Учителска стачка 4 (Aftermath)

  • 6 504
  • 165
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 151
Thinking
Защитниците на стачката и учителите не коментират конкретни предложения за реформи... Само да има Ура, Уууу, Долуууу, Хайде нащееее...

Малко е дълго, но си позволих да го копирам цялото от един друг форум, защото е много точно:

Един въпрос
от The Maker на 03 Ноември 2007, 13:20   25 коментара , 453 прочита
Нека допуснем, че кабинетът се съгласи с условията ви. Няма лошо да получавате повече пари, наистина. В материален свят живеем, а все още не е открит начин да преминем на фотосинтеза.
Въпросът ми е - какво ще предложите в замяна?
Искам да чуя конкретните ви предложения за подобряване на методите на обучение, например.
 
Коментари / отговорите са от учители/
# | от Eni на 03 Ноември 2007, 13:52
Когато едно нещо е забатачвано с години, няма как още от утре да се промени само защото много ни се иска.Все пак от учителите зависи изпълнението, а т.н.реформи, програми, учебници, всякакви експерименти не ги измислят и правят те.Няма значение, че м-р Вълчев си позволи да ги обвини за всичко.Неговото "реформи срещу пари" е прост неубедителна манипулация, но доста народ и се върза.Реформите бяха негова работа и на министерството му, аз не съм в състояние да съкратя учители или да закривам училища.Разбира се, не само в това се състои реформата, но както и да е. Ще пейстна част от писмото на варненски учители, защото в него е изразено това, което искат учителите да се промени.

"Причините за стачката са много по-дълбоки. Тя е викът, стаяван през всичките тези години:

Учителят е мишената, зад която се прикриват недостатъците в българското образование.
С тази стачка той отказва да бъде мишена и пита:

- Защо пазарът е пренаситен с учебници и чии финансови интереси стоят зад този абсурд;

- Къде са парите от европейските фондове и не потъват ли те във финансирането на безсмислени проекти, облагодетелствали хора, които никога не са влизали в клас;

- Защо учебните програми са некомпетентни и между съставителите им и редовия учител се имитира координация;

- Защо тези програми са претоварени. (Например: в часовете по БЕЛ – 11 клас нормативът от 108 часа не е достатъчен, за да се преподадат 135 творби. Къде да се вместят часовете за класни, контролни, упражнения, писмени работи.)

- Защо няма съответствие между учебници и изисквания на Министерството;

- Защо няма съобразяване между отделните степени на обучение;

- Защо непрекъснато се модифицират програмите и се намаляват часовете по задължителна подготовка;

- Защо има несъответствие между материала, който се учи в 7-ми клас и изпита след него;

- Защо се разминават изискванията на университетите при кандидатстване – задълбочени знания се получават в часовете по задължителноизбираема подготовка, но те се посещават от малка група ученици...

Защо!!! Защо!!! Защо!!! Защо държавата принизява образователната система?


Чии интереси обслужва това принизяване?

Много въпроси, които са една малка част от диагностицирането на българското образование. Въпроси, задавани отдавна и прикрити зад йезуитското: Проблемите ще се решат с диалог. Монологът на българския учител обаче днес все още продължава.Частните уроци са плод на хаоса в системата. Родителят в тази смешна позорищна игра на диалози и монолози е объркан. Разкъсан между грижата за физическо оцеляване и изплъзващите му се опори в обществото, изживяващ не по-малко драматично своите екзистенциални дилеми, раздиран от чувство на вина, че няма време за детето си, той сам търси частния учител, защото програмите в учебните часове не са съобразени с изискванията при кандидатстване.
Ненормираното работно време на учителя – каква екзалтация на част от обществото по този въпрос. Премълчава се битката за детската душа в извънучебно време; в театралните състави, в клубовете по изобразително изкуство, музика, природоматематически науки, спорт. За тези извънкласни дейности няма средства. Учителят-възрожденец работи за едно потупване по рамото...

Ние не се плашим от диференцираното заплащане. Напротив, очакваме го с облекчение, но след като критериите се обмислят много прецизно и се стъпи на една добра първоначална финансова база.

  И накрая малко статистика:

- 80% от учителското съсловие оцелява на кредит от банките, със заеми за покриване на екзистенциалния минимум;

- 1,8% учители са под 30 години, което говори, че след 15 години няма да има подготвени млади учители, т.е. ще има прекъсване в един процес, който от гледна точка на историческото развитие не може да бъде прекъсван;

- около 90% са жени, което говори за феминизиране на професията, резултат от ниското заплащане, което е израз на вид дискриминация;"

Учителят все пак е наемен работник, той не е в състояние да свърши всичко в образованието от А до Я. Затова са една армия чиновници, които и аз не знам какво са правили толкова години. Смятам, че обществото трябва да е благодарно на учителската гилдия, че извади наяве проблемите в образованието и, дай боже, полека-лека да започнем да ги решаваме.




# | от Eni на 03 Ноември 2007, 14:23
Ами, явно по диагонал сте преминали писмото на учителите. Конкретните предложения са да се променят нещата /посочени са в писмото/, които не зависят от учителите, те са ги посочили, т.е Министъра и Министерството на образованието да си свършат работата:
1. по отношение на учебниците - не 15 некачествени учебника, няма да обяснявам кой печели и кой губи, а 1-2-3 - но качествени. Не съм защитник на старата система, но учебниците от преди 1990г са много по-издържани във всяко едно отношение и по-интересни от сегашните.
Всъщност нека не изброявам, а да го кажа накратко и най-общо - осигуряват се на учителите условия за работа, критерии за оценяване на тази работа /сегашната диференциация на заплащането просто не е за коментиране/  и който не отговаря на тях и не си я върши- ясно е, няма място в системата.Нека има и външен контрол - матури, родителски контрол и т.н. Понеже непрекъснато се сравняват бизнесът и училището, въпреки че има доста съществена разлика, добре - нали един бизнесмен наема работници да му вършат определена работа, но е създал условията за това. И като не си я върши работникът според изискванията изхвърча и идва друг.Нека и в училище е така. Но в момента условията там са такива, че и да искаш да си вършиш съвестно работата, има един куп пречки, не зависещи от теб. Дори и с прехвалените делегирани бюджети се избърза, за мен това е дезертиране на правителството от проблемите в образованието. Оставиха училището и учителите на тях си - да се спасяват както могат. Хайде, дано съм лош пророк, ще се радвам ако е така. 

Учителите искат реформа, но действителна и действаща, не само на приказки.А по отношение на това дали ни е все едно – смятате ли, че ей така, за удоволствие, хората се лишиха за месец и половината от смешните възнаграждения, които получават, висяха до късно по улици и площади и си късаха нервите от слободия? Аз поне не познавам такива колеги, на които им е все едно.
 

# | от Светлина на 03 Ноември 2007, 18:13
супер оф-топик: аз да попитам, понеже явно тука има хора на Ти с разпоредбите, министърът на образованието не трябва ли да е главен образовател и представител на образоващите, а не - презиран от всички учители враг? Въобще защо стачкуваме против един бюрократ-преподавател, а не срещу министър-председател или кабинет или ВНС или нещо такова? Все си мисля, че министър на образованието е като най-висш защитник на учителските интереси и би трябвало при някакъв проблем да се обръщаме към него, а не към синдикатите. И вторият ми въпрос съвсем пък не е на място, ама добре де, примерно има камара на занаятчиите, където всеки занаят си има някакъв еснафски колектив. Ама той е един и единен. Учителстването е професия. Спор няма. Е, тогава защо синдикатите са толкова много? Каква е разликата между учител А и учител Б? И кой я определя? Аз знам само защо - много ясно, че защото някой има интерес! А ние що се правим на магарета?


 












# 106
  • София
  • Мнения: 5 606
За малките класове(синът ми е в трети) мисля, че всичко е наред. Познавам програмата и не губят нищо.

 Shocked До преди 2 седмици обяснявахте колко ви е натоварена работата и как работите едва ли не по 8 - 9 часа, а сега се оказва, че всъщност можете 6 седмици и пръста да не си мръднете и децата нищо няма да изгубят. Пак ще си предадете материала.  newsm78
Кое точно е истината, защото аз вече сериозно се обърках.
Аз ако 6 седмици не работя, после не мога посмъртно да наваксам, дори и да работя по всички празници и всяка събота и неделя на пълен работен ден. А учителките в 3-ти клас, могат 6 седмици да не работят изобщо и програмата е такава, че нищо не се губи. Е, къде е натовареността тогава?
  Peace newsm78 И на мен нова ми направи голямо впечатление!

# 107
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 964
@ZinaSt
Цитат
Въпросът е дали учителите имат МОРАЛНОТО право, упражнявайки законово гарантираните им права ( да стачкуват ) да причиняват вреди на трети лица.

Ха! А защо въпросът да не е за МОРАЛНОТО право на работодателя, а? И той, както и учителите, защитава интересите си, причинявайки вреда на трети лица. Много е удобно да се говори само за морала на учителите, нали?

Учителите имат право да стачкуват. Работодателят има право да отказва отпуск и да уволнява. И едните, и другите защитават интересите си. И това е законово регламентирано.  А създадената ситуация накърнява интересисите на трета страна - родителите. Но законът мълчи. И те са оставени да се оправят кой както намери за добре. Така че, ако ще се сочи с пръст и ще се търсят виновници, ето го на - законът, който не се е погрижил да защити техните интереси.

Останалите приказки за вменяване на морална вина у хора, които  защитават интересите си, ползвайки се от правото, дадено им от закона, си е пълна демагогия просто...

# 108
  • Мнения: 545
недей да ходиш до чужбина... отбий се до Ямбол. за позитивен стачен опит говоря.

а за примката, да чета ли кошчето?Simple Smile не мисли че с кеф се занимавам. във всеки случай, точно по твой адрес има поне едно добре аргументирано оплакване. на твое място нямаше да се 'дървя' колко съм чист (в неизтритите от татти постинги), а щях леко да си 'налегна парцалките' и да оставя хората да говорят без да ги привиквам или да ги хокам и въобще без да се правя на много интересен.

това е само вмятане. не ми отговаряй. ще взема да гледам и аз формално-буквалистично.

можеш да отговориш на следното: 1)след като ние сме лаици и нищо не знаем не разбираме и прочие, според теб, а 2)а ти не си учител, как така изведнъж знаеш повече от всички тук (виж 1)?

за последен път в шеговит стил ти казвам - 'кротни се' и не сей излишно раздори.

еди.

Т3-П4 Нищо такова нито съм правил, нито съм си признавал.
Чак се учудвам, че го допускаш като възможност.
В следващия си постинг съм се самоцитирал от предната тема,
Къде съм се обърнал към мамите в странство. Нито съм ходил в техния форум,
нито съм им писал на лични.
На параноя ми прилича цялата тази работа.
Отпусни малко примката на врата ми, задушавам се.

# 109
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 964
@Lennie:
Цитат
Не съм убедена, че един работодател в Щатите, например ще е толерантен към 5 седмично посещение на някое дете в офиса на майка му/баща му


В Щатите не знам, в Исландия толерират.

А сега да си поговорим за МОРАЛА на работодателите тук и там и по свта, а?

# 110
  • Мнения: 545
учителят, спрямо родителя, работодател ли е или работник?

еди.
ПС учителка ли си? в кой град живееш и работиш?
ПС/2 извинявай за нетактичните въпроси. Та, според теб, учителите дали са били наясно за това какви проблеми ще предизвикат? според мен е възможно даже нарочно са го направили, и моментът, СЛЕД лятото, когато са използвани повечето отпуски, е крайно 'удобен'. Та, на теб може да ти изглежда странно, но стачкуващите трябваше да се съобразят (и някои са се съобразили) с това. стига си натяквала работодателите това, родителите онова. това са условията в България, и живеещите тук пределно са наясно с положението в частният сектор. И, макар формално да не са задължени, за мен е много важен етичен показател непукизма и формализма им по въпроса.


@Lennie:
Цитат
Не съм убедена, че един работодател в Щатите, например ще е толерантен към 5 седмично посещение на някое дете в офиса на майка му/баща му


В Щатите не знам, в Исландия толерират.

А сега да си поговорим за МОРАЛА на работодателите тук и там, а?

# 111
  • Мнения: 9 050
@ZinaSt
Цитат
Въпросът е дали учителите имат МОРАЛНОТО право, упражнявайки законово гарантираните им права ( да стачкуват ) да причиняват вреди на трети лица.

Ха! А защо въпросът да не е за МОРАЛНОТО право на работодателя, а? И той, както и учителите, защитава интересите си, причинявайки вреда на трети лица. Много е удобно да се говори само за морала на учителите, нали?

Учителите имат право да стачкуват. Работодателят има право да отказва отпуск и да уволнява. И едните, и другите защитават интересите си. И това е законово регламентирано.  А създадената ситуация накърнява интересисите на трета страна - родителите. Но законът мълчи. И те са оставени да се оправят кой както намери за добре. Така че, ако ще се сочи с пръст и ще се търсят виновници, ето го на - законът, който не се е погрижил да защити техните интереси.

Останалите приказки за вменяване на морална вина у хора, които  защитават интересите си, ползвайки се от правото, дадено им от закона, си е пълна демагогия просто...



Ти си неспасяем случай. И работодателите и служителите са потърпевши от учителската стачка. Те понасят негативи от нечие друго поведение. Те са потърпевши. Естествено, че има право работодателят да уволнява. Аз говоря за засягане на трети страни. Ако работодателят ми ме уволни, това засяга мен и него. Това че аз съм уволнена, не пречи на някой друг, който няма нищо общо с нас двамата, да ходи на работа, да си живее живота нормално или да си прави каквото си иска. Това е разликата. Аз не казвам, че учителите нямат право на претенции към министерството на образованието или към синдикатите си. Просто, като си предявяват тези претенции, не би следвало да засягат никой друг, освен себе си и страната, към която са насочени претенциите им.
Или нищо не разбираш от право или ти доставя удоволствие да се правиш на неразбираща и да пишеш абсурдни неща.

Ще се повторя от предишната тема, защото явно повече пишеш, от колкото четеш. Законът дава права, но законът забранява, докато упражняваш правата си да нанасяш вреди на трети страни.

Последна редакция: пт, 09 ное 2007, 00:08 от ZinaSt

# 112
  • Мнения: 545
зина, изпадаш в безпредметен спор. кралицата явно гледа (САМО) буквата на закона, при това от чужбина.

според тази буква, обаче, трябваше да има арестувани (за други неща, примерно за опитите да блокират движението) учители.

и никой не може, ако гледаме именно буквата, да ми изисква подкрепа. а злобни коментари защо не съм му я бил дал би трябвало да са подсъдни.

до всички: стига сме мерили с двоен аршин родителите и учителите. ок? или мерим формално, или - човешки.. но не като ни изнася - човешки, а като не ни изнася - от чужбина вода да носим и формално да доказваме как имат право всичко да (ни) сторят.

еди.

# 113
  • Мнения: 9 050
@Lennie:
Цитат
Не съм убедена, че един работодател в Щатите, например ще е толерантен към 5 седмично посещение на някое дете в офиса на майка му/баща му


В Щатите не знам, в Исландия толерират.

А сега да си поговорим за МОРАЛА на работодателите тук и там и по свта, а?

Хайде. Давай. И как пък говориш за морала на работодателите? Ти абсолютно всички работодатели тук и там познаваш. И тук, и там, и където и да е има всякакви работодатели. Има изключително коректни работодатели и такива, които злоупотребяват с работниците си. На всякъде има работа " на черно ". Във всяка една страна ( макар в много страни да е незаконно ) се използва работната сила на нелегално пребиваващите там. Абсолютно навсякъде има всякакви работодатели.

# 114
  • Мнения: 420
Имам предвид начално училище. На вратата на стаята на класа виси един картонен джоб, в него учителката в 8h-8h5 слага списък с липсващите деца, секретарката минава, обира листчетата, после звъни. Да не говорим, че аз съм задължена, като родител, да се обадя и предупредя, ако детето ми отсъства. Правила сам го и предната вечер, и в 5h сутринта също, тел. секретар е затова.
Не е необходима смяна на система, само някой да благоволи да си мръдне дирника, както родител, така и учител, единия да изиска, другия да го стори. Не боли, определено.
А при жалостени вратни дрога, цигари, бягства няма. Или и за това трябва смяна на система?!

# 115
  • Мнения: 9 050
зина, изпадаш в безпредметен спор. кралицата явно гледа буквата на закона, при това от чужбина.

според тази буква, обаче, трябваше да има арестувани (за друго) учители.

и никой не може, ако гледаме именно буквата, да ми изисква подкрепа. а злобни коментари защо не съм му я бил дал би трябвало да са подсъдни.

еди.

Аз по-скоро останах с впечатление, че тя изобщо не е виждала закон. Но си прав. Спорът е безпредметен.

# 116
  • Мнения: 343
Дайте да поговорим и за критерии, с които да бъдат оценявани учителите.
Интересно ми е да чуя самите учители какво мислят - как да се отличават, как да се оценят кой е по-добър от колегата си (не само на думи), някакви критерии...

На Кронки жена му, въпреки че се заяждаш и с мен, макар и с дребен шрифт Wink, въпросът за критериите е много важен. Честно казано, с риск пак да се заядеш, с моите 5-6 години стаж не се чувствам напълно подготвена да отговоря достатъчно компетентно и изчерпателно. Но все пак според мен основните критерии за увеличаване на заплатите трябва да са:
1. Повишаване на квалификацията - караш курс, държиш изпит, изнасяш открити уроци да покажеш как прилагаш наученото на практика.
2. Организиране на извънкласни занимания, подпомагащи учебния процес - подготовка и изнасяне на тържества; посещения на забележителности, институции, театрални постановки; екскурзии; създаване на клубове по интреси, ангажиране с благотворителни инициативи; участие в международни проекти по образователните програми на ЕС или други организации.
3. Активна работа с родителите - уведомяване на определени интервали от време(но поне веднъж месечно)  за текущото състояние на учениците; интегриране на родителите в процеса на обучение (тези, които имат желание, естествено).

Външното оценяване не е панацеята, за която го мислят много хора. Ще обясня защо с конкретен пример. Преди няколко години поех един горен курс -9-ти, 10-ти и 11-ти клас, в едно от считаните за добри софийски училища. Средното ниво даже на единайсетокласниците беше по-ниско от това на миналогодишните ми четвъртокласници. Каквито и чудеса от храброст да бях извършила, пак за една година нямаше да можем да наваксаме 4, 5, 6 или 7. Децата не бяха виновни - бяха им се сменили неопределен брой учители, а през голяма част от времето въобще не бяха имали часове. Някакво понятие от езика имаха само ходилите на курсове и частни уроци. И при едно външно оценяване заплатата ми нямаше да мръдне и с лев, каквито и усилия да бях положила междувременно, а всъщност не бях аз виновна, че при тези заплати колегите не се задържат повече от няколко месеца. А кой всъщност е виновен за това? Познайте от три пъти. Twisted Evil
(Аз останах два и половина месеца и отидох в частна фирма като секретарка, където не вършех почти нищо, но получавах двойно по-висока заплата. Mr. Green Извинявам се за лиричното отклонение...)

Това с отличаването и оценяването на по-добрия не би трябвало да е критерий. Би трябвало целта да е всички да са мотивирани да си вършат работата по най-добрия възможен начин.

На мен пък ми е интересно какви критерии за оценка и диференциация на учителския труд биха предложили родителите?

# 117
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 964
Цитат
учителят, спрямо родителя, работодател ли е или работник?

Това пък защо? Няма връзка с написаното от мен.
Родителят не е работодател на учителя. Нито учителят е работодател на родителя.

П.С. Параноята не е добър съветник. Не съм учителка. Живея в Рейкявик.

# 118
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 964

Хайде. Давай. И как пък говориш за морала на работодателите? Ти абсолютно всички работодатели тук и там познаваш. И тук, и там, и където и да е има всякакви работодатели.

Естествено, че няма да давам. Подканата беше за теб. Не аз  вменявам морална вина на хора, защитавщи интересите си, полавайки правото си от закона.. и то избирателно.

# 119
  • Мнения: 545
определено не е, въпреки че за мен е част от трудовата характеристика. просто исках да съм сигурен, че не бъркам и не си временно в .is .

това просто обяснява някои неща, и мога по-спокойно да приема изказванията ти. да, може би, в една нормална държава... ет цетера. но да се опитваш да оправиш нещата, преднамерено предизиквайки проблеми (никой няма да го признае че е било нарочно, дано поне на висок глас признаят че е било грешка) на други бачкатори...

не може така да се прави и гради ред. и най-малкото не бива да са учудени, че липсва плаха възхита или гореща подкрепа на действията им,


все пак, в най-добрият случай, на организаторите и повечето участници просто не им е пукало за родителите на малките деца. забележи, в най-добрият случай. говоря за тях, защото съм един от тях, при това тук на топа на устата, а не някъде на чуждо и подредено.

накратко - хич не си права да даваш акъл оттам. това не е точният израз. не си права да съдиш с толкова тежка походка хората тук.

освен това, ако някой някъде вменява вина, то точно учителите се опитаха да вменят вина на родителите, че не ги били подкрепили. за другото, ако беше тук, нямаше да говориш за 'вменяване'. то си беше вина, защото са виновни за ненужното държане на малчуганите извън детските градини (да, за това говорим).

еди.
ПС а те попитах какви сме родителите, защото си го отнесохме заради смотаната (ако не нарочно усметена) организация на стачката. по това спор няма - ако смяташ че има, прочети темите, там ще намериш смутолевено това признание дори от най-върлите про-стачкуващи.


Хайде. Давай. И как пък говориш за морала на работодателите? Ти абсолютно всички работодатели тук и там познаваш. И тук, и там, и където и да е има всякакви работодатели.

Естествено, че няма да давам. Подканата беше за теб. Не аз  вменявам морална вина на хора, защитавщи интересите си, полавайки правото си от закона.. и то избирателно.


Цитат
учителят, спрямо родителя, работодател ли е или работник?

Това пък защо? Няма връзка с написаното от мен.
Родителят не е работодател на учителя. Нито учителят е работодател на родителя.

П.С. Параноята не е добър съветник. Не съм учителка. Живея в Рейкявик.


Общи условия

Активация на акаунт