Каква заплата взима учител

  • 8 069
  • 56
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 780
И още по-голяма ще става.Направо ще се чудят как да я изхарчат.

# 31
  • Мнения: 1 564
Аз съм за да получават високи заплати, ако ще и 3000, НО да има някакво отсяване на добрите от лошите кадри. За мен е абсурдно всеки втори с 1 мозъчна клетка да завършва педагогика. Естествено, че не са всички така, въобще нямам това предвид, но масово се чува едно "Ееее, колко му е, държавна работа е, хубаво е". Стандартно за българите, тук държавната работа е някаква порта към Рая, ако пък и има как нищо да не правим - 6 точки.

# 32
  • Мнения: 12 569
Който смята, че учителските заплати са високи и трудът - лесен, е свободен да завърши за учител или да вземе педагогическа правоспособност и да заповяда в системата на образованието, държавното. Не мога да коментирам в частния сектор как е. А, да, и да се задържи поне 5 години на едно работно място. След това ще говорим пак.
За да има добри учители и подбор, трябва да има добри условия на труд, уважение към професията и достойно заплащане. Тогава вече сърцати, кадърни и амбициозни хора ще се ориентират към учителската професия и работата с деца и тийнейджъри и ще има подбор на желаещите още на ниво прием в университета.

# 33
  • Мнения: 985
Мама Ру, много хубав пост, но всичко това е пожелателно. А реалността е съвсем друга. Ако завършиш педагогика, но нямаш връзки, единственото, на което можеш да се надяваш е да преподаваш в някой краен квартал или село на ромчета.  Може и в нормално училище да намериш, но там няма да си на постоянен договор, а година за година, докато дойде техен човек.

# 34
  • Мнения: 12 569
Не за всяко място има "човек". В системата наистина има и ще има все по-голям дефицит на кадри. Много трудно се задържат млади хора - идват, опитват и си тръгват, просто не издържат на натоварването и бумащината, често пъти на борбата с вятърни мелници. Човекът на някого никога не се задържа дълго. За да си учител, наистина трябва да искаш това да правиш и да обичаш работата си. Тези, които идват в системата, защото там са ги приели или заради отпуската и уж късото работно време доста бързо осъзнават заблудите си. Като за всяка професия се изискват специфични нагласи и качества. Майка ми искаше да стана икономист като баща си, той беше плановик. Тя като човек, който на всичките си позиции е бил свързан с цехове и производство мислеше неговата работа за по-хубава, но аз не се виждаха на бюро по осем часа да правя планове или сметки. Не е моето просто. Да, бих могла да го завърша, но не исках това за себе си, чувствах, че няма да ми е добре на такава позиция. При избора на професия трябва да сме наясно първо със себе си, със силните си страни, с това какво искаме да правим, какво ни носи удоволствие. Аз от детската градина се виждах като учителка, затова и станах такава. Обичам работата си, пък дали съм добра нека кажат учениците. Аз претенции там нямам. Младите  хора,на които преподавам обаче не искат да стават учители, единици тръгват по този път, повечето търсят престижни професии и добре платени. Не всички успяват да го постигнат, разбира се, но това са нагласите им. За тях учителските заплати не са съблазнителни, професията не е достатъчно престижна, оценяват я като неблагодарна, като цитирам "късане на нерви с идиоти като нас". И наистина в скоро време средната вэзраст от 45-50 години ще стане на 60-65...

# 35
  • Мнения: 1 039
Много трудно се задържат млади хора - идват, опитват и си тръгват, просто не издържат на натоварването и бумащината, често пъти на борбата с вятърни мелници. Човекът на някого никога не се задържа дълго. За да си учител, наистина трябва да искаш това да правиш и да обичаш работата си. Тези, които идват в системата, защото там са ги приели или заради отпуската и уж късото работно време доста бързо осъзнават заблудите си.
Младите хора трудно се задържат защото са инертни, неподготвени и незаинтересовани. Никакво заплащане няма да компенсира пропуските в обучението им (не говоря само за университета). Като се има предвид, че в педагогическите университети приемат студенти едва вързали тройката в училище и на матурата по БЕЛ, какви учители да бъдат - това не се компенсира само с обич към професията, трябват и знания.
Не говоря наизуст. Познато дете завърши педагогика, на теста по БЕЛ към университета го скъсаха, но както пишеше в системата - не може да кандидатствате за икономическите специалности, но може с матурата да запишите педагогика по БЕЛ, Социална и т.н. В ПМГ една млада учителка по математика решаваше задачи, като си гледаше решението от листче, веднъж съучиниците на сина ми си направили шега и скрили листчето, та започнала да пише и спряла, казала, че на другия ден ще им каже решението. Разделиха се с нея, но цяла година им "преподава", та децата ходеха на уроци. Та, за такива хора и 1000 лева са много.
Учителската професия е хубава и не е случайно, че е предпочитана от жени - отпуски, обезщетения за гледане на дете, нормирано работно време.

# 36
  • Мнения: 12 569
Какви обезщетения за гледане на дете? Нормирането работно време е условно, според часовете, но според ш останалите ангажименти, работният ден на учител, който влиза в две смени може да започне в 7,30 и да свърши в 19:10, лично изпитано.  На една смяна е по-лесно, да, защото започваш в 8:00 и се предполага, че нормално ще свършиш до 16:00. Ама не винаги се - клубове, срещи с родители, съвет, подготовка на уроците, проверка и оценка на писмени работи, консултации... Учителската професия може да бъде доста натоварваща чисто психически - на ден имаш 4-7 часа с ученици, това са от 4 до 6 класа по 25 деца, всяко с характера, проблемите си и нуждите си. И ти трябва да успееш да се справиш в разнообразна обстановка, да отреагирали на всякакви предизвикателства, които се раждат в момента... Затова и на учителите дълго време работната седмица беше  четири дневна и се даваше един не присъствен ден седмично.
Младата учителка от примера на ПМГ е била точно човек на някой, затова е назначена. Не се е справила и не са й подновили договора. Човекът на някого се назначава на изпитателен срок, не се ли справи си заминава, мястото не му се дава до пенсия.
Но, за да има изобщо студенти в педагогическите специалности трябва не само да се въведат сериозни изпити за подбор, а трябва да има интерес към професията учител у младите хора. Тази професия трябва да стане престижна/ привлекателна за тях и родителите им. Не просто са инертни, макар че има и такава част. Не всички търсят лекото, защото част от младите хора съвсем осъзнато се насочват към медицината на пример - една доста трудно специалност и отговорна професия. Нито работата на лекарят е по-малко, нито е по-лека, нито е кой знае колко по-добре платена. Но се избира от амбициозни и можещи млади хора. Защо? Защо част от същите тези младежи не искат да се посветят на учителстването? Въпреки така наречените привилегии на професията. Защо педагогическите университети и специалности са принудени да приемат с тройки от ДЗИ?

# 37
  • Мнения: 1 063
Човекът на някого никога не се задържа дълго.
За съжаление това невинаги е вярно, а и на опашка чакат още много "хора на някого".
Да, има глад за кадри по определени дисциплини, но за други, като начални педагози, възпитатели и физкултурници, извън София в градските училища чакат по няколко десетки кандидати за едно място.
В по-реномираните училища директорите се стремят да държат някакво ниво на кадрите, но за школата, където редовното ходене на училище не е част от ежедневието и образованието не е приоритет за децата и родителите им, некадърник може да си изкара до пенсия.
Тези увеличения са нож с две остриета, защото пренасочиха приток на полуграмотни неможачи от структурите на държавните и общинските администрации, където на ниските нива заплащането е мизерно, към системата на образованието.
Ако за едно място кандидатстват отличничка от университета без протекции и тройкаджийка - балдъза на заместник-кмета, познайте кого ще назначат в 90% от случаите.
Като я няма цедката още при кандидатстване в педагогическите факултети, ще е така.

# 38
  • Мнения: 12 569
Човекът на някого става за първата година, но ще бъде насочен обикновено към по-престижно училище. Или по селата, да - балдъзата на кмета. Втората има по-голям шанс да остане, защото желаещи за мястото не се редят на опашка там. И да, има глад за учители с езици, различни от английски, за математици, биолози, химици, физици, историци, географи...за инженери и архитекти, както и други специалисти в професионалните гимназии по професионална подготовка...

# 39
  • Мнения: 780
До кога ще се гледа под лупа учителската заплата?Може би в другите отрасли работят  с възрожденски плам и всички са можещи и с отлични оценки са приети за студенти?

# 40
  • Мнения: 2 886
До кога ще се гледа под лупа учителската заплата?Може би в другите отрасли работят  с възрожденски плам и всички са можещи и с отлични оценки са приети за студенти?
Касиерът в магазина, служителят в данъчното или готвачът не ограмотяват и не образоват децата ни.  Не ги оценяват, не формират интерес или ненавист към определен предмет, оттам не влияят на изборите им към образование и  професия. И т. н.
Позорно е, че откровено неграмотни хора са се наместили в училищата. Не се заблуждавайте, че след година системата ги изхвърля. Назначават се дори незавършили студенти, при наличие на кандидати с диплома и стаж, но неудобни по една или друга причина. Често поради политически пристрастия.

# 41
  • Мнения: 780
За тези "неграмотни учители"си има инспектиране.Инспекторат,МОН и т.н.

# 42
  • Мнения: 2 886
За тези "неграмотни учители"си има инспектиране.Инспекторат,МОН и т.н.
Сериозно ли смятате, че МОН ще  проверява правописа на писалата в темата "учител с призвание", която си изтри профила? Тя е трябвало да има двойки по БЕЛ още в 4 клас, хайде да е пети.

# 43
  • Мнения: 40
Аз точно за това написах "голяма" - именно с иронията, че се гледа под лупа и тръби само за учителската заплата.
Подкрепям с две ръце мнението, че трябва повече да се подбират кадрите. Освен това по въпроса с младите учители, а и не само младите - добре, че я пооправиха малко последните години, защото преди това не беше достатъчна за покриване на основни нужди. Като се има предвид, че един учител отделя много време за проверка и самоподготовка, не само за определените часове- ако искаш да живееш нормално, трябва да работиш на още едно място, което не е възможно, а не всички учители водят предмети, по които могат да допълват с курсове и частни уроци. Един млад учител, например, колкото и способен да е излиза от университета без опит, защото реалните неща, които прави не ги учи там - на колко от тях се осигуряват наставници и реална подкрепа в развитието и мотивацията им? И не само младите - има ли яснота в наредбите, има ли адекватност и правомерност в правомощията им? Постоянни промени на учебните програми и изисквания от страна на хора, които не са влизали никога в класни стаи... И т.н., и т.н..

# 44
  • Мнения: 5 142
На малкия ми син началната учителка бъркаше ,,и" и ,,й", бях му казала да слуша мен какво е вярно, а не нея.И беше със стаж, не някоя новозавършила.

Общи условия

Активация на акаунт