Върхът на езика допира основата на горните предни зъби, средната му част е извита като лодка, а в задната си част заема позиция като седло. Зъбите са леко притворени, а устните заемат различни позиции, в зависимост от съседните звукове.
По-често затруднения се срещат при изговарянето на твърдата форма на звука - когато е последен звук в сричката и в съчетанията ЛА, ЛО, ЛУ, ЛЪ.
Как да научите детето:
Накарайте детето да произнесе продължително звук Аааааааа и да задържи устата си в тази позиция (леко отворена) без да произнася "А". След това, без да разваля положението на устата, да залепи връхчето на езика зад горните предни зъби. В такова положение на артикулаторните органи да произнесе дълго Ъъъъъъъъъъъъъъ. Ако сте разбрали и го правите правилно, трябва да се чуе чисто "Л".
При насечено изговаряне на "Л Л Л Л Л Л Л" долната челюст не се мърда, а работи само езика.
В логопедичната работа най-много време отнема автоматизацията на звуковете в спонтанната реч. Това се постига с много упражнения и воля особено на годините на Гейзер.
Аз автоматизирах моето "Л" във втори курс. Ако не внимавам все още "уъкъм" понякога - за това е за предпочитане, тези неща да се оправят в детска възраст.
Това е много интересно, ще го пробвам с мъжете вкъщи