Финансова грамотност за деца 1-4-ти клас?

  • 17 344
  • 199
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 22 453
Andariel, то много хора са икономисти в днешно време. Simple Smile
Това обаче не означава нищо...
И далеч не е казано, че децата имат "вопиюща" нужда от въпросните знания....аз по същият начин бих окачествила и обучението по чужд език от 1ви клас, който се натриса.

За да си финансово грамотен, трябва да имаш най-обща представа от икономиката.
Ако избереш такъв тип училище след 7ми клас, чудесно...донякъде ще си запознат. Ако не, разчиташ единствено на какво....от тук, от там да научиш нещо и евентуално родител да ти предаде някакъв опит.


# 46
  • София
  • Мнения: 62 595
Хубу де, кажи какво толкова ще се ограмотяват 4 години малките ученици! ти каза, че ще опишеш един урок.
Ми, нали потребителката се изказа от висотата на счетоводител, или за нея важи, ама за другите не? Ето, и аз съм икономист! Ко прайм сега!

Аз и за чуждия език от първи-втори клас съм на същото мнение - загуба на време отвсякъде, че и учителите са с изкарани едно-две нива на курс и толкова! Те самите още не знаят езика, нямат произношение. Гимназисти-абитуриенти биха се справили по-добре от учителки с курс за преквалификация. Да, ама тези хора с чуждите езици не се навиват да стават учители, особен пък на първолаците. И с цялото губи-време в основен курс, накрая за един срок в езикова гимназия децата наваксват седем години учене в училище, че и до голяма степен в школи.

# 47
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Моля за дефиниция на "финансово грамотен" и "най-обща представа от икономиката"!
И за примерът на "урок", обещан вчера. Simple Smile

# 48
  • Мнения: 22 453
Andariel, аз поста на другата потребителка не съм коментирала.
Така че не виждам за кое ми говориш че важи за нея, пък за друг не.
И като си икономист, какво? Много хора пък не са. Simple Smile

Пример за урок, който може да се разбере и от 1ви клас и не са необходими никакви сметки, а дава съвсем обща представа - Исторически форми на парите.
Включва исторически данни за различни видове "пари" (обичайно различни стоки - тютюн, кожа, сол на кубчета, раковини, карти за игра, цигари и т.н.).
Обясняват се петте критерия за оценка на парите (рядкост, дълготрайност, делимост, преносимост и признание от всички) и се обяснява защо те са важни.
След това се прави оценка на всеки един вид "пари" от горните по зададените критерии. За първите 1-2вида учител може да помогне, за останалите децата се оставят сами да ги определят.
После се обяснява и как са се появили съвременните пари и какво представляват.
Тук вече като икономист, ти лично би трябвало да можеш също да го обясниш това. Simple Smile

Ето нещо съвсем обикновено, просто, но съм сигурна че малко хора биха си направили труда да обяснят това на децата си.
Разбира се всичко това се представя както трябва, но тук не е мястото да публикувам готов материал.
От тази основа могат да следват още доста уроци обвързани с темата за парите.

# 49
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Защо смяташ, че дете на 7 вече не е задало тези въпроси?

Ако ще се движиш по лекциите в университета, не си на прав път. Няма никакъв смисъл в петте признака и 6-те правила. не и в практически план. Виж за докторат е друго. Успех с твоя ако това правиш.

Между другото много икономически университети предлагат пространно изуаване на история на парите и ик. мисъл, но не и по-дълбоко познаване на микро и макро икономиката. Странно, но твоя пост ми говори за същото.

# 50
  • Мнения: 22 453
ом, колко деца на 7г. са задали тези въпроси?
Съдиш по собственото си ли?

За да се разбере какво има смисъл и приложение в практиката, трябва да се мине и през малко теория. Не знам такава област, в която да те хвърлят директно в практиката, без да са ти дали теоретична основа. Simple Smile
Кои са тези много икономически университети, които визираш, не знам, дай по-конкретно.
А и изрично написах, че това може да се използва като начало и от там нататък да се обхване цялата микро и макроикономика, но на достъпен език, под формата на казуси и игри.

# 51
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Всички български доколкото ми е известно /университети/.
Ти икономист ли си? Да знаеш на какво ниво се учи икономика във фундаменталните специалности?
Мисля първо.

Твоето не пита ли? Или вие берете парите? Знам. че не отговарям градивно, но и въпросът ти е такъв.

При децата се подхожда практично, искрено и без заобикалки и загуба на време. Трябва чудесно да познаваш материята за да обясниш на дете на 6 години без предварителна теория, вярно е. Но може. Никое дете няма да ти чака теорията в 5 точки на 5-7.

# 52
  • Sf
  • Мнения: 978
Моето е на около 7 и хартиени пари рядко му попадат в ръцете. Въобще не си представям да я заинтересуват въпроси като делимост и преносимост на парите.

Но не напразно споменах Монополи, защото впечатленията са ми пресни: като започнем от това, че се научи елементарно да брои парите, да плаща и взима наем, да пресмята дали ще й стигнат за нещо. И завършваме с това, какво точно е фалит. За тази възраст съм предоволна и няма нужда някакви лелички да й обясняват в училище нещо, които те самите едва ли са постигнали на практика.

# 53
  • Мнения: 22 453
ом, ти изказа твърдение, за което аз те попитах в кои точно университети се залага на пространствено изучаване теория на парите?
А не да ми задаваш въпрос икономист ли съм, или не съм.
Въпросът ми е съвсем нормален по отношение въпросите на деца на 6-7години. Някои се интересуват от едно, други от друго. Ако твоето задава въпроси за парите, то още 5-6-10деца може да не го правят.
Въпросната теория, която ти визираш тук е за разглеждане в клас, в един учебен час. Няма предмет, по който детето започвайки училище, да "не ти чака теорията", преди да пристъпи към практическо занимание.

А по последният пост се вижда и нагласата на родителите....в училищата има само "едни лелички", които обясняват неща, които самите те не са постигнали. Simple Smile

# 54
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Да разбирам ли, че за теб учителят преподаваш лични финанси има прекрасно управлявани и процъфтяващи такива????

И нищо не визирам. Написах ясно, че теорията на парите и историята на икономическите учения се учи по-задълбочено от микро и макро икономика. После обясних къде - навсякъде. И попитах какво разбираш под финанасово грамотен.

Ти не ми отговаряш, аз на теб - да. Но накрая недоволната си ти. Simple Smile

# 55
  • София
  • Мнения: 38 595
Всеки човек има нужда от финансова грамотност!
Аз моята я придобих на късни години и особено много я оценявам.
Наблюдавам и драмите на хора, на които им липсва такава.
Мисля, че това е основно умение в живота и хич не е лошо да се учи в училище.
Но след 3-4 клас.

Финансово грамотен - да може да се оправи със семейния бюджет от-до.

# 56
  • Мнения: 22 453
ом, има си и предмет Икономически теории и той е отделен от микро и макроикономиката.

# 57
  • Sf
  • Мнения: 978
За 12 години училище с голямото дете се нагледах и наслушах на доста такива лелички. Като ви се преподава, направете си курс в близката библиотека, който иска, да идва и да слуша - както са направили в Русе (от твоя линк).

# 58
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
ом, има си и предмет Икономически теории и той е отделен от микро и макроикономиката.

Извинявай, но кое не разбра?!

Има си предмет да. И той е доста пространен.

А микро и макро икономиката са на почти същото ниво  - запознаване с общи положения.
Точно те обаче изграждат грамотност и редно да са по-задълбочени поне във фундаменталните специалности. Но не са.

Нямаше изобщо да го споменавам, ако един твой днешен пост не се позоваваше на принципи и точки. А те са точно теоретични постановки - сухи, теоретични и безполезни.  Управлението на семейния бюджет е практическа задача и най-доброто му начало е не час, а лични пари.

Писах по-рано - искаш да решиш масов проблем институционално. Има нужда. Но със суха теория и налагане на такива часове няма да стане. Не и ефективно.

# 59
  • София
  • Мнения: 4 051
   Според мен, този т.нар. примерен урок е абсолютно безсмислен за 1-2 клас, че и по-нагоре. Нещо подобно си представям кариерното ориентиране за 1 клас( чух, че и такова щели да въвеждат  ooooh! ). Не, че не е интересно. Интересно ще им е, като изключим онези признаци-там си ги загубила директно.  Laughing Но не виждам смисъл от точно тези неща, точно в тази възраст. За един 7-10 годишен има цял свят интересни факти. Всичко, поднесено по подходящ начин, ще ги заинтригува. Защо това да е точно историята на парите в 1 клас? И като свършим с раковинките и кожите, минем през джобните за закуска, тогава какво? Какво друго би било полезно за един първокласник, който още не може да си сметне рестото. Децата още в детската градина си "менкат" безкрайните картинки от хипермаркетите. И свикват да ценят по-редките, да ги разменят "по-изгодно". Без изобщо да са чували за петте критерия за оценка на парите.  Joy
    Като цяло идеята е едни хора да вземат едни пари. Мое мнение. Ще се появи някаква разработка, някой ще одобри проект, после ще се изсипят незнайно колко пари-за квалификации на преподаватели, за помагала, учебници, за авторите на програмата...После някой ще напише една статия, а защо не и някоя дисертациийка да спретне. Ще получи точки, ще отчете дейност и ще обявят програмата за изключително успешна. А първолаците в това време ще искат просто малко да поритат топка...
    Иначе наистина смятам, че за 15-16 годишните би било полезно. Като се започне от CV и мотивационно писмо, през осигуровки и данъчни декларации и се стигне до кредити и инвестиционни фондове. При тях наистина може да говорим за създаване на финансова култура и не е просто полезно, а направо наложително.  Peace

Общи условия

Активация на акаунт