Отговори
# 45
  • Мнения: 12 016
В осми клас отидох в езикова гимназия с руски език, това втората половина на 80-те години. Първата година по математика имахме една вече излязла в пенсия учителка, която водеше само на нашия клас - Таисия Степановна Булатова, лека й пръст. Голям образ беше, адски безцеремонна - за един час от 20 души клас успя да изпита 13 и да напише 12 двойки. Та тази жена, в началото на годината установи, че някои от съучениците ми не се справят с дробите. Преговори ги и започна да дава в началото на часа десетминутки върху тях. Три такива десетминутки оформяха една оценка в дневника. Не ни остави на мира докато абсолютно всички не успяха да изкарат минимум Среден (3) на тези задачи. Паралелно преподаваше новия материал. Така продължи и със следващия материал - ако някой не е усвоил нещо, целият клас прави десетминутки върху това докато всички не покрият материала. В осми клас ревахме от нея, в девети - за нея, но не ни я върнаха.
Класните ми в прогимназията бяха математички. Втората, която ни пе в шести клас ни даваше за всяка от трите ваканции по 100 задачи в отделна тетрадка. Посмей да не решиш - Слаб (2). В кварталното училище, не в МГ. Училището го закриха преди двайсетина години. Тя отиде в елитен техникум. Дала и там на учениците домашно за ваканция от 100 задачи и те отишли и се оплакали на директора и домашното било отменено, а учителката порицана, че прилага отживели методи.

# 46
  • Мнения: 986
Ами не, не е редно. Училищните знания са един минимум, основа и до там. Който иска да се състезава трябва да надгражда. А ако училището вдигне летвата толкова високо, че да подготвя на ниво изпит за МУ (ама тогава как ще има класиране? Пак ще има вдигане на летвата и уроци), тогава децата, които искат да кандидатстват с математика, история, география какво ще правят? Ма тях им трябва друг, а не топ ниво по биология.
В случая не говорим за олимпиади и тем подобни, а за най-нормален входен изпит за университет, който изисква знания от учебната програма от 8ми до 10ти клас. Относно децата, които не са в профил биология и химия е разбираемо да ходят на уроци, но за тези с по 7 часа на седмица от предметите е редно да го пеят материала! Толкова много часове, а отиват на вятъра.

Ако в часовете не остава време за решаване на задачи и разписване на теми, то нека има извънкласни дейности, в които да им се помага на учениците.

 В крайна сметка излиза, че тези с пари ще бъдат приети, а другите без- няма да успеят.

# 47
  • Мнения: 40 920
Mатематиката е предмет, който не се отдава на всеки. Факт. И това не зависи от зубрене и учене. Но при едно по-спокойно минаване през материала, когато може да се обърне достатъчно време на един вид задачи, доста по-добре се получават нещата. И разбира се, когато учителите наистина се стараят да предадат знания, а не да си изпеят урока и който разбрал - разбрал. Това също е факт, за съжаление, от нашата родна настояща действителност. Аз също смятам, че се прави с цел наблягане на частни уроци. Аз също съм един от потребителите на такива уроци, но просто няма как да разчитам само на предаването в училище.

Всъщност матемаиката се удава на много повече хора, малцина са тези, които просто не могат да се справят с училищния материал. Но коренът на проблемите на повечето ученици са старите пропуски - още в 3 клас започват да се трупат пропуски и после в 7 е много трудно да се поддържа темпо и да се схваща новия материал. Затова съвет към родителите - следете за пропуски в долните класове и не ги допускайте.

# 48
  • Мнения: 3 535
Болна тема. Прибирам се на обяд, детето решава задачи, никой не го е карал, но догодина на изпита се молим за 30 точки, т.е. не е като да няма желание да учи, както често се тиражира за учениците.
Слагам едно мнение.
https://m.dnevnik.bg/evropa/obrazovanie/2023/07/04/4502728_negra … d1DU8xMj8MdWa9XhQ

Последна редакция: вт, 04 юли 2023, 13:12 от laurentin

# 49
  • Мнения: 8 952
Mатематиката е предмет, който не се удава на всеки. Факт. И това не зависи от зубрене и учене. Но при едно по-спокойно минаване през материала, когато може да се обърне достатъчно време на един вид задачи, доста по-добре се получават нещата. И разбира се, когато учителите наистина се стараят да предадат знания, а не да си изпеят урока и който разбрал - разбрал. Това също е факт, за съжаление, от нашата родна настояща действителност. Аз също смятам, че се прави с цел наблягане на частни уроци. Аз също съм един от потребителите на такива уроци, но просто няма как да разчитам само на предаването в училище.

Всъщност матемаиката се удава на много повече хора, малцина са тези, които просто не могат да се справят с училищния материал. Но коренът на проблемите на повечето ученици са старите пропуски - още в 3 клас започват да се трупат пропуски и после в 7 е много трудно да се поддържа темпо и да се схваща новия материал. Затова съвет към родителите - следете за пропуски в долните класове и не ги допускайте.

Черна станция Мнението ти е на човек, който я умее математиката! Relaxed

laurentin, напълно съм съгласна с тази госпожа!

# 50
  • Мнения: 12 016
Лорентин, и аз съм съгласна. Преди 20 години учебникът по история за пети клас беше написан от известна авторка на исторически романи. Епохата беше - Възраждането. Уроците бяха по 1 страничка формат А5, с дебелината на книга от типа на "Дъщерята на Калояна". Думите бяха обяснени, защото няма как да не се въведат по темата думи като гайтан, кундури, кундурджия и т.н., обясняваше се простичко и достъпно като в приказка как са живели хората, какво са чувствали, към какво са се стремели. Нищо общо с програмата и учебника по история сега за пети клас, където учат за древните цивилизации, с непроизносими имена. Учебникът е почти А4, тежък, с лъскави бели страници, които блестят неприятно и затрудняват четенето, пълни с картинки и накъсано поднесена информацията - част от информацията е извън урока, с дребен шрифт под картинките... То и аз в пети клас някога учех древна история, но само Египет, Гърция и Рим.

# 51
  • Мнения: 6 700
utro77, точно това
"материалът е труден и сложен, малцина им се отдава математиката"
На мнението на Черна станция съм - не е толкова трудна математиката, особено до 7 клас.
Като сме почнали със спомените.... В шести клас дойде нова учителка по математика и даже ни стана класна. На втория час ни даде контролно, на което имаше масово двойки, няколко тройки и една четворка. И тази жена се зае с такова усърдие да ни учи, че в края на седми клас всички бяха влюбени в математиката, дори и тези които преди това смятаха, че не им се отдава. Знам, че малцина са такива учители, но родителите трябва да следим за пропуски в децата си. Дали да решаваш задачи с дъщеря си? Ако трябва - защо не? За мен е недопустимо средно интелегентен човек да не знае таблицата за умножение, да не може да се справи с дроби и проценти.
Едно нещо много ми харесваше в средното образование в България преди - това, че можеш да кандидастваш във всеки университет. Сега стремежът е децата от малки да се определят, не ми харесва.
Една лична молба - би ли споделила кое е това нещо за окръжнжости в 8 клас, което дъщеря ти сега учи, а ти не си в МГ.

Мила Атова, моите племенички живеят и учат във Флорида. В училището, в което те учеха математиката не беше много застъпена. Те имат други интереси и не им трябва. А тазгодишният тест за 7 клас според скромното ми мнение е доста добър и балансиран. Твърде лесен за моите разбирания, спрямо това което аз съм решавала преди много години на тази възраст.

Последна редакция: вт, 04 юли 2023, 16:36 от Dincho

# 52
  • Мнения: 8 952
Dincho и твоето мнение е на човек, който я умее математиката! Relaxed
Проявете разбиране, че тази точна наука е неразбираемо сложна за някои!
Това ми е мнението след като съм завършила МГ и съм отгледала две деца до над седми клас.

Пак казвам - ако има достатъчно време в програмата за упражнения, ако учителят иска наистина да научи децата, в такъв случай може да се постигне едно задоволително ниво /далеч съм от мисълта за отлично/. Но е факт, че настоящата програма предвижда нов урок всеки час и почти не се срещат учители, които наистина да искат да научат децата на математика в училище.

Трябва сериозно да се разровя в учебника по математика, за да се сетя кое беше нещото, което ми направи впечатление да не съм го учила. ММ също потвърди, а той е по-добър от мен по математика.

# 53
  • Мнения: 6 700
utro77, а аз ужасно не харесвам тази стигма, която е лепната на математиката. За човек, завършил МГ ми е странно да я поддържаш.
Иначе за недостатъчния брой часове съм напълно съгласна. Таблицата за умножение, дроби и проценти, за мен са абсолютен минимум за интелигентност. Към това бих прибавила и изчисляване на площ.  На първата ми работа, в първия работен ден шефката започна да ми обяснява как 1/4 е равна на 0.25, работехме в инчове..... бях изумена, позицията беше за човек с висше образование. А тя беше още по-изумена, че знам как да превръщам дроби. А когато разбра, че мога да смятам площ на правоъгълник и да изчисля колко линейни метра лента с определена ширина ще се получат от метър линеен плат, направо беше безмълвна.

Последна редакция: вт, 04 юли 2023, 17:05 от Dincho

# 54
  • Мнения: 3 535
Само че знаенето на таблицата за умножение, дроби и проценти нищо не гарантира на изпита. Моето дете ги знае, и какво от това?   Голяма част от времето вкъщи отнемат другите предмети. И накрая за бел и мат не остава.

# 55
  • Мнения: 986
Само че знаенето на таблицата за умножение, дроби и проценти нищо не гарантира на изпита. Моето дете ги знае, и какво от това?   Голяма част от времето вкъщи отнемат другите предмети. И накрая за бел и мат не остава.
Същата работа беше и при мен, но човек трябва да се научи да има приоритети! Не е задължително по всичко да си най най. По един предмет учи, ама на сън да се бутнат го знай!

# 56
  • Мнения: 12 016
Само че знаенето на таблицата за умножение, дроби и проценти нищо не гарантира на изпита. Моето дете ги знае, и какво от това?   Голяма част от времето вкъщи отнемат другите предмети. И накрая за бел и мат не остава.
Същата работа беше и при мен, но човек трябва да се научи да има приоритети! Не е задължително по всичко да си най най. По един предмет учи, ама на сън да се бутнат го знай!
Обаче за кандидатстване след 7 клас за НВО са нужни добри основни знания по БЕЛ и математика, а някои училища в балообразуването включват предмети, различни от БЕЛ и математика от свидетелството. Така, че важни се оказват и география (за предприемачество), и чужд език (за екскурзоводстмо или друго в туризма), и ИИ - за дизайн, и ИТ за СХН, и биология с химия за ПН... Ако детето неживяе в София и резултатите на НВО не му гарантират влизане в езикова гимназия, вече изборът е стеснен ужасно и изведнъж половината предмети се оказват важни, защото различни предмети влиза в балообразуването.

# 57
  • Мнения: 8 952
utro77, а аз ужасно не харесвам тази стигма, която е лепната на математиката. За човек, завършил МГ ми е странно да я поддържаш.
Иначе за недостатъчния брой часове съм напълно съгласна. Таблицата за умножение, дроби и проценти, за мен са абсолютен минимум за интелигентност. Към това бих прибавила и изчисляване на площ.  На първата ми работа, в първия работен ден шефката започна да ми обяснява как 1/4 е равна на 0.25, работехме в инчове..... бях изумена, позицията беше за човек с висше образование. А тя беше още по-изумена, че знам как да превръщам дроби. А когато разбра, че мога да смятам площ на правоъгълник и да изчисля колко линейни метра лента с определена ширина ще се получат от метър линеен плат, направо беше безмълвна.

Това, че съм завършила МГ не значи, че съм била някакъв гений по математика или че я харесвам.
Напротив. Беше ми ужасно трудно по математика и ужасно много я мразя!!! Simple Smile Именно, защото не съм от хората, на които се удава с лекота.
Фактически гимназията ми беше ПМГ, а не само МГ, но това няма никакво значение. Аз бях паралелка Физика и сме изучавали математика наравно с математическите паралелки. Учебниците почти не ги ползвахме за задачи, решавахме предимно от  сборници най-трудните неща. То най-вероятно и заради това ми е било трудничко, де.

Тези примери, които изброяваш са абсолютно елементарно ниво на знания. Задачите на матурата са на съвсем друго.

# 58
  • Мнения: 3 535
Аз съм завършила МГ, беше ми лесно, решавах задачи с желание, ходех на олимпиади. Но нали говорим за всички ученици, за НВО.

# 59
  • Мнения: 6 700
utro77,  може би това е някаква травма от гимназията.
А НВО за 7 клас ги следя от 2009. Първо, за да се ориентирам за детето си, а после за удоволствие. Аз съм от тези луди, които решават задачи за удоволствие. После се зарибих и по тези за 10 и ДЗИ за 12 клас. В деня на матурите чакам с нетърпение МОН да качи задачите и започва големият кеф.  От 2009 насам задачите стават все по-лесни, специално за 7 клас. Последните години имаше и много онлайн обучение, часовете са малко, но не трябва да се внушава на децата, че математиката е страшна. Математика е супер, стига да няма пропуски от предни години, децата до 7 клас биха се справили. Приятели и познати знаят за това мое хоби и често се обръщат с молба за решаване на някоя задача. Виждам как след като разбере задачата едно дете се радва.

laurentin, то не е добре всички деца да имат по 100 точки.

Общи условия

Активация на акаунт