Грешна ли е 24 задача от изпита за НВО на седмокласниците

  • 22 565
  • 222
  •   1
Отговори
# 180
  • София
  • Мнения: 1 082
Аз понеже в момента съм на вълна ремонти и ми хрумна един пример - при много малките мерки на ъглите 2 градуса е почти равно на 2% ъгъл. Та вземи едно огледало или картина със страна 1 метър и го кривни с 2 см в долния край и ми кажи дали не се вижда. Според мен се вижда и наполовина по-малко отклонение от вертикала.
Те на изпита все с еднометрови листове работят. Заяждаш се.
.......................
Вие се заяждате. Има хора, като брат ми например, които улавят минимални отклонения, като това дали контактите са напълно хоризонтални. Това, че Вие не сте от тях, не значи че трябва да се изказвате като последна инстанция и не зная защо го правите!

# 181
  • София
  • Мнения: 1 082
Не може двете подточки да си противоречат. Тя е решила първо, че е сбъркала, после че те са сбъркали. Става въпрос за един и същ триъгълник. Трябва някой специалист да се произнесе дали нейната логика или твоята е вярна, аз не мога да кажа.
Ако дъщеря ти е решила първото подусловие, тя ще замести във второто без да се замисля за вида на триъгълника. Как точно е доказала противоречието? С приблизителен чертеж?  ooooh!
Тук изниква въпроса, защо са дали точки на деца за б/, при условие че не могат да начертаят верен чертеж. Би трябвало да се дават точки само за чертежи с тъпоъгълен триъгълник. И как всъщност в математиката се оценяват за верни две противоположни твърдения? Може ли да предположите друга причина поради която детето ми е оставило само чертежа на беловата, без решението?

# 182
  • Русе
  • Мнения: 11 924
 

Тук изниква въпроса, защо са дали точки на деца за б/, при условие че не могат да начертаят верен чертеж. Би трябвало да се дават точки само за чертежи с тъпоъгълен триъгълник.

  какъв е проблемът да се реши подточка Б по получените данни за дължина на височината. Чертежът е схематичен, за извличане на зависимостите чрез които се изчисляват търсените елементи.

# 183
  • София
  • Мнения: 1 082
Чертежа не е "схематичен", би трябвало да е пропорционален, но той даже и това не е. Условие б/ противоречи на условието на задачата, повечето деца не са го видели, това е, не е много сложно. Все едно  конструктор да трябва да измери сцеплението с въздуха на една кола, но тя да няма начин да се сглоби.
А това, че децата от СМГ не са го забелязали не говори добре за тях. Моето дете е сбъркало, според мен, защото грешна/вярна е трябвало да я пренесе на беловата, но тя си има нейна логика и казва, че не е искала да пише нещо, в което не е убедена. Имала е предостатъчно време. Дори само заради това, че тази според МОН "неточност" я е подвела, загубила и е от времето, разконцентрирала я е, е достатъчно за да вземат мерки. Според мен максималния бал трябваше да е 90 по математика. Можеше да и оценят черновата. Ще ги съдя, днес имам среща с един известен софийски адвокат.
Хубавото е, че в математиката няма понятия, като "лека неточност", задачата е вярна или грешна.

И още нещо, не е проблем да се реши, тя я е решила, не знам за кой път го повтарям.

# 184
  • София
  • Мнения: 1 082
Това видео дава доста отговори и всъщност е добре да го изгледате преди да продължаваме спора.

http://www.bg-mamma.com/url.php?u=aHR0cDovL3d3dy5iZ29uYWlyLmJnL3 … yI21zZzM1MDY1OTcy

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 08:22 от aninica

# 185
  • Мнения: 1 057
А това, че децата от СМГ не са го забелязали не говори добре за тях./quote]

аха, и в МГ Варна децата не са забелязали "проблема", явно положението с МГ в страната е много зле; или пък просто децата са научени да търсят това, което им се иска, а не да доказват нещо, което не се използва никъде в задачата със знания, които нямат; иначе нямам нищо против да дадат и по 20т. за задачата на всяко дете доказало математически, че има грешка в условието, ама аргумента "чертежа така ми изглеждаше" не е математика...

между другото, след като виждате, че децата от СМГ не се справят добре защо искате да отидете там?

и всъщност реалния проблем на тазгодишното НВО по математика не беше големия "проблем" в 24 задача, а сложността на 2-ри модул (по-скоро липсата на такава), което е очеизвадно от разпределението на резултатите; но на база тези резултати вчера МОН се похвалиха как нещата в образованието тръгнали на добре, то всъщност това беше целта на занятието...

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 08:31 от Rumen_s

# 186
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Според мен aninica е абсолютно права.Достатъчно умни глави са се събрали там,за да не се допускат такива глупости.
Самата мисъл,че детето се е разтроило,заради съмнението,че и е грешна задачата би ме ядосало и бих се почуствала длъжна да направя нещо по въпроса.
Ама на, нали щото все ги оправдаваме и казваме не е кой знае какво,за това ни е на този хал образователната система и бълват глупост след глупост.

# 187
  • София
  • Мнения: 18 139
Глухарче, ще помоля да не вменяваш неизречени неща. Никъде не съм казала, нито някой друг, че майката трябва да замълчи. Пожелах й успех в съденето на МОН!

Има огромна разлика между оневиняване на МОН (което никой не  прави тук) с понятие като малка неточност (няма такава в математиката, факт)  и твърдението, че седмокласник не може да докаже, че триъгълникът в Б подточка е тъпоъгълен.  Поне не и с виждане на чертежа.. А и аз за н-ти път да кажа - за да стигнеш до Б, трябва да си решил А. За А вече имаш чертеж и той с нищо не противоречи на условието. Кое  те обърква тогава изначално и оставяш задачата? Не трябва ли да си намерил всичко търсено в подточките с началния чертеж  (може и  с два начални с оглед извода ти къде е М) и ЕВЕНТУАЛНО чак след решаването да преначертаеш триъгълника с размери от Б да си видял неточност... Как я виждаш от раз и заради това оставяш задачата?

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 09:33 от пенсионирана русалка

# 188
  • Мнения: 719
минута 7:33
http://bnr.bg/horizont/post/100840263/regionite-s-nai-visoki-rez … fia-grad-i-smolan

http://www.monitor.bg/media/articles/2017/23/69962/NWO.pdf
За задача 24.

Единични са случаите, когато учениците са опитали да построят триъгълник с близки до
реалните размери, но дори в тези случаи  няма доказателства, че по време на изпита те са
разбрали, че е невъзможен такъв триъгълник и затова не са продължили

Трудностите, срещани при решаването на задача 24., са свързани предимно с неовладян
материал – построяване на перпендикуляр, намиране на лице, разстояние от точка до права,
неправилно прилагане на понятието
симетрала

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 11:25 от One of you

# 189
  • Варна
  • Мнения: 10 493

Има огромна разлика между оневиняване на МОН (което никой не  прави тук) с понятие като малка неточност (няма такава в математиката, факт)  и твърдението, че седмокласник не може да докаже, че триъгълникът в Б подточка е тъпоъгълен.  Поне не и с виждане на чертежа.. А и аз за н-ти път да кажа - за да стигнеш до Б, трябва да си решил А. За А вече имаш чертеж и той с нищо не противоречи на условието. Кое  те обърква тогава изначално и оставяш задачата? Не трябва ли да си намерил всичко търсено в подточките с началния чертеж  (може и  с два начални с оглед извода ти къде е М) и ЕВЕНТУАЛНО чак след решаването да преначертаеш триъгълника с размери от Б да си видял неточност... Как я виждаш от раз и заради това оставяш задачата?

Доколкото аз разбрах детето е решило цялата задача на чернова,но поради разминаването се е притеснило и не я е преписало на беловата.Де факто детето има знанията и е решило задачата,проблема тук е точно в неточността на задачата.
И никъде не вменявам неизречени неща,пиша това което аз мисля.

# 190
  • София
  • Мнения: 18 139
Изрично упомена, Глухарче,че сме на този хал, защото мълчим и се примиряваме. А това не е вярно... Аз приветствам идеята да се гони МОН до дупка за всякакви такива грешки, както го направиха преди време други родители. Не че имаша ефект... Confused И след сгрешения въпрос с графиката по БЕЛ през 2013, и след неравномерната скала на оценяване през 2012, видимо ощетяваща отличниците, нямаше резултат от даването на гласност на проблема. И винаги са се позовавали тези експерти на удобното извинение, че процентът справили се деца е в пъти по-голям от този на нерешилите задачата/въпроса. Тоест децата не са били подведени. Но в този случай вярвам, че наистина децата са минали през задачата без нещо да ги смути по простата причина, че няма как от самото начало да имат чертеж, който да показва противоречието. Няма  как с почването й да знаеш, че в Б става дума за триъгълник със страни 12, 14 и ъгъл 30 градуса между тях.

И ако ще се гони МОН за неточност, как потребителката никъде не упомена, че неточност в задаването има и в 22-ра? Или щом детето я е решило според ключа на МОН и има пълните точки, значи всичко е наред. Човек, който принципно търси справедливост, обхваща всички аспекти на проблема, не избирателно онези, които са в полза на детето му.

И  пак юе помоля Черна Станция да изрази мнението си по случая със семегейци примерно.
Няма оплакали се от подвеждане деца (вероятно не са толкова наблюдателни като теб, ЧС), но за сметка на това има много с максималните 100 точки, цели 40 деца. Как предлагаш да ги "накажат" за факта, че не са установили наличието на противоречие, а са се юрнали на стаден принцип само да смятат лице... Дали пък просто не са си решили задачката с помощта на началния чертеж и толкова? Който, апропо, няма как да е пропорционален на каквото и да е.

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 11:16 от пенсионирана русалка

# 191
  • Русе
  • Мнения: 11 924
Чертежа не е "схематичен", би трябвало да е пропорционален, но той даже и това не е.
  Какво значи пропорционален. Колко да е пропорционален.
Осъждам МОН, за нелепото плясване на "остроъгълен" , но да се вземат точки на деца, решили задачата е нелепо.


  На мен ми е по-интересна задача 22, подусловие б. Защо са взели точките на дете решило задачата, като изразило общия брой като неизвестно. Като в подусловието няма ограничения, нещо повече иска се да се изрази точно общия брой. Признават задачата само с уравнения с х

Б) Съставете уравнение за намиране на общия  брой ученици от този клас.

# 192
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Като писах на този хал,имах предвид общата картинка.Глупави и неразбираеми учебници,смъкване на материал от горни класове,много материал и невъзможност за усвояване и т.н.Далеко съм от мисълта,че проблема е само в тази задача.Истината е, че децата ни стават все по-неграмотни и не са виновни само те и родителите им, но и МОН и глупостите,които творят всяка година.

# 193
  • Мнения: 432
Амбър и на мен ми е по-интересно оценяването на 22 зад., защото повечето деца с 97-98 т. са решили всичко без грешка, но са си съставили друго уравнение. В ключа уж пишеше, че се приемат и други решения, но истината се оказа друга. Масово са взети точки на перфектно описана задача и получен верен отговор, но не точно по уравнението на МОН. Но истината е, че за да не допуснат много по 100 т. са орязали децата на 22 б), явно с надеждата,че няма да тръгнат да си търсят 2-3 т. Познавам лично много от тези деца. Повечето ходят по състезания от 1 клас, научени са да мислят и да търсят решение. 

# 194
  • София
  • Мнения: 18 139
Мимсън, в ключа не пише други уравнения, а други начини за записване на точно това уравнение, в което неизвестното е броят отсъстващи. Тоест с десетични дроби, с обикновени и т.н еквивалентни уравнения. За да бъде прецизна тази задача и да отговаря на ключа, трябваше формулировката да е друга. Peace Тоест да  се поиска изрично съставяне на уравнение с Х, където с х са означени отсъстващите от таблицата, и последващо намиране на общия брой деца. Иначе се получава абсолютно неправомерна резачка за децата, съставили директно уравнение за всички ученици (каквото на практика се иска по условие).

Последна редакция: пт, 09 юни 2017, 11:25 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт