За нуждата от нова образователна парадигма

  • 9 180
  • 154
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 442
   Thinking
       
       Има много стрес в детските градини и училища. Стрес както за учениците, така и за учителите. Което е много тревожно.
       Учителите и родителите , обединявайки усилия (както трябва да бъде, а не да се прехвърля топката), могат да покажат на децата, че учението може да се случва по много интересен и завладяващ начин, за да не се чува: '' За какво ми е да ходя на това тъпо даскало, голяма скука е... ''  В момента се формира една отрицателна нагласа и ако въобще се стремят да продължат образованието си, правят го заради натиск от страна на родителите. Направо си е плашещо това скептично отношение.
       За да се намали стресът, трябва да се стремим да събуждаме и подклаждаме интереса на децата. Това също трябва да се прави и от учители, и от родители.

        Колкото до възрастните хора... Те пари за хляб и лекарства нямат, от къде желание за забавления? Иначе би било много хубаво. Със сигурност имат нужда.

        Peace

# 31
  • София
  • Мнения: 2 300

 Не съм го гледала под лупа, но трябва да е "от къде на къде"


Грешен отговор. Пише се "откъде-накъде".

Относно темата - има над какво да се замислим и то не толково върху това забавляват ли се нашите баби и дядовци, а до каква степен ние умеем да се забавляваме /разтоварваме от ежедневния стрес и напрежението/ , по какъв начин го правим и как даваме пример на децата си.

1. Не сме можели да се забавляваме.  Shocked
Дръжки! Я да го поканим в един чалгаклуб в студентски град, да види той що е купон. 8.декември чука на вратата. Доста хляб има да яде, докато ни стъпи на нивото. Айде де! После ще го заведем на циганска сватба, пък и селски събори да искаш. Сега по Кледа няма празно място в ресторантите: банкет след банкет и след банкета пак банкет. Еееех, песни и танци на народите. Ще го качим и на баира с някоя туристическа група да се полюбува на гледки. Ако е слушкал и едно чеверме ще му изпечем, и на гайда ще му посвирим. Ай стига толко, че то и от купони втръсва.  Tired


Вярно, втръсва от купони. Жалко, че много хора не се сещат да се забавляват по друг начин. Не че има нещо лошо в купоните де, но отношението към тях ми изглежда малко криворазбрано. Аз лично предпочитам да карам ролери в парка заедно с децата си /например/, вместо да ги влача по задимени кръчми, в които не можеш да чуеш собствените си мисли от безумната и също толкова безумно усилена музика /така наречена/.



Последна редакция: чт, 01 дек 2011, 09:51 от elfi

# 32
  • Мнения: 68
Саморая, не исках да споменавам, не е важно, то примери много.То дори човек да се интересува кое как се пише / в случай, че е забравил примерно/, се оказва, че няма сигурно място за проверка.Какво остава за учениците.
И още нещо ми хрумна - искам да стане както преди, всеки учител да има педагогическо образование.В последните години поради липса на кадри, българските училища се наводниха с хора, добре запознати с предмета /може би/, но не и с методите на преподаване, а това е изключително важно  и се изучава отделно от въпросния предмет.В момента в много училища работят дори студенти, които не са получили дипломата си , което ми звучи също абсурдно.Затова, аз съм ЗА връщането на старите правила, а именно - в училище да преподават само дипломирани педагози

# 33
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Моето мнение е, че страшно пагубно върху учебния процес се отразява новия лозунг, че всичко трябва да е една забава. Едно е да се внася и забавният, игровият елемент, съвсем друго е да се гради култ към развлечението и забавата. Никъде не е казано, че учението е нещо лесно и забавно. То изисква усилия, които детето трябва да влага.
Забавата не е преди усилието, а е начин това усилие да стане по-малко непривлекателно.

# 34
  • Мнения: 68
Моето мнение е, че страшно пагубно върху учебния процес се отразява новия лозунг, че всичко трябва да е една забава. Едно е да се внася и забавният, игровият елемент, съвсем друго е да се гради култ към развлечението и забавата. Никъде не е казано, че учението е нещо лесно и забавно. То изисква усилия, които детето трябва да влага.
Забавата не е преди усилието, а е начин това усилие да стане по-малко непривлекателно.

Именно затова вярвам, че ако в преподаването участва и педагогическото образование на учителя,той, ако приемем, че е добър в работата си и отговорен, ще умее да вплете правилните дози учение и забавлението от друга страна.Методиката на преподаване е много важна.

# 35
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Доберман, съгласна съм по принцип, но по същество ... много зависи какво точно ще се преподава в същата тази педагогическа специалност. Нещото, което оценявам като най-голяма заплаха е, че в програмите, ако се включи и акцентира именно на "забавата и развлечението", а не знанията, поднесени по правилен начин, то тогава ефектът ще е близък до нулата, ако не и отрицателен.

# 36
  • Мнения: 24 467
Аз не разбирам това мислене- противопоставяне на забавата и интересното с полезното и нужното. Хора, това не са изключващи се неща /не говорим тук за дискотеки и барове, разбира се, нито за баби/. Тези неща се съчетават чудесно, стига човек да е професионалист, да е обучен и да иска. А резултатите са повече от чудесни /лично съм видяла/. Смятам, че "правилният начин" е именно този, който ги съчетава. Така се стига точно до това, което го няма у нас- вътрешна мотивация на самите ученици и достигане на знанието до възможно най- широк кръг хора, а не само до подбран такъв, често посещаващ частни уроци и курсове.

# 37
  • n/a
  • Мнения: 3 341
Judy, няма противопоставяне, повярвай ми. Проблемът за мен е в издигането на забавлението в култ, което става за сметка на знанията и полезността. Съдя по конкретни мои наблюдения върху деца. Формират свръхочаквания за "необходимото забавление", и ако нещо не отговори на тези им очаквания, го избягват.

# 38
  • Мнения: 2 567
Джуди е права. Може да се съчетае ученето със забавата, без разбира се да се прекалява. Да се получи забавно учене  Simple Smile Трябва преподавателят да има желание и да го умее това нещо.
Дъщеря ми тази година за първи път попадна на такъв преподавател. Понеже сутрин учи по 3-4 часа английски при една и съща госпожа това би било една ужасна досада, ако преподавателката не подхождаше точно по този начин - съчетаване на приятното с полезното. Дъщеря ми казва, че не усеща кога минава това време и никога не казвала, че е уморена или и е станало досадно, въпреки многото едни и същи часове и една и съща преподаваща госпожа. Представям си, ако пред класа беше застанал някой учител, които само си "пее" уроците какво щеше да е....
Следобед пък другите 3 часа английски ги разнообразява американката, която пък си има друга методика, но и тя съчетава полезно и приятно по начин, който кара децата да учат фонетика и понятия без дори да се усетят. Миналия ден учеха английски играейки бейзбол  Simple Smile, а предния говорейки си по скайпа за деня на благодарността с родителите на учителката.
При други учители пък се учи предимно с дискусии. Аз направо не мога да повярвам, че го няма вече зазубрянето, което беше в основата на 5,6 и 7 клас.

Така, че и у нас го има това забавно преподаване, но за съжаление на малко места и може би най-вече сред по-малките ученици.

Последна редакция: чт, 01 дек 2011, 10:50 от Летисия

# 39
  • Мнения: 24 467
Проблемът за мен е в издигането на забавлението в култ, което става за сметка на знанията и полезността. Съдя по конкретни мои наблюдения върху деца. Формират свръхочаквания за "необходимото забавление", и ако нещо не отговори на тези им очаквания, го избягват.

Не смятам, че това е нечия цел. Поне не останах с такова впечатление от линковете, които изгледах в цялост и предизвикаха интереса ми.
Най- добре, бързо и качествено, най- трайно едно дете добива знания когато играе. Ние тъй се научихме да четем и пишем, да смятаме. Историята ни бе поднесена в начална степен като приказки и беседи и детето я заобича много. Коренно различна е сухата теория- сбор от зазубрени правила, дати и имена- това НЕ Е история или по- скоро е изкривено схващане за предмета. Така е и с останалите предмети. У нас детето се научи без грешка да определя географски ширини и дължини- с карта и на игра. Не е като да зубри до откат излишни информации за най- високят връх в Сахара и наименованието на станцията, на която е измерена най- ниската температура /които дори не съм убедена, че ги има даже в учебниците/.
Детето ми ходи с огромно удоволствие на английски /в школата си/, не е пропускало час. Мразеше от дъното на душата си предмета Музика. Тръгна на китара- влюби се в инструмента, в часовете си, в учителя си. Също не е пропускало нито един час. Иска да ходи всеки ден, само че от друго натоварване не му остава такова време. И засвири този иначе определен за "музикален инвалид", че почна и да си тананика. И свирят, и говорят, не усеща часовете как летят.

# 40
  • Мнения: 2 885
Моето мнение е, че страшно пагубно върху учебния процес се отразява новия лозунг, че всичко трябва да е една забава. Едно е да се внася и забавният, игровият елемент, съвсем друго е да се гради култ към развлечението и забавата. Никъде не е казано, че учението е нещо лесно и забавно. То изисква усилия, които детето трябва да влага.
Забавата не е преди усилието, а е начин това усилие да стане по-малко непривлекателно.

Лоана, ако имаш път насам те каня лично да посетиш училището на синът ми. Да видиш как се съчетава забавното с учението. И как 5-6 г деца четат, пишат, смятат, конструират, спортуват и си играят. Да видиш как сутрин ме настъпва да не закъснеем за училище, избягвайки трафика. За да си играе де....не за друго. Wink

Намерих книжката, която му бяха дали в понеделник. Ето как ги поощряват.
Допълвам. Оказа се, че в дадения линк не е цялата книжка. Затова пускам и този документ и този тест.

Последна редакция: чт, 01 дек 2011, 12:01 от немирница

# 41
  • Мнения: 68
Judy, много си права, потвърждавам го от личен опит!

Лоана, ти също имаш право.Мисля, че много българи /не казвам всички/ загубиха границите на нормалното забавление или пък кога е подходящо да има такова.

Мисля, че и двете имате право, просто казвате нещата по различен начин.

Още една добра идея е,според мен в написването на учебниците да участват българисти-филолози,включително учебници по география,история и останалите.Езикът вътре е невъобразим,началото на изречението и краят му говорят за различни неща и извод няма - това е пропуск в поднасяне на информацията.Тук е работата на филолозите.Макар че има редактори, не знам.Боря се с това като карам децата да четат странична литература, за да разберат за какво става въпрос в урока и често те откриват, че въпросният урок /темата/ е лек и приятен всъщност.
Не знам дали знаете, преди 7 или 10 години учебниците се пишеха почти от една фамилия, която пишеш вкл. и учебните тетрадки в детските градини.Сякаш някакъв монопол беше това, което е недопустимо.Същите онези тетрадки, в които картинките са в два цвята - светло и тъмно-лилав, а отдолу има въпросче /например към 5годишните/ какъв е сезонът?Трябвало децата да съобразят, че на едното дърво нямало листенца, значи е есен.И тъй нататък.

# 42
  • Мнения: 68
Моето мнение е, че страшно пагубно върху учебния процес се отразява новия лозунг, че всичко трябва да е една забава. Едно е да се внася и забавният, игровият елемент, съвсем друго е да се гради култ към развлечението и забавата. Никъде не е казано, че учението е нещо лесно и забавно. То изисква усилия, които детето трябва да влага.
Забавата не е преди усилието, а е начин това усилие да стане по-малко непривлекателно.

Лоана, ако имаш път насам те каня лично да посетиш училището на синът ми. Да видиш как се съчетава забавното с учението. И как 5-6 г деца четат, пишат, смятат, конструират, спортуват и си играят. Да видиш как сутрин ме настъпва да не закъснеем за училище, избягвайки трафика. За да си играе де....не за друго. Wink

Намерих книжката, която му бяха дали в понеделник. Ето как ги поощряват.

Не помня кога на нашите деца са раздали книжки, дори родителите не успяхме да се преборим /с другите родители/ да купим на децата книжки по повод завършване на една от учебните години,вместо играчки.Коментарът беше : "Айде бе, кой ще ги чете". Ами да, няма кой, защото няма кой да ги научи на любов към книжките!Чувам, че на запад водели първолаци на изложби, не знам дали е вярно, но аз го одобрявам.Не в детско царство да скачат в прашна зала по дюшеците,а на изложба!Ето това искам да се случва с нашите деца поне веднъж на срок.

# 43
  • Мнения: 2 885
Doberman, аз говоря за програма в училищата, чрез която всеки божи ден на децата се дават книжки. Децата се разделят по групи с учител/помощник и се чете нова книжка, обсъжда се /дадох линк/ и същата се дава у дома. На другия ден понякога се прави тест /дадох линк/ и се почва с новата книжка. Не всеки ден се прави тест, но всеки ден без петък се чете нова книжка. Синчето има карта за библиотеката и броя на подобни забавни книжки мина вече 100. А е на 6 г.
Искам да покажа как чрез забавление децата се учат да четат рано-рано. Разиграват се сценки, тестове се правят, обсъжда се всяка една ситуация/страница, има въпроси в края на всяка книжка, пъзели, игрословици и пр.
Не говоря за подарък за празник или водене 1 път в библиотеката.
Същото се отнася и за математиката, природознание, социален живот и пр.

# 44
  • Мнения: 68
Да де, именно.При нас не можахме да се преборим ДОРИ за подарък, просто тотално сякаш се отрича, разбираш ли? А това ,което пишеш направо ми звучи...прекрасно, великолепно, просто страхотно!!Библиотека?Любимо място!Днешните деца не знаят за какво става въпрос въобще!И това е отговорност на всички . Също ми се струва, че би било добре да има някакъв ако не предмет, то поне час по Етикет.Като се започне от нещо простичко и елементарно,защо момченцата трябва да си свалят шапките, когато влизат в затворено помещение, институция, какво е кавалер, какво -дама, защо е красиво момченцата да отварят вратите на момиченцата и т.н. и т.н. Такива неща не само, че не се коментират /поне при нас/, ами изобщо не им се отдава значение.Когато го споделих на една родителска, "залата" избухна в смях!То така и така имало толкова агресия, аз съм тръгнала да карам децата да си свалят шапките.Ето ви един тъжен пример от българската действителност,хм....

Общи условия

Активация на акаунт