Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 818
Zlatenceto,  проблемът с остарелите програми е, че лицензите са ужасно скъпи и повечео учлища не могат да си позволят да ползват програми с цена на лиценза в десетки хиляди долара или евро за 1 човек. Но си права.

Те децата, че се затрудняват с някои безумни неща - наистина се затрудняват, ама да ви кажа честно, не са се заслили и да отварят учебник, поне моите двете. Bowtie Ама от друга страна, то как да искаш да отваряш учебник, като вътре те заливат някакви неща... още си спомням един безумен обобщителен урок май за 4 клас беше при голямата, който започваше от траките по българските земи и завърши с ... управлението на Бойко Борисов. Ми колко му е, има няма 2000 години в един урок...

А колкото до подготовка за ПИСА: ако едно дете трябва да полага изпит от такъв тип, то трябва да знае как да решава някакви типове задачи, т.е. някой да му е показал. И не, не говоря за седмикласната истерия, ама говоря на детето да е показано какво да прави с такъв тип задачи. Щото никой не се е родил научен, в седми клас точно това правят по курсове и школи - преговарят материала и свикват с различни типове задачи от формата. Защото лошите задачи на децата на ПИСА идват и от това, че те не са свикнали с такъв тип изпит.

# 31
  • Мнения: 215
Би ли споделила линк за сендовската система, ако го имаш, ще ми е интересно?

Според мен сендовската система работеше за умни, любопитни деца. За другите не толкова понеже там не се изискваше да учиш уроци и те така си минават и нищо не остава...

Материалът беше интересен и имаше креативни предмети.

Там децата напредваха в математика, но за български не бяха конкурентно способни за кандидатстване в 7ми клас за теми.

Естествено, че ще са против там се пишеше с печатни букви и нямаше домашни... и хиляда учебни тетрадки.

Няма да е изненада, но сега се прекалява с помагалата и за умните деца е скучно, другите попълват кактото им падне.

И за мен огромният обем материал винаги е бил мистерия и не си го обяснявам по никакъв друг начин, освен като средство за подкрепа на частните уроци и паралелното образование.
Примери няма да давам, всички се сблъскваме с това ежедневно.
Четох интересна статия за това колко успешен експеримент е било сендовското училище и как са го резнали, защото гилдията е недоволствала. Точно така ги виждам нещата и до днес, никакво желание нямат учителските организации за промяна, врещи се до небето за всяка дреболия.

# 32
  • Мнения: 1 240
Аз за Сендовската само ще кажа, че познавам доста хора, учили по тази система, в момента на 40+, даже къмто 50-годишни. Повечето от тях са потресаващо неграмотни. До 8 клас не са имали домашни, след това като гръм от ясно небе са им дошли. Не може на 14 години да нямаш никакъв изграден навик да седнеш сам да поучиш, да почетеш лит.произведение или урок, да решиш една допълнителна зад.по математика, да се самоподготвиш малко от малко поне.
Това са лични наблюдения. Сигурна съм, че е имала и плюсове и предполагам, че е можела да се развие към нещо по-добро, ако беше продължила, но не са й дали шанс. То май са дошли и промените тогава де.

# 33
  • Мнения: 40 971
И за мен огромният обем материал винаги е бил мистерия и не си го обяснявам по никакъв друг начин, освен като средство за подкрепа на частните уроци и паралелното образование.
Примери няма да давам, всички се сблъскваме с това ежедневно.
Четох интересна статия за това колко успешен експеримент е било сендовското училище и как са го резнали, защото гилдията е недоволствала. Точно така ги виждам нещата и до днес, никакво желание нямат учителските организации за промяна, врещи се до небето за всяка дреболия.

Прекалено могъщо го изкарахте това лоби на паралелното образование. А и болшинството учители не могат да се облажат с частни уроци. Само тези по математика, БЕЛ и евентуално езици. Много малко по биология, физика, химия, ама за университетските изпити.

# 34
  • София
  • Мнения: 17 292
ЧС, права си, но наистина не знам иначе на какво да го отдам. На вопиюща некадърност в МОН? Simple Smile
За сендовската четох в Капитал: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/obrazovanie/2024/04/ … za_kratko_imashe/
Нямам личен опит,беше ми интересно като история да го прочета.

# 35
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 126
От децата се иска да знаят безумна терминология, като "епанафора" и термини от сорта, които те се чудят как да забравят още в часа.
Основното не би трябало да е запомнянето на термина, а какво е и за какво се ползва. ПИСА е на принципа на второто, но като гледам ще продължава да е трудничко докато някъде някой не почне да обяснява кое е същественото в урока.

# 36
  • София
  • Мнения: 3 486
Ама как се изказаха за Сендовската система точно тези, които не са учили по нея. Неграмотни били Сендовчетата, а другите са образец.

# 37
  • Мнения: 8 256
Аз за Сендовската само ще кажа, че познавам доста хора, учили по тази система, в момента на 40+, даже къмто 50-годишни. Повечето от тях са потресаващо неграмотни. До 8 клас не са имали домашни, след това като гръм от ясно небе са им дошли. Не може на 14 години да нямаш никакъв изграден навик да седнеш сам да поучиш, да почетеш лит.произведение или урок, да решиш една допълнителна зад.по математика, да се самоподготвиш малко от малко поне.
Това са лични наблюдения. Сигурна съм, че е имала и плюсове и предполагам, че е можела да се развие към нещо по-добро, ако беше продължила, но не са й дали шанс. То май са дошли и промените тогава де.
Това са глупости.
Аз съм "Сендовче". Първо системата беше разработена до 4 клас. Второ, часовете бяха точно като сега от 8 до 16-17 часа. Като отделни часове за самоподготовка нямаше. Трето, всички теми/предмети бяха свързани в един учебник, като днешното IB, което всички иновационни училища се опитват да направят. Класовете бяха малки за тогавашните стандарти. При нормални класове от 33 , ние бяхме 18. Децата бяха подбирани основно с логическо мислене, защото математиката беше по-застъпена в програмата. Компютри Правец ползвахме от 2 клас.

# 38
  • Мнения: 1 240
И аз това казвам, че може би не е била разработена изцяло. До 4 клас трябвало да е, ама са учили до 7-8 по нея. Затова писах, че вероятно не й е даден шанс. Няма как да разберем вече, може и по-добра, може и по-лоша да е била.
На предишния коментар - не твърдя, че другите са цъфнали и вързали. Твърдя, че и Сендовската не е произвела нещо супер успешно.

# 39
  • Мнения: 29 407
Честно да си кажа, не бях чувала за тази Сендовска програма? Нещо като днешното целодневно обучение ми се струва да е.

# 40
  • Мнения: 35 971
звучи като pisa и stem в едно

# 41
  • European Union
  • Мнения: 1 389
Аз имах съученици в 9 клас, които до 8ми бяха учили по Сендов. В никакъв случай не бяха неграмотни, но им беше много трудно по някои предмети. Спомням си, че физика не бяха учили изобщо, а в 9 и 10 клас физиката си беше сложничка. Това съм запомнила, че беше голям проблем. С основните предмети - като БЕЛ и мат - знанията им не се различаваха от другите.

slanchezara, съгласна съм с това, което пишеш. Синът ми е в 4 клас, предполага се, че ще е от учениците, които ще държат интегрирано НВО. Ами още в 4 клас работата с разказвателните предмети е изпусната. Урок от траките до ББ няма, но със сигурност има урок, който започва с България през 19 век, споменава индустриалната революция и завършва с Тодор Живков - дълъг, объркан, ненужен. И тук някъде децата се отказват от т.нар. разказвателни предмети. Никой не иска да зубри нещо, което не разбира. В пети клас е времето да се отвратят от математиката. А в шести - цялото училище се превръща в непоносима досада. И не са виновни учениците, нито са мързеливи, нито са глупави.

# 42
  • Мнения: 1 240
Соул, на мен ми е нещо като метода Монтесори. Струва ми се добър като замисъл, но за по-малки деца. Така го разбирам аз, но може и да греша. Това, което съм чувала от разказите на познатите ми, учили по тази програма е, че не са имали домашни, наблягали са на играта, в дипломите пишело нещо от сорта на "детето може да чете, пише, смята и най-вече да играе" (ако не са ме изпързаляли с тази информация де Grinning). Силно застъпен е бил спортът, искали са да въведат (някъде са и успели) и по-необичайни за българското училище спортове като тенис на корт, ски (там, където е било възможно да се пътува до близки подходящи за целта места) и пр. Това последното е много хубаво, предполагам обаче е трябвало време  да се изгради материалната база за всичко това.

Последна редакция: вт, 09 апр 2024, 12:00 от Мила Атова

# 43
  • Мнения: 29 407
Кети, как не са учили физика? Супер странно.....
Сега поразрових в нета, да видя какво е. Нещо между целодневно обучение и Монтесори. Така, както чета, тези деца са пораствали доста неподготвени в различните науки. Наблягането на игри и "да учи когато и каквото иска" след една определена вързраст от 6-7 години, не мисля, че е добро за напредъка на децата.
В момента е нещо подобно в "уча.се" - представено забавно, интересно и лесно. По мъничко....да не се претоварват. Ама уроците не са само интересно и забавно. Вместо да се научат да четат с разбиране, да осмислят и запомнят най-важното, те чакат някой да им го направи интересно. При първата трудност се отказват, понеже им е скучно.
Да не говорим, когато отидат в гимназия и университет. Като трябва да научат 500 листа учебник за седмица. Не им се получава.....
Мое лично мнение.

ПС: Мила, благодаря за отговора. НЕщо такова ми се струва и на мен да е било.

# 44
  • Мнения: 15 608
Системата на Сендов си беше много добра. Проблемът беше, че на много малко места се учеше по нея. Аз учих по нея до 3-ти клас и когато се наложи да ме преместят, свят ми се изви, докато вляза в час с масовата система по училищата.

Сегашното целодневно обучение е страхотно. В училището на дъщеря ми за съжаление е само до 3-ти клас (не знам в другите как е) и сега в 4-ти клас им беше малко странно на децата, докато "превключат" на полудневно обучение. Би било добре, ако го има до 7-ми клас.

Като цяло доста неща трябва да се пипнат. Щом искат да преминаваме на обучение по метода ПИСА, могат спокойно да вземат пример от държавите, които са дали най-висок резултат на него - съдържание в учебниците, начини на преподаване и т.н. Няма нищо лошо да се взимат добрите практики и да се приложат и у нас, щом се вижда, че тук нещата не са ОК.

Общи условия

Активация на акаунт