Проблемът е много сериозен. В процеса по справяне с този огромен проблем следва да бъдат включени всички страни- участващи в него.
http://www.vista-europe.org/downloads/Bulgarian/A2f.pdf
"Какво знаем за насилието и тормоза в училище?
Понятието тормоз и насилие в училище бе определено и дискутирано в част А1.Ние тук няма да се задълбочаваме в тази дефиниция. Работата, свързана с тормоза и насилието в училище, е тясно свързана с работата с по-малко сериозните поведенчески нарушения като липсата на дисциплина, неподчинението и разкола (част Б6). Тормозът, насилието, дразненето и деструктивното поведение в класната стая са сериозни и взаимносвързани проблеми в европейските училища, както и в останалата част на света.Ученик, чието поведение цели разкол, е задължително насилник. “Училищните клоуни” могат да имат пагубно влияние върху учебния процес, но може и да не карат по никакъв начин учениците или учителите да се страхуват за своята сигурност.Това обаче не означава, че деструктивното поведение не е свързано с насилието и тормоза в училище (Roland, 1998). Ако деструктивното поведение в клас не бъде овладяно навреме, може в един момент да ескалира и да се стигне до по-сериозни инциденти.Нещо повече, стилът на учителя е свързан със степента на насилието и тормоза в училище (Roland & Galloway, 2002).По този начин по-малко сериозните случаи на насилие чрез техния кумулативен ефект носят риска от сериозен психологичен натиск.Това трябва да се има в предвид, когато се прави оценка на политиките и програмите, съдържащи необходимите мерки.Повечето научни изследователи по темата за тормоза и насилието в училище са на едно мнение относно социалните последици, както и по някои вътрешни аспекти на агресивната ситуация.
Какво знаем за насилието в училище?
• Насилието в училище, както и всяко друго насилие, не би могло да се обясни просто, само с една причина, а е комплексно и многообразно детерминирано
• Образователната литература изключително ясно обяснява, че превенцията на насилието и подобряването на условията на училищната система вървят ръка за ръка, въпреки че все още е налице нежелание да се дискутират много от чувствителните теми, свързани с тормоза и насилието в училище (Midthassel & Ertesvåg, 2006)
• Насилието в училище не се ограничава в рамките на едно държава. То има интернационален обхват (Akiba et al., 2002; Smith, 2003)"
http://www.brain-and-mind.bg/files/custom/AdsTariff/nasilie.pdf
"Насилието в българските училища
Интервюто е с психолог в НПМГ.
Децата в училище се бият – и малки, и големи.Това на пръв поглед се възприема като безобидно де-
яние. Не е ли това първият признак на агресия, който впоследствие би могъл да вземе по-застрашителни размери?
Как виждате ролята на училището и в часност - на училищния психолог в превенцията на насилието?
Училището е създадено като институция преди хиляди години именно с цел да компенсира граниченията на семейното възпитание, да обучава във общи граждански ценности и да създава умения, нужни на възрастния човек да бъде пълноценна част от гражданското общество. За съжаление, нашето училище днес се е превърнало в »обучилище«. В него основно се преподава – главно излишни, архаични и несъобразени с детската възраст и нужди знания. Този максимализъм ни доведе до там, да бъдем на едно от последните места по грамотност в Европейския съюз всяка година да отпадат от училище близо 50 хил. деца и да имаме такова високо ниво на агресивност.
Възпитателната работа и психологическата подкрепа са набутани в ъгъла, да не кажа, че изобщо не съществуват. Та в нашето Министерство на образованието и науката дирекцията по възпитателната работа съществува само на книга, а никой не се интересува от училищните психолози или т. н. педагогически съветници. Без приемането на стандарти и изисквания за психологическо обслужване в образованието, нещата само ще се влошават. Парадокс е, че такива има готови от 20 години, но няма кой да се заинтересува от тях.
…За съжаление, повечето от чиновниците в МОН до такава степен са надхвърлили нивото си на компетентност, че единственото, което им хрумва, когато стане дума за превенция, е наказания – колкото по- вече, толкова по-добре. Това не само е неефективно, но и антихуманно.
На първо време няколко прости, лесни за осъществяване неща:
-Да се въведат единни стандарти за психологическо обслужване на образованието. Такива са подготвени отдавна и бяха обсъдени и приети още на III конгрес по психология.
-Въвеждането на световно утвърдени »AntiBulling« програми и съответното им финансиране.
Такива модели има, готови и адаптирани.
-Мерки за преструктуриране на учебните планове и програми и въвеждането на повече часове за из-
граждане на умения за справяне. Курсове по здравно възпитание, кариерно развитие, гражданско образование, семейно планиране и пр. Много от тези програми отдавана са готови.
-Преструктуриране на училищната система и повишаване на издръжката на учениците. Наличието на огромни училища с по 1800 – 2000 ученици в големите градове и класове с по 30-32 ученици сами създават благоприятна среда за агресия и насилие.
-Активно участие на гражданското общество и приемането на закон срещу училищното насилие. Такива закони има в много страни по света."
http://www.ckbppmn.government.bg/dokumentatziya/instruktziya-za- … -uchenitzite.html
ИНСТРУКЦИЯ ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА УЧИЛИЩНИТЕ КОМИСИИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АСОЦИАЛНИТЕ ПРОЯВИ НА УЧЕНИЦИТЕ
Можете да видите правомощията и взаимодействието на училищните комисии с учителите тук.
http://ganspace.blogspot.com/2007/09/blog-post.html
Насилието в училищата- причини, предпоставки, проява
В своя анализ, ще се опитам да докажа, че проблемът с насилието в училищата е от една страна глобален проблем на образователните системи във всички демократични и цивилизовани общества, а от друга страна в България той е породен от чисто специфични причини, характерни за нашето общество и образователна система.
http://www.-spam093-/35890/%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89% … %BE-%D0%B7%D0%B0/
Българското училище вече окончателно капитулира пред насилието сред учениците. Обществото ни продължава да не дооценява проблема и го очакват непредсказуеми последствия. Малките жертви на агресията са бъдещи невротици, а не е невъзможно и бъдещи насилници.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/obshtestvo/2008/04/18 … 87132_klas_strah/
Гледала съм подобни клипове и аз- и с момченца и с момиченца.