Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 49 018
  • 468
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 250
Според мен истерията СМГ след четвърти клас е породена само и единствено от липса на алтернатива в периода 4-7клас.
Аз самата съм учила в СМГ 6 и 7 клас, тогава се кандидатскваше след 5ти. Тогава се влюбих в математиката. Попаднах на млада, амбициозна и малко особена Simple Smile математчка - Шаркова. В последствие тя не ми говореше, загубих връзка с нея, но никога няма да забравя колко много ми е дала тази жена. След седми клас от трите паралелки там остана по-малко от една. Завърших НПМГ и някъде по пътя загубих интерес към чистата математика.
Следейки моя випуск, наблюденията са ми следните. В СМГ имаше едно момче, което 6-7 клас не блестеше с особен гений, но в последствие обиколи света и събра доста медали. В НПМГ имахме едно момиче - абсолютно гениално, според доста хора и потомствено (дядо-академк, баща професор), но тя никога не блесна в състезанията - говоря за международно ниво. Класната ни беше, прекрасен човек, математик, уникална, но в нея нямаше този хъс, който имаше Шаркова. Та моето скромно мнение е, че е изключително важна средата, подготовката и мотивацията.

# 46
  • Мнения: 8 230
Във връзка с написаното от Elfi, мога само да потвърдя, че подходът на учителя е много важен.
В ученическите си години бях много добър математик на ниво училищна математика. Тогава дори и не знаех, че има и някакви други състезания по математика освен традиционните олимпиади, ако знаех, щях да се запаля със сигурност. Обожавах да решавам задачи.
В гимназията имах невероятен преподавател по математика, която ни научи на страшно много неща. При нея подходът беше диаметрално противоположен на описания от Elfi. Тя ни подбираше по-трудни задачи и ни караше ние сами да търсим варианти за решаването им. Никога не ни даваше нещо наготово. Ние предлагахме откъде и как да подхванем задачата. Обсъждахме това, което сме измъдрили и проверявахме ще проработи ли нашия начин или не. Но си спомням много добре, че ни предупреждаваше за кандидат студентските изпити, че ако решим някоя задача не по приетия начин, за съжаление има голяма опасност да не ни я признаят. Точно това ми се случи и на мен. Не ми признаха задача, която реших по малко заобиколен начин, защото изобщо не се сетих за по-лесния вариант.

# 47
  • Мнения: 1 175

P.S. А относно новият изглед на форум, мога да цитирам храбрият войник Швейк (Я. Хашек): "Войната вървеше добре и за двете страни, докато не се намеси генералния щаб".


 Joy Joy

# 48
  • Мнения: 68
Това за дупката между 4-ти и 7-ми клас е теза, която чувам не за пръв път и то от специалисти вътре в системата / и я споделям /. Това е един от скръбните факти за нашата образователна система. Не е ли обаче различен въпросът и дали математическото образование и стремежа за резултати в математически състезания е нужният отговор?

# 49
  • София
  • Мнения: 2 300
Но си спомням много добре, че ни предупреждаваше за кандидат студентските изпити, че ако решим някоя задача не по приетия начин, за съжаление има голяма опасност да не ни я признаят. Точно това ми се случи и на мен. Не ми признаха задача, която реших по малко заобиколен начин, защото изобщо не се сетих за по-лесния вариант.

Доколкото разбрах, че същото се случва и при изпитите след седми клас.

# 50
  • Мнения: 68
Не съм тук за да споря... по скоро търся отговори и проверявам собствените си разбирания за нещата. Та , тръгвайки от тази позиция и разчитайки на добронамерени коментари ще кажа следното: след като прерових годините, прекарани в училище ми се стори, че всъщност математиката, в същността си и в рамките на ученическия курс  има малко общо с другите природни науки / биология, химия, че дори и физика – говорим за гимназиалния курс, аз съм физик по образование /. За инженерните области съм съгласен. Това може би води до предположението, че чрез математиката търсим друг, съществен за детето ефект – може би присъщ на математиката, но малко страничен – възможно ли е да е така? Възможно ли е математиката да е само инструментът, който използваме за да постигнем други –доста по-съществени цели и резултати? И какви , евентуално ,са те?

# 51
  • София
  • Мнения: 2 300
Не е ли обаче различен въпросът и дали математическото образование и стремежа за резултати в математически състезания е нужният отговор?

Призовите места от различни международни състезания са един доста добър трамплин към различни университети по света. На моето дете му липсва сериозна подготовка /разбирай решаване/. Пращам го на състезания, за да имам представа как е на фона на останалите. Засега добре. Тъй като с курсове явно няма да стане, от догодина мисля да започна с домашна подготовка. Не за да гоня първите места, а за да не се отпуска прекалено много, както и да не изостава спрямо децата от СМГ.

За съжаление нещата и след седми клас не са съвсем както би ни се искало. Получава се така, че МГ и ЕГ издърпват елита, т.е. интелигентните деца и това е причината другите гимнизии да останат на заден план. Моето дете на  този етап е заявило, че иска да учи в НПМГ. Аз обаче съм силно притеснена от разслоението на децата и цялостното ниво в последните години в гимназията. Съответно не зная дали ще подкрепя този негов избор, защото средата е също много важен фактор.

За инженерните области съм съгласен.

Всъщност, и тук понякога нещата стоят по различен начин. Така да се каже мога сама да се оспоря, като дам пример с мой колега от студентските години. Човекът беше кръгла нула по математика, беше влязъл в университета по някакъв различен параграф - примерно, спечелен проект или нещо от типа, а не с изпит по математика. Не можеше да реши една проста система уравнения с две неизвестни. В същото време можеше да разчете с абсолютна точност всякакви електрически схеми, независимо от сложността и големината им.  Sunglasses


Последна редакция: чт, 19 дек 2013, 12:06 от Elfi

# 52
  • София
  • Мнения: 4 025
анкета за новия облик, дано пък някой ни чуе, че е мъчение да се четат темите така:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=755669.0

arthur, преди всичко искам децата ми да станат хора, а какво ще изберат професионално ще решат самите те към 11-12 клас. Аз мога да подкрепям, поучавам, споделям и помагам, но решението ще си е тяхно. И колкото повече растат толкова повече разбирам, че не винаги моето мнение ще съвпада с тяхното. Важното за мен е избора им да е разумен, а не от типа - 'защото така правят всички'.

Елфи, при детето тази задача се води базова, т.е. с нейна помощ да се решават по-трудни задачи ( добре че имаха класно и отворих най-накрая да видя какво учат по задължителната програма). Кой е този курс и тази г-жа, сподели ги да си имаме едно наум, или ако ти е неудобно във форума на лс.

Имах чудесна учителка в гимназията по математика, освен че ми е дала много като знания, има голяма заслуга и за формирането на характера ми, и то точно в пубертета. Въобще много съм й задължена! За мен и двете неща са много важни - не само учителят да е добър преподавател, но и да бъде добър и разумен като човек. Може би за някои не толкова чувствителни хора второто не е от такова значение като за мен.


# 53
  • София
  • Мнения: 250
Това за дупката между 4-ти и 7-ми клас е теза, която чувам не за пръв път и то от специалисти вътре в системата / и я споделям /. Това е един от скръбните факти за нашата образователна система. Не е ли обаче различен въпросът и дали математическото образование и стремежа за резултати в математически състезания е нужният отговор?
При така създалата се ситуация се оказва един от възможните отговори. Заедно с частни училища, частни уроци, курсове, усилена домашна подготовка. Тъжно но факт.
А какво да кажем за изпитите за първи клас - Света София, НУУК....Луда работа...но явно има причина за да се стигне дотам.

# 54
  • Мнения: 68
Всъщност - тук говорим все за тези неща и за увереността , че го правим по най-правилния начин... не е ли така? И в частност за тази част, която включва математическата подготовка и състезания.

# 55
  • София
  • Мнения: 2 300
Всъщност - тук говорим все за тези неща и за увереността , че го правим по най-правилния начин... не е ли така? И в частност за тази част, която включва математическата подготовка и състезания.

Би било чудесно да сме сигурни, че това, което правим за децата си е най-доброто. Аз не съм уверена нито, че синът ми трябва допълнително да решава задачи, нито пък, че не трябва. Но никак не ми си иска да изостава. За съжаление няма кой да ми каже кое е най-доброто за него.

Мога само да завиждам на увереността на тези, за които всичко започва с курс по математика в 3-ти клас.

Последна редакция: чт, 19 дек 2013, 15:40 от Elfi

# 56
  • Мнения: 41 006
Според мен истерията СМГ след четвърти клас е породена само и единствено от липса на алтернатива в периода 4-7клас.

Напълно съм съгласна. Ако имаше и други училища на високо ниво за 5-7 клас в СМГ щяха да кандидатстват наистина само тези деца, които имат интерес именно и точно към математиката.

# 57
  • Мнения: 3 379
Всъщност голяма част от талантите се откриват само, когато децата са оставени да правят каквото поискат, а не са водени от родителите си в "правилната" според тях посока Simple Smile Един от плюсовете при много либерални родителски модели е точно този (за сметка на много минуси Simple Smile)

За мен силната подготовка по математика (за деца, които я харесват, разбира се) е много добра основа за какъвто реши избор да направи детето в бъдеще. Може би само силно артистични деца не биха имали полза. Но, както за всяко друго нещо, за да са уверени децата в тази област (математиката) и да могат да се развиват, е необходимо да бъдат вътрешно мотивирани да се занимават с нея, а не външно. Ако това липсва - в един момент отпадат. Затова и децата в по-горните класове рязко намаляват по състезания - в момента, в който могат да се опълчат на родителите  Mr. Green Някои го правят и като по-малки - познато детенце често се прави на болно, за да не ходи на състезание или на курса в СМГ, друго познато детенце пък ходейки на курс смята, че там нищо не обясняват, а само преписват.

Ant 12, много благодаря за материалите, вчера се бях заровила да търся подобни и засега изчетох с интерес ето това.

# 58
  • Мнения: 68
Simple Smile Всъщност - ние сме от тези, които от 3-ти клас ходят на математика... без да натиск и с желание / надявам се Simple Smile /. Това, обаче не ми дава никаква увереност...Simple Smile иначе защо щях да пиша тук .... нещо ми убягва ... нещо важно

# 59
  • Мнения: 68
... ето това е нещото, което се опитвам да преглътна / приема / но ми засяда някъде около гърлото ... има нещо не съвсем читаво в такава теза.... иначе при такава силна пристрастност към математиката децата ни щяха да са "трепачи" след гимназията а това май не е така... Аз лично познавам възпитаници на СМГ които никак не са успешни ...... ЗАЩО?

Общи условия

Активация на акаунт