Оценките и мотивацията в началното училище

  • 18 248
  • 211
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 877
Когато бяхме малки, цифровото оценяване започваше едва в четвърти клас. След дебат за отрицателното въздействие на оценките върху вътрешната мотивация на децата и трайното им добро представяне в дългосрочен план, както и върху динамиката на класа и отношенията между децата, в много страни прагът на въвеждане на оценки беше вдигнат още по-нагоре, като в Швеция например те започват едва в гимназията и то не точно във вида, в който са познати тук.
У нас обаче те бяха смъкнати до втори клас, което оставя на децата само една година без оценки в училище; а и в първи клас много майки разказват, че учителите ги ползват и резултатите са плачевни.

Питам и тук, и на страниците на "Култура" (в разговор с Василена Доткова), и във форум "Начално образование":
Не трябва ли да поискаме от министерството да мотивира решението си да подпира "онова, което куца" в образованието с доста вредната патерица на оценките?
Не следва ли тези неща да се решават с диалог между родители, учители и експерти, вместо с укази отгоре?

# 1
  • Мнения: 52
Много те подкрепям, но какво да се прави мисля, че министерството в момента е една голяма пиар машина и не би се вслушало в родители и учители, всъщност то никога не го е правило помниш ли стачката на учителите ? Заплатите им са увеличени нищожно, а се създаде мнението "какво още искат даскалите ?" Иначе с две ръце за оценките поне от 5 клас,а не от 2ри

# 2
  • Мнения: 514
Здравейте! Подкрепям мнението, че с въвеждането на оценки още от 2-ри клас се направи сериозна грешка в образованието. Детето ми е второкласник, отличник е - в бележника си няма оценка различна от 6-ца. Въпреки това смятам, че той има и пропуски, но госпожата явно ги толерира и пише съзнателно завишени оценки - предполагам за да ги мотивира да учат. Резултата е - непрекъснато броене на 6-ците в бележника, а когато му кажа че нещо не знае се крие точно зад получените оценки в училище. Много по-правилно беше оценяването да започне от 4-ти клас, както беше когато ние бяхме ученици. Тогава също имаше способи за мотивиране и оценка на знанията /например при нас слагаха пчелички по математика и български и ракетки по роден край  Laughing/ и се знаеше кои деца се справят добре и кои не толкова.

# 3
  • Sofia
  • Мнения: 8 221

Не трябва ли да поискаме от министерството да мотивира решението си да подпира "онова, което куца" в образованието с доста вредната патерица на оценките?
Не следва ли тези неща да се решават с диалог между родители, учители и експерти, вместо с укази отгоре?

Трябва, но дали някой ще обърне внимание на това не зная. Толкова много неща куцат в образователната система, че не зная кое по напред трябва да подхванат. Но оценките е добре да се премахнат Peace

# 4
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
този въпрос не ме касаеше с щерката... Тя е изпълнително дете.

Но виж, от догодина (т.е от 15.09) здраво ще ме касае... Имам своеволен и неизпълнителен син, който го мързи до болка и ако го почнат с 2-ките още от 2-ри клас подозирам, че ще му секне ентусиазмът за учене още от тогава.
Анда, на твоето мнение съм, както и това, че поощряването може да е по различен начин от 6-то балната система.

# 5
  • София
  • Мнения: 3 824
Здравейте Simple Smile
темата ми е интересна, записвам се да я следя и да си кажа и мойто мнение.
От една страна абсолютно подкрепям мнението на EliK, защото  и аз съм в тази ситуация - имам син втори клас, който има почти само 6ци. Непрекъснато ги брои и в класа си "мерят" шестиците. Много шестици го мотивират да учи повече, обаче и аз мисля, че учителката им завишава оценките...

Иначе за мен смисълът на оценките във втори клас е те да са диалог между учител и родител (или занималня).  Трябва да има диалог, защото у нас децата в началните класове са само половин ден на училище и имат купища домашни. Голяма част от обучението е вкъщи или в занималнята и родителите или учителите в занималнята участват активно в учебния процес. Те няма как да знаят дали се справят с обучението ако работата им не се оценява. Ако нямаше домашни и децата учеха само в училище всичко щеше да ок с пчелички.

Ще дам и пример: моето дете учи разширено английски в училище ( имат 5 часа седмично английски). Учителя по английски не ги оценява често, направи го за първи път два месеца след началото на учебната година и писа на повечето деца ниски оценки. Дотогава си мислехме, че всичко е наред и не учехме допълнително английски в къщи, но явно е трябвало...

А  като говорим за реформи за мен идеалният вариант е училището за малките да е целодневно - да кажем поне до 16часа, да престанат да им дават домашни и накрая на срока родителите да получаваме резюме за това как са се  справяли децата.  Laughing

# 6
  • Мнения: 5 877
И моята щерка е изпълнителна, но това също не ме успокоява. Помня как в седми клас майка ми реши да види тия шестици, дето ги нося по литература, що струват... и откри, че нищо.
Тъй че за диалог между учителя и родителя ми се струва по-удачен по-подробен коментар; напр. след съчинение по литература бих искала да прочета "добре съставя изреченията, но още куца композицията на цялото съчинение, трудно намира подходящи аргументи. Правописът като цяло е добре, но обърнете внимание на представката "из", понякога не схваща защо се пише така. Насърчавайте я да се аргументира в ежедневни ситуации" вместо "5-".
Какво ще направите в първия случай и какво - във втория?

Не смятам, че е кауза пердута; все пак тук не са замесени кой знае какви интереси, става въпрос за възстановяване на стара практика, а не за супер радикален експеримент, а освен това смъкването на границата за оценки не е почин на сегашния министър, че вдигането й да му коства излагация в пресата.
Наистина нищо не струва да се вдигне тази граница, а ползата за децата ще е огромна.

Елл, а какво е коствало на учителката по литература да напише върху какво трябва да се поработи през тези два месеца?

Последна редакция: пн, 08 фев 2010, 17:15 от Анда

# 7
  • Мнения: 2 140
Аз също съм за целодневното обучение,като спорта е застъпен в масовите игри.Оценките са нереални и резултата се вижда в  5 клас.Не може дете в 5 клас да срича,а да е преминало с 6 !
Но,тук отново опираме до кадрите,а те не са мотивирани да предприемат стъпки към промяна.Това го показа и яловата им стачка преди две години.Освен за заплащане,никой не повдигна въпроси по обучението,както винаги бяха употребени.

# 8
Аз пък съм твърд противник на целодневното обучение. И си мисля, че всички мераклии за целодневно обучение всъщност искат просто някой да им гледа децата докато са на работа, а също и да свалят от своите плещи отговорността за домашната подготовка и следенето на развитието на детето. Детето има нужда и от лично време - за сън, телевизия, почивка, хоби, спорт, езици. Като ги натикаме в целодневно обучение им отнемаме личното време.
Що се отнася до оценките - честно казано ми е все едно. За някои деца те са мотивация, за други демотивация. Следователно едни родители са доволни, други недоволни. Всичко си е до дете.

# 9
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Според теб какво трябва да направя аз като родител- да напусна работа за да може детето ми да спи след обяд, да гледа телевизия? Защото на език и спорт така или иначе си ходи въпреки, че посещава занималня. А вечер си играе като се прибере в нас. Аз не си представям как ще изглежда картината ако ги няма занималните. Нямам право да си оставя детето само- остава само едно единственно нещо да си стоя в нас и да си го гледам до 12 годишна възраст. А псле няма и да се пенсионирам, защото пък нямам годините стаж... Хайде стига сте плюли целодневното обучение, това е най- добрият вариант за работещите родители, които нямат помощ от баби и дядовци.

# 10
  • Мнения: 5 877
Ъм... извинете, може ли целодневното обучение да го обсъждаме отделно? Аз като разсеян водолей полагам усилия да оставам на темата, която съм започнала, моля помогнете! Simple Smile

# 11
  • Мнения: 24 467
Мислила съм по този въпрос, Анда, още преди три години, когато големият ми син стана ІІ клас и становището ми изцяло де покрива с твоето. В нашия клас обаче оценяването е реално, децата си имат и двойки и всякакви оценки. Понякога синът разказва, че по милост госпожата подарила на много деца тройки на много релси. Лично аз не съм виждала до момента незаслужена оценка при сина /повечето са от писмени работи, затова ги виждам/, освен по рисуване, когато класът въобще не се разбрал с г-жата каква рисунка да се носи и тя ги отсвири поголовно с оценки. Слава Богу класната ни обаче е психически стабилна и не изпада в такива състояния на помрачаване на мисълта /до година, V клас, знам, че ще е различно, за жалост, ще е въпрос на късмет по всеки предмет на какво ще попаднем/.
Наистина... много зависи от учителя, защото в съседния клас, например, успехът е по- висок, а знанията, по- ниски. Едно момче се прехвърли дори поради тази причина от нашия в съседния клас. Познавам също деца, които заради оценки сменят училището, защото в Х ще избутат по- лесно. Смисъл в оценки до V клас поне лично аз не виждам въобще, напротив. Виждала съм неща, писани от деца- иначе пълни отличници, с грешки, при които в нашия клас се поставя примерно четворка. И които са си за четворка. И какъв е смисълът за онова дете и неговите родители от шестиците? Аз съизмерявам знанията на сина ми с това, което видя лично написано и с резултатите му от състезания. И не ме интересува оценката /точките/, а какво е решено /написано, разбрано/ и къде са пропуските, с цел да изгладя тези пропуски. Имали сме например шестица по БЕЛ /синът правописни грешки почти не прави/, на която имаме забележка за съгласуване на времената. Вярно, още не са учили, но това ми бе от полза, да му обърна внимание, да му обясня, защото мисля, че моментът е подходящ. Ако е голата оценка, без обръщане внимание на този проблем можех и аз да не забележа.
Предпочитам една писмена и ясна резолюция, отколкото една гола оценка.
Имам виждането, че децата се интересуват предимно от поставената оценка, а не от това какво и дали са разбрали реално.

Последна редакция: вт, 09 фев 2010, 12:17 от Judy

# 12
  • София
  • Мнения: 3 824
Елл, а какво е коствало на учителката по литература да напише върху какво трябва да се поработи през тези два месеца?

Учителя е по английски. Незнам защо не е казал по-рано. Предполагам че е разчитал на диалога с децата, но в повечето случаи той е нудачен. Иначе и аз предпочитам да прочета анлаиз на това какво му куца, вместо 5-, обаче учителите рядко го правят. Виждам такива неща само върху писмената работа.

Може би е добра идея да се въведат друг вид бележници, в които учителите да описват какви са постиженията и пропуските на ученика по всеки предмет и какво е поведението му в училище... И да кажем да правят това поне веднъж седмично, за да можем ние родителите да реагираме навреме.

# 13
  • София
  • Мнения: 4 053
Синът ми е в ПГ и госпожите понякога им пишат оценки. Да не ви казвам с какъв ентусиазъм и желание за "тестове" децата посрещнаха тази идея. Естествено, други оценки освен 6 няма, не е и редно да има, при толкова малки деца. По 2-3 шестици на ден носят, страшна работа.  Joy
 Както и да е. Поглеждам аз един тест-без грешка, добре. Друг-пак така. Трети-3 грешки от 25 да кажем. И му обяснявам, че всъщност има грешки, много добре се е справил, но може и повече. И той ми казва: Ама ти не разбираш, госпожата ми писа шестица! И с няколко разговора детето вече е наясно, че майка му изобщо не се интересува от оценките и е по-взискателна от госпожите.  Crazy Отсега е подготвен, като тръгне на училище да си знае.  Laughing И смятам, че родителите трябва да научат детето да не се интересува от оценката, а от знанията. И не виждам какъв е проблемът, че пишели високи или ниски оценки. Не мисля,че родител ще се остави само на информацията "5-" , без да си свери часовника-в крайна сметка, за едни 5- може да е пълно 6, за други- 3.20.

# 14
  • Мнения: 5 877
За жалост обаче много родители го правят.
И макар да ми излезе пришка на езика да повтарям, че оценките не ме вълнуват, детето взима въпроса много навътре, при това още нямат - освен по някоя шестица вместо "Браво" в тетрадката. И за тези шестици не съм каил, и то не защото не са заслужени.

Общи условия

Активация на акаунт