И наистина има нужда от такава тема, но няма да се получи никога по ред причини.
Ами хайде да я направим, да се получи.
И аз на мнението на Кудку, Дзвер, Аист...
Ще започна с това, че вече гледам на писанията на Корнишонко с малко по-други очи. Навремето в една друга тема пусната паралелно с тази я изядох. Сега ми се иска да и се извиня.
Иска ми се в тази тема да поговорим за особеностите (негативните такива) в поведението, мирогледа, емоционалността ... на децата престояли за различен период от време в институция.
Не вярвам в генетическа обремененост що се отнася до горното, нито в етнически особености. И раната от изоставянето сякаш не е водеща тук. По-скоро прекараните години без най-важното – друго човешко същество, което да се посвети, да обича безусловно, да гради...
Защото във връзката с родителя, в обичта, в подражанието, в отразяването се изгражда личността на детето и въпреки, че част от нея си е конституция. Обаче начина по който детето гледа на света – дали го приема като безопасно и хубаво място или напротив като враждебно и опасно (от там и неговото отношение към заобикалящото го), начина по който гледа на себе си - дали като на нещо ценно, уникално, прекрасно или като на недостойно, лошо...
Изграждането на граници собствените и чуждите, на правилата на взаимоотношения с другите човешки същества, също става в тази връзка родител-дете и започва от първия ден на детето, че и преди да се роди...
са все неща, които се раждат във взаимодействието с този(тези, които се грижат за детето от първия му ден.
В тази връзка, нормално е при дете, което за дълъг период от време е било без родители, тези иначе естествени процеси, някъде да са прекъснати или да са с елемент на патология...
Моето приемно дете е живяло до почти три годишна възраст с майка си, като има данни за крайно неглижиране и съмнения за малтретиране. После е прекарало 2 години и половина в дом.
По-долу ще цитирам писано от мен в друга тема, но без това мястото му не е там.