Отговори
# 30
  • Мнения: 8 243
35 точки от 100 хич не ми се връзват с оценка Добър. То и на ДЗИ вече 30т са за Среден (3,00). За дъбр би следвало да са поне 60-70, три на епокрит първи модул. Лошото е, че критериите много ги занижиха. Дори и резултатите по БЕЛ за страната не са впечатляващи.

Хубаво е да спрете да обвързвате точките от НВО с оценката от свидетелството.
Няма никакъв смисъл от това специално за 7 клас. НВО-то има състезателен характер и като такова няма как всички децат да покриват 100 точки. Именно това е и порблема във високобалаовите училища.

Учениците имат изключително много пропуски в периода 1-4 клас, които трудно се наваксват в прогимназията.
Учители няма или бих казала, че качестените учители са кът. Програмата все още е доста остаряла и трудно предизвиква интерес в днешните деца. Родителите все по-малко се впечатляват от образованието.
Докато продавачката в Мола взима заплата от 2000 лева а медицинската сестра от 1100 лева, положените ще е все такова.

С вас можем да се хванем на бас, че ако детето ви има 6 ца в училище повече от 60 точки на НВО-то няма да изкара. Simple Smile Но това е друга тема.

# 31
  • Мнения: 40 913

С вас можем да се хванем на бас, че ако детето ви има 6 ца в училище повече от 60 точки на НВО-то няма да изкара. Simple Smile Но това е друга тема.

Това зависи в кое училище учи детето и от кое училище е тази шестица.

# 32
  • Мнения: 8 243

С вас можем да се хванем на бас, че ако детето ви има 6 ца в училище повече от 60 точки на НВО-то няма да изкара. Simple Smile Но това е друга тема.

Това зависи в кое училище учи детето и от кое училище е тази шестица.
На авторката Simple Smile

# 33
  • Мнения: 8 952
Лично моето мнение е, че програмата специално по математика е ужасно усложнена и натоварена за цялата учебна година. Това безспорно се отразява и на матурите, колкото и да се опитват децата да се подготвят с частни уроци и упражнения.
Не може всеки час да се предава нов урок и да се очаква, че задачите са усвоени достатъчно добре.
Непрекъснато се сваля материал от горните класове надолу.

Дъщеря ми е осми клас. Класната ни каза да не се караме на децата за оценки по математика, защото видимо материалът не отговаря на тяхното развитие към момента. Т.е. изучават неща, които доскоро са се изучавали в по-горен клас.

# 34
  • Мнения: 12 015
Лично моето мнение е, че програмата специално по математика е ужасно усложнена и натоварена за цялата учебна година. Това безспорно се отразява и на матурите, колкото и да се опитват децата да се подготвят с частни уроци и упражнения.
Не може всеки час да се предава нов урок и да се очаква, че задачите са усвоени достатъчно добре.
Непрекъснато се сваля материал от горните класове надолу.

Дъщеря ми е осми клас. Класната ни каза да не се караме на децата за оценки по математика, защото видимо материалът не отговаря на тяхното развитие към момента. Т.е. изучават неща, които доскоро са се изучавали в по-горен клас.
И аз имам такова усещане за усложнена програма, с която децата трудно се справят.

Черна станция, не знам колко ще има малкият в седми клас след 5 години и какво ще изкара на теста, не знам дори и в какъв формат ще е тогава, макар че математиката му е лесна и дори споменаваше, че иска (той, не аз) да опита да влезе в математическата след четвърти клас. Иначе е в добро училище, в което не мисля, че след четвърти клас някой пише шестици на килограм. Голямото дете е с тройка, трудно покрива минимума по математика, но заради дискалкулията не ми е критерий. Ще работим целенасочено следващата година, пък каквото стане. Моите деца са на двата полюса - за едното програмата е трудна, за другото - прекалено лесна, но не знам още как ще се развие нататък това,на което сега му е толкова лесно.

# 35
  • Мнения: 24 332
Има голяма разлика между София и всички останали градове. Не подскачайте, не започвам спор София срещу провинцията. Но!  Само в София с бал 420 ориентировъчно не можеш да влезеш в елитна гимназия. Във всички останали градове с такъв бал още на първо класиране си топ. Особено ако си момче.
От училище до училище има също разлика. За мен е необяснимо как масово имат 6 в дипломите, а после изкарват по 50-60-70 точки. Явно учителите пишат 6 на килограм в някои училища.
 Факт е, че материалът е труден за повечето деца. Споменавала съм, че задача за движение, с която влязох в гимназия, моето дете я решава на класно в 5 клас т.е две години по- рано
Абсолютно съм сигурна, че се цели посещението на частни уроци. Защото има тънкости, които в училище не ги учат, но са от съществено значение за изпит или олимпиада. Пак ще дам пример от личен опит. Дъщеря ми веднъж отиде на олимпиада по математика. Задачите и бяха верни т.е беше ги решила вярно и получила отговорите, но не ги беше разписала както се изисква. Затова не беше получила 8т за задача, а само 5 за верен отговор. Заради тези точки не премина в следващия кръг. Познайте дали ще отиде пак на олимпиада Wink
Това би демотивирало деца, на които математиката не е трудна, но няма кой да ги запали. И тук идва ред на учителите - будители. Вярвам, че всеки от вас се е срещал с такива. Хора, които са родени с мисия. Те дават крила, но са все по- изчезващ вид
За родителите, които плащат за оценки не искам да отварям дума. Нито за учители, които се съмнявам с колко точки биха взели тези изпити, на които се явяват децата.
За мен един от основните проблеми е паралелното платено образование. А трябва всяко дете само от училищно ниво поне 60 т да има.
И все си мисля, че политиците ни нямат нужда от образовани хора. Другите се управляват по- лесно, нали?

# 36
  • Мнения: 986
За мен един от основните проблеми е паралелното платено образование. А трябва всяко дете само от училищно ниво поне 60 т да има.
Съгласна съм с това напълно! Дори съм чувала спекулации, че учители, които преподават и на частно, в училище не подготвят децата толкова добре, за да могат техните частни ученици да изкарат по-висок резултат (това съм го чувала относно биологията и химията за подготовка за МУ!!)
Срамота е да се пръскат пари по частни уроци, за да могат децата да се подготвят добре...иначе е безплатно образованието Rolling Eyes

Не е ли редно с училищни знания да могат да влязат в МУ, например (че ми е леко болна тема хаха)? А е нужно да се плаща по 60 лева за час и половина всяка седмица. Отново не казвам, че е невъзможно и сам да се справиш, но малцина успяват без странична помощ.

# 37
  • Мнения: 6 700
Лично моето мнение е, че програмата специално по математика е ужасно усложнена и натоварена за цялата учебна година. Това безспорно се отразява и на матурите, колкото и да се опитват децата да се подготвят с частни уроци и упражнения.
Не може всеки час да се предава нов урок и да се очаква, че задачите са усвоени достатъчно добре.
Непрекъснато се сваля материал от горните класове надолу.

Дъщеря ми е осми клас. Класната ни каза да не се караме на децата за оценки по математика, защото видимо материалът не отговаря на тяхното развитие към момента. Т.е. изучават неща, които доскоро са се изучавали в по-горен клас.

Специално за 8 клас не се сещам какъв материал е свален по математика.
Това е една от причините - родителите непрекъснато се оплакват и обвиняват МОН, учителите и всеки друг, но не себе си или децата си.
Паралелното образование '- благосъстоянието на хората нарастна, повече хора могат да си го позволят и смятат, че това е гаранция.

# 38
  • Мнения: 12 015
Този път няма да подскачам на София срещу провинция. Факт е, че в София за добро класиране се гонят максимални резултати, докато при нас с добра подготовка от училище + малко допълнително усилие дори с по-ниски балове се влиза спокойно. Като под по-ниски имам предвид не максимални, но съвсем прилични - 70-80т на НВО.
За сметка на това изборът е по-малък, особено във втория ешалон. В това отношение, София със стотиците си училища дава много повече възможности на деца, които не се класират за елитните училища.
И аз съм с усещането, че се смъкна много материал надолу по класове. Преди години си мислех, че го правят на принципа "Дай да сложим повечко материал на малките докато още учат." Занижиха се критериите за ДЗИ до смешните 22-23т от 100 за Среден (3), за да могат повече ученици да се дипломират. Тази година вече са цели 30 точки. Вместо да се правят ДЗИ с ниски критерии не е ли по-правилно да се преосмисли какво учат учениците и да се прецизират програмите, особено когато един предмет има различен хорариум в различните училища. Ето предмет като математика. Защо учениците в професионалните гимназии имат по-малко часове от тези в СУ или ЕГ при същия обем материал - НВО за 10 клас е върху един и същ материал за всички - ООП, но с различен хорариум по предмета? Ясно, че отнякъде трябва да се освободят часове за професионалната подготовка в професионалните гимназии, но пък точно като намалят часовете по математика ли, която пък е много нужна за някои професии като геодезия, СА и други?

# 39
  • Мнения: 40 913
Абсолютно съм сигурна, че се цели посещението на частни уроци. Защото има тънкости, които в училище не ги учат, но са от съществено значение за изпит или олимпиада. Пак ще дам пример от личен опит. Дъщеря ми веднъж отиде на олимпиада по математика. Задачите и бяха верни т.е беше ги решила вярно и получила отговорите, но не ги беше разписала както се изисква. Затова не беше получила 8т за задача, а само 5 за верен отговор. Заради тези точки не премина в следващия кръг. Познайте дали ще отиде пак на олимпиада Wink

Мога да разбера негодуванието ти срещу тази "несправедливост", но всъщност не си права. Не, че имаш вина за този начин на мислене. Много хора, които са далеч от математическите състезания, мислят като теб и не разбират значението на описването и за тях то е дребнаво заяждане, нали детето си е решило задачата? Да, ама не Wink Как проверяващият да разбере дали задачата е решена или отговорът е налучкан, че даже и преписан?  Нямаш представа колко чест се случва да виждаш верния отговор, но да не можеш да го докажеш. И тогава няма решение.
Всъщност ако всичко е описано и обосновано, но накрая е направена грешка от типа "5 х 5 = 20" би трябвало да има повече точки, отколкото само за написан верен отговор. Даже за последното не би трябвало изобщо да има точки...
И всичко това го има от десетилетия и съвсем не е измислено напоследък заради частните уроци. И би трябвало учителите да наблягат на важността на описването, ама...  Но е вярно, че на олимпиада без специална подготовка може да се мине само първия кръг, а нататък трябват неща, които не се учат в училище. Ми съвсем нормално, все пак и на състезание по лека атлетика не може без специални тренировки. И ако детето ти иска да се състезава трябва да ходи на някакъв курс, съвсем нормално. При това курсовете за състезания нямат общо с курсовете за НВО.


Цитат
Не е ли редно с училищни знания да могат да влязат в МУ, например (че ми е леко болна тема хаха)? А е нужно да се плаща по 60 лева за час и половина всяка седмица. Отново не казвам, че е невъзможно и сам да се справиш, но малцина успяват без странична помощ.

Ами не, не е редно. Училищните знания са един минимум, основа и до там. Който иска да се състезава трябва да надгражда. А ако училището вдигне летвата толкова високо, че да подготвя на ниво изпит за МУ (ама тогава как ще има класиране? Пак ще има вдигане на летвата и уроци), тогава децата, които искат да кандидатстват с математика, история, география какво ще правят? Ма тях им трябва друг, а не топ ниво по биология.

# 40
  • Мнения: 1 839
Цялостната концепция за образованието не е в ред. Ако повечето деца не могат да съберат половината точки от изпита или той не е наред, или това, което очакваш да научат, или начинът, по който им го поданасяш, или всичко от изброеното(плюс още много други неща).

За малък брой "елитни" училища  реално се борят всички, които искат да получат поне средно ниво знания от училище, от тук се изкривява и самата функция на НВО-то. Не оценява нито колко знания са придобили учениците, нито колко труд са положили и с какви умения са учителите им. Докато не се променят нещата така, че да се изравни нивото на масовите училища, няма да има промяна към по-добро.


Черна станция, за олимпиади и спортни състезания, организирани от МОН, би трябвало участниците да са подготвяни в училище - задължителна, разширена подготовка, но в училище. Както и за конкретните формулировки или точно определената логика на НВО. Джобовете на родителите все пак не би трябвало да са обект на оценка или на ученически състезания.

# 41
  • Мнения: 40 913
Черна станция, за олимпиади и спортни състезания, организирани от МОН, би трябвало участниците да са подготвяни в училище - задължителна, разширена подготовка, но в училище. Както и за конкретните формулировки или точно определената логика на НВО. Джобовете на родителите все пак не би трябвало да са обект на оценка или на ученически състезания.

Да, за първия кръг. По-нагоре е друг материал и ВИНАГИ е било така. Как си представяш национален кръг, подбор за международна олимпиада, с материал като за класно???

За НВО по принцип всичко го има в материала по програма, но дали учителите са успели, дали децата са схванали и прочее е друг въпрос.

# 42
  • Мнения: 1 839
По мое време учителите в училище готвеха децата за олимпиади и състезания, допълнителният материал се обхващаше в СИП-ове и кръжоци, тренировките на училищниите спортни отбори също си бяха в салона и не сме плащали. А не като сега родителят да изсипва по един куп пари години наред и училището да се хвали с постиженията на детето. При положение, че единственото, което е направило, е директорът да подпише че го освобождава от часовете в деня на състезанието. Или да се хвали с резултатите от НВО, без значение, че повечето деца са се готвили с частни учители.

За НВО-то друг важен въпрос е защо не се задават еднозначни въпроси с еднозначни отговори, ако само отговор, формулиран по точно определен начин, дава точки. И защо ходилите на някои курсове успяват да схванат и да получат точките, а ходилите на училище - не.

# 43
  • Мнения: 8 952
Лично моето мнение е, че програмата специално по математика е ужасно усложнена и натоварена за цялата учебна година. Това безспорно се отразява и на матурите, колкото и да се опитват децата да се подготвят с частни уроци и упражнения.
Не може всеки час да се предава нов урок и да се очаква, че задачите са усвоени достатъчно добре.
Непрекъснато се сваля материал от горните класове надолу.

Дъщеря ми е осми клас. Класната ни каза да не се караме на децата за оценки по математика, защото видимо материалът не отговаря на тяхното развитие към момента. Т.е. изучават неща, които доскоро са се изучавали в по-горен клас.

Специално за 8 клас не се сещам какъв материал е свален по математика.
Това е една от причините - родителите непрекъснато се оплакват и обвиняват МОН, учителите и всеки друг, но не себе си или децата си.
Паралелното образование '- благосъстоянието на хората нарастна, повече хора могат да си го позволят и смятат, че това е гаранция.

Не мога да кажа какъв материал е свален, не съм правила справка. В осми клас  не следя вече толкова стриктно какво учат. Това ни го казаха на родителска среща в Езикова гимназия.И най-вероятно е така, тъй като няма как да се свали материал само за един клас, а другите да не мръднат.

А за мен безспорно учебната програма по математика е недомислена - повтарям се, но не може така да препускат през материала - всеки час нов урок, това не е от полза за никого, учениците практически няма как да усвоят.
За какво да обвинявам себе си? Трябва ли в осми клас да решавам задачи заедно с дъщеря си? О, а преди това трябва да прочета и науча урока, тъй като малко съм позабравила за 30+ години. Не е ли работа на учителя да успее да предаде материала и да обясни задачите, така че да могат децата поне едно средно ниво да покриват?
А децата за какво да обвиняваме? Математиката е предмет, който не се удава на всеки. Факт. И това не зависи от зубрене и учене. Но при едно по-спокойно минаване през материала, когато може да се обърне достатъчно време на един вид задачи, доста по-добре се получават нещата. И разбира се, когато учителите наистина се стараят да предадат знания, а не да си изпеят урока и който разбрал - разбрал. Това също е факт, за съжаление, от нашата родна настояща действителност. Аз също смятам, че се прави с цел наблягане на частни уроци. Аз също съм един от потребителите на такива уроци, но просто няма как да разчитам само на предаването в училище.

п.с. Аз съм завършила Математическа гимназия. В учебника на дъщеря ми за осми клас видях материал за окръжности, който никога не съм учила. Не мога да кажа сега точно кое беше, но не съм го учила в моето засилено изучаване на Математика. ММ потвърди, че това е нов материал и за него. Само това ще кажа по отношение на свалянето на материал.

Последна редакция: вт, 04 юли 2023, 13:51 от utro77

# 44
  • Мнения: 1 228
Интересно би било да се направи сравнение с ученик на същата възраст в друга държава. Например един 13-14-годишен ученик в Англия или Германия би ли могъл да реши нашата седмокласна матура по математика? Тогава бихме могли да си направим още някакви изводи къде се намираме ние, дали материалът наистина е много труден или пък нивото на преподаване е слабо или просто мат'рялът в нашата държава е такъв...
Имам приятелки в чужбина, но децата им са по-малки и не мога да направя "лично" проучване. Ако някой съфорумец живее в чужбина, би могъл да сподели впечатления.
Ето го тазгодишния тест:  https://web.mon.bg/bg/100149

Последна редакция: вт, 04 юли 2023, 10:24 от Мила Атова

Общи условия

Активация на акаунт