Отговори
# 15
  • Мнения: 581


 Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.






 Категорично съм против ученето в събота.А какво е руска матура?Ако е матура на руски език също съм против.
  Според мен е много важно да се увеличат задължителните спортни занимания на учениците.Също да се подобрят и то значително материалната база и обстановката в училищата като цяло, защото в момента много училища приличат на бункери.

# 16
  • София
  • Мнения: 62 595
Занда,
Разбирам за какво говориш - за класическата теоретична крива на ученето. Така или иначе паметовите следи стават по-нетрайни и забравяме това, което смятаме, че не ни е нужно. От друга страна, един материал се научава по-лесно и по-трайно, ако това, за което се учи в момента може да се свърже с нещо друго, учено и усвоено добре преди това или дори с материал, който се изучава по друг предмет или се знае от обща култура.
Това, с което не съм съгласна в нашенския вариант е, че по много предмети децата още не са усвоили (т.е. не им е ферментирало) един материал, не са го свързали с други, вече стари знания (в които са уверени) и се оказва, че първо се създава нестабилна основа, а после всеки нов слой е също толкова рехав и нестабилен. Затова накрая не помнят много дълго какво са учили, те просто не са го усвоили и не са се почувствали уверени в знанията си.

Животът на сегашните деца е много по-различен от нашия на техните години. Ние направо си живеехме в безметежна сигурност, с малък достъп до странична информация и затова всяко нещо, което ни кажеха в училище ни се струваше абсолютната истина и дори не сме се замисляли дали може или не може да е така, както ни го представят. Да не говорим, че учебниците бяха доста по-разбираемо написани, особено до 7-ми клас, когато точно се получава основата.
Сегашните деца са принудени да се справят с невероятно количество информация, което тече отвсякъде към сетивата им, нямат зрелостта и умението да отсяват важното и повече се чувстват като в блато, отколкото като в море. И за капак им се налага да учат по некадърно написани учебници, с грешки и двусмислици, като започнем от лошо формулираните задачи по математика и свършим с това, което се учи по история.
В друга тема дадох пример с урок по история в трети клас за Борис и Златния век - децата не знаят какво е езичество и какво е християнство, а учат за покръстването. Те дори нямат представа, че по онова време населението е било неграмотно. Но се очаква от тях да помнят години и защо Борис е решил да покръсти населението.

# 17
  • София
  • Мнения: 62 595
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.
Ами то това е част от "работата" на учениците - да показват знания. Хем казваш, че студентския принцип (учене накуп) не е добър, хем не си съгласна да има изпитвания всеки ден. Относно "ферментирането" мисля, че учителите би трябвало да могат да преценят, колко време е нужно.


За мен най-добрият вариант е някъде по средата. Например, не може днес да вземеш решаване на уравнения с едно неизвестно и утре да им пуснеш контролно. Или всеки час по английски, като всеки ден вземат нов материал, да им пускаш контролно върху новите думи и конструкции в 3-ти клас. Естествено, че децата няма да покажат добри резултати, защото не са имали време да осмислят и да наместят в главите си това, което са научили.

# 18
  • София
  • Мнения: 1 075
Децата ми са малки още, затова не мисля, че имам актуален поглед над проблемите в училище.
Но за едно нещо мечтая отдавна да се промени в нашето образование. Да се преобърне с хастара надолу начина на преподаване. Т.е. децата да изчитат предварително новият материал от учебника, като домашно, а след това да се дискутира в час с преподавателя. По този начин материята `попива` и дори няма нужда от допълнително зубрене след това вкъщи, а и знанията остават много по-трайно.
Мисля, че с Радостина дори го дискутирахме в друга тема. Тогава тя правилно каза, че е подходящо за по-горни класове, може би след 4ти.

Да! Абсолютно за, още повече, че съм го въвела като практика в моите часове и е изключително успешно като подход. Децата сами си намират думите и ги научават, следва диктовка и чак тогава се работи и се обясняват значенията на думата, употребата й и се правят упражнения. Що се касае до моят предмет - това е най-добрият начин.



Показват, Радостинче, показват всичко необходимо, просто си трябва постоянство и от учителя, и от ученика и съдействие от родителите.

# 19
  • Мнения: 1 470
Ех,Занда,колко теми пусках по този повод...
Според мен училището е много сиво,и не позволява на децата изява...Но сега нямам време да пиша ...

Между другото току що обявиха че юни месец Металика ще свирят на националният стадион...ХИП ХИП УРА!!!Съжалявам за спама... Wink

# 20
  • София
  • Мнения: 1 075
Ех,Занда,колко теми пусках по този повод...
Според мен училището е много сиво,и не позволява на децата изява...Но сега нямам време да пиша ...

Между другото току що обявиха че юни месец Металика ще свирят на националният стадион...ХИП ХИП УРА!!!Съжалявам за спама... Wink

Сега назря, миличка, избистриха се много теми по повода и е време да обобщим Wink
Училището не е сиво, напротив, твърде разпокъсано е като система, всеки тегли неговото и няма нито единна визия. Все едно шефа ти да казва днес трябва да свършиш работата на всички, но не знам как. Трябва да е много по-концентрирано и изскващо, но конкретни неща, а не "всичко", защото енциклопедичността се получава след четене на допълнителен материал, а не бързо маркиране, както се получава в момента. Точно за това говори Радостина - материалът е обемен, а няма достатъчно часове за него, затова се препуска без удовлетворителни резултати, особено до седми клас. Затова и смятам, че просто трябва да има ОБЩЕСТВЕН КОНСЕНСУС ЗА ТОВА КАКВО Е ВАЖНО И КАКВО - НЕ ДОТАМ. Явно не става всичко накуп.


Между другото утре да купя билети за Металика ще ми е първата работа!  Laughing

# 21
  • София
  • Мнения: 62 595
Така де, затова казвам, че са претоварени. Като са претоварени от информация отвсякъде, децата поемат толкова, колкото е капацитетът им в момента и си правят някаква своя класация на най-важното за оцеляването им. Което влезе - влезе, останалото е аут.

# 22
  • София
  • Мнения: 1 075
Затова е време да се включим и да отсеем по-маловажното, защото те ще отсеят боя се по-важното, а по-лекото и ненужното ще запомнят.

# 23
  • Мнения: 1 470
Отпуснаха ми малко време,и без да противореча на твоят опит,ето нещо от мен:
1.На първо място трябва да се регулира самият процес на преподаване,и знанията които едно дете е способно да поеме-говорила съм с психолози,и те твърдят че за всяка възраст си има определени неща които мозъкът на човек може да разбере,както примерно с писането огледално до втори клас,което не е ненормално за възраста,тъй като възприятията при децата са по различни...Точно за това смятам че материалът в учебниците е разхвърлян,написан непонятно,самата визия не предразполага,въобще-пълен провал...
2.На второ място издвънкласните занимания въобще ги няма,и като казвам извън класни имам в предвид заниманията извън часът в самото училище.Може би така наречените от теб клубове по интереси,въобще липсват,децата ни няма къде да намерят нещо интересно,завладяващо,нямат къде да се изявят,да развиват потенциалът си-примерно няма никакви кръжоци-по математика,шах,български език и писане на стихове,песни,сценарии,и разглеждането им,нямат вестник на училището който едно че може да публикува по горните творби,да подканя към дадено действие-градивно естественно,и да регулира държанието на учениците,поне до някаква степен...Може да има театрална трупа,рисуване,плетива,сглобяване на корабе,къщи и др.Трябва да има повече конкурси в самото училище,и между училищата,трябва да се празнуват прлазниците на училището заедно в салона примерно,това сплотява,дава нова реализирана изява на децата,пораждауважение към институцията...Много мога да пиша на тази тема...
Но в общи линии основното е че ако успеем да вложим енергията на децата в нещо градивно,ще е много по добре,от колкото да отглеждаме несигурни,затворени деца,които и да са пълни със знания,ако не могат да гио покажат пред света,да се докажат,и реализират,в пубертета когато е времето за това доказване,тях ги обръща на разрушение,ибли самоунищожение...
3.И да извънкласните дейности но извън училище...
4.Медиите,права си,трябва да намерят време и за децата вместо за гнусните си реклами,и те могат да подпомагат прлоцеса на изява,с допълнителни конкурси,предавания,и пр.Както примерно сега ТВ7,която обявява конкурс за детски сценарии


Между впрочем не знам защо самите учители не подемат подобна инициатива,като допълнение към основната си работа да развият някакъв кръжок,не конкретно свързан с техният предмет,за да не ги обвинят във преподаване извън часовите занимания,но нещо което умчеят,предполагам че нито един директор на училище няма да е против,и ще си докарват по някой лев отгоре-10деца по 10лв на месец да плащат-ето ти ги 100лв от горе...

Това последното е с най-добри чувства!!!Поздрави!!!

И отново ще ходзиш ли на Металика?!

# 24
  • Мнения: 2 839
Да! Абсолютно за, още повече, че съм го въвела като практика в моите часове и е изключително успешно като подход. Децата сами си намират думите и ги научават, следва диктовка и чак тогава се работи и се обясняват значенията на думата, употребата й и се правят упражнения. Що се касае до моят предмет - това е най-добрият начин.
Нашата "англичанка" в гимназията използваше същият подход. Щем, не щем, научихме го английския, благодарение на това Laughing
Подобен начин на преподаване абсолютно изключва зубренето, стимулира мисленето у децата. В добавка дава възможност и на тези, който не са много увлечени в ученето, да попият по време на интересна дискусия.
Това, обаче изисква перфектна подготовка от страна на учителя.

Общи условия

Активация на акаунт