Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • София
  • Мнения: 1 075
Започвам изключително тежка и нужна тема. Смятам, че й е време и дори сме позакъснели, но тъй като стратегия няма и не се и предвижда на правителствено равнище, ще обобщя първо кои обсъждания ме доведоха до тук и защо ви призовавам към сериозно отношение и обмислени идеи.

Ако следите форума, ще забележите следните теми: "Секс и насилие в Лека нощ", "Учителските стачки", "Проблеми, свързани с отпуските на ЦДГ", "Страсти и предложения за липсата на места в ДГ", всичките теми за добри частни детски градини, центрове, клубове, летни ваканции и заетостта на децата по това време. Всяка тема е изпълнена с предложения, които са отделни и не решават генералния проблем. За мен той се свежда до няколко основни момента:

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)

2. Никаква яснота по въпроса на какво да учим нашите деца.
С оглед на огромните промени в обществото, кризата в моралните ценности, навлизането на Интернет и погрешното усещане за всемогъщество, което дават например компютърните игри. Стига се до абсурди като насилствено налагане на задължителен предмет Религия от Предучилищната степен. Сега уж тръгват със СИПове, а после и по-зле ще става. Как досега никой не е скочил срещу това, умът не ми го побира. Аз просто няма да пусна детето си в училище, в което му налагат такъв предмет. За да не разводняваме - не става въпрос за изучаване на история на религиите, а вероучение. На фона на това - три пъти е намален броят на часовете по български език, няма диктовки (просто няма за тях време), по чатовете се пише на латиница и, ако погледнете тийнейджърските форуми, просто ще ви настръхнат косите от правописните и смислови грешки.

Моето предложение:
Организиране на широк обществен дебат от три страни: учители, родители, политици, които да направят разчетите. Премахване на непрактичния материал и разделяне на много по-ранен етап на децата по насоченост: природо-математично насочените в едни паралелки, хуманитарно насочените - в други.

ПРЕМАХВАНЕ на чужд език от първи клас. Аз съм учител по чужд език и смело твърдя, че ранно-езиковото обучение е направо объркващо и ненужно, ОСВЕН ако не говорим за двуезични деца, които са в езикова среда. Трябва задължително да се набляга на българския език, да се внушава любов към него, да се осмислят граматичните структури и чак тогава, на втори етап от 4ти или 5ти клас можем да говорим за друг език. Тогава ще има ефект. Сега искаме задължително да знаят два чужди езика, а те и родния си не знаят.

ПРОМЯНА на учебниците с оглед на безобразния език, на който те са написани. И отново - не трябва да има само картинки с малко текст. Може да има изключително много знания, но написани на простичък и достъпен език. Аз съм против новите учебници по английски например, които приличат на албум за рисуване с по едно изречение отдолу, затова пък струват по 25 лв. книжката.

3. Липса на държавна стратегия за заетостта на децата през свободното им време:
-) липса на спортни площадки, басейни, ледени площадки и стратегия за физическата култура;
-) разбиване на системата на читалищата и школите по изкуства;
-) унищожаване на всички клубове по интереси;
-) унищожаване на зелените площи и детски площадки, липса на физическо пространство, където децата и младежите да се събират;
-) липса на контрол върху медиите, облъчването на децата с неподходящи програми, детски предавания, възмутителни реклами и простащина;
-) липса на ДГ и общи учебни планове, които да обучават децата на подобни, ако не и еднакви знания и умения така, че училището да бъде една втора степен в обучението им, а не първа. Не случайно например родният език се усвоява бурна в периода 3-5 години и това означава, че възпитателите трябва да имат изключителна езикова култура и подходящи занимания, свързани с развитие на езиковите умения на децата, а не само рисунки и игри.

4. Порочна практика всичко да е в пъти по-скъпо за децата (храни, дрехи, забавления, дори курсове) защото родителите просто не могат да ги избегнат и са принудени да купуват обувки от 50-70 лв. например. И отново към това - липса на качествен контрол върху доставяните стоки и чист държавен непукизъм в това отношение (свеж пример - купищата бебета с гъбички след последната партида на Памперс, моето е от тях, но и аз не съм предприела юридически мерки, а трябва).

5. Отново порочната практика да се учи до 12ти клас, като не се придобиват пълноценни знания. На фона на царящата криза в българското образование е цинично да се предлага избор на 16 годишно дете дали да учи 11ти и 12ти клас или не. То не е пълнолетно и има обективни причини, които ще доведат до избора му да НЕ учи и така ще възпитаме неграмотни деца и непълноценни граждани - бачкатори.


Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.

По този начин ще вкараме учебното съдържание на 12годишния курс в 10 годишен, но ще имаме деца, които учат, а не готови да станат майки и бащи 20 годишни младежи, които просто и да искат вече не могат да учат по същия начин, както 16 годишните.



Твърде много проблеми, които дори не могат да бъдат изведени от един човек. Призовавам ви да дефинираме проблемите на децата, за да можем да ги изведем и да започнем да ги решаваме не един по един, а като цяло.


# 1
  • Мнения: 2 700
Занда, темата е интересна, но засяга прекалено много проблеми...

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)
А кому е нужен единен критерий за образованост ? newsm78 Нали затова съществува естествен подбор.
Виж, ако говорим за единни изисквания спрямо самото преподаване, това е друго нещо. В този случай МОН трябва да си свърши работата.

2. Никаква яснота по въпроса на какво да учим нашите деца.
... Моето предложение: Премахване на непрактичния материал и разделяне на много по-ранен етап на децата по насоченост...

Колко по-ранен? Такова профилиране може да стане не по-рано от гимназиалния курс, което пък в някаква степен вече е направено, дотолкова, че едни деца кандидатстват в математически или бизнес гимназии/колежи, други в езикови гимназии и т.н.
В крайна сметка средното образование трябва да дава осреднени познания по отделните дисциплини.
Пък и не знаеш накъде ще те духне вятъра. Синът на шефа ми влезе в Американския университет да учи уж информатика, пък излезе с журналистика и антропология. Laughing

ПРЕМАХВАНЕ на чужд език от първи клас.
Факт е, че навремето се  учеше език след четвърти клас, но пък обективната реалност не изискваше познание на поне два езика. 
Вярно, че в тази възраст резултатите са спорни, но пък трети език (втори чужд) можеш да учиш едва след като си положил основите на втори такъв.

ПРОМЯНА на учебниците с оглед на безобразния език, на който те са написани.
Съгласна съм с теб. Peace

3. Липса на държавна стратегия за заетостта на децата през свободното им време...
Виж това за мен е най-важния момент и точно брънката, която куца най-много.
Ако се наблегне на извънкласните и тематични занимания на децата, биха се решили доста от поставените от теб въпроси, включително профилирането по интереси. Да не говорим за градивното и полезно използване на свободното време.

4. Порочна практика всичко да е в пъти по-скъпо за децата ...  липса на качествен контрол върху доставяните стоки и чист държавен непукизъм в това
Тук вече проблемът не е в образованието, а чиста проба икономика.

5. Отново порочната практика да се учи до 12ти клас, като не се придобиват пълноценни знания. На фона на царящата криза в българското образование е цинично да се предлага избор на 16 годишно дете дали да учи 11ти и 12ти клас или не. То не е пълнолетно и има обективни причини, които ще доведат до избора му да НЕ учи и така ще възпитаме неграмотни деца и непълноценни граждани - бачкатори.

Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:
Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

Тук не си ли противоречиш? Значи в 11 клас не са достатъчно зрели, за да направят зрял избор, но за сметка на това в 10 клас са завършени личности? Thinking
Освен това няма да стане. Нали Европа изиска 12 годишното обучение, та се наложи да се измисля и подготвителен клас.

- учене от 01.09 до 30.06; ЗА.
- учене в събота; категорично ПРОТИВ
- четири срока с изпити; Не виждам връзката, поради което нямам мнение.
- руска матура всяка година по всички предмети. Т.е. още пари за частни уроци?
Все си мисля, че и една матура би свършила работа, ако е замислена и реализирана правилно.
Във Франция, доколкото знам, матурата не е руска, а профилирана - хуманитарни науки и точни науки. Децата се готвят по няколко предмета влизащи в съответния модул. Резултатите от тази матура се признават за вход във ВУЗ.

Не ти помогнах много в градивността, но откровено казано не виждам смисъл в част от предложенията ти. Peace

# 2
  • София
  • Мнения: 1 075
Благодаря ти, но аз не давам мнение с цел да налагам нещо. Това са просто част от моите виждания и затова ще ти отговоря засега само на частта с матурите.
Матура вече е просто опорочено като понятие. Матурата това са изпити, които показват знанията на децата през учебната година, не виждам изобщо каква може да е връзката с частни уроци, напротив, непрекъснатото опресняване на знанията ще доведе до отпадане на тези уроци по естествен начин. Не смятам, че матурата трябва да се приема като начин за кандидатстване в университет, така не се отговаря на реалните изисквания за прием във ВУЗ.

Четири срока означава поне два пъти повече изпитвания. Какво значи едно дете да има по 3-4 оценки на срок? Аз да речем в девети клас, при 6 часа седмично имам средно по 20 оценки на дете и те знаят, че всеки път на практика ще бъдат изпитани всичките до един, така и няма отпускане. Да, трудоемко е за преподавателя, но това не е важно. Важни са децата.

Не си противореча, защо?
Смятам, че е безумие да се вменява избор на 16 годишно дете да учи или не. Много по-добре е всички да учат до 10 клас и ученето в събота просто ще бъде наложително, ако това се случи. Иначе няма да изучат задължителната програма. По този начин на 16 вече ще влизат в университети, до 20-21 ще са се изучили и ще са си поели пътя или ще си позволят второ висше образование без това да се разтегля до дълбока старост.

# 3
  • Мнения: 3 456
Занда, темата е интересна, но засяга прекалено много проблеми...

1. Липсата на единен критерий за образованост на дадено дете (в София стигат до едно равнище, в село ... - до друго)
А кому е нужен единен критерий за образованост ? newsm78 Нали затова съществува естествен подбор.
Виж, ако говорим за единни изисквания спрямо самото преподаване, това е друго нещо. В този случай МОН трябва да си свърши работата.



Единни изисквания спрямо самото преподаване? Това би означавало всички учители да преподават по един и същи начин. Това не възможно- те са различни хора, най-малкото имат различен темперамент, различна енергия, различен стил, различна методика.
Аз обаче съм за единни критерии за оценяване- кои умения и знания точно колко носят/отнемат при оценяването. Това е особено необходимо по  литература, по чуждите езици..., където например умения за интерпретиране, анализиране, преразказване, граматика, правопис са компоненти от едно общо комплексно знание.

# 4
  • София
  • Мнения: 1 075
Абсолютно, Лорка, и целогодишните изпитвания, изпитите накрая на всеки срок и годишните само ще помогнат за по-доброто усвояване на материала. Не бива да "жалим" децата, що се качае до учене. Любопитството им край няма. Ако са поставени в благоприятна среда с интензивно натоварване, те влизат в добър ритъм и се справят много по-добре, отколкото, ако не са достатъчно натоварени.

# 5
  • Мнения: 2 700
Не смятам, че матурата трябва да се приема като начин за кандидатстване в университет, така не се отговаря на реалните изисквания за прием във ВУЗ.

А защо не? В края на средното образование имаш Х познания по тези и тези дисциплини. ВУЗ-ът трябва да надгради тези ти знания. Балът от матурата определя дали можеш да се класираш в университета Х или У. Ако не можеш да се справиш с нивото във ВУЗ-а, отпадаш от само себе си. Между другото, оценяването във Франция е по двадесетобална система, където отчетливо се вижда разлика в нивото.
При нас проблемът идва от това, че има разминаване в критериите на ВУЗ-овете и СОУ-тата. Ако изискванията се уеднаквят, не виждам никакъв проблем.

Що се отнася до оценките, в такъв случай няма ли да е по-лесно да се завиши чисто и просто изискването за брой изпитвания на ученик?

Що се касае до жаленето на учениците, нямам лични наблюдения в горен курс. Но дете на приятелско семейство в 8 клас учеше по 8-9 часа на ден във варианта обучение до 11 клас. При съкратен курс какво ли ще запомни това дете ако му резнат и още една година? newsm78 Пък за домашни и т.н. да не говорим...

# 6
  • София
  • Мнения: 62 595
Като цяло съм съгласна с изложеното, с изключение на това:


Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.

По този начин ще вкараме учебното съдържание на 12годишния курс в 10 годишен, но ще имаме деца, които учат, а не готови да станат майки и бащи 20 годишни младежи, които просто и да искат вече не могат да учат по същия начин, както 16 годишните.


- не искам децата да започват от 1.09, защото ще имат по-малка ваканция
- твърдо против да се учи в събота - те и без това са натоварени. Не съм видяла нищо добро от времето, в което учихме и в събота, а родителите почиваха през събота и неделя. Много семейства използват съботите и неделите за пътувания, извънкласни занимания или просто за почивка
- четирите срока с изпити - твърдо не . И сега децата имат изпитвания и тестове почти всеки ден по нещо.
- руска матура - с това пък най-много не съм съгласна. Ако децата не показват достатъчно знания на такущите оценявания, то и матурата няма да ги оправи. И без тоова в БГ се насърчава зубрачеството, а с подобна матура ще напълним психиатриите.


Никакво смъкване на учебното съдържание - то и без това с всяка изминала година с смъква и се вкарват всякакви глупости. Плявата е прекалено много, а зърното се губи. Може би едно от малкото неща, които ми допадат в желанието на промени напоследък е, че е добре децата да се дипломират в 10 клас, а който иска да отива в университет да си доучва и да се готви за матури. Така ще е и по-спокойно при кандидатстването във ВУЗ-овете, защото сега цялата навалица се изсипва на принципа "и без това всички учим еднакво, защо да не се пробвам"

Изобщо, аз съм за олекотяване на програмите, премахването на ранното чуждоезиково обучение, освен ако до 4-ти клас не е под формата на ролеви игри и ситуационно обучение, и задължително без писане на чужди думи. Повече възможности за децата да имат достъп до изкуството и културата в училище - танци, музика, рисуване, литературни кръжоци и подобни, дори и улично изкуство.

# 7
  • Мнения: 494
 Няма да цитирам постинга на RadostinaHZ. Само ще кажа, че тъкмо това (или твърде подобно) смятах да напиша и аз.
 Zanda, страхотна тема  bouquet. (Дано не се опорочи със спорове на лично ниво, а си останат за принципни положения, което, несъмнено, ще е по-конструктивно...)

# 8
  • Мнения: 3 456



- четирите срока с изпити - твърдо не . И сега децата имат изпитвания и тестове почти всеки ден по нещо.



Аз пък не мисля, че трябва да се гледа на изпитванията и на контролните толкова драматично. Не съм сигурна, кой точно носи вина за това, но децата изживяват стрес от тези изпитвания, а не би трябвало да е така. изпитвания и тестове е нормално да има всеки ден. Учениците трябва да приемат като нещо естествено необходимостта знанията им да бъдат контролирани и оценявани редовно, а не два пъти в срока с две тежки  и прекалено обемни контролни.

# 9
  • София
  • Мнения: 62 595
сега децата от начална степен нямат по 2 класни (тежки контролни) на срок като по наше време. Сега контролните им са равнопоставени като тежест на оценките и ги имат почти всеки ден по някой предмет. Устното текущо изпитване си има своите предимства, защото децата все някога трябва да се научат да се изразяват пред аудитория и това е по-лесно като се направи по няколко пъти на срока върху един урок, отколкото 4 пъти на годината върху голям материал по подобие на студентите. Който е бил студент знае как се учи за изпит и колко всъщност остава накрая в главата.

# 10
  • Мнения: 3 456
сега децата от начална степен нямат по 2 класни (тежки контролни) на срок като по наше време. Сега контролните им са равнопоставени като тежест на оценките и ги имат почти всеки ден по някой предмет. Устното текущо изпитване си има своите предимства, защото децата все някога трябва да се научат да се изразяват пред аудитория и това е по-лесно като се направи по няколко пъти на срока върху един урок, отколкото 4 пъти на годината върху голям материал по подобие на студентите. Който е бил студент знае как се учи за изпит и колко всъщност остава накрая в главата.
То затова си има текущи, срочни и годишни оценки. Затова има оценки от устни и от писмени изпитвания. Не разбирам, какво те притеснява.

# 11
  • София
  • Мнения: 62 595
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.

# 12
  • София
  • Мнения: 1 075
Хех, колко странно, че точно ти си против, но може би си попаднала на друг тип училище?

За мен е нормално децата да учат веднага преподадения материал. Има изследвания, които показват, че материалът, който е преповторен до три, осем, дванадесет часа има различен процент на усвояване. Съответно, нормалното би било да се учи сутрин, по обяд детето да хапне, почине час и да започне да учи отново. Всеки ден.
Не виждам децата да са се преучили, та да ги жалим толкова. Не знам какво разбираш и под натоварени. Аз съм учила от пн. до сб. в три училища едновременно, дори в първи клас бяха четири и така до пети клас. Никога не съм се чувствала пренатоварена, имала съм и време да чета невъобразимо количество книги и да играя. И в наследство от тогава ми остана нуждата да си товаря мозъка със знания.

Принципът колкото по-малко, толкова по-малко и колкото повече - толкова повече и качествено важи със страшна сила за образованието като цяло. Знанията не ферментират, знам за какво говориш, те са стъпаловидни. Отначало се натрупва, после внезапно се намества, но за целта наистина трябва нещо да се е натрупало, нали.

Друго да добавя към предложената, по-точно заимстваната система от Русия, дългата зимна ваканция. Две седмици не стигат, просто не стигат, а три месеца през лятото са много. Така че е нормално да има баланс - два месеца през лятото, един месец или три седмици през зимата. Така ще има време за всичко.

# 13
  • Мнения: 2 839
Децата ми са малки още, затова не мисля, че имам актуален поглед над проблемите в училище.
Но за едно нещо мечтая отдавна да се промени в нашето образование. Да се преобърне с хастара надолу начина на преподаване. Т.е. децата да изчитат предварително новият материал от учебника, като домашно, а след това да се дискутира в час с преподавателя. По този начин материята `попива` и дори няма нужда от допълнително зубрене след това вкъщи, а и знанията остават много по-трайно.
Мисля, че с Радостина дори го дискутирахме в друга тема. Тогава тя правилно каза, че е подходящо за по-горни класове, може би след 4ти.

# 14
  • Мнения: 3 456
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.
Ами то това е част от "работата" на учениците - да показват знания. Хем казваш, че студентския принцип (учене накуп) не е добър, хем не си съгласна да има изпитвания всеки ден. Относно "ферментирането" мисля, че учителите би трябвало да могат да преценят, колко време е нужно.

# 15
  • Мнения: 581


 Какво е моето предложение, като даскал в горен курс:

Обучение за всички до 10ти клас (в крайна сметка така беше в Русия, а образованието им е прочуто в цял свят), НО:

- учене от 01.09 до 30.06;
- учене в събота;
- четири срока с изпити;
- руска матура всяка година по всички предмети.






 Категорично съм против ученето в събота.А какво е руска матура?Ако е матура на руски език също съм против.
  Според мен е много важно да се увеличат задължителните спортни занимания на учениците.Също да се подобрят и то значително материалната база и обстановката в училищата като цяло, защото в момента много училища приличат на бункери.

# 16
  • София
  • Мнения: 62 595
Занда,
Разбирам за какво говориш - за класическата теоретична крива на ученето. Така или иначе паметовите следи стават по-нетрайни и забравяме това, което смятаме, че не ни е нужно. От друга страна, един материал се научава по-лесно и по-трайно, ако това, за което се учи в момента може да се свърже с нещо друго, учено и усвоено добре преди това или дори с материал, който се изучава по друг предмет или се знае от обща култура.
Това, с което не съм съгласна в нашенския вариант е, че по много предмети децата още не са усвоили (т.е. не им е ферментирало) един материал, не са го свързали с други, вече стари знания (в които са уверени) и се оказва, че първо се създава нестабилна основа, а после всеки нов слой е също толкова рехав и нестабилен. Затова накрая не помнят много дълго какво са учили, те просто не са го усвоили и не са се почувствали уверени в знанията си.

Животът на сегашните деца е много по-различен от нашия на техните години. Ние направо си живеехме в безметежна сигурност, с малък достъп до странична информация и затова всяко нещо, което ни кажеха в училище ни се струваше абсолютната истина и дори не сме се замисляли дали може или не може да е така, както ни го представят. Да не говорим, че учебниците бяха доста по-разбираемо написани, особено до 7-ми клас, когато точно се получава основата.
Сегашните деца са принудени да се справят с невероятно количество информация, което тече отвсякъде към сетивата им, нямат зрелостта и умението да отсяват важното и повече се чувстват като в блато, отколкото като в море. И за капак им се налага да учат по некадърно написани учебници, с грешки и двусмислици, като започнем от лошо формулираните задачи по математика и свършим с това, което се учи по история.
В друга тема дадох пример с урок по история в трети клас за Борис и Златния век - децата не знаят какво е езичество и какво е християнство, а учат за покръстването. Те дори нямат представа, че по онова време населението е било неграмотно. Но се очаква от тях да помнят години и защо Борис е решил да покръсти населението.

# 17
  • София
  • Мнения: 62 595
На мен не ми харесва да има тестове и изпитвания всеки ден. Ти би ли издържала всеки ден началникът ти да те препитва за едно или друго, вместо да те остави да си вършиш работата? Усвояването на всеки материал е като ферментирането на гроздето - ако не му дадеш време да ферментира, няма да се получи хубаво вино, а все ще сервираш на гостите шира.
Ами то това е част от "работата" на учениците - да показват знания. Хем казваш, че студентския принцип (учене накуп) не е добър, хем не си съгласна да има изпитвания всеки ден. Относно "ферментирането" мисля, че учителите би трябвало да могат да преценят, колко време е нужно.


За мен най-добрият вариант е някъде по средата. Например, не може днес да вземеш решаване на уравнения с едно неизвестно и утре да им пуснеш контролно. Или всеки час по английски, като всеки ден вземат нов материал, да им пускаш контролно върху новите думи и конструкции в 3-ти клас. Естествено, че децата няма да покажат добри резултати, защото не са имали време да осмислят и да наместят в главите си това, което са научили.

# 18
  • София
  • Мнения: 1 075
Децата ми са малки още, затова не мисля, че имам актуален поглед над проблемите в училище.
Но за едно нещо мечтая отдавна да се промени в нашето образование. Да се преобърне с хастара надолу начина на преподаване. Т.е. децата да изчитат предварително новият материал от учебника, като домашно, а след това да се дискутира в час с преподавателя. По този начин материята `попива` и дори няма нужда от допълнително зубрене след това вкъщи, а и знанията остават много по-трайно.
Мисля, че с Радостина дори го дискутирахме в друга тема. Тогава тя правилно каза, че е подходящо за по-горни класове, може би след 4ти.

Да! Абсолютно за, още повече, че съм го въвела като практика в моите часове и е изключително успешно като подход. Децата сами си намират думите и ги научават, следва диктовка и чак тогава се работи и се обясняват значенията на думата, употребата й и се правят упражнения. Що се касае до моят предмет - това е най-добрият начин.



Показват, Радостинче, показват всичко необходимо, просто си трябва постоянство и от учителя, и от ученика и съдействие от родителите.

# 19
  • Мнения: 1 470
Ех,Занда,колко теми пусках по този повод...
Според мен училището е много сиво,и не позволява на децата изява...Но сега нямам време да пиша ...

Между другото току що обявиха че юни месец Металика ще свирят на националният стадион...ХИП ХИП УРА!!!Съжалявам за спама... Wink

# 20
  • София
  • Мнения: 1 075
Ех,Занда,колко теми пусках по този повод...
Според мен училището е много сиво,и не позволява на децата изява...Но сега нямам време да пиша ...

Между другото току що обявиха че юни месец Металика ще свирят на националният стадион...ХИП ХИП УРА!!!Съжалявам за спама... Wink

Сега назря, миличка, избистриха се много теми по повода и е време да обобщим Wink
Училището не е сиво, напротив, твърде разпокъсано е като система, всеки тегли неговото и няма нито единна визия. Все едно шефа ти да казва днес трябва да свършиш работата на всички, но не знам как. Трябва да е много по-концентрирано и изскващо, но конкретни неща, а не "всичко", защото енциклопедичността се получава след четене на допълнителен материал, а не бързо маркиране, както се получава в момента. Точно за това говори Радостина - материалът е обемен, а няма достатъчно часове за него, затова се препуска без удовлетворителни резултати, особено до седми клас. Затова и смятам, че просто трябва да има ОБЩЕСТВЕН КОНСЕНСУС ЗА ТОВА КАКВО Е ВАЖНО И КАКВО - НЕ ДОТАМ. Явно не става всичко накуп.


Между другото утре да купя билети за Металика ще ми е първата работа!  Laughing

# 21
  • София
  • Мнения: 62 595
Така де, затова казвам, че са претоварени. Като са претоварени от информация отвсякъде, децата поемат толкова, колкото е капацитетът им в момента и си правят някаква своя класация на най-важното за оцеляването им. Което влезе - влезе, останалото е аут.

# 22
  • София
  • Мнения: 1 075
Затова е време да се включим и да отсеем по-маловажното, защото те ще отсеят боя се по-важното, а по-лекото и ненужното ще запомнят.

# 23
  • Мнения: 1 470
Отпуснаха ми малко време,и без да противореча на твоят опит,ето нещо от мен:
1.На първо място трябва да се регулира самият процес на преподаване,и знанията които едно дете е способно да поеме-говорила съм с психолози,и те твърдят че за всяка възраст си има определени неща които мозъкът на човек може да разбере,както примерно с писането огледално до втори клас,което не е ненормално за възраста,тъй като възприятията при децата са по различни...Точно за това смятам че материалът в учебниците е разхвърлян,написан непонятно,самата визия не предразполага,въобще-пълен провал...
2.На второ място издвънкласните занимания въобще ги няма,и като казвам извън класни имам в предвид заниманията извън часът в самото училище.Може би така наречените от теб клубове по интереси,въобще липсват,децата ни няма къде да намерят нещо интересно,завладяващо,нямат къде да се изявят,да развиват потенциалът си-примерно няма никакви кръжоци-по математика,шах,български език и писане на стихове,песни,сценарии,и разглеждането им,нямат вестник на училището който едно че може да публикува по горните творби,да подканя към дадено действие-градивно естественно,и да регулира държанието на учениците,поне до някаква степен...Може да има театрална трупа,рисуване,плетива,сглобяване на корабе,къщи и др.Трябва да има повече конкурси в самото училище,и между училищата,трябва да се празнуват прлазниците на училището заедно в салона примерно,това сплотява,дава нова реализирана изява на децата,пораждауважение към институцията...Много мога да пиша на тази тема...
Но в общи линии основното е че ако успеем да вложим енергията на децата в нещо градивно,ще е много по добре,от колкото да отглеждаме несигурни,затворени деца,които и да са пълни със знания,ако не могат да гио покажат пред света,да се докажат,и реализират,в пубертета когато е времето за това доказване,тях ги обръща на разрушение,ибли самоунищожение...
3.И да извънкласните дейности но извън училище...
4.Медиите,права си,трябва да намерят време и за децата вместо за гнусните си реклами,и те могат да подпомагат прлоцеса на изява,с допълнителни конкурси,предавания,и пр.Както примерно сега ТВ7,която обявява конкурс за детски сценарии


Между впрочем не знам защо самите учители не подемат подобна инициатива,като допълнение към основната си работа да развият някакъв кръжок,не конкретно свързан с техният предмет,за да не ги обвинят във преподаване извън часовите занимания,но нещо което умчеят,предполагам че нито един директор на училище няма да е против,и ще си докарват по някой лев отгоре-10деца по 10лв на месец да плащат-ето ти ги 100лв от горе...

Това последното е с най-добри чувства!!!Поздрави!!!

И отново ще ходзиш ли на Металика?!

# 24
  • Мнения: 2 839
Да! Абсолютно за, още повече, че съм го въвела като практика в моите часове и е изключително успешно като подход. Децата сами си намират думите и ги научават, следва диктовка и чак тогава се работи и се обясняват значенията на думата, употребата й и се правят упражнения. Що се касае до моят предмет - това е най-добрият начин.
Нашата "англичанка" в гимназията използваше същият подход. Щем, не щем, научихме го английския, благодарение на това Laughing
Подобен начин на преподаване абсолютно изключва зубренето, стимулира мисленето у децата. В добавка дава възможност и на тези, който не са много увлечени в ученето, да попият по време на интересна дискусия.
Това, обаче изисква перфектна подготовка от страна на учителя.

Общи условия

Активация на акаунт