Бързам, бързам аз - да завърша ПЪРВИ клас 2011/2012г.

  • 62 549
  • 779
  •   1
Отговори
# 735
  • Мнения: 723
В сравнението, в известен смисъл, също може да има положителен елемент. Винаги съм учила децата си, че след като някой е успял да постигне отличен резултат, значи и те биха могли, стига да положат съответните усилия, или поне да опитат!
С това сравнение, съм съгласна. Говорех за онова, другото.......пълен разбор на класа Simple Smile.
А, и нещо друго. Опитвам се да им обясня, че има и по-умни, и по-можещи от тях. Факт.
Колкото по-рано го разберат и се научат да го възприемат без драми, толкова по-добре.
Абе, въобще, да се зарадваш на чуждия успех, е голямо постижение. Wink.
Иначе, почти всяко дете има някакви заложби. Дано сме в състояние да ги видим и да ги поощрим. 

# 736
  • София
  • Мнения: 9 517
При нас всички завършиха с отличен, а и характеристиките май им бяха еднакви - сравнихме ги 2-3 майки - е, може нашите деца да са били супер, но характеристиките бяха еднакви...
а и изходните нива на първи клас са доста елементарни - като прегледах тестовете това ми направи впечатление, така че няма как повечето да не са отличници

иначе бях поискала да видя резултатите на сина си от оценяването - учителката ми го показа и без да искам видях резултатите на всички деца - не съм се заглеждала - имаше деца и с 4-ки и с 5-ци - най-вероятно ако родителят желае, може да разбере, какво е нивото на детето му.  Peace

# 737
  • Мнения: 11 970
Ако едно дете не е отличник при наличие на 5-6 отличника в класа, ще се чувства по един начин, ако не е отличник, при положение, че само две-три деца не са -по съвсем друг начин.

Същото се отнася и до самите отличници, предполагам.

А дали има някаква връзка между предварителните знания в първи клас и крайната оценка?
Известно ми е, че повечето деца, предимно от ПГ сравнявам, учат  и вземат материала за първи клас изпреварващо.Колко изпреварващо трябва да е подготвено детето, за да не се окаже сред изоставащите?Познавам дете, което в ПГ умножаваше и делеше, но съзнавам, че това е прекалено.И все пак- колко напред с материала трябва да е детето, за да е конкурентноспособно?Поне на ниво да не се комплексира от останалите?

# 738
  • София
  • Мнения: 9 517
а кое налага детето да изпревари останалите, не мога да разбера? Ако идеята е само да бъде отличник и да изпъква над останалите - не го намирам за нужно - по същата логика в къщи предварително детето да учи уроците си, за да може да получи 6-ци когато ги взимат в клас?

Първи клас не е академична степен - повечето от нещата, които се учат в първи клас са елементарни - първи клас е повече за да свикне детето с училището, да се научи да общува с околните по начин, различен от детската градина, да се научи да учи - в крайна сметка събиране до 20 и писането не са чак колкова трудно занятие, че да трябва да оценяваме децата като отличници и двойкаджии  Peace

а за родителите, които имат амбиция детето им да изпъкне - има си състезания, където ще може да се сравни с други деца от своя си набор и да стане ясно наистина, какво е нивото на детето.

# 739
  • София
  • Мнения: 1 861
"Прекалено" изпреварващите са единици. Това, че повечето деца тръгват в първи клас с едва ли не 5-окласни познания, са митове и легенди! И не е необходимо детето да е напред с материала, за да се справи. Достатъчен е добър учител, известен контрол и евентуална помощ вкъщи и съответната доза старание и мотивация у самото дете. Говоря, естествено за дете, без специални обучителни потребности.
И да, срещат се деца с болезнена потребност винаги да бъдат най-най, но те също са единици... Останалите, мисля, се чувстват така, както им "помогнеш" да се чувстват.

Последна редакция: нд, 08 юли 2012, 16:35 от Morrighan

# 740
  • Мнения: 11 970
а кое налага детето да изпревари останалите, не мога да разбера?

Не да изпревари останалите, а да изпревари степента на готовност в началото на първи клас.Повечето го правят.Едва ли има дете, което не може да чете в първи клас или не познава буквите, а уж първи клас е затова.И аз не мога да го разбера, но е факт, че всички около нас владеят материала за първи клас изцяло.Поне по думите на учителките от ДГ ,преимуществено.

И няма да е честно спрямо детето ми да тръгваме от неравен старт, поне малко от малко трябва да "захапе" материала.

# 741
  • София
  • Мнения: 9 517
а кое налага детето да изпревари останалите, не мога да разбера?

Не да изпревари останалите, а да изпревари степента на готовност в началото на първи клас.Повечето го правят.Едва ли има дете, което не може да чете в първи клас или не познава буквите, а уж първи клас е затова.И аз не мога да го разбера, но е факт, че всички около нас владеят материала за първи клас изцяло.Поне по думите на учителките от ДГ ,преимуществено.

И няма да е честно спрямо детето ми да тръгваме от неравен старт, поне малко от малко трябва да "захапе" материала.
моят тръгна абсолютно незнаещ - споделяла съм, че учителките му от детската чистеха отпуски и музикалната педагожка преподаваше в ПУ група - не знам, дали всички деца от неговата група бяха на неговото ниво, но той 1 плюс 1 не можеше да събере - нещо, което в момента е елементарно за сестра му - на 4 години. Завърши с отличен и при това заслужен, на състезанието Аз и буквите имаше максималния брой точки, на математическо не го пратих, но смея да твърдя, че и с математиката се справя доста добре, пък и му е любима, нищо че според мен е математически инвалид. Така че каква е нуждата от изпреварването? Всичко се наваксва - да, наистина с доста труд от моя и негова страна, но не бих се притеснявала и за второто си дете, ако не е на едно ниво с децата в първи клас  Peace

# 742
  • Мнения: 723
а кое налага детето да изпревари останалите, не мога да разбера?

Не да изпревари останалите, а да изпревари степента на готовност в началото на първи клас.Повечето го правят.Едва ли има дете, което не може да чете в първи клас или не познава буквите, а уж първи клас е затова.И аз не мога да го разбера, но е факт, че всички около нас владеят материала за първи клас изцяло.Поне по думите на учителките от ДГ ,преимуществено.

И няма да е честно спрямо детето ми да тръгваме от неравен старт, поне малко от малко трябва да "захапе" материала.
При нашите деца, в предучилищната група в училище, действително се даваха знания, които са необходими за първия срок на първи клас. Учителката беше добър педагог, без насилие ги научи на елементите на буквите, самите букви, елементарните действия с числа до 10, че и информация по Роден край-сезони, празници, семейство.
За децата в ДГ, нямам информация. Факт е , обаче, че след първи срок материалът беше непознат както за едните, така и за другите.
То, всъщност, първия срок се писаха само елементите на буквите, а после се "втурнаха" в диктовки и графични модели на думи до безобразие Simple Smile

# 743
  • Sofia
  • Мнения: 4 731
Едва ли има дете, което не може да чете в първи клас или не познава буквите, а уж първи клас е затова
Всъщност има, в класа на дъщеря ми имаше доста такива деца, в първия учебен ден рисуваха картина и трябваше да напишат името си или първата буква поне - някои деца написаха само първата буква. Също не всички (дори май по-голямата част) можеха да четат.
Аз поне останах с впечатление, че е мит това, че масово ходят научени в първи клас.

Няма нужда да "захапва" материала, в училище почват отначалото и на малки хапчици. Дори да знае нещо, ще го повтори, най-много да му е леко досадно.

# 744
  • София
  • Мнения: 4 578
Моят син не можеше да чете, малката също не може. Наско все още срича на сложните думи.

Момичета, много е трудно 1ви клас да се оцени. Децата всеки ден научават нещо. Кой по-бързо, кой по-бавно. Няколко пъти обследвам деца, за които има съмнение за проблем, често се оказва, че има моторна незрялост или са билингвисти.

И нека не забравяме - те са деца, приемат и виждат всичко по начин, който ние вече сме забравили, травмирани от ежедневието.

Сега ви чета, кой щял да се впечатли от това, че е най-добрия, най-отличния, че това е стимул. Или че други да се научат да приемат, че не винаги ще са най-добри. Децата го виждат по друг начин. Борбата за НАЙ-.... започва по-късно, въпреки акселерацията...

  bouquet

# 745
  • Варна
  • Мнения: 2 443
а кое налага детето да изпревари останалите, не мога да разбера?

Не да изпревари останалите, а да изпревари степента на готовност в началото на първи клас.Повечето го правят.Едва ли има дете, което не може да чете в първи клас или не познава буквите, а уж първи клас е затова.

Извинете ме, но не виждам нищо изпреварващо в това детето да знае буквите и да може да срича. Даже го намирам за изоставащо, защото точно в предучилищната, която е задължителна вече за 5 годишните, пишат буквите, правят елементарен звуков анализ (поставят червени и сини точки на местата на гласните и съгласните) и сричат печатно изписани букви - това е по програмата на "Моливко". Друг е въпроса, че в детските градини, вместо да се учат да държат правилно молива, правят други неща, но е факт, че по образователните изисквания в страната, едно дете завършило предучилищна и представило сертификат за това (а той е необходим за записване в 1 клас) трябва да може да ги прави. Факт е и че обикновено тази подготовка се получава най-често в ПГ в училищата, защото в ДГ няма подготвен персонал ли, що ли, но истината е, че повечето неподготвени в 1 клас децат идват точно от ДГ и учителките вместо да наблягат на надграждане (граматика и четивна техника) тепърва обясняват на половината клас как изглежда буква Ж например. Ето това вече е в ущърб на децата - и на тези, които са овладяли този материал, че тъпчат на едно място, и на другите - че не могат да смогнат. И тук не става дума за някакво изпреварващо знание от типа на деление и умножение - а за надграждане. Да, материала в 1 клас е елементарен, но след като по програма децата завършили ПГ трябва да могат да смятат до 10, а някои още не познават цифрите, вместо госпожата да върви по-нататък в посока изграждане на логика и текстови задачи, е принудена да свърши работата на госпожите от ДГ и вместо да дообясни събиране и изваждане с преминаване от 10 до 20, тя обяснява цифрите от 1 до ... И какво се получава: децата на 5, 6 и 7 учат почти еднакви неща, най-вече когато са на 7.

Като пиша всичко това обаче, искам да подчертая, че аз самата не намирам смисъл на 5 г да се иска от децата да правят звуков анализ, но намирам, че е късно ако на 7 не може да срича, при положение, че две години в детската градина това трябва да се учи по закон. Освен, че означава, че това са две загубени години за детето, в 1  клас това определено би му правило трудност, защото лично за мен надграждането на материала в 1 клас е не просто четене, а четене с разбиране, което няма как да доведе до осмисляне на материала когао детето срича. Другите подробности са суета - особено ако иска да се явява на странични състезания още 1 срок, където няма да може да си чете условията и т.н. В този смисъл, за мен първите 4 години всички трябва да се стремят да бъдат отличници - не заради глупавите шестици, ами заради основата, върху която ще градят материала от 5-7 клас и най-вече заради това, да не се сетят в началото на 7 клас, че трябва да наваксват няколко години с частни уроци.

# 746
  • Мнения: 298
Обяснявах на моя син,че не е важно да е най добрия важното е да хване основата в началния курс,че това е важното за да не му е прекалено трудно след това.Важното е да разбере нещата,дори да не е отличник.Имаше родители които си бяха в къщи,но не се занимаваха в началото с тях и въпреки,че ходеха на занималня изостанаха,чак тогава родителите се сетиха,че трябва повече да се занимават и в къщи и им беше доста трудно да наваксат.
Моя син също не можеше да чете когато тръгна първи клас и едва ли е имал кой знае какви знания по математика,но се справи.В края на първи срок започна да си оправя сам чантата за следващия ден,а в средата на втори срок вече сам си пишеше домашните,само искаше помощ ако нещо не разбира.

# 747
  • София
  • Мнения: 9 517
Manzhelka, ето това е наредбата за предучилищната подготовка http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/p … hilishtno_obr.pdf
моля да ми посочиш, къде влиза четене, писане и т.н.?

# 748
  • Варна
  • Мнения: 2 443
Manzhelka, ето това е наредбата за предучилищната подготовка http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/p … hilishtno_obr.pdf
моля да ми посочиш, къде влиза четене, писане и т.н.?

Специално от така цитираната наредба, на стр.3 в ядра "Звукова култура" си пише, че трябва да разграничава звуковете в думата, в ядро "Подготовка за чете и писане" - да разпознава печатните букви и да възпроизвежда елементи от тях, а в ядро "Граматическа правилна реч" - да съставя и разпознава съобщително и въпросително изречение. Ако някой от вас си пази и тетрадките на Моливко, ще види на колко думи има да се правят звуков анализ, да се свържат определени картинки с първата буква от името и т.н. Помня ги изключително добре, защото имахме домашни и специално звуковия анализ ни беше голям мор до момента, в който не започваше да си представя как се пишат думите, за да определя местата на червените и сините точки на домашните ни в Моливко. Освен това децата ги карат да четат табла в училище, трябваше да си пишат имената по рисунките и 2 срок на ПГ, когато имаха стихотворение да учат на изуст, си го преписваха с печатни букви от дъската. Също така 2 срок на ПГ беше и първото ни градско състезание по математика, в което имаше достатъчно количество текст - за справка виж "Мат състезание на у-ще Малкия Принц - Варна - предучилищна". А ние посещавахме ПГ към съвсем квартално училище с известна доза малцинства в групата. Хайде сега сравни същите изисквания от твоята наредба и с материала за 1 клас - ами в 1 клас се прави почти същото, но малко по-сложно в графично изражение. Както всички казахме, материала в 1 клас е елементарен и ако децата получават нещо различно от отличен не е заради това, че те не са умни, а си е чисто и просто мързел.

Нека се включат и други майки, чиито деца са посещавали ПГ в училище, а не в ДГ и тогава пак ще говорим. Добавям и един мой коментар от времето, когато бяхме в ПГ:

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=531279.msg18156485#msg18156485

Последна редакция: нд, 08 юли 2012, 18:59 от Manzhelka

# 749
  • София
  • Мнения: 9 517
аз не споря, че има разлика в нивата - не само в ПУ в училище, но и в ПУ в различните детски градини, просто твърдя, че няма общообразователно изискване в ПУ да се учи писане и четене и твърдението ти, че това че някои деца не са научени дърпа класовете назад не е вярно, поради простата причина, че четене и писане се учи точно в първи клас по общообразователните изисквания на държавата  Peace

Общи условия

Активация на акаунт