Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 49 010
  • 468
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 2 300
Бегъл поглед показва, че това дете е било на четири години през март.  Grinning
Ама иначе не можело преди да стане на 10 да се разбере по нищо дали има афинитет към математиката или не  Laughing Само по цвета на очите...

Да се чуди човек закъде се е разбързало. Да почака малко, той и родителите му, и в трети клас да го запишат на курсове.

- едва ли децата, за които курсовете в 3 и 4 клас на СМГ не носят нищо ново, се броят и на пръстите на едната ръка.

И само едно да е. Дали някой ще му обърне специално внимание? Съмнява ме. Като влезе в МГ може и да се промени отношението, но дотогава детето просто влиза в графата "добре справящи се".

Родителите трябва първо да работят с децата си и ако са убедени, че има хляб в тази работа да ги запишат на курс в 3 клас.

Разбира се.

Последна редакция: вт, 17 дек 2013, 20:20 от Elfi

# 16
  • Мнения: 918

Би ли споделелил една скоростна и една дълбокомислена тема.


За „скоростни” от началото на годината ползвах тези:
http://www.txstate.edu/mathworks/camps/pmwc/previous-mmc-tests.html
Това са тестовете за подбор на отбора към Texas State University – San Marcos за Primary Mathematics World Contest Po Leung Kuk в Хонг Конг. Отборът на San Marcos тази година стана абсолютен световен шампион, побеждавайки всички азиатски отбори, така че хората явно знаят какво правят. Задачите от гледна точка на включения материал са доста подходящи за 7-ми клас.

Сега правя следното: взимам три теми за 7-ми клас от Салабашев (2004/05/06, 2007/08/09) и от всяка тема избирам последните 5 задачи – най-трудните и със свободен отговор. Получава се хубава тема от 15 задачи със свободен отговор за 90 минути.

Ето, например една тема с описателни задачи. Целта е да има по една задача от алгебра, геометрия, теория на числата и комбинаторика.

1.   Дадени са естествените числа a, b и c. Докажете, че a + b + c се дели на 6 тогава и само тогава, когато a3 + b3 + c3 се дели на 6.
2.   В ΔАВС, ∡АСВ = 90о. Върху страната АС е взета точка D, а върху отсечката BD е взета точка Е така, че ∡АВС = ∡АED = ∡EAD. Докажете, че ВЕ = 2 × CD. 
3.   За кои стойности на естественото число n, множеството {1, 2, 3, . . . , n – 1, n} може да се раздели на три подмножества с равни суми на елементите в тях?
4.   Всяка точка с целочислени координати в правоъгълна координатна система е оцветена в един от цветовете червен, син, зелен или жълт. Докажете, че съществуват четири едноцветни точки, които са върхове на правоъгълник.

# 17
  • Мнения: 939
За „скоростни” от началото на годината ползвах тези:
http://www.txstate.edu/mathworks/camps/pmwc/previous-mmc-tests.html
Това са тестовете за подбор на отбора към Texas State University – San Marcos за Primary Mathematics World Contest Po Leung Kuk в Хонг Конг. Отборът на San Marcos тази година стана абсолютен световен шампион, побеждавайки всички азиатски отбори, така че хората явно знаят какво правят. Задачите от гледна точка на включения материал са доста подходящи за 7-ми клас.

Сега правя следното: взимам три теми за 7-ми клас от Салабашев (2004/05/06, 2007/08/09) и от всяка тема избирам последните 5 задачи – най-трудните и със свободен отговор. Получава се хубава тема от 15 задачи със свободен отговор за 90 минути.

Ето, например една тема с описателни задачи. Целта е да има по една задача от алгебра, геометрия, теория на числата и комбинаторика.

1.   Дадени са естествените числа a, b и c. Докажете, че a + b + c се дели на 6 тогава и само тогава, когато a3 + b3 + c3 се дели на 6.
2.   В ΔАВС, ∡АСВ = 90о. Върху страната АС е взета точка D, а върху отсечката BD е взета точка Е така, че ∡АВС = ∡АED = ∡EAD. Докажете, че ВЕ = 2 × CD. 
3.   За кои стойности на естественото число n, множеството {1, 2, 3, . . . , n – 1, n} може да се раздели на три подмножества с равни суми на елементите в тях?
4.   Всяка точка с целочислени координати в правоъгълна координатна система е оцветена в един от цветовете червен, син, зелен или жълт. Докажете, че съществуват четири едноцветни точки, които са върхове на правоъгълник.

Wow! Евала за дисциплината и желанието ви (твоите и на детето).

Постът ти предизвика затишие в темата - може би доста хора се замислиха дали искат децата им да бъдат подложени на такъв режим. За мен е ясно, че този режим в съчетание с таланта на детето води до успех в състезанията. Дано ви носи и удоволствие. Искрено ви пожелавам и двете.

# 18
  • София
  • Мнения: 4 025
Благодаря за споделеното за подготовката! Малко по-различни неща ми се искаше да чуя, но пък са в унисон с цялата обстановка в Бг.
Ант12, и аз да добавя моето възхищение към вашите съвместни занимания и успехи, както и да ви пожелая още много успехи! И да, за никого не е тайна, или поне ако някой си мисли друго, значи се заблуждава, но зад всеки успех, в която да е област се крие много труд и постоянство, разбира се и мъничко късмет е нужен.  

# 19
  • Мнения: 918

Постът ти предизвика затишие в темата - може би доста хора се замислиха дали искат децата им да бъдат подложени на такъв режим. За мен е ясно, че този режим в съчетание с таланта на детето води до успех в състезанията. Дано ви носи и удоволствие. Искрено ви пожелавам и двете.


Всъщност, натоварването не е много по различно от това на останалите състезатели. От началото на годината за 7-ми клас имаше: Хитър Петър, Черноризец, СМТ (или ЕМТ за някои), Салабашев, IMAS, Коледно, Олимпиада.

Синът ми се яви на 3 – Черноризец (заради лагерите), ЕМТ (за да видим как стои спрямо 8-ми клас) и Олимпиада. Просто вместо да ходи по състезания решава вкъщи – все пак, това са около 4-4.5 часа седмично.

Тази година му казах сам да реши на какво да се явява, но след като миналата година отиде в Пекин и Хонг Конг и преди няколко дни си взе по-голямата част от стипендията от миналогодишното ПМС Варна, с която веднага си купи нов гейминг лаптоп (Lenovo Y510p, с малко помощ от моя страна) не му трябва много мотивация. Все пак, състезанията, от които наистина може да се спечели нещо (6-ца на матурата, стипендия и т.н.) в 7-ми клас, тепърва предстоят.  

P.S. Всъщност, понеже ми се струва, че оставям впечатление, че съм някакъв вид tiger-father, който спуква децата си от математика, нека уточня, че имам и дъщеря, която също е в СМГ (5 клас), но нито ходи на школа, нито се е явила на някое състезание от началото на годината до момента, с изключение на Олимпиадата. Просто това не е нейната "игра". Тя си има други таланти, които се стараем да развиваме, чрез допълнителни уроци, но те далеч не са тема на този форум.

Последна редакция: вт, 17 дек 2013, 23:22 от Ant12

# 20
  • Мнения: 3 379
Много се радвам, че след кебапчетата и талантливите първокласници (с най-добри чувства към тях), темата отиде в посоката, за която е определена. Ant12, поздравление за усилията и таланта на децата и родителите им Simple Smile Аз лично много се радвам като чета толкова балансирани и адекватни мнения на родители по отношение на децата и подкрепата ни за тях.

Благодаря за споделеното за подготовката! Малко по-различни неща ми се искаше да чуя, но пък са в унисон с цялата обстановка в Бг.

EliG, интересно ми е какво ти се искаше да чуеш, ако разбира се би искала да споделиш.

# 21
  • София
  • Мнения: 4 025
Ант12, не се притеснявай, оставяш впечатление на умерен родител, открил талантите на децата си и опитващ се да им помогне да ги развият. И режима ви не е по-различен от този и на по-малките деца, дори 4-класниците, които се готвят за състезанията, само дето при вас задачите са по-сериозни. И ти прекарваш доста време в подбор на задачите, нещо което в малките класове става много лесно и бързо.

SZA, очаквах да чуя нещата , които Черна Станция е написала, че се случват извън Бг.(пост №607) Тъй като и Ант12 написа, че и неговите впечатления са подобни, вероятно така стоят нещата. Защото наистина за малките ученици подготовката е доста сериозна, има методичност, помагала, въобще нещата са се развиват и откъм трудност, което се дължи и на големия наплив към Мг-тата последните години.

# 22
  • Мнения: 264
Да видим и какво става при подготвителните курсове за МГ. За по-голямат част от децата те представляват подготовка за влизане в МГ. Със сигурност обаче има деца, за които тези часове не носят нещо кой знае какво ново. Уверена съм и че преподавателите имат ясна представа за децата.Какво се прави за тях в малките класове? Нищо. Изчаква се да станат пети клас, с аргумента - около 10-тата година вече се проявяват заложбите на децата, след което се набляга на тяхната подготовка.

- курсовете са били създадени преди истерията по влизане в МГ. Това, че помагат за влизане в МГ доведе до наплив, но той не е първопричина да ги има.
- едва ли децата, за които курсовете в 3 и 4 клас на СМГ не носят нищо ново, се броят и на пръстите на едната ръка. Освен ако не са деца на математици обучавани вкъщи.
- развитието на дарбите на децата е в ръцете на родителите. Учителите нито имат време, нито умения да го правят. Родителите трябва първо да работят с децата си и ако са убедени, че има хляб в тази работа да ги запишат на курс в 3 клас. 

Не можах да се стърпя и аз да не се изкажа и да разводня още повече разводнената тема  Wink
Подчертаното в червено е най-невярното заключение и внушение, което се прави.
Такава е действителността -т.е. нямам намерение да отричам, че за да влезеш в СМГ  трябва в 95% от случаите да ходиш на курс в СМГ и съм съгласна с 2рия абзац.
Но нека не изопачаваме фактите и да не подклаждаме истерията!
Защото мненията на Черна Станция (това и други предишни) все това правят - компетентно внушават на родителите още от 3ти клас да ги запишат на курсове в СМГ  (погледни абзац 3 как това е тяхна грижа и отговорност!)
И сега вече се стигна до тотално изопачаване на историята, за да се подкрепи тази теза, което вече е прекалено.
Ако направим кратка ретроспекция с 20 години назад - СМГ беше градското математическо училище с амбициозен директор, който успя да си извоюва прием от 5ти клас и 8-ми подготвителен клас по език в програмата за обучение. Т.е. комбинацията език+математика се оказа печеливша формула, отговаряща на търсенето и родителските амбиции, защото обхваща по-голяма целева група. СМГ печели с осигуряването на конкурентна среда, отлична подготовка по математика ( не ти се налага в 7ми клас да ходиш на уроци по МАТ) и предлага езиково обучение 18часа в 8ми клас.
С ранния прием и подготвителния клас СМГ дръпнаха напред и започнаха да измъкват учениците от НПМГ . През 80те  години проектът НПМГ е  бил много добър, защото е събирал математиците от цялата страна и се е предлагало много високо обучение по математика, както и досега предлага добро обучение в специализираните паралелки по химия, физика, биология и т.н.
Но поради факта, че СМГ прибира малките математичета в зародиш, е изключение в 8ми клас някой непемегеец да се дореди до медал в математическо състезание....
Съжалявам за лирическото отклонение, но то е важно, за да опровергая голямата заблуда, болдната в червено.
Истерията с приема в СМГ го прави самото СМГ и продължава да го подклажда всяка година, защото иначе няма как да съществува.
Истерията с курсовете е защото учителите-математици с удоволствие водят курсове за допълнителни  доходи и умишлено се грижат моделът да продължава да работи - т.е. да не можеш да влезеш в СМГ без да си посещавал техните курсове ( е, допускам едни 5%максимум изключения) - това е хем доходоносно, хем ти дава богат и умен материал с който да работиш  и после да отчиташ високи резултати Wink
Преди 20 години не се ходеше нито на уроци, нито на курсове, за да ти открият "математическия талант" - така, че нека не изопачаваме нещата  Peace
Разбирам родители, които се презастраховат и не искат да рискуват и си записват децата на курсове само и само да не вземат нещо да се издънят на кандидатските изпити....както и тези, които си имат планове за бъдещето на децата си от 1ви клас и СМГ е трамплинът за по-добро образование...., но не разбирам, защото трябва да се изопачават фактите?
Защо примерно СМГ не направи IQ тест с математическа логика за който няма нужда от специална подготовка от курсове, частни уроци или занимания в къщи? т.е. да си изнамира математическите таланти като нешлифовани диаманти ?
И последно - не бих искала да плюя СМГ - създали са добре работещ модел, но моля не пресолявайте манджата  Peace

# 23
  • Мнения: 40 913
Извинявай, но подготвителният клас със засилено изучаване на език не е въведен от СМГ, а е всеобща практика. И затова твърдението ти, че СМГ е прибрало всички деца с комбинацията Език + математика е вярно само на 50%.
Освен това приемът на деца след 4 клас е необходимост и СМГ са били най-гъвкави. НПМГ да се сърдят на себе си, че са спали.

Но конкретно по моето твърдение - само преди по-малко от 10 години записахме дъщеря ми на курсове по средата на годината (тогава разбрахме, че има такова нещо) и без никакви опашки и истерии. Изобщо нямахме идея за кандидатстване в СМГ, по онова време се бяхме настроили на вълна АК. Записахме я просто за да научи нещо повече, което ние у дома не можем да и дадем. на следващата година пак проспахме ранното записване и я записахме след началото на учебната година. Пак без истерии. Още няколко години по-рано пък записването е било съвсем лежерно. Да, учителите нямат нищо против допълнителните доходи, но трябва ли да се остави незадоволено търсенето на такива школи за да не печелят учителите? СМГ пак са били гъвкави и са си намерили ниша. В последствие обаче година след година нивото на другите училища запада и СМГ започва да се откроява като остров на доброто образование. Това вина ли е??? И това поражда наплива, а напливът води до записване на курсовете на тълпи от деца. Впрочем вече не само СМГ организира курсове - има и конкуренция.
И да обобщя - каква е вината на СМГ? Че държат добро ниво ли? Или че приемат след подбор? А не е ли нормално да има подбор? А подборът не е IQ тест, защото първо това е забранено по закон и второ, такива тестове пък са съвсем субективни и уязвими. Никой не може да ме убеди в обективността на тези тестове, при положение че деца с подготовка се представят по-добре от такива без. А също така и дете в рамките на седмица само може да покаже различен резултат. Или казано направо, ако се приложи IQ тест пак ще има уроци, ще се наруши законът и ще има много протести. Днешната система може да не е идеална, но поне е обективна доколкото е възможно.

И продължавам да твърдя, че курсовете предшестват истерията и са създадени за да задоволят търсенето от засилено обучение по математика, а не специално за влизане в СМГ. Но, естествено, помагат за влизане в СМГ, защото вършат работа и децата задобряват. Какво му е лошото?

Последна редакция: ср, 18 дек 2013, 10:35 от Черна станция

# 24
  • Мнения: 40 913
Винаги, когато се работи, има подобрение. И няма дете, на което курсовете да не са полезни, освен ако толкова е изостанало, че не може да се включи.

Но курсът е нещо като умножител или усилвател на способностите и дете с капацитет 10 ако ходи на курс ще си повиши капацитета на 15. Така то може да настигне дете с капацитет 15, което не ходи на курс и именно затова е напливът към всякакви курсове преди кандидатстване. Обаче ако онова дете с капацитет 15 също ходи на курс няма как да бъде настигнато от първото и затова и отличниците ходят на курсове, а не само изоставащите. Така ходейки на курс децата си запазват разликата в нивата, но ако някое не ходи нивото му спрямо другите деца пада. Това е тъжната истина.
Естествено, курсовете могат да бъдат заменени с частен учител, работа с родител и пр.

# 25
  • София
  • Мнения: 4 025
Записвам се да следя темата.
Намирам курсовете в 4 клас за много полезни, с уточнението за малка група и учител с подходящ подход към конкретното дете.

# 26
  • Мнения: 3 379
За мен темата също е интересна и ще я следя. Писах и в другата, че личното ми мнение е, че децата са по-силни в малките класове, тъй като се изисква повече логическо и аналитично мислене и доброто представяне на състезания в този период съвсем не означава, че са с голям потенциал в математиката. Това, според мен, може да стане ясно чак след 4-5-ти клас.

Бих искала и да попитам родителите с повече опит - как бихте определили едно дете като "силно" или по-скоро "с потенциал" в математиката (да речем, че вече е около 10-годишно, не най-малките)?  Ако гледаме срезултатите то състезание - къде би било това дете?

# 27
  • София
  • Мнения: 5 014
... личното ми мнение е, че децата са по-силни в малките класове, тъй като се изисква повече логическо и аналитично мислене и доброто представяне на състезания в този период съвсем не означава, че са с голям потенциал в математиката. Това, според мен, може да стане ясно чак след 4-5-ти клас.

 Бих искала и да попитам родителите с повече опит - как бихте определили едно дете като "силно" или по-скоро "с потенциал" в математиката (да речем, че вече е около 10-годишно, не най-малките)?  Ако гледаме срезултатите то състезание - къде би било това дете?

И аз започвам да мисля, че в тази възраст (около 10 години) са само единици /и то в световен мащаб/ безспорните таланти.
Това, което в 4-ти клас вероятно може да се открои, е способността за осмисляне и усвояване на преподаден / обяснен/ материал.
То не е малко - изисква съобразителност, бързина на мисълта и на техниката.
Но все още е под въпрос как (в каква степен) детето би се справило с планиметрията и стереометрията, напр., които се въвеждат по-късно.
Не се знае и дали детето ще запази интереса си и работоспособността си и в горните класове.

От личен опит мога да споделя, че досега синът ми обикновено на състезания се представяше по мое мнение  под възможностите си. Започна да ходи на курс в СМГ в 3-ти клас и сега в 4-ти резултатите му са сред първите 5-10 деца в София.
Но геометрични и пространствени задачи са му по-трудни, а логически и аналитични /свързани с числови редици напр./ му се получават добре.
Това ме кара да мисля, че е рано да правя изводи за "силата" и "потенциала" му, особено по отношение на състезателна математика.
Иначе вероятно би бил добър математик, стига да решава задачи с желание и да работи с добри преподаватели, както е сега.

# 28
  • Мнения: 5 234
И аз тук, да чета с интерес.   bouquet

# 29
  • Мнения: 668
Все пак си мисля, че при някои деца би могло на много ранна възраст да дадат индикации за математ. интерес - напр. да достигне само до математ. заключения въпреки на малката си база данни да достигне до заключение, които по прицип да се преподават на доста по-големи дечица. Визирам конкретен случай и детенце

Общи условия

Активация на акаунт