Аз извървях своето Камино и да ви кажа, сега не мога да разбера прехласа по него. Чист комерсиално-рекламен продукт, на чиято въдичка се хванах и аз.
Като природа нищо по-различно и по-хубаво от българската. Албергетата - същите си туристически спални. За мене бяха удоволствие само Наварските градчета.
След няколко дни по пътя, и най-вече няколко преспивания в албергета, ми стана интересно защо има толкова хора по пътя и питахме всички, които имахме възможност. 90% от хората бяха от тия с удоволствието - фитнес, разнообразие, да видя какво е - абе общо взето като нас. Само няколко човека има различни причини, едната монахиня, друг - като курбан за излекуване, и само двойката с болното дете искрено ме възхити. Те извървяваха Ел Камино с искрената надежда на отчаяните хора, смятам че Пътят е за такива за тях.
Та ще се опитам да дам няколко съвета на тези от първата група, които са тръгнали както казва народа - г*з път да види.
Почти всички предпочитат муниципалните албергета - по-евтино е. Имайте предвид, че в тях местата свършват най-бързо, те отварят в 13-14 ч. (зависи от албергето) и се напускат в 7.30-8.30 сутринта. Много често вече към 15 часа няма места в тях. Ние така се наложи два пъти да ходим до съседното населено място, защото оставахме без подслон. По същата причина избирайте по-големи градове да нощуване, да има избор от няколко албергета, да има и частни (privatе) в населеното място. Обикновено частните са по-хубави, с повече удобства (например кухня, по-малко хора в стая, топла вода на умивалника, понякога и собствен санитарен възел), но са с 2-3 евро по-скъпи. След като в едно муниципално алберге с капацитет 90 места имаше само 2 мивки, 2 тоалетни и 2 душа, представете си какво е сутрин като трябва да се оправят 70 човека (бяхме в слабия сезон, т.е. не лятото). И след като в друго муниципално пък ни нахапаха дървеници, аз окончателно започнах за предпочитам частните.
Не знам защо е прието, в албергетата, на мивките има само студена вода, измъчих се да си мия зъбите с тая ледена вода. В душа си има топла (не винаги, но по принцип има), а защо на умивалниците няма - странно.
Онези хора от втората група ставаха в 4 часа сутринта и към 5 тръгваха, за да могат да стигнат навреме до следващото алберге и да си запазят места. Което мен ме изумяваше, защото: първо - беше доста студено рано сутрин и неприятно за ходене и второ: рядко работеше някое кафене. Там кафетата масово отваряха към 10 часа и редките такива, които отваряха по-рано, бяха претъпкани от желаещи да пият нещо топло и евентуално, да закусят. Те испанците и сиеста си имат, да не си мислите че се преработват
Много добронамерени са обикновените хора, страхотни положителни емоции имам от тях. Но тези от администрацията хич не са такива, не се подвеждайте. Абе като у нас са си
По пътя вървяха основно възрастни хора, така пътя сам по себе си не е труден. Пътя в повечето случаи е широк и удобен за вървене. Последната част ми хареса най-много като природа, защото ми напомняше за детството ми (израснах в Троянския Балкан).
Почти през цялото време имаше пронизващ вятър, но като се скриеш на завет и ставаше жега. Така че в багажа ви задължително да има топла дреха. Ние си носихме и спални чували, които на места ни спасиха (не навсякъде дават чаршафи и одеяла), така че ви препоръчвам да си носите - не тежи, но пък наистина е малко обемен спалния чувал. Всъщност дори лятото през нощта е студено, както ни каза един от доброволците в едно нечастно албелге (аз бях учудена, че те работят без заплата).
За храната - ако не разбирате испански, и не сте сигурни какво съдържа пилигримското меню, пазарувайте си от супермаркетите. Ние на два пъти останахме гладни, защото малко хора в Испанската дълбока провинция, дори и където чужденци минават всеки ден с тълпи, си правят труда да научат английски или френски. След втората седмица вече всичко знаехме от менюто, но пък то ни омръзна, и си готвихме нещо набързо в кухните на частните албергета. Една порция спагети, сервирана ми само с миниатюрна цвъчка кетчуп, ме убеди окончателно, че ако искам да се храня нормално за парите си, ще трябва да го правя сама.
И накрая, в Сантяго, пристигаме в приповдигнато настроение, след толкова км пеша - ето я заветната цел. Очаквах мнооого красив град, но явно поразглезена от пътуванията ми по света, и от красотите по пътя, не ме очарова толкова, колкото очаквах. Катедралата е великолепна! Течеше ремонт/реставрация на една от кулите, но площада и катедралата са красиво място. Искахме да влезем вътре, но не било сега времето, за месата нямаше места, въобще приповдигнатото настроение взе да се поизпарява. Отидохме да туристическия център да си сложим печатите. Провериха ни като баш терористи, и то само нас, като разбраха, че сме българи. Много обидно ми стана, стоят там французи, италианци, и гледат как ни преджобват багажа, че и нас самите после. Аз се почуствах втора ръка човек, особено след оня патос, който носех в себе си този ден. Вътре ни чакаше една опашка!!! маммма миа!! И понеже не е силния сезон, от 13 гишета работеха само 5. След 1 час и кусур чакане, стигнахме до едно от гишетата, където ни оправиха, без дори да ни погледнат, записахме се в някакво листче, сложиха сертификата на гишето пред мен (очаквах, че лично ще ми го дадат) и извикаха следващия...
Всичко свърши! И какво? Едно празно и безсмислено става.... След толкова дни в път, няма никаква тържественост, признание, или знам ли и аз какво. Усещането за конвеер силно горчеше....
Та мен Каминото ме върна в собствената ми Родина. Тук си имаме всичко, и природа, и пътища, и хора като навсякъде по света! И стига сме плюли по нея, тя си е наша, прекрасна е и трябва да я ценим.
Връщането ми в София съвпадна с блестящото представяне на Поли Генова на Евровизия! Не е случайно за мен!