За нуждата от нова образователна парадигма

  • 9 195
  • 154
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 24 467
Не виждам идеята, дадена в линковете и обсъждана тук, да е против възможността на родитерите сами да изберат формата на образование. У нас това е тема табу, нарочно се избягва от министерството дори.
Част от нея е залегната в предаването "Малки истории" от 03.12.т.г.

http://bnt.bg/bg/productions/120/edition/18355/malki_istorii_3_dekemvri_2011

Мисля, че тук участва точно авторът и на настоящата тема, както и едно семейство с 4 деца, чийто подход за мен е много интересен. Много ми се иска да им задам някои въпроси, но нямам техни координати. Бих помолила Людмил да помогне, ако е възможно.
Гледайте предаването. В него, Миги, се засяга и този въпрос- докъде има право да се меси държавата в отношенията между родители и деца и да ги унифицира, налагайки един общ критерий от страна на една бездушна и неработеща /у нас поне/ институция. Точно в Канада /и доста други държави/ има някакъв избор между поне отделни модели на обучение, вкл. и домашно такова. Тук- не. Тук, точно, е мястото, което гъмжи от "промити мозъци" и пълна липса на алтернативи.
Препоръчвам предаването- изгледайте го, отделете време, ако ви интересува. Събеседниците са интересни, цялото много ми допадна.

# 76
  • Мнения: 2 885
И аз вчера писах, трих, писах, трих...... Ама нейсе.

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/04/1217032_ot_harvard_do_ … _staia_v_karlovo/

Бях пуснала линк на "Заедно в час".

# 77
# 78
  • Мнения: 1 849
И аз вчера писах, трих, писах, трих...... Ама нейсе.

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/04/1217032_ot_harvard_do_ … _staia_v_karlovo/

Бях пуснала линк на "Заедно в час".

Хубаво написано, само не ми стана ясно тази жена кога успя да завърши Харвард и да свърши всичко описано в статията и е само на 26... Бих се радвала да видя реалните резултати след няколко години, сега е ясно, че всичко е красиво, хората са млади и без опит...важно е какво ще се случи след това.

# 79
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 341
Настоящата образователна система помага на тези, които искат конкурентна среда. Безмилостна е към апатичните, демотивираните, инертните. Такъв е и животът, в който се реализираш успешно само чрез конкуриране и себеусъвъшенстване - двете страни на една и съща монета. Явно е, че има ученици, които разбират материала и други, които не се справят и търсят оправдания за неуспехите си извън себе си. Всеки иска да е отличник /и то не само в цифри/, но и за това си трябва да се потрудиш. Току виж ти станало и интересно Whistling 


Шегичка:  Wink
Цитат
Бени


Един слънчев, топъл ден На Хал Че отишъл при Великия Мъдрец да го пита къде се намира Ябълката на Познанието.

-Учителю, къде се намира Ябълката на Познанието?

-В щайгата до мен.

И наистина до Великия Мъдрец имало щайга пълна с зелени, сочни ябълки. На Хал Че не знаел коя е тази на Познанието и ги изял всичките, за отрицателно време защото искал колкото се може по бързо да стане по-мъдър. И аха да се почувства по-умен взел че повърнал всичко което бил изял.

Какво станало след първоначалния шок?

На Хал Че решил, че нещо е объркал и че Природата нарочно го е наказала задето е постъпил така с Ябълките на Познанието. Затова, на другия ден той пак отишъл да изяде една щайга ябълки.

Коментар на Заека

Първо: Преди да ядете каквито да е ябълки, пък било то и на познанието, ги измийте.

Второ: Ако ядете бързо,вместо бавно Ябълката на Познанието има шанса много по-скоро да се отвратите от Познанието.

Трето: Ако някой ти дава една щайга хубави ябълки безплатно, иди и ги продай на пазара за 1.20 килограма.

Четвърто: Спрете да се занимавате с Ябълката на Познанието. По-добре си направете ябълково вино. В него няма как да влязат червеи на съмнението, не се налага да го миеш преди консумация и винаги може да отлежава колкото си иска без да стане негодно за употреба.

Пето: Дзен носи само беди. Онзи е повърнал, а аз докато го пишех това, да вземе да ми изгори обяда!

Мартенския Заек

Новите методи биха били по-удачни за някоя друга реалност, в която релаксът и животът в хармония със себе си, с околните и природата ще е водещо.

# 80
  • Мнения: 24 467
Аз бих желала да споделя с интересуващите се от въпроса това, което снощи прочетох и много ми допадна:
д-р Маргарита Димитрова
Институт за български език при БАН
Училищното образование и книжовният български език
http://www.belb.net/personal/dimitrova_m/obrazovanie%20i%20KE.pdf

"Очертаните проблеми при обучението по български език не могат да
бъдат решени не само чрез увеличаване на броя на часовете. Основна промяна
трябва да претърпи стратегията на обучението в концептуално отношение.
Учебните програми за цялото средно образование могат да се подчинят на
единна и последователно преследвана цел: целенасочена работа върху
подобряване на стратегическите и дискурсивните умения на учениците чрез
конкретни, последователни стъпки. Според съвременните специалисти
(предимно по чуждоезиково обучение) “важна особеност на комуникативния
подход е промяната на ролите на учителя и ученика в класната стая."

# 81
  • в моя свят на мир и любов
  • Мнения: 1 996
Настоящата образователна система помага на тези, които искат конкурентна среда. Безмилостна е към апатичните, демотивираните, инертните. Такъв е и животът, в който се реализираш успешно само чрез конкуриране и себеусъвъшенстване - двете страни на една и съща монета. Явно е, че има ученици, които разбират материала и други, които не се справят и търсят оправдания за неуспехите си извън себе си. Всеки иска да е отличник /и то не само в цифри/, но и за това си трябва да се потрудиш. Току виж ти станало и интересно Whistling 


Аз мисля, че бъдещето не е само на агресивните, суперзнаещите и можещите, себеизтъкващи се и премазващи конкуренцията по пътя си. Това е едно погрешно схващане, което ще доведе до едностранчиво развитие на обществото и ще унищожи творчеството и иновативността.
Да си отличник не се изразява само в справянето с учебния материал, а да има какво да дадеш на хората около себе си, на обществото, на децата си.

# 82
  • Мнения: 2 885
Цитат
Важна особеност на комуникативния подход е промяната на ролите на учителя и ученика в класната стая.

Агресията сред децата е начин да се покаже на обществото, че същите не са чути и разбрани. И няма нищо общо с издигането в конкурентната среда. Не това е начина. Не това е пътя.

Аз що не виждам агресивни покрай мен, биещи се? Нямаме сред малките такива фрапиращи случки, за които чета в този подфорум? Косъма ми се изправя като чета как майка иска да премести дете в 1 клас още 1 срок в друго училище.......За 1 клас иде реч, за бога!!!!

# 83
  • Мнения: 1 849
Цитат
Важна особеност на комуникативния подход е промяната на ролите на учителя и ученика в класната стая.

Агресията сред децата е начин да се покаже на обществото, че същите не са чути и разбрани. И няма нищо общо с издигането в конкурентната среда. Не това е начина. Не това е пътя.

Аз що не виждам агресивни покрай мен, биещи се? Нямаме сред малките такива фрапиращи случки, за които чета в този подфорум? Косъма ми се изправя като чета как майка иска да премести дете в 1 клас още 1 срок в друго училище.......За 1 клас иде реч, за бога!!!!

Защото проблема не е в парадигмата на образованието, а точно във възпитанието на децата от самите родители. Точно подхода да не му се скараме на детето, да толерираме всичко което иска и прави, в размитите представи за добро и зло...кристални и индигови деца...
Вчера говорихме майки на деца от предучилищната. Едната мърмори, че нейното момиче е постоянно блъскано и удряно от момчетата. Реакцията беше, че щяла да научи дъщеря си да се бие. Хубаво, но мисълта да се провери как точно е станал конфликта я няма. Винаги по дефолт нашите деца са прави и целия свят са гадняри. Няма го желанието детето да решава конфликтите си с говорене и дипломация. Проблема е в родителите, не в учителите, не в програмата!! Учителката не може да седне да превъзпитава мирогледа на всички, когато в къщи детето го учат, че на удара се отвръща с удар.

# 84
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 341
Аз мисля, че бъдещето не е само на агресивните, суперзнаещите и можещите, себеизтъкващи се и премазващи конкуренцията по пътя си...

Лудаче, айде пак да прочетеш, но този път с разбиране  Peace Къде прочете за агресия? И защо  на откровения Мързел и Инертността непременно трябва да се противопостави Агресията, ooooh! а не Трудът, както е прието по принцип?

Настоящата образователна система помага на тези, които искат конкурентна среда. Безмилостна е към апатичните, демотивираните, инертните. Такъв е и животът, в който се реализираш успешно само чрез конкуриране и себеусъвъшенстване - двете страни на една и съща монета. Явно е, че има ученици, които разбират материала и други, които не се справят и търсят оправдания за неуспехите си извън себе си. Всеки иска да е отличник /и то не само в цифри/, но и за това си трябва да се потрудиш. Току виж ти станало и интересно Whistling  




Да си отличник не се изразява само в справянето с учебния материал, а да има какво да дадеш на хората около себе си, на обществото, на децата си.
По-добре и аз не мога да го кажа. Браво!   bouquet

Агресията сред децата е начин да се покаже на обществото, че същите не са чути и разбрани. И няма нищо общо с издигането в конкурентната среда. Не това е начина. Не това е пътя.
ОК, ама живия живот извън училище е суров и ако не си конкурентен, не можеш да се реализираш.
Просто работиш какво да е, когато има и колкото дадат, оплакваш се колко си нещастен и животът "ден за ден" е цената, която ще платиш за безметежната си младост.
И други варианти има, ама не ми се пише вече, че дълго стана. Все ще се намери някой да допълни
 Wink

Последна редакция: пт, 09 дек 2011, 15:45 от Саморая

# 85
  • в моя свят на мир и любов
  • Мнения: 1 996
Приемам го лично, защото голямата ми дъщеря е такава ... особена. Не е напориста, не е мотивирана да се справя добре с учебния материал, тиха, спокойна и вглъбена в себе си. Полага в пъти повече усилия за да смята елементарни за другите задачи.

Затова пък има невероятния талант да контролира конфликтите между другите и с няколко кратки изречения да накара всеки да се почувства удовлетворен и просто да престане да се конфронтира. Винаги успява да каже на другите нещо, с което да ги зарадва. Децата се въртят около нея като около красива пеперуда.
И, колкото и да е странно, за всичките 8 години, вместо тя да се учи от мен, аз получавам уроци от нея.

А програмата "заедно в час" е насочена точно към онези апатични, демотивирани и инертни деца, за които обикновената система е смазваща. Някои хора вярват в тях и че имат какво да постигнат.

# 86
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 341
Naughty Детето ти съвсем не е инертно, апатично и демотивирано, щом се труди!
Полага в пъти повече усилия за да смята елементарни за другите задачи.
Такива деца трябва да се насърчават Peace и моето мнение е, че настоящата образователна система го прави. И моят не е китка за мирисане, ама усети вкуса на успеха и това промени нещата. Не ме питай какво ми е минало през главата, за да стигнем до тук. Съзнавам много ясно и моя принос в това упражнение  Crazy

# 87
  • Мнения: 24 467
В това е основното разминаване между становищата по темата:
"Такива деца трябва да се насърчават  и моето мнение е, че и настоящата образователна система го прави. И моят не е китка за мирисане, ама усети вкуса на успеха. Не ме питай какво ми е минало през главата, за да стигнем до тук. Съзнавам много ясно и моя принос в това упражнение..",
т.к. мнения на другата страна са, че системата не прави нищо или почти нищо по въпроса. Не мисля, че някой ще измени собственото си становище тук.
Какво струва това на родителите е друг въпрос. Колкото по- малко прави системата, толкова повече са ангажирани последните /финансово, времево, всякак/. Точно поради тази причина сме стигнали до питането поради що, тогаз, да няма у нас домашно образование за желаещите поне. Да не си губят времето децата им там, където не получават нищо или почти нищо и им се налага да полагат и основи и да се усъвършенстват вкъщи или по курсове и уроци.
Темата е за смяна на модела в системата. За тези, които смятат, че е нужна такава смяна. 

# 88
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 341
Колкото по- малко прави системата, толкова повече са ангажирани последните /финансово, времево, всякак/

Ама то няма как детето ти да расте и да се развива без твоето участие било то финансово, във времето, възпитателно, подкрепящо, обичащо, разбиращо, но същевременно и строго и непримиримо към дребните недостатъци на иначе слънчевия му характер  Laughing

За вечно недоволните си казах мнението и повече няма да се повтарям Peace

# 89
  • Мнения: 24 467
Нямам такива планове.
Но има възможности поне системата да помогне и да свърши онуй, за което е създадена или поне да не пречи. В противен случай аз не виждам полза от нея в този й вид.
Кои са вечно недоволните аз не знам. Всеки е доволен от едно и недоволен от друго. Тук пишем по определена тема. Вие смятате, че няма нужда от нея, другите я намираме за нужна.
 

...т.к. мнения на другата страна са, че системата не прави нищо или почти нищо по въпроса. Не мисля, че някой ще измени собственото си становище тук.
... 

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт