете, има го в Нета.
Тогава как ще предадеш знания на детето си, които самият ти не притежаваш?
И защо да не го направят други хора на друго място?

# 17
  • София
  • Мнения: 62 595
И какви точно знания едно дете в начална степен ще придобие, които не са известни на обикновените възрастни? Нещо за развити финансови пазари говориш - кредити ли ще ги учиш да теглят, лихви ли да смятат, какво? Защо ми се струва, че се оппитваш да проучиш, но не от страна на родител, а от страна на организатор? Теб като родител какво те интересува дали синът на Иван има потребителски знания и дали Иван има финансова грамотност, ако тиси в състояние да ограмотиш своето дете?

# 18
  • Мнения: 22 454
Andariel, твърде много се палиш за нещо, което не виждам към този момент по какъв начин би те засегнало.
Нито нещо подобно скоро ще се случи масово в БГ училището, нито е масово на този етап.
Преди години същата беше реакцията и към чуждите езици в 1ви клас, а вече е факт.
Обясни ми тогава ти лично, какво си разказвала на детето си по тази тема? И без да ми включваш финансови пазари, лихвени проценти и кредити (те хората представа си нямат и как се определя лихвения процент по кредит, но това друга тема).
И не търся проучване като организатор....когато съм участвала в организирането на подобни неща, сегашните фондации и организации изобщо не се бяха пръкнали на бял свят.

# 19
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз не помня да е имало отпор за чужди езици, а напротив - под натиска на родителите, които си водеха децата още от детската градина, въведоха чужд език за малките.
Все още се чудя какво ще да е това обучение по финансова култура, което липсва в учебния план и е подходящо за тях предвид възможностите им за възприемане.
И кой от часовете следва да отпадне за да ги има тези часове?
В гимназиалните класове беше предвидено( и още се предвижда в проект) да отпадне предмет информатика за сметка на тези часове по икономика.

# 20
  • Мнения: 22 454
Лиляна, в гимназиален клас си има професионални училища и не виждам какво налага отпадането на даден предмет в едно СОУ за сметка на друг.
Преди 10г. като не се учеше информатика, а след това тя навлезе, за сметка на кои часове и предмети е било?

А въпросът ми беше по-скоро какво смятат родителите за подобно обучение от външни лица, а не как и дали МОН ще го въведе в училище.
Ако изобщо се случи това, едва ли ще е в близките 4-5години.
Но пък и разбрах, че тук присъстващите са изключително финансово грамотни и нямат нужда от чужда намеса, за да обяснят на децата си кое, как, защо и т.н. по този въпрос. Simple Smile Което е чудесно.
За мен е интересно да споделят тогава какво, кога и по какъв начин са обяснили на децата си за парите и всичко свързано с тях. Simple Smile

# 21
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Е как ще се води от външни хора без одобрението на МОН, а ще е в училище?
Ако ще е някаква школа, към библиотека, към друга организация и институция, то тогава ще е по желание и няма никаква връзка с
....
Въвеждането на часове в начален курс по финансова грамотност. Могат да бъдат 1час седмично, или 2пъти месечно, но да присъстват в програмата....
В програмата присъстват само след като МОН го въведе със закон.

Аз затова попитах няколко пъти, дали си запозната с учебните програми в България.

А иначе децата в тази възраст най-удачно е да се учат с личен пример. Ако родителят не умее да организира добре бюджета си и всеки ден да има часове в училище, резултатът няма да е много положителен.

# 22
  • Мнения: 22 454
Лиляна, не следиш какво пиша. Simple Smile А се опитваш отново леко да се заяждаш.
Не съм писала за външни хора в училище (т.е. да не са учители).
А че те ще са "външни" такива за детето, т.е. няма да е човек от семейството.
Andariel е на мнение, че можела и тя да си му обясни на детето каквото трябва да знае. Simple Smile
Така че беше написано в този смисъл.
И да, запозната съм с учебните програми в БГ и мнението, което си цитирала не виждам да е в противовес с твоето, че МОН въвежда със закон, а инспекторатите пък одобряват всяка година учебните програми.

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
аз съм обяснила каквото е било нужно в подходящия момент. И сега им го осигурявам, а в седми клас се скъсаха да решават задачи от лихви и работа. Достатъчно е човек да си пусне новините, и вече има пребогат материал за финансово ограмотяване на големите деца, а бюджетирането вкъщи по най-елементарния начин пак е от полза. Повечето обикновени хора не извършват кой знае какви финансови операции и акробатики - получават си заплатите по карта, теглят ипотечни и други кредити, изплащат кредити, купуват движимо и недвижимо имущество и потребителски услуги и толкова. Нито играят на финансовите пазари, нито си правят оптимизации на бюджета, нито инвестират, нито нищо. Ти да не си се запалила по Кийосаки, а?
 Ти така и не казваш кои са тези незаменими и явно крайно необходими знания по материята зза едно дете в начална степен. Определено на тази възраст знаят, че парите не идват от банкомата, а и по математика имат задачи, включващи парични операции, дори си спомням, че във втори клас имаше и задачи, които бяха за произвоство на костюми и трябваше да се смята колко пари ще излязат костюмите според метрите плат, на съм обяснявала и произвоствен процес. Децата в начална степен извършват дребни операции - купуват си закуски и всякакви боклуци, дават си назаем стотинки и толкова. Каква точно финансова култура трябва  да имат, че да е нужно чак и часове и курсове да се оргаанизират? А и ти искаш часове в училище, а не просто курс, на който да запиша детето си. Защо  така упорито отказваш да дадеш примери за това какво трябва да знаят децата като финансова грамотност?

# 24
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Инспекторатите не одобряват всяка година програми. Те са едни и същи всяка година, докато МОН не ги промени. Инспекторатите одобряват само програмите по избираемите предмети, които се съставят изцяло само от преподавателите.

Лиляна, не следиш какво пиша. :.;...
Не съм писала за външни хора в училище (т.е. да не са учители).
А че те ще са "външни" такива за детето, т.е. няма да е човек от семейството.
....
Аз не реагирах на външните хора, а на отсъствито на МОН:
....
А въпросът ми беше по-скоро какво смятат родителите за подобно обучение от външни лица, а не как и дали МОН ще го въведе в училище.
....
Не може да се мисли само за едната страна, трябва да се помисли за всичко, което ще съпътства едни такива часове. Първо трябва да бъдат одобрени и въведени от МОН и после да се промени програмата, т.е. да е за сметка на други часове или както каза Андариел да се премине към целодневно висене на училище.

# 25
  • Мнения: 22 454
Andariel, къде видя аз да искам???
Или ви се губят понятия, или не знам...
Аз питам...и очаквам мнения.
Ти не искаш, смяташ, че можеш да осигуриш разговори за финанси и в къщи.
Друг може да е на друго мнение.

Лиляна, аз те попитах преди 1-2поста, когато преди години часовете по информатика далеч не бяха разпространени и във всяко училище и всеки клас....а след време се появиха, кои часове са орязани за сметка на тези по информатика?
А висенето в училище и сега до 4ти клас е основно по желание на родителите и те се натискат децата им да са задължително на занималня. Или поне една голяма част от тях.

# 26
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....
Лиляна, аз те попитах преди 1-2поста, когато преди години часовете по информатика далеч не бяха разпространени и във всяко училище и всеки клас....а след време се появиха, кои часове са орязани за сметка на тези по информатика?
А висенето в училище и сега до 4ти клас е основно по желание на родителите и те се натискат децата им да са задължително на занималня. Или поне една голяма част от тях.
Не знам, Мирама, затова не ти отговорих. По мое време си имаше информатика. Може да са отпаднали някакви такива като Основи на комунизма Wink Нямам идея какво е отпаднало, но часовете и по информатика, и по ИТ са много по-необходими от тези, които смятат да ги заменят, колкото и да съм пристрастна.

# 27
  • Мнения: 4 841
Въвеждането на нови часове може да стане само и единствено по два начина: орязване на вече съществуващи, и прекарване на повече време в училище. Аз лично не съм съгласна и с двете за начален образователен етап. Там основните предмети са достатъчно орязани за сметка на доста такива ненужни неща, и децата нямат достатъчно  време да затвърдяват и упражняват наистина базисни знания, та няма нужда от допълнителни.

По отношение на самата дисциплина - също не съм съгласна. Личните финанси са резултат от комплексни лични виждания и убеждения на човек, и е нормално детето да попие семейния финансов модел, а не този на обучаващите. За какво му е да смята лихви по кредити, ако се възпитава в дух, че човек трябва да се простира само според чергата си и наличностите си, а да не се възползва от кредитни продукти?
В силно материалистичното ни, потребителски ориентирано общество, подобен предмет само ще зарибява и възпитава бъдещи кредитоискатели. Съчетано с масовото промиване на мозъци - искащ нещо, направи го СЕГА, не чакай, ще остарееш, забавлявай се, живей, бъди куул, бъди готин... и т.н, каква ще е следващата стъпка - кредити за четиринадесетгодишни с връщане след навършване на пълнолетие?

Намесят ли се фондации, американски специалисти и незнайно-откъде-финансиране, работата става съвсем съмнителна. Достатъчно тиня и гнилоч има в образователната система, за да се вкарват още възможности за манипулация и корупционни практики.

# 28
  • Мнения: 22 454
Лиляна, намаляване часовете по информатика и информационни технологии е само проект, доколкото съм запозната. Макар че за каквато простотия се е заговорило е станала факт в повечето случаи.

# 29
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Няма да ги намаляват, а се готвят да махнат Информатиката изцяло. Ще остане само там, където е профил.

Общи условия

Активация на акаунт