Ейййй, писна ми с тия архаизми и тъпизми в учебниците

  • 8 232
  • 78
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 8 999
Пп. моя 11 г. син  работи с три чужди езика, и през ум не ми минава да го питам кво е това мингуши.
 
Не разбирам какво означава дете на 11 г. да работи с три чужди езика.
И щом вече работи /има професия/, то явно не му е нужно да учи в училище. Отпиши го.
Но също така, ако под работа с езици разбираш перфектно владеене, то не виждам пък какво му пречи да научи и българския.

Последна редакция: пн, 10 окт 2011, 22:09 от baibibi

# 61
  • Мнения: 2 401
Не разбирам заяждането, честно.  Под работи в  случая имам предвид ползва.  Той има интереси извън учебната дейност, събира информация, която не е достатъчно налична на  български език.  Два от езиците изучава в у-ще, третия извънкласно (по негово желание, защото асовете по темата са носители на непопулярен език).
Какво точно те подразни?

# 62
  • Мнения: 8 999
минзухар, честно, не се заяждам. Нито нещо  ме дразни. Но не разбирам защо ти се дразниш, при положение, че детето ти явно проявява полиглотски наклонности, от това, че в училище учи И български.

# 63
  • Мнения: 2 401
Биби.., за чий му е на някой, който има амбиции да конструира  космически совалки, примерно, да гони   върховте в  тънкостите, барабар с всичките  му архаизми, диалектизми и тъпизми в  даден, пък било то и роден език?   

Пп. цитираното от мен в началото на темата не считам за основи на българския език, за каквото намекваш/натвърдваш.

# 64
  • Пловдив
  • Мнения: 5 027
Ей, ква интересна тема... Mr. Green

За архаизмите в учебниците по БЕЛ:
- нямам нищо против да ги има в четвърти, пети и нагоре клас, но във първи и втори ми идват мноожко...тогава, според мен де, децата се учат да четат, и е безумие да ги "мъчим" с текстове, от които нищо не разбират...

За половата просвета:
- от това което прочетох, даже си мисля, че обясненията са много елементарни...Има книжки за деца по темата полова просвета, където доста по- добре са обяснени нещата.
Примерно тук: http://www.book.store.bg/p15637/kakvo-stava-s-men-kniga-za-vsiak … uzyn-meredit.html /Добре е децата да имат книжките и за двата пола, и то преди да станат на 10г., лично мнение/

# 65
  • София
  • Мнения: 10 825
Аз съм на мнението на baibibi и не смятам, че научаването на малко архаични и диалектни думи ще ощети някой. Съгласна съм, че тези думички не трябва да се въвеждат още в читанките за първи клас, но учебниците за 4-5 клас са съвсем подходящи.
Не намирам, че строител на совалки ще бъде сериозно ощетен ако все пак прочете и разбере "Мамино детенце".

Някой по-рано питаше какво означава "главя се" - започвам работа, но като наемен работник. Не можеш да се главиш в собствената си нива. Нея си я работиш на общо основание Wink

# 66
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Каква е целта на основното образование?
Всеки да знае какво е "щампань" или пък "айзлибань", също би било добър принос към лексиката, но затвърждаването на знанието, че в официалния български език няма дума, която в множествено число да завършва на Й ми се струва по-важно.

# 67
  • София
  • Мнения: 18 123
Аз съм на мнението на baibibi и не смятам, че научаването на малко архаични и диалектни думи ще ощети някой. Съгласна съм, че тези думички не трябва да се въвеждат още в читанките за първи клас, но учебниците за 4-5 клас са съвсем подходящи.
Не намирам, че строител на совалки ще бъде сериозно ощетен ако все пак прочете и разбере "Мамино детенце".

Някой по-рано питаше какво означава "главя се" - започвам работа, но като наемен работник. Не можеш да се главиш в собствената си нива. Нея си я работиш на общо основание Wink

Аз идеално знам какво е главяване и  на кой глагол е сродна тази дума. Peace Не съм питала за значението й, просто споделих какво се е паднало като текст за преразказ в 7 клас и съответно извадих  няколко думи от него.И главяването в този случай няма нищо общо  с наемането на работа. WinkСтавя дума да мома Вида, която е готова за задомяване. Тоест главяването се явява в случая синоним на думата задомяване. И се обзалагам, с най-добри чувста, без да целя заяждане с когото и да е,че голяма част от списващите тук също не знаят това значение на думата, както и какво означава прикя -другата цитирана от мен дума от същия разказ на Иван Джувренов.Или пък  напрано..Колко от вас знаят, че означава троснато?Но честно, защото е лесно да си придаваме активи, че знаем.
ОК, нека има диалектизми и архаизми, но в премерено количество и такива, които носят наистина обогатяване на речника ни. Дори и да знаем, че прикя е  синоним на чеиз, колко пъти ще вложим тази дума в активния си речник..Чеиз сама по себе си също  е вече достатъчно остаряла дума и рядко приложима в речта ни днес, но поне е срещана в редица произведения на наши  автори, та да се знае не  е никак лошо. Peace

# 68
  • Мнения: 2 401
Зачудих се, ако  река да преведа някое съвременно литературно произведение, примерно, и употребя главя и прикя, за да демонстрирам  богат речник и познаване на родния език, на какво биха ме направили читателите, а българските филолози.. а форумките?  Веднага се сещам в кои точно темички ще попадне творчеството ми.

# 69
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
...някое съвременно литературно произведение

Представих си Бегбеде или Трейнспотинг в стила на "Патиланци", да речем.

И да добавя.
Щерка ми Simple Smile чак сега, в четвърти клас, започна да харесва Чудомир и Патиланци.
Лека-полека...

Защо се дават в първи клас (Патиланци) продължава да ми е чудна загадка.

# 70
  • Мнения: 10 547
Но е редно да се осъвременят и диалектизмите, използвани в учебниците на децата ни. Думи от ежедневието преди 50-60 години днес са архаизми.
Колкото и да не ми се ще да си го призная, минзухар е права. Въпреки че, четейки baibibi, ми се ще тя да е.

# 71
  • София
  • Мнения: 17 329
С Минз и Реза съм, на 100%. Не намирам, че е признак на богата езикова култура употребата на думи, чието значение знае само употребяващия ги, плюс около 1% от населението. Да не говорим, че последното място, на което ще очаквам да ги срещна, е началния курс, когато се полагат основите - нека четат цитираните от Минз стихчета в езикознанието в университета, първолачетата викам да ги прескочат.
Изобщо, дали ще видим някога свестни учебници не знам.
Съгласна съм и с горесподеленото за противния ДБТ, който е пълна и тотална загуба на време и който е направем според мен за тормоз на родителите, които трябва да подсигуряват прежди и трески  Rolling Eyes

# 72
  • Мнения: 24 467
С Минз и Реза съм, на 100%. Не намирам, че е признак на богата езикова култура употребата на думи, чието значение знае само употребяващия ги, плюс около 1% от населението. .

Е да, ама пък как звучат!
И на един тест как могат да усучат останалите 99% само...   Laughing
Иначе да, нищо ценно няма в този вид познание точно.

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
Биби.., за чий му е на някой, който има амбиции да конструира  космически совалки, примерно, да гони   върховте в  тънкостите, барабар с всичките  му архаизми, диалектизми и тъпизми в  даден, пък било то и роден език?   

Пп. цитираното от мен в началото на темата не считам за основи на българския език, за каквото намекваш/натвърдваш.

Спокойно де! Хайде сега, защото на твоя син му е зор да строи совалки, дай сега да прекроим програмата специално за него! колкото до езиците, щом "работи" с три чужди, нищо не му пречи да работи и с родния си език!

Съгласна съм, че има твърде много архаизми, диалектизми и прочие трудни и остаряли думи и изрази в учебния материал по български, но не могат и съвсем да се изхвърлят в угода на новото поколение. Тези архаизми са част от културата и от езиковото ни наследство, не може да се закопаят два метра под земята, защото утре ще бъде закопан и езикът, който сега смятаме за много важен. Мен повече ме притеснява това, че децата учат по български езиикознание, а не пишат и накрая излизат неграмотни. Много ми е зор дали детето ми прави разлика между сродни и не знам какви бяха другите думи, ако не може правилно да сложи краткия и пълен член в едно изречение или ми говори "на кой"!

# 74
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Много ми е зор дали детето ми прави разлика между сродни и не знам какви бяха другите думи, ако не може правилно да сложи краткия и пълен член в едно изречение или ми говори "на кой"!

...и дали ще се сети, че в "щъркел" има три беззвучни съгласни звука, но пък две беззвучни съгласни букви и трябва много да внимава в отговора на теста!

Пълно безумие.

Общи условия

Активация на акаунт