Отговори
# 15
  • Мнения: 9 706
Проблемът е, че като ги гледам образователите, единствено се опитват да научат децата как се борави с определен формат. Сменят формата и ... отиде конят...
Вместо да се обучават умения в дисциплината и стъпвайки на тези умения да се преодоляват тестовете.

# 16
  • Мнения: 501
Не само дисциплина. За мен настоящият формат вкарва малко идеята за съставяне на собствено мнение, но е далеч от идеята да развие критично мислене в децата, още по-малко пък публична защита/ споделяне на лично мнение.

# 17
  • Мнения: 12 060
Форматът с избираеми отговори научи не малка част от учениците, изключвам най-силните и амбициозните, не да мислят и да учат с разбиране, а да играят на тото. Улесни подсказването и преписването. Учителят разноглед става да дебне да не преписват, събира телефони и накрая в три поредни класа в свободните отговори може да прочете една и съща глупост. Как да преразказват, как да разсъждават, как да проявят творчество, като имат по 2-3 часа за писмени упражнения на срок?
Математика първи модул 100% любимите избираеми отговори.
Дай му 3-4 задачи за 45-60 минути, сложи една допълнителна, ама сложна за математиците и толкова. Ама трябва и решения да се гледат в този случай, не е като с машинка да се проверят отговорите.

# 18
  • Мнения: 40 966
Абе то на теория много хубаво - да се научат на аналитично мислене, критично мислене, анализ, практическо приложение на теорията. Супер. Ама, както е казано в Библията - мнозина са звани, но малцина са призвани. И какво правим с тези 10, 30 или 50% деца, които просто не вдяват и не могат да постигнат това? Да ги оставим до където могат за да не спъват останалите? Или да спъваме останалите докато и те зацепят?
Идеята може да работи само ако се отмени принципът "всички преминават в горен клас". Ама тогава ще се напълним с пълнолетни петокласници Wink

За мен единствената работеща система е сегрегацията - който иска и може се развива, който не иска и не може да се обучи до някакво минимално необходимо ниво и да ходи да бачка ниско квалифициран труд. Или поне ниско интелектуален.

# 19
  • Мнения: 501
Бе ти ги научи да мислят критично, пък да минават кой с колкото изкара... Образователни системи за пример много. Изобщо моите житейски наблюдения показват, че отличните отличници не са успешни в живота. Дет се вика има гигантски пролом между school smart и street smart. Трябва да намерим златната среда между тях, не да дълбаем какво е искал да каже Алеко Константинов, когото не понасям. Не всички българи са Бай Ганьо.

Последна редакция: сб, 06 апр 2024, 15:36 от zlatenceto

# 20
  • Мнения: 35 970
за да мислят критично, трябва да не ги мързи да мислят

# 21
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 125
Като сменят системата и подготвят за ПИСА учителите ще минават ли някакво обучение, защото и за тях този тип учене ще е новост?

# 22
  • Мнения: 914
за да мислят критично, трябва да не ги мързи да мислят
Много точно казано. Ама те голяма част си мислят, че от мисленето сигурно боли. Други няма нужда да мислят, защото някой друг го прави вместо тях. И то какво остана, няколко стотици, които да се опитат, а да стигнат до критично мислене ще са единици след няколко години.
Заграждането на отговори води до назубряне на правила, които не знаеш после как да използваш. Ето тук се появява PISA и лошо, не те питат за правилото, а как да го приложиш. Няма лошо в правилата, хубаво е да ги има, ама още по-добре и ако се използват на практика, а не ги знаеш само на теория.

# 23
  • Мнения: 15 608
Като сменят системата и подготвят за ПИСА учителите ще минават ли някакво обучение, защото и за тях този тип учене ще е новост?

Помня, че се обсъждаше, че до края на годината ще приключат с корекцията на материала в учебниците, след което учителите ще бъдат подготвени за преподаване по новия метод, за да може сегашните деца от 4-ти клас, наесен да започнат 5-ти клас директно с обучение по новия вариант. И те би трябвало да бъдат първия випуск, който ще прави НВО по новия начин. Дали ще стане, обаче с тези постоянни политически сътресения, не се знае.

# 24
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 323
за да мислят критично, трябва да не ги мързи да мислят

И предвид факта, че изпускат смисловата нишка, още докато са на ниво четене, става ясно, че неустойчивото внимание и неуменията за фокусиране и приоритизация са препъникамъкът. След четенето никой не иска да разказват или да обясняват прочетеното, защото това са много време и усилия за тях. Затова на НВО има само затворени въпроси за четене с разбиране, до чийто отговор се стига чрез съпоставка на алтернативните отговори с информацията от текста.

Ама Пиза очаква да види не само знаещи, но и мислещи деца.

# 25
  • София
  • Мнения: 818
Аз бих добавила, че за да могат децата да се справят с ПИСА, е необходимо да могат да разберат и научат метериала. Да, ама да вземем за пример математиката - всеки час нов урок, затвърждаването на знанията става с 5 задачи в учебника и е за домашна работа. Часове за упражнения няма. Децата казват: "Госпожо, не разбираме действията с обикновени дроби, може ли да ни обясните?" и получават отговор: "Няма време, трябва да вземем десетичните дроби, да ви обяснят вкъщи". Сами разбирате, че математика не се учи така.
По БЕЛ - масово децата не са си прочели произведенията. Значи - трудно ще стане с анализа. От децата се иска да знаят безумна терминология, като "епанафора" и термини от сорта, които те се чудят как да забравят още в часа. И отново се препуска, няма достатъчно време да се разбере как се пише преразказ или как се пише теза.

Децата, че ги мързи - ми мързи ги, и мен ме е мързяло Simple Smile За издържи дете изпит по ПИСА, то трябва да получи преподаден материал на достъпен език в количество, което е възможно да се осмисли. А не всеки час да го заливат с нова информация на университетски стил и да се чудим защо децата трудно четат с разбиране. Защото децата масово са заливани с буквално непосилен за тях материал, на стил, който би затруднил и хабилитиран преподавател. И да, като не са решавали подобни казузи, каквито има в изпита ПИСА, няма никакъв шанс да се справят. Защото ако дадат нашето НВО на деца в друга държава, те също няма да постигнат чудеса от храброст.

# 26
  • Мнения: 501
Аз не мисля, че децата са мързеливи или поне не желая да генерализирам така за цяло поколение. Все едно ние не сме били такива или онакива. Просто в много предмети се изучават непрактични и остарели неща. Отваряли ли сте в детайли учебника по КТ? В цял урок подробно е обяснено как да редактираш и направиш видео в Microsoft Video Editor!! Кой я ползва тази програма в 2024?!? Защо трябва някой да се учи да прави видео на MS Video Editor?!? Ей, такива глупости има и в другите учебници.

Другото, което звучи притеснително е желанието "да се подготвят децата за Пиза". Защо отново някой трябва да се готви за поредния формат на изпит?! Малко на парче и откъм краката за главата...

# 27
  • Мнения: 12 060
От години се чудя защо е това препускане през материала, тези частни уроци и наливане на знания извън училище. Нямам против школи и уроци, ако наистина детето има интерес за нещо допълнително или нужда, но сякаш има негласно съревнование да покажем колко много може да поеме едно дете и колко малко учат в училище. А всъщност материалът хич не е малко още от трети клас, когато влизат Човек и общество и Човек и природа. Защо трябва в края на основното образование да са минали повечето неща по математика, като много деца не могат елементарни и практични неща да сметнат като площ, количество, обем, процент? Като не могат да пресметнат без калкулатор две двуцифрени или трицифрено числа. И нямам предвид на ум, а с химикал и молив да си ги сметнат.
Защо трябва да помнят за някой и друг месец непроизносими имена на древни владетели в Асирия, Вавилон и другите древни държави, които още след няколко урока ще са забравени? И в същото време се затрудняват да кажат какво честваме на 22 септември, какво на 6 септември.

# 28
  • София
  • Мнения: 17 292
И за мен огромният обем материал винаги е бил мистерия и не си го обяснявам по никакъв друг начин, освен като средство за подкрепа на частните уроци и паралелното образование.
Примери няма да давам, всички се сблъскваме с това ежедневно.
Четох интересна статия за това колко успешен експеримент е било сендовското училище и как са го резнали, защото гилдията е недоволствала. Точно така ги виждам нещата и до днес, никакво желание нямат учителските организации за промяна, врещи се до небето за всяка дреболия.

# 29
  • Мнения: 9 706
Не разбират материала, не че ги мързи толкова.

Общи условия

Активация на акаунт