Финансова грамотност за деца 1-4-ти клас?

  • 17 343
  • 199
  •   1
Отговори
  • Мнения: 22 453
Здравейте на всички. Simple Smile

Не знам колко от вас са се замисляли над този аспект от обучението и образованието на децата ни, но от известно време и като родител ме интересува този въпрос.

Става дума за следното:
Въвеждането на часове в начален курс по финансова грамотност. Могат да бъдат 1час седмично, или 2пъти месечно, но да присъстват в програмата.
Това може да включва различни теми като "От къде идват парите", "Лични финанси и тяхното управление", "Спестяване и инвестиране" и т.н. теми, които по подходящ начин се представят на децата.

По информацията, която намирам в нета, вече има няколко училища в страната, които предлагат подобни часове. Но те са буквално нищожна част от всички училища.
Различни организации също работят по подобни проекти, но това също се случва инцидентно, в рамките на проекта, а в повечето случаи се отнася и за по-големи деца.

В България дори възрастни хора, при анкетиране и провеждани изследвания се оказва, че са доста ниско финансово грамотни (м-у 35-45% твърдят, че не умеят да управляват финансите си) и за децата това би бил наистина добър шанс и възможност за обучение в нещо практически полезно.
В други страни уроците по  финансова грамотност отдавна са залегнали в учебната програма.

Ще се радвам на споделянето на всякакви мнения, съвети и идеи. Simple Smile

Последна редакция: пн, 04 авг 2014, 09:24 от Редактор*

# 1
  • София
  • Мнения: 62 595

Хубаво като идея, но какво ли още се очаква от горкото училище! То няма да стигнат часовете, децата трябва да киснат все в клас! Какви ли не неща им стоварват - безопасност на движението (за това съм ок), някакви програми по УСПЕХ им бутат, последно се опитваха да пробутат някакво професионално консултиране, църквата се натиска за вероучение, искат се здравни часове... Честно, аз вече казвам "аман"! Не може ли просто децата да си ходят на училище, особено в начална степен, да  си гледат букварите и учебниците, да си пишат домашните и да си ходят на извънкласни занимания и да играят! Всеки гледа да натресе нещо и някакви пари да се усвояват и всеки се бори за влияние върху детските умове. Аз като родител най-много съм се дразнила от такива неща, ще ме извиняваш, които само губят времето на децата, че и моето, защото след разни акции после трябва дда обяснявам кое от казаното и разбраното от децата е вярно и с кое им приказват ала-бала. Аз не искам училището да ми се меси твърде много във възпитанието - ако искам ще ги водя на вероучение в църквата, ако искам ще ги ориентирам професионално, ако искам ще им обяснявам откъде идват парите и какво е инвестиция. Както казал Бай Ганю - гут морген, и все пари искат! Peace

# 2
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не е ли рано 1-4 клас?
А не е ли работа на семейството да научи детето си да работи с финансови средства.
След това за икономическия аспект съм съгласна да има такива часове и те бяха залегнали в някой от всичките проекти за новия закон, но за гимназиалния етап. 1-4 клас се ограмотяват все още, а математически не са подготвени да разсъждават за финанси.
Всяко нещо с времето си.
Но пък ми стана любопитно какво ли пък учат в тези училища, където това вече го има.
Сигурно няма да ти е трудно да дадеш пример за един такъв урок.
Предполагам, че 4 години няма да учат откъде са произлезли парите.

П.П. Напълно съм съгласна с мнението на Андариел.

# 3
  • Мнения: 22 453
Andariel, финансовата грамотност в много държави е заложена в учебната програма още в предучилищна възраст.
В училище децата вече имат 1-2часа месечно.
Дали е "набутване", не знам...За религията не съм ок, защото темата е твърде конфликтна.

Лиляна, работа на семейството може и да е...ако обаче в същото това семейство има поне 1човек, който да я притежава тази финансова грамотност.
По реални данни, излиза че това хич не е така.


За примери, в момента това, което излиза като информация е за няколко пилотни проекта на 1-2организации, които са провеждани в последните 2години. Тоест опита е за не по-голям период от 1-2години максимум (ако са провеждали обучението в 2последователни години в един и същи клас)
На едната организация са за по-големи деца, а другата цели обхващането на деца на възраст до 24г.

Лични примери също имам, тъй като съм работила с тази материя по примера на Американския съвет за икономическо образование. Обучавали сме учители за интегрирани на основни икономически знания в начален курс, които включват точно тази финансова грамотност.
Използвали сме готови разработени уроци, които в някаква част сме адаптирали за БГ действителност.
Доколко учителите след това са използвали наученото в работата си, за малко от тях имам информация и обратна връзка.

Един проект
http://www.libruse.bg/proekt-zabavna-finansova-gramotnost-obuche … za-deca-i-mladeji

а това е фондация, която се занимава с няколко различни проекта
http://www.financialiteracy.eu/

 

# 4
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Аз като Андариел - очаквам ограмотяване, прилична среда, но най-вече - обучение. Възпитанието и развитието на заложби е оставено вкъщи по ред причини - липса на капацитет и ресурс в училищата, липса на адекватно ниво и т.н.

Освен това точно финансовата култура може би е по-зле от всички останали култури /поведение, хранене, движение и т.н.. /. Не можеш да очакваш детето да се научи на нещо по учебник за час на седмица, ако е потопено вкъщи /и изобщо/ в съвесем друго.

От къде идват парите би трябвало да знаят преди първи клас. За какво се ползват и че са крайно количество  - също.

# 5
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, Марис, може да е заложено, но е заложено така, че децата си отвисяват почти целия ден в училище и на практика животът им е основно в училище. Аз не искам децата ми да прекарват най-голямата част от активната част на деня в училище, пък ако ще със златен килим да им постилат.  И не искам кой откъде завърне да им насипва в главите какво ли не, особено пък, разни фондации и фондацийки, които гледат да прилапат пари по програми. Аз си изпращам детето на училище, за даа бъде ограмотено и да учи фундаментални и приложни науки, а не разни фондации и проекти да прокарват разни неща, пък дори и с идеята, че е грамотност. Просто не им вярвам, разбираш ли! Досега каквото е имало, все е било глупост на квадрат. На всичко отгоре по ДБТ и в основния курс имат Домашна техника и икономика, където имат и урроци по елементарни финанси,  по-скоро бюджетиране в семейството. Подозирам, че ти просто всее още нямаш опит като майка на дете в училищна възраст и си представяш как такива обучения и часове са голямата работа. Не те критикувам, всеки родител минава през такъв период на свръхочаквания за качество на разни проекти, а накрая се убеждава, че в повечето случаи са  едно голямо нищо. Който иска да си прави проекти, но да не ги натриса в училище, че то на класните ръководители не им остава време да си видят децата в часа на класа, а се занимават само с глупости по проекти.

# 6
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Малки са дори и четвъртокласниците.
В пети клас при дроби и проценти вече може.
Освен това за обща култура се споменават в различните предмети - математика, домашен бит и техника, човек и общество.

# 7
  • Мнения: 22 453
Чудно тогава как в толкова държави това е залегнало в учебните програми.
В БГ явно още го има схващането, че всичко трябва да е на учебник и това е единственият начин за получаване на знания.

# 8
  • Мнения: 22 453
Лиляна,  не са малки за това, по което аз съм работила. Защото почти не се изисква смятане.
Трябва да се види обаче,  защото хората си представят кой знае какво.

# 9
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Чудно тогава как в толкова държави това е залегнало в учебните програми.
В БГ явно още го има схващането, че всичко трябва да е на учебник и това е единственият начин за получаване на знания.
Ти познаваш ли добре програмите в другите държави? А нашата програма?
Може там да са го изнесли като отделен предмет, а при нас да е залегнало в различните предмети.
Каква е разликата?
Щом си работила, значи знаеш какво е. Дай един пример какво могат да учат в 1-4 клас, което да го няма в нашите програми.
И забележи - никъде не говоря за учебници. В България образованието в отделните класове се извършва по учебен план/програма.

# 10
  • София
  • Мнения: 62 595
Вече написах - в другите държави децата висят по цял ден в училище. Затова и имат не знам колко допълнителни часове, иначе как ще им запълнят времето до поне три следобед? Аз не искам училището да ми изземва функциите във възпитанието, било то по финанси, било по здравни въпроси, било по нещо друго. Аз нне съм лукова глава, чията функция е просто да обгрижва физически детето и да го дава на системата да го възпитава вместо мен. Мен нашенската система напълно ме устройва на принципа на полудневното обучение - детето си ходи на училище половин ден в задължителните часове по основните предмети, а нататък "времето е наше" и никой не ми се меси и не ни губи времето с разни измислени проекти, вместо детето да си ходи на извънкласни занимания, да учи или просто да гледа в тавана.

# 11
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Maryse, дане но се заяждаш, макар точно така да изглежда.

Андариел, вече е обяснила, но ще пробвам и аз. Ние още има да вървим докато стигнем до там, където са те. И тяхното място не е задължително по-добро от нашето! Нашите деца едва от 4 години могат /или трябва/ да са по цял ден в училище. Техните трябва, а не само "може" отдавна и винаги. И докато за някои родители това е голямо облекчение, за други е голямо бреме. Защото училище по цял ден е много и категорично различно от оптимална среда за развитието на едно дете.

Пък ако са там по цял ден и нямат поне 2 астрономически часа спорт на ден, а имат финанси през ден, ти щеше ли да одобриш?

Основната икономическа култура, че с пари се живее и за тях се работи, но изненади има, няма да се учи в училище. А ако мама и тати работят, за поредната кола/PSP/почивка/ джаджа,а децата не виждат, каква кутура, какво образование....

# 12
  • Мнения: 22 453
ом, не разбрах кое визираш като заяждане?

Темата е проучвателна и до тук лично за мен интересна. Искам обаче колкото се може повече мнения.

Лиляна,  ще дам пример по-късно т.к. съм през телефона сега.

# 13
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Това:
Чудно тогава как в толкова държави това е залегнало в учебните програми.

# 14
  • Мнения: 22 453
Това:
Чудно тогава как в толкова държави това е залегнало в учебните програми.


Не виждам да има заяждане.

Общи условия

Активация на акаунт