Отговори
# 60
  • на североизток
  • Мнения: 460
До голяма степен и моето мнение се припокрива с това на Химикал за часовете по музика в училище.

За паралелките изобщо не е слух, а член от последния проект за закон за образованието. Разбира се всичко е направено много деликатно, не се закриват директно, но им се отрязва финансирането и броя часове. Сега музика се изучава до 9кл. включително. Според новия закон ще бъде до 8кл. А профилирано изучаване на музика е предвидено за 11 и 12кл. Повечето от вас споделихте, че децата ви свирят на нещо и значи сте наясно, че тези занимания е необходимо да се започнат в ранна детска възраст. Логично е да се попитаме кой ще се възползва при това положение от възможността да учи разширено музика едва в 11кл? В момента в повечето паралелки в страната разширеното обучение по музика започва или от 1кл. или от 5кл., а профилираното от 9кл. като държавата финансира само това, което е от 9кл. Другото се финансира от бюджета на съответното училище, ако има подкрепата на директора и колектива. Сами разбирате, че и сега е достатъчно трудно оцеляването им, а промените на практика ще унищожат тези паралелки или ако случайно някоя от тях просъществува ще намали качеството на обучение драстично. А това от своя страна ще повлияе и на приема на ВУЗовете и съответно и на цялата професия учител по музика и/или инструменталист(певец).
Изобщо тази тенденция за намаляване броя на часовете по музика не е от скоро и точно това мен ме притеснява. От една страна много учители по музика ще останат без работа, но това да кажем е по-малкия проблем, повечето от тях биха могли да се преквалифицират. Но от друга страна на децата ни се отнема една прекрасна възможност за допълнително интелектуално и духовно развитие, както казах досега безплатно. Затова пуснах тази тема, защото имах нужда да "чуя", това което написахте, че
Държавниците каквото и да смятат, пак ще има достатъчно количество родители, които ще плащат децата им да се занимават с изкуство и в частност със свирене, просто защото все още традициите са живи.
Накратко, в твоята държава бъдещето на детето е такова, каквото е като семейна ценност. Училището няма да му даде музикална култура, поне не в смисъла да заобича музиката.
Надявам се да си права, наистина да не забравяме традициите си и семейните ни ценности да не включват само маркови дрехи! Да ценим и уважаваме фолклора си, макар и за някои да е трудно да го разберат и слушат. Той е нашата национална идентичност, нашата гордост! А в тези мътни времена имаме нужда точно от нещо, което да ни обединява и развеселява Simple Smile Едва ли политиците ще направят това Mr. Green

# 61
  • Мнения: 9 990
НО! На всички деца, а и изобщо на повечето хора, би им било интересно да чуят как свири и/или пее учителката, да им разкаже нещо интересно за композитори, за сюжета на някоя опера, оперета или балет. Не казвам да ги заведе на опера, но би могла да им вдъхне желание и любопитство към този вид изкуство. Може да им препоръча филм, който после да обсъдят в час. Може да им разкаже нещо интересно за даден музикален инструмент, за посланията на някоя интересна хореография. Не е нужно да учат ноти, да пеят или да зубрят имена на композитори и заглавия на произведения, които не са и чували. Не са малко часовете по музика, ако на тях се гледа като на възможност да събудят интерес и любопитство, да създадат вкус и усещане за магията на музиката. Да подтикнат към желание да се прочете повече, да се види, да се чуе.

Това важи за абсолютно всеки предмет в училище. Вчера вкъщи коментирахме какво е Протеин и мъжа ми ме попита какво сме учили по биология, кога, в кой клас и т.н. Неща от физиката, химията....ако щете и физическото-какви спортове съществуват, основни неща, че и интересни често, а не покриване на нормативи.

# 62
  • Мнения: 8 250
В нашето читалище моя приятелка се записа на цигулка на достолепната възраст от 30 години. Не я върнаха. Ясно е, че музикант няма да стане. Решила е да свири за собствено удоволствие и да се занимава.
Нашият проблем е, че в читалището вече няма учител по акордеон. Има пиано и цигулка. Това е. Питах малкия след като има толкова голямо желание да свири дали не иска да опита с цигулка или пиано, но той беше категоричен, че не желае.

# 63
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
iv4i_79, орязването е наистина бавно и постепенно...
Но поне в школото на синчето, всички СИП-ове и ЗИП-ове са превърнати в музикални дисциплини. И явно така наваксват орязаните часове.
Жалко, че политиката на МОН е такава към творците и талантливите деца. Много жалко.
Има все още млади преподаватели по музика, които с хъс си водят дисциплините. Но са кът и ако нямат бонуси (дори и към заплащането), не мисля, че ще се задържат като преподаватели в училищата.
Всеки знае колко са скъпи частните уроци. Явно ще има все повече преподаватели на частно.

Иначе е добре, децата още от 1-ви клас да се водят на мюзикъли, оперети (детски) за да усетят този жанр... Ако след 5-6 клас се започне, каузата към приобщаване на тийн към такъв вид музика е обречена.

Голямото ми дете е свирило 2г. е Читалище. Научи много повече от предните 2г. когато свиреше при уж специализирана школска преподавателка по пиано, но от старата генерация.

# 64
  • Там, където ме обичат
  • Мнения: 3 676
... Ако след 5-6 клас се започне, каузата към приобщаване на тийн към такъв вид музика е обречена.

Не съм съвсем съгласна. Peace
Родена съм в малък провинциален град и за първи път бях на опера и оперета в 8-9 клас, в гимназиални години. Ми, не беше любов от пръв поглед. Сега разбирам защо - подборът не беше съобразен с нашите (или по-скоро моите) знания и готовност да възприемем представленията, на които ни водиха. Сещам се че една от оперите, които тогава гледахме беше "Лучия ди Ламермур". Защо тази бяха избрали, мистерия. Както пише Химикал, преподавателите  трябва да могат да събудят любопитството и интереса на децата. Нещо по-познато и леко, като Верди например, смятам за по-удачно.
Въпреки късната ми среща с класическата музика, не считам себе си и други подобни на мен, за обречена кауза. Напротив, обичам тази музика и я слушам с удоволствия.
Дори имам билети за концерта на 25-ми в зала България. Ще слушаме Рахманинов.  Heart Eyes 

# 65
  • Пловдив
  • Мнения: 9 736
Да се включа и аз в темата.
Моето дете започна да свири на пиано в първи клас. Влезе в музикална паралелка, не защото имаше желание да свири, а заради началната учителка. Попадна обаче при страхотен учител по пиано, много приятна, деликатна и интелигентна жена. Пианист от детето ми няма да стане, но получи някаква обща култура /в класа нито едно дете не слушаше чалга, за мен това е огромен +/, имаше някакво допълнително занимание и получи много внимание от страна на учителката си и само хубави емоции. Мързелът на детето обаче надделя над пианото и вече не свири, но пък си намери друго занимание, пак свързано с музика. Пее в девически хор с момичета от 9 до 25 години. Прекрасна атмосфера, прекрасни отношения между децата и начетена, интелигентна ръководителка. За пианото - аз я карах да свири, за да не се излага по концертите /по 3 всяка година/, на хор ходи сама, по собствено желание.
За мен заниманието с музика има само положителни страни. Не знам дали и доколко облагородява, но пък важно е детето ми да се чувства добре.   

За часовете по музика - ами да, в нашето училище орязаха часовете по пиано на музикалните паралелки, сега всички пеят във вокални групи. Еми не е същото. Много жалко, че заради икономии в бюджетите, изчезват паралелките по изкуства.

Едно време имах учителка, която ни караше да слушаме музикални произведения. Имаше невероятна колекция от грамофонни плочи. Нотите познавахме за обща култура. Ей това трябва да правят и сега, а не да учат глупости и да правят тестове през час.

# 66
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
... Ако след 5-6 клас се започне, каузата към приобщаване на тийн към такъв вид музика е обречена.
Не съм съвсем съгласна. Peace

не те карам...
Ето, само преди 1седмица, бях свидетел на това, как се държат децата (от доста малки до 6-7 клас) при среща с този мюзикъл...
http://www.youtube.com/watch?v=b-uo1VjFOhc&feature=share

Нищо не чух от тях. Уж учителка седна до мен да ги контролира...

Трябва да се възпитава музикалната култура у всеки подрастващ. Да има уши и нагласа за всякакъв вид хубава музика. Само при някои тя е вродена.

# 67
  • Там, където ме обичат
  • Мнения: 3 676
Моята мисъл беше, че и след 5-6 клас приобщаването е възможно.

Скрит текст:
А какво ме караш, или не ме караш, не е тема на разговор.

# 68
  • на североизток
  • Мнения: 460
Да, и двете сте прави, не се карайте! Разбира се, че колкото по-рано се започне-толкова по-добре! Още повече, че днешните деца се развиват толкова бързо, че понякога не успяваме да ги догоним Simple Smile

Другото много вярно е, че не умеят да слушат и да уважават изпълнителите, когато са на концерт, театър или дори на кино. Особено, когато изпълнението не е толкова интригуващо. Една от главните цели на часовете по музика, освен всичко друго, според мен трябва да бъде и точно такава - да възпитава добра публика или както ние го наричаме "активно слушане". Тези, които не умеят или не желаят да се включат в изпълнението, поне да мълчат и уважават труда на другите. Това също е едно полезно умение, което в зрелия живот ще им бъде много от полза Mr. Green

ston, а учителите по пиано и цигулка във вашето читалище, не те ли насочиха към някой друг преподавател по акордеон? Нямате ли народен ансамбъл или оркестър в града, или дори музиканти, които свирят по ресторантите - и тях може да питате. Не може да няма по-млади хора, свирещи на акордеон. Ако знаех от кой град си, може би щях да помогна повече.

dundi73 за тестовете исках да кажа, че е изискване от Министерството да има и писмени изпитвания, поне 2 на срок. А по музика как да стане, освен чрез тест. Според мен няма нищо лошо в самите тестове, стига да не се прекалява!

Не знам колко от вас са разглеждали учебниците по музика, но според мен не са чак толкова лоши. Застъпени са доста основни неща, както свързани с нашия фолклор, така и с чуждата музика. Песните, които са предвидени, също са много приятни и достъпни за децата и се възприемат добре. Освен това са тематично съобразени с другите знания, които в момента се изучават. Друг е въпроса, обаче кой учител как поднася нещата и доколко спазва материала в учебника.

# 69
  • Мнения: 1 007
Не знам колко от вас са разглеждали учебниците по музика, но според мен не са чак толкова лоши. Застъпени са доста основни неща, както свързани с нашия фолклор, така и с чуждата музика. Песните, които са предвидени, също са много приятни и достъпни за децата и се възприемат добре. Освен това са тематично съобразени с другите знания, които в момента се изучават. Друг е въпроса, обаче кой учител как поднася нещата и доколко спазва материала в учебника.

За съжаление, точно това не е така. Напр. в седми клас учат древна история, в осми - история на музиката от древността до наши дни, в девети - антична литература => никакъв синхрон между материала по отделните предмети.

Цитат
Голямото ми дете е свирило 2г. е Читалище. Научи много повече от предните 2г. когато свиреше при уж специализирана школска преподавателка по пиано, но от старата генерация.

Нормално е в началото да няма "видими" постижения. Сложните и дълги произведения се свирят по-късно. Дъщеря ми също в началото свиреше малки пиески, които тъкмо се настроиш да слушаш, и те вземат, че свършат  Laughing Чак по-късно започна да свири "На Елиза", "Лунната соната", Клайдерман, джазови парчета, откъси от по-дълги музикални произведения, известни мелодии от филми, песни ..., абе, неща, които ти галят ухото и са "истински". Дори вече сама си композира разни неща. Това създава усещане за напредък, но без първата, скучната част, не може Simple Smile

# 70
  • на североизток
  • Мнения: 460
Имах предвид, че песните са свързани с темите по музика, а не с другите предмети. А за междупредметните връзки си права, че липсват. Аз още като ученичка много се ядосвах, защото в главата ти става абсолютна каша. Уж говориха, че ще ги оправят тези неща, ама...

# 71
  • Мнения: 8 250
iv4i, в Търговище сме. Тези дни ще ми дадат телефона на учителка по акордеон. Учителката на синковеца от детската градина е разговаряла с нея. Ще се срещнем и ще видим как ще потръгнат нещата.
А читалището както почти всичко останало е пред разпад  Sad Общо взето там идеята е да разкараме всички дейности и да си дадем помещенията под наем. Ама темата за читалища и спортни зали не ми се подхваща, че ме хващат нервите  Close

# 72
  • Мнения: 750
Сигурно ще прозвучи недобре, но нямам никакво намерение да питам сина си дали има необходимост или не, направо го записвам да учи пиано само да стане на 6. Обича музиката, не пее фалшиво песничките в детската, ова ми е достатъчно. Ако не тръгнат нещата, тогава ясно - отказваме се и продължаваме с футбола  Laughing.

# 73
  • Мнения: 9 990
Всеки си познава детето и е съвсем нормално да го побутне към Онова, което детето Умее и е силно в тази област.Ти си преценила, че твоето има на какво да стъпи. Аз- за моето също-просто в друга област. Предвид, че съм се занимавала години наред професионално с музика, инструмент и концертиране, никога не бих побутнала децата ми натам, защото няма на какво да стъпят.
Звучиш си съвсем добре и аз залагам на този модел-родителя усеща, коя е силната страна на детето, съответно го повежда натам.

# 74
  • Мнения: 555
И аз се включвам в анкетата :
Свирила съм на пиано и след това на флейта (професията и висшето ми образование са твърде далеч от музиката).
Исках детето ми също да опита/ да се докосне до инструмент (пианото си е от моите години). Нямах и продължавам да нямам никакви очаквания , да се задържи дълго, да стане музикант, но му хареса, старае се и свири вече втора година. От началото на годината започна и с блок флейта ; справя се много добре, възприема бързо и като всяко дете от време на време му омръзва ... Никога не го насилвам, но се старая да му обясня поне предният ден преди урока да си се поупражнява малко. Таксата на месец е 24лв. ( за флейтата не плащаме нищо) Учителката му беше и моя учителка - страхотна е. През лятната ваканция се разсвири и само за ден (около 30-40мин) си научи едно трудно упражнение според мен (на 2 ръце с акорди) малко преди продукцията... , за да си зарадва учителката  Grinning
Аз си останах на "читалищно ниво" предполагам , че и детето ми също. Смятам , че всяко дете трябва да се докосне до някакъв инструмент, но в никаъв случай да не е насила Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт