Кога ще ги забранят тия боклуци?!

  • 14 090
  • 181
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 2 282
даааа, тогава ще трябва да инвестират в частни детски градини  Mr. Green
Ще прочета Наредбата. Ама покрай темата се сетих да кажа, че и цигарените босове биха фалирали, ако се вземат Ефективни мерки срещу детското пушене. Живея до училище, водя детето си в друго, и тренирам в трето. Точно до оградата (че често и вътре в двора) е пълно с пушещи деца. И си мислех - все повече големи хора отказват цигарите. Ако ги няма малките, желаещи да опитат, зарибявани от съученици (и не само), кой ще им купува цигарите? Ми то пушачите остават все по-малко, възрастните измират, средната възраст се сещат да ги откажат...

# 61
  • Мнения: 2 274
Интересното е, че и в нашето училище след новогодишните празници тези боклуци също липсваха в лавката за около седмица.
Тъкмо се зарадвах, че и газираните напитки ги няма вече и сина ми ме осведоми, че са заредили всичко наново.От до.
И в училището на моя син бяха изчезнали за кратко боклуците. Детето дори се похвали, че лавката я направили нещо като сладкарница и продавали сандвичи, кексчета, еклери, сокове и разни подобни. Онзи ден като ходих до училището обаче лавката пак беше заредена с всевъзможни глупости, а две девойки от класа на сина ми / 4-ти клас/ си носеха по една кока кола  Rolling Eyes.

# 62
  • Мнения: 3 835
Моля ви, напишете всичко каквото мислите по въпроса, какво искате да се промени, на този мейл. Накрая напишете имената си и училището, може би адрес и телефон, за обратна връзка, за да удостоверим, че сме реални хора и мейловете ни да могат да се използват като документи в подкрепа за наредбата.

d.ovcharova@ncphp.government.bg

Това е мейла на н.с. I ст. Дора Овчарова, лаборатория "Хранене и обществено здраве", към НЦООЗ, Министерство на здравеопазването

Основното, не забравяйте, искаме да се приеме наредбата, във вида в който е предложена, както и да се въведат задължителни образователни часове в училищата, по здравословно хранене (здравословни и нездравословни храни, вреди, последствия) и спорт.
Помолете я, нашите писма да бъдат представени, когато дойде ред за обсъждането на наредбата.

# 63
  • Мнения: 3 835
Най-тъжното е, че онзи ден разговаряйки по темата с дъщеря ми, разпитвайки я за плодовете в лавката, тя ми казва:

- Ами кажи им, кажи им да сложат! Питам я - А вие защо не искате, плодове трябва да има, аз ще кажа, но и вие си искайте!
- Не можем, нали виждаш колко сме малки, как ще искаме.

Децата купуват това, което виждат. Ако виждат плод, ще им се дояде и ще си купят. В петък в нашата лавка, сред шарените лъскави опаковки, се мъдреше срамежливо и някак притеснено една купа с ябълки. Изглеждаше като сюреалистична, толкова странно на фона на изкуствените целофанови шарении. Една купа с ябълки, естествени, като късче природа, сред пластмасов боклук.

Пишете и на този официален мейл за писма до министър Желев.
http://www.mh.government.bg/Articles.aspx?lang=bg-BG&pageid=445&home=true

Мейла в горния ми пост е на авторите на наредбата, а този е на човека, който трябва да я разпише, за да влезе в сила.

# 64
  • Мнения: 4 380
Здравословното хранене при нас се преподава по предмета "Екология" и е част от медицинските лекции изнасяни от медицинската сестра на училището.

# 65
  • Мнения: 3 835
Здравословното хранене при нас се преподава по предмета "Екология" и е част от медицинските лекции изнасяни от медицинската сестра на училището.

Mда, тук ще трябва да напиша едни много тъжни неща за нашата мед. сестра, за която аз съм един лош човек, който й създава проблеми и има някакви смахнати претенции за здравословното хранене и изобщо информираност по въпроса на децата. По-добре да не пиша нищо, че никак няма да е лицеприятно. Загубих си два дена, за да свърша работата на мед. сестрата, да се свържа с НЦООЗ, с експеретите там, да се боря за такива часове, да ги предлагам, да нося нагледни материали, разработени от експертите, специално за децата, именно за такива часове и занимания......Преди седмица сестрата подигравателно ме попита, нали съм щяла да правя нещо за зрънчовците и чипсовете, какво съм направила по въпроса, т.е. каква работа съм свършила, и през ум не й минава, че това въобще има нещо общо с нейните задължения. В нашия клас тези часове и занимания със сигурност ще се проведат, защото класната ни е страхотна, но това решение ли е?! Е, и доста други решения и възможности за такива излезнаха, но като цяло както ви казах съм гледана като полезно изкопаемо, а благодарение именно на мед. сестрата и като извънредно лош човек с налудничави претенции.

# 66
  • Мнения: 4 380
Здравословното хранене при нас се преподава по предмета "Екология" и е част от медицинските лекции изнасяни от медицинската сестра на училището.

Mда, тук ще трябва да напиша едни много тъжни неща за нашата мед. сестра, за която аз съм един лош човек, който й създава проблеми и има някакви смахнати претенции за здравословното хранене и изобщо информираност по въпроса на децата. По-добре да не пиша нищо, че никак няма да е лицеприятно. Загубих си два дена, за да свърша работата на мед. сестрата, да се свържа с НЦООЗ, с експеретите там, да се боря за такива часове, да ги предлагам, да нося нагледни материали, разработени от експертите, специално за децата, именно за такива часове и занимания......Преди седмица сестрата подигравателно ме попита, нали съм щяла да правя нещо за зрънчовците и чипсовете, какво съм направила по въпроса, т.е. каква работа съм свършила, и през ум не й минава, че това въобще има нещо общо с нейните задължения. В нашия клас тези часове и занимания със сигурност ще се проведат, защото класната ни е страхотна, но това решение ли е?! Е, и доста други решения и възможности за такива излезнаха, но като цяло както ви казах съм гледана като полезно изкопаемо, а благодарение именно на мед. сестрата и като извънредно лош човек с налудничави претенции.

Сигурно трябва да спомена че медицинските сестри работещи в училищата при нас са с висше бакалавърско образование и са много добре подготвени точно за такъв вид работа. Основната част от образованието им се състои в обществено здравеопазване.
Не може да се сърдиш на човек който на практика няма квалификация да се занимава с подобна дейност и някак не и влиза в пряките задължения. Тя си получава заплатата и без такива главоболия, и няма кой гък да и каже. За да се промени това, трябва да се променят безкрайно много неща касаещи тази професия, а това просто няма да стане в близките десетилетия в България.

# 67
  • Мнения: 3 835
E, нямам идея нашите сестри с какво образование са, но от всички разговори, които проведох с всевъзможни хора, стана ясно, че се определя човек в училището, който отговаря за храненето на учениците, качество, здравословност и спазване на наредбите, в повечето случаи това май е мед. сестрата, то е и логично. Да, за съжаление няма текст, който да й регламентира по-общи здравословни задължения към учениците, а останалото като отговорност и загриженост като цяло за децата, примерно, вече са личностни качества, от които на първо място зависят всички възможни места, където поверяваме на някой децата си. Именно затова казах, че наредбата забранява, може и след години в някаква степен да възпитава, но ако разчитаме на забрани и закони за да пазим и възпитаваме децата си, що за хора сме, независимо каква ни е професията?

# 68
  • Мнения: 3 835
Ксения, това за което ти говориш, и точно това, което ние искаме е било предложено по-миналата година, само дето сдружението на общопрактикуващите лекари е било против естествено и не е било прието. Ето част от текста на предложенията за промени в закона за здравето, точно от каквото имат нужда децата ни в училищата:

Нов “Чл.120. (1) Здравните кабинети в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца по чл. 26, ал.1, т. 3 осъществяват дейности по:
1. медицинско обслужване за оказване на неотложно необходима помощ на децата и учениците и медицинско обслужване до пристигането на специализиран екип на спешна медицинска помощ;
2. промоция, профилактика и рехабилитация на здравето на децата и учениците;
3. организиране и провеждане на дейности за предотвратяване на възникването  и за ограничаване разпространението на заразни и паразитни заболявания в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца.
4. участие в подготовката, провеждането и контрола на различните форми на отдих, туризъм и спорт за децата и учениците;
5. организиране и провеждане на програми за здравно образование на децата и учениците; на специални програми за правилно хранене, на програми за превенция на отклоненията в хранителното поведение, за предпазване от употреба на наркотични вещества и психотропни субстанции; за превенция срещу използването на тютюн и алкохол и за  изграждане на сексуална култура;[/color]
6. съгласуване на седмичното разписание на учебните часове с директора на детската градина, училището и на специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца.
(2) Дейностите по ал.1 се осъществяват от лица с придобито висше образование по специалност „Медицина” и професионална квалификация „лекар” и от други медицински специалисти със придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „специалист”, съгласно  нормативи определени  в наредбата по чл.26, ал.2. С наредбата се определят и правата, задълженията и отговорностите на лекарите и медицинските специалисти, които работят в здравните кабинети по ал.1.
(3) Лекарите водят отчетни и учетни форми и систематизират и контролират информацията от лекаря по дентална медицина за процеса по профилактика и лечение по отношение на зъбния статус на децата и учениците в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца .

# 69
  • София
  • Мнения: 5 203
Позволявам си да копирам една покана, която ако стигне до ръководствата на нашите училища и градини, без Заповеди и Наредби ще бъде чудесно!  Оттук е
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=383371.0


На 01.04.2009 г. от 18:00 ч

в зала "Надежда" на Столична библиотека (пл. Славейков 4)
ще се състои
премиерата на книгата на Донка Налбантова
"Да хранимдетето здравословно".

Книгата ще бъде представена от д-р Георги Гайдурков -
нутриционист, специалист по клинична консултативна психология.

"Да храним детето здравословно" е втората книга на Донка Налбантова и е подходящо четиво за всички, които споделят принципите на здравословното хранене. В книгата авторката излага идеята за завръщането на родителите и децата към закона за естественото хранене от Природата. Природата в своята съвършена цялост е отредила на обитаващите я видове, които са част от нея, най-подходящата храна; дарила е човечеството с мъдрия закон за хранене, който с вековете самият човек изцяло е заличил.

Крачейки към съвършенитве технологии, той е забравил своята храна и неусетно е превърнал начина си на хранене в болестотворно. Днес населението на Земята страда от множество неизлечими болести; болшинството от тях са в следствие на конвенционалното хранене, което е превзело умовете и сърцата на хората. Днес човекът коленичи пред болестите, страда и умира, но не съзнава, че трябва да се откаже от храните, които убиват здравето му и по-голямата част от енергията си изразходва за храносмилане на неприсъщата за човешкия вид храна.

Широко място в съдържанието на книгата намират въпроси, свързани с:
* неправилното хранене на детето и редица здравословни проблеми, породени от него;
* необходимостта и възможностите за промяна на детското хранене;
* подходящи ориентири към здравосовното хранене на дететео и препоръчителни здравословни храни през ранното детство;
* методически насоки и структура на педагоическата ситуация за възпитаване на детето в навици за здравословно хранене;
* приоритети на взаимодействието в здравословното хранене на детето: семейство - детска градина - училище - общество.


"Да храним детето здравословно" е преживян от авторката, изстрадан и проверен на практика опит, че пътят към здравословното хранене на детето е кратък и заложен в самите нас - достатъчно е само да пробудим съзнанието си за това, за да бъдем възнаградени от Природата заедно с нашите деца, постигайки не само физическо здраве, ни и духовно извисяване.

Авторката е предучилищен педагог, старши учител, носител на първа професионално-квалификационна степен, дългогодищен ръководител на детска градина. Автор е на редица специализирани статии по предучилищно възпитание и на книгата "Ролята на директора за квалификацията на детския учител".




Входът е абсолютно свободен и съвсем безплатен.

Цената на книгата е 13 лв.
 
 

Последна редакция: нд, 29 мар 2009, 17:58 от ОП

# 70
  • Мнения: 4 380
Ксения, това за което ти говориш, и точно това, което ние искаме е било предложено по-миналата година, само дето сдружението на общопрактикуващите лекари е било против естествено и не е било прието. Ето част от текста на предложенията за промени в закона за здравето, точно от каквото имат нужда децата ни в училищата:

Нов “Чл.120. (1) Здравните кабинети в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца по чл. 26, ал.1, т. 3 осъществяват дейности по:
1. медицинско обслужване за оказване на неотложно необходима помощ на децата и учениците и медицинско обслужване до пристигането на специализиран екип на спешна медицинска помощ;
2. промоция, профилактика и рехабилитация на здравето на децата и учениците;
3. организиране и провеждане на дейности за предотвратяване на възникването  и за ограничаване разпространението на заразни и паразитни заболявания в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца.
4. участие в подготовката, провеждането и контрола на различните форми на отдих, туризъм и спорт за децата и учениците;
5. организиране и провеждане на програми за здравно образование на децата и учениците; на специални програми за правилно хранене, на програми за превенция на отклоненията в хранителното поведение, за предпазване от употреба на наркотични вещества и психотропни субстанции; за превенция срещу използването на тютюн и алкохол и за  изграждане на сексуална култура;[/color]
6. съгласуване на седмичното разписание на учебните часове с директора на детската градина, училището и на специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца.
(2) Дейностите по ал.1 се осъществяват от лица с придобито висше образование по специалност „Медицина” и професионална квалификация „лекар” и от други медицински специалисти със придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „специалист”, съгласно  нормативи определени  в наредбата по чл.26, ал.2. С наредбата се определят и правата, задълженията и отговорностите на лекарите и медицинските специалисти, които работят в здравните кабинети по ал.1.
(3) Лекарите водят отчетни и учетни форми и систематизират и контролират информацията от лекаря по дентална медицина за процеса по профилактика и лечение по отношение на зъбния статус на децата и учениците в детските градини, училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца .


Да, само че не виждам какво общо имат лекарите с цялата тази работа че да се изказват за или против. Това е сестринско задължение и тези функции трябва да се поемат от сестринския съюз. Прекалено много функции и задачи в България се прехвърлят на лекарите.

# 71
  • Мнения: 3 835
Ксения, честно да ти кажа, идея си нямам има ли сестрински съюз, сигурно има. Изобщо не ме вълнува на кой ще ги прехвърлят тези задължения, важното е някой да ги има изобщо като задължения, написани черно на бяло. Това, което ме вълнува е да не набутват насила в ръцете на децата ни тия боклуци, само и само за да печелят повече пари. Всеки си гледа интереса, те си гледат парите дето печелят, аз си защитавам здравето на детето. На когото каквото щат да стоварват като задължение, това не е моя работа, а тяхно задължение, да образоват, пазят и защитават детето дето съм им го поверила. Нашите деца не са само наши, не са само наша отговорност, да, първо наша, но после те са и децата, които утре ще са възрастните хора на тази държава. Колкото и бля, бля да ни се струва това, именно затова плащаме данъци, именно затова получват заплатите си, да работят за държавата, да се грижат и опазват децата на тази държава, защото каква държава ще имаш без деца, без здрави и образовани хора.  Именно затова при вас са така устроени нещата и ги има тези правила, затова се и спазват, защото се изискват от държавата, това е нейно абсолютно задължение! Всичко останало, както и да го гледаш, кой, каквото и да ти приказва, чисто и просто някой там не си върши работата, дали заради корупция, дали заради некомпетентност, не ме вълнуват подробности, просто да хванат да си свършат работата! Тези боклуци нямат място в училищата!

# 72
  • Мнения: 2 401
Позволявам си да копирам една покана, която ако стигне до ръководствата на нашите училища и градини, без Заповеди и Наредби ще бъде чудесно! 

Форгет! Заповеди и наредби трябват. И  цербери, които да следят спазването им.

# 73
  • Мнения: 3 835
Това писах до авторите на наредбата, за да могат да използват нашите писма в подкрепа на приемането на наредбата, пишете им, моля ви!

"Ролята на училището за създаване на здравословен модел на хранене и физическа активност при децата”

Чудесно като идея, стратегия и план, защо обаче не се случва в практиката и живота на нашите деца?


Като родител на първокласник, се сблъсках с огромен проблем, който се оказа валиден  и много сериозен за родителите, изобщо за българските училища. А именно свободното предлагане на територията на училищата, на всякакви нездравословни хранителни продукти, които за съжаление са и обект на мащабни рекламни кампании. Свободното им предлагане и широко рекламиране, води до неконтролируемата им употреба от учениците и преливането на кошчетата в училищата с всевъзможни лъскави опаковки от хиляди видове чипсове, зрънчовци, снаксове, близалки, бомбони и прочие и прочие колкото лъскави, точно толкова и нездравословни продукти.

Изпаднах в неловката ситуация, да не знам как да обясня на детето си, защо тези продукти, за които толкова много съм й обяснявала, че не са полезни за нея, защо не трябва да злоупотребява с употребата им, до какво ще доведе това и как точно й вредят, са така широко и масово предлагани в училището й, и почти всичките й приятелчата лакомо си хапват по цял ден от тях. Защо в лавката всички деца си купуват тези шарени и лъскави неща, в които има толкова интересни и забавни подаръци, а пък тя да не си купува?!

  -  Мамо, ти ми казваш, че те не са полезни за мен, защо тогава другите деца ги ядат, тяхните родители защо им позволяват? Ти защо не ми позволяваш всеки ден да си купувам от тях? (Примерно, те разговорите по темата са безкрайни, всеки ден)

Горе-долу в този смисъл са безкрайните разговори, които трябваше да провеждам с дъщеря ми, като наистина в един момент не знаех какво да й кажа, не знаех какво да направя. Децата около нея си купуват толкова модерните и актуални лъскави опаковки, лепят си татуировки, разменят си лепенки, разни пластмасови фигурки, „късмети”, с които са се сдобили след като са изяли поредния снакс, а аз да искам от нея да страни от своите приятели и да не се включва в тези им занимания, с довода, че тези неща са вредни за нея. Как да го разбере това едно дете, как да се ориентира в подобна ситуация, какъв избор има? Какъв избор имам аз? Не съм привърженик на възпитателните методи основаващи се на забраната. Не желая да забранявам на детето си, да отиде като другите деца до лавката, с приятелчетата си, да се чувства изолирано. Не мога да му забраня, и никога не съм го правила, ако до него детето яде зрънчо и го почерпи, да си вземе, нормално е да му се дояде. Не мога да забраня, ако приятелката й си купува чипс с татуиривка, която толкова ефектно й седи на ръката, а пък да не говорим процеса на лепене колко е забавен..., и тя да си купи. Не мога да забраня свръх лъскавите, рекламирани денонощно, с всевъзможни награди в тях, извинявам се за израза Боклуци, мога само да обяснявам защо и какво в тях не е полезно, ако се прекалява с употребата им и се тъпчат безконтролно (именно в училищата), по цял ден. Нямах проблем, преди дъщеря ми да стане първолак и да се сблъска с голямото разнообразие от "здравословни" храни предлагани в лавките и напълно нормалното и естествено за всяко дете желание да има приятели, да се впише сред останалите. Сблъсъкът е много неприятен, между това, което детето знае и е научило от мама и това, което наблюдава в училището. При днешната обездвиженост на децата, стоенето пред компютъра, пред ТВ, облъчването отвсякъде с реклами, сериозния проблем със затлъстяването, много отдавна трябваше да се вземат спешни мерки на базата на разработените национални планове и стратегии, които да се приложат с пълна сила във всички учебни заведения. Училището не е само място, където просто се налива информация в главите на децата, училището трябва да възпитава и в една по-широка и цялостна култура, изобщо по отношение на съвременния живот.
Надявам се да намеря начини за разработването на инициативи и кампании в училището ни, за повишаване културата и информираността на децата ни по отношение на здравословното и нездравословното хранене, съответно кои са здравословните храни и кои не, защо, какви са последствията при прекомерната употреба на нездравословните, особено съчетани с обездвижване.
С една дума да се запълни липсата на образователен модул и програма за здравословното хранене и спорт към училищата, каквито според мен абсолютно задължително трябва да съществуват. Още повече, че разполагаме с Националния план за действие Храни и хранене, Националната здравна стратегия, Национална стратегия за детето, основна част, от които  заема здравословното хранене и спорта сред децата и учениците. Проблемът е, че тези планове и стратегии не стигат до учениците, което може да стане именно с образователни програми и модули разработени на тяхната база.

Например:

Може да се включат образователните часове, в които да се разкаже и представи по забавен начин, как се разделят храните на здравословни и нездравословни, децата сами могат да онагледят наученото, правейки примерно табла, разделяйки храните от двете страни. Да се ползват нагледните материали предоставени от НЦООЗ.
Освен лекции, могат да се организират и конкурси с награди за есе, табло, публицистика, изследване, стихотворение и прочие. Например задава се задание на учениците, да разработят тема за ползите от плодовете или вредата от захарта, конкретен пример, колко вредни неща има в любимата вафла и защо, това съчетано с награда, определено би стимулирало децата по забавен и интересен начин да научат важни неща. Друг пример, проблемът с "Рекламите на храни за деца", децата гледат много реклами и биха се радвали да направят сценарий - пародия на любимата си реклама, показваща какво всъщност ти рекламират -  т.е. антиреклама на любимата им реклама, пак може да е под формата на конкурс. В часа на класния ръководител например, учителката може да препоръча на децата литература по този въпрос, за по-малките – има такава на издателство Фют Защо трябва да се храня здравословно?  Със сигурност има и много други хубави книги на тази тема, които могат да бъдат препоръчвани.

Проблемът като цяло би се решил ако:

- се приеме Проекта на наредба номер 26, написана от експертите от НЦООЗ към МЗ, забраняваща и указваща подробно нездравословните продукти, които НЕ трябва да се предлагат в училищата.

- въвеждане на образователен модул здравословно хранене + движение (спорт), като задължителни образователни часове в училищата, така както е модула безопасност на улицата и други, и за този модул си има определен брой часове, разработена образователна програма за часовете, учебни материали, книжки и т.н....Целта на този модул е да продължи и затвърди, това на което сме научили децата си в къщи, преди да тръгнат на училище. А именно, защо не трябва да се тъпчат с нездравословните храни, какво им е нездравословното, вредното, какви са последствията за децата ни, ако ядат всеки ден чипсове, снаксове, зрънчовци, мазни и пържени храни, прекаляване с тестени неща, газирано, вафли и т.н.., т.н........, и всичко това съчетано с обездвижването на децата, седенето пред компютъра или телевизията.
А още по-полезен и крайно необходим е такъв модул пък за децата, на които тези неща не са обяснявани в къщи. За децата, чийто родители по една или друга причина не са ги информирали за последиците от прекаляването с нездравословни храни.

# 74
  • Мнения: 2 401
Тео, такъм обем информация си нахвърляла, че ми се изви свят.  Simple Smile
Ще седна тия дни да я разуча и на нейна база ще съчиня и аз нещо, което да разпратя насам натам.
Само да попитам каква е  първата ни цел за момента? Приемането на наредбата ли?

Общи условия

Активация на акаунт