Каква заплата взима учител

  • 8 067
  • 56
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1 063
се гледа под лупа и тръби само за учителската заплата.
Е, ти пък! Да не искаш да се тръби за парите, които се вземат за прокарване на такива и онакива политики в системата на образованието! На някои хора им е бедна фантазията за какво става въпрос...
Divide et Impera!
Важното е, чалгарят да псува вкъщи пред детето простите даскали, дето не се оядоха. Затова за едно увеличение се говори няколко пъти - първо като е предложено, второ като е обсъждано, трето като е обещано, четвърто като е одобрено, пето като е осигурено финансиране и шесто като е реално дадено.
Факт е, че на учителите възнагражденията се актуализират по-редовно в сравнение с други браншове - точно с толкова, колкото да се генерира негативизъм спрямо тях.

А дали някога и учители, и родители ще разберат, че зад всака простотия в образованието стоят нечии добри (?) намерения и хора, които за достатъчно пари, биха направили всичко.

# 46
  • Мнения: 1 039
Учителите трябва да получават адекватно заплащане за труда си. Но не уравниловка, независимо какво даваш, да получаваш Х пари. Отделно са другите екстри - ранно пенсиониране, допълнително пенсионно, бонуси за кръжоци, проекти, регламентирани отпуски и т. н.
Спомням си колко възмутени бяхме на системата във Франция когато  французойката (учила съм във ФЕГ) разказваше как при тях инспекторите към тяхното Министерство на образованието могат  инкогнито да следят какво и как учителите преподават и в зависимост от тяхната оценка се оценява труда и заплащането им. Тези проверки стават по всяко време и без знанието на учителя.

Подчертавам, уважавам безкрайно труда на истинските учители.
Децата ми имаха щастието да се срещнат с  хора като Теодосий Теодосиев (и не само с него) - човек и преподавател от световна величина. Не, не преувеличавам - синът ми беше на лагер, организиран от него,  напълно безплатно за желаещите - 14 часа преподаване на ден с 2 асистента (от 8 сутринта, понякога до 11-12 през нощта, с почивки за обяд и вечеря), почивните дни - походи в планината и йога.
Това не може да се измери с никакви пари

# 47
  • Мнения: 1 302
Я ми кажете сега, ако Теодосий Теодосиев отиде да преподава на ученици във Факултето и средният успех на тези деца е слаб, по-слаб, много слаб 2.40, или айде да кажем, че все пак постигнат космическите 3.50-4.00, каква заплата би следвало да получи иначе чудесният преподавател, когото аз също много уважавам?

Мисля, че в такава среда учителят Теодосий в процеса на преподаване ще разбере какво са родилни мъки, въпреки че е мъж.

Допълвам се: Теодосиев работи с подбрани деца и с такива, които желаят да научат нещо. Колкото и прекрасен човек, отдаден учител и невероятен професионалист да е, не вярвам да постигне много голям успех с ученици от масовката (извинявам се за израза, то и моето е сред тях, така че не го казвам като обида).

Последна редакция: ср, 23 авг 2023, 16:02 от Мила Атова

# 48
  • Мнения: 12 569
Учителската заплата се определя на база норматив - определен брой часове, които трябва да се вземат за една учебна година при осемчасов работен ден. Този инорматив варира в зависимост от степента на трудност на всеки предмет - 648/684/720 учебни часа за една учебна година - 15.09 - 31.05/15.06/30.06 - в зависимост от класовете, в които влиза един учител. Всякакви кръжоци и проекти са в извън работното време и съответно се заплащат отделно, да. Вие, ако остананете на работа извън работното си време или Ви извикат на работа в събота не получавате ли пари за тези часове допълнително към заплатата? Ако не получавате, значи се нарушава Кодексът на труда. Голямото предимство на учителската професия е именно спазването на КТ - работно време, допълнителни плащания, осигуровки върху реалната работна заплата, отпуска, която реално се ползва. Всъщност има колеги, които не успяват да я изразходят всичката според училището и ангажиментите, които имат и през лятото.
Колко дава един учител трудно може да се измери отстрани. Резултатите от НВО и ДЗИ дават някаква представа само по определени предмети, но пак не са напълно обективна оценка на труда на учителя, и дори на знанията на конкретния ученик тъй като не се отчитат страничните фактори като нивото, от което тръгва всяко дете, условията му за самоподготовка, подкрепата в семейната среда, общността, капацитетът и мотивацията на всяко дете за учене, странични фактори преди и по време на изпита като здравословно състояние, стрес, услужливост на паметта, форсмажорни обстоятелства, които също могат да окажат влияние на психиката... Един и същи урок при един и същи учител, но в различни класове минава по различен начин и с различен успех, защото децата са различни и тяхното ниво е различно.

# 49
  • Мнения: 1 302
И в една друга тема дадох пример с моя близка, кумицата ми по-точно, която няколко години беше учителка в едно село до Пловдив. Контингентът беше предимно ромчета. Е, голяма мъка си беше да ги събира от къщите, за да стигнат изобщо до училище, да не говорим да им преподаде материала. Жената беше всеотдайна, даваше всичко от себе си, но за високи резултати и дума не можеше да става. Грандиозен успех си беше, ако повечето от тях не прекъснат училище преди 4 клас.
След това се премести в училище в града. Еми коренна разлика. Един и същи учител, различни резултати.
А сега, как трябва да бъде оценен един такъв учител?
И не само ромските училища са така, и българчетата масово са незаинтересовани от учебния процес и се вълнуват от други неща. Ама то си е тяхна работа, това не е непременно лошо, каквото искат, това да правят, ако питате мен. Обаче какви заплати тогава трябва да получават 60-70% от учителите?

Последна редакция: ср, 23 авг 2023, 16:46 от Мила Атова

# 50
  • Мнения: 1 039
Контингентът беше предимно ромчета. Е, голяма мъка си беше да ги събира от къщите, за да стигнат изобщо до училище, да не говорим да им преподаде материала. Жената беше всеотдайна, даваше всичко от себе си, но за високи резултати и дума не можеше да става. Грандиозен успех си беше, ако повечето от тях не прекъснат училище преди 4 клас. След това се премести в училище в града. Еми коренна разлика. Един и същи учител, различни резултати. А сега, как трябва да бъде оценен един такъв учител?
Според условията и труда, който полагат, т.е. заплащането трябва да отразява и спецификата на средата. За мен е неприемливо да има преподаватели, чиито ученици имат 100% двойки на матурите (защото има и такива).
Например нашите французи получаваха заплати с бонус защото работят в чужбина и "във вражеска среда".
Вие, ако остананете на работа извън работното си време или Ви извикат на работа в събота не получавате ли пари за тези часове допълнително към заплатата?
Лично аз не получавам, както и много хора от приятелския ми кръг защото сме в частния сектор и сами си плащаме осигуровките, данъците и съпътстващите разходи. Нашата фирма е семейна и за нас не важат нито празници, нито делници. Работим понякога денонощно, ако проектът е спешен и в повечето случаи не ползваме и болнични, но това е наш избор.
Имам познати, които са завършили в Оксфорд, и имат частна ДГ и занималня. Не получават дотация от държавата, но местата са запълнени и доходите ги удовлетворяват.
Не е приемливо в общинските/държавни училища да няма диференцирано заплащане.

# 51
  • Мнения: 15 153
Не схванах защо учителят трябва да бъде наказан за двойка на матура.

# 52
  • Мнения: 1 039
Не схванах защо учителят трябва да бъде наказан за двойка на матура.
Защо да е наказан? При 100 % двойки, какво да е нивото на преподаване?
И да не се лъжем и в момента (знам за няколко), има "училища фантоми", в които са записани Х брой ученици, а в клас са 0% присъствено. Като се чуе за проверка от РИО се събират няколко човека в клас.
Какво заплащане да има за такъв учител?
Способните и адекватни учители не работят с ромчета и маргинали, те бързо стигат до елитните училища. Да не говорим, че при средностатистическите училища присъства и елемента приемственост. Те се гордеят с учители, които са били техни възпитаници.

# 53
  • Мнения: 12 569
Защото има нещастието да работи в училище тип БУЗЕМА, в което отиват най-слабите ученици, които просто трябва да бъдат удържани в системата до 16-годишна възраст. Обаче първа гимназиална степен е след 10 клас, когато вече навършват 17, а без нея няма и книжка. Обаче във въпросните училища не могат да оцелеят с по 1-2 паралелки прием от 8 до 10 клас. Чисто финансово, с ученици на минимума. Ако тези ученици можеха повече, те на ДЗИ щяха да вържат поне тройката с тези 30т за Среден (3). Но те не с заинтересовани, защото са от среда, която ги праща на училище заради помощите за деца, или работят, или просто толкова си могат, все пак има и с ограничени възможности деца. Всъщност за такива деца е подходяща система, при която да учат само до десети клас, но да излизат със занаят/ професия, в която има недостиг - стругар, шлосер, заварчик, шивачка, бояджия, шпакловчик, фаянсаджия - тези последните могат да бъдат обединени от специалност "Сухо строителство" или "Довършителни работи"... Със сигурност има и други подходящи професии, в които има недостиг и липсва интерес, а не изискват и висока степен на образованост. Би могло да се помисли такива училища да са до 10 клас, а в 11 клас децата да учат само професия и да ходят на практика, за да може на 18 да бъдат наети на работа.
Обаче някой трябва да ги учи и тях. И ако не могат да покриват ДОИ нека учат по облекчена програма, но трябва някой да ги учи, в противен случай тези деца ще се окажат в училище заедно с можещите деца. Не в най-елитните, а в следния клас училища. А много от тях имат проблем с дисциплината и възпитанието и не могат да покрият програмата на масовото училище.

# 54
  • Мнения: 1 302
Аз пак питам - а тези, които работят с ромчета и маргинали какво да правят? Как ще се регламентира и дефинира официално и законово типът среда? А ако е смесена? Ако в един клас има и от едните, и от другите? А ако всички са българчета, но мързеливи?
А ако един клас реши да направи напук на госпожата или просто не им се занимава, не им е важно и се явят на матурата само формално и излязат 5 мин. след началото?
Просто не виждам как реално може да се случи обективно оценяване на учителите.
Вашите французи са по съвсем друго направление, вероятно по програма някаква, работят в чужда държава, съвсем различно е.

Последна редакция: чт, 24 авг 2023, 14:29 от Мила Атова

# 55
  • Мнения: 15 153
Фантомните паралелки са дело на директора, не на учителите.
Учителят какво е виновен, че учениците му са идиоти? Може да звучи пенсионерско, но по мое време не ни трябваха уроци, за да изкласим гимназията. Не, че даскалите ни много са си давали зор, просто ние не бяхме толкова масово тъпи и мързеливи.

# 56
  • Мнения: 12 569
Фантомните паралелки са функция на системата, която събира в тях най-слабите и немотивирани ученици. На челна стойка да застанат някои директори и учители, каквото и да предложат като професия/ профил, няма ли интерес към училищата им от по-можещите и мотивираните, няма как да ги привлекат. От друга страна и най-слабите и незаинтересовани ученици са длъжни да са записани някъде до 16-годешна възраст.

Общи условия

Активация на акаунт