На 5 години в първи клас?

  • 6 703
  • 292
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 8 298
Малко ми е смешно, като вземе да се обяснява колко рано тръгвали децата в чужбина на училище за разлика от българските си връстници. Ами, да, ама тяхното училище е реално като нашите градини, или в най-лошия случай като в предучилищната, само дето се казва училище. Целодневно е или поне до 15-16 часа следобед. Имат време и за игра, и за почивка. Не е като да си половин ден на чин, да не мърдаш и да си концентриран по 5 часа на ден с различни предмети. При това с 2 години по-големи от теб деца.
Изобщо не е вярно това. Във Франция на училище се тръгва на 6 в първи клас. Това, че детската градина се нарича Майчино училище и е в училище не я прави да не е детска градина, нито на 6 са в детска градина.
И в 12-ти клас продължават да са до 16.30 или дори до 18.30 на училище и от първи клас нито си играят, нито си пишат домашните в клас. Имат си часове от 8,30 до 15,30 и това са си учебни часове, не е почивка. В малките класове обедната почивка започва по-рано в 11,30 и е до 13 ч, но другото си е обучение, после вкъщи и домашни.
Срамота е наистина, че българските ученици, за не се претоварят на 6 после завършват училище на 19 години, когато по света вече от 1-2 години са в университета.

Племеничката ми е 1 клас в Париж. Сега стана на 7 години.
Значи е тръгнала в годината в която е правила 6 години. Помагах й по математика миналият месец. Учат се да групират. Сравняват голямо и малко. Реално при нас това е материал за ПУК.

# 61
  • Мнения: 13 868
встрани от основната тема "образоването" в бг започва от 3 група. Трябва да започне. Децата не просто ходят на ДГ, те учат и неща които по-нататък са има база за предучилищна и за първи клас.  Затова системата не очаква свободни отсъствия в този период, но както всичко в бг и тук има хиляди вратички за заобикаляне. За съжаление онази "готовност" за първи клас която се очаква при завършване на ( говорим когато детето е 4 група в ДГ не в предучилищна )  не е налице при голяма част от децата. и поради тази причина после натоварването в първи , втори клас им е много голямо. Децата  трябва да компенсират пропуснатото в 3 и 4 група. Тук е редно да спомена и че кадрите в ДГ често нехаят за това с какви знания трябва да излезе детето от тяхната система. Никой не им търси и сметка. Така става като затворен кръг, битува мнението- на всичко ще го научат в училище, но темповете в първи клас са такива, защото се очаква детето да има някаква познания а не да тръгва първи клас като табула раза. Тук става въпрос не за сезони плодове и зеленчуци,  а за някакви академични познания , примерно цифрите до пет с количествена представа, сравнение, звуков анализ първи последен звук и прочие. Който не вярва може да свери с книга на учителя за 3 и 4 група.

# 62
  • Мнения: 1 269
Не е вярно, че в чужбина 18-19-годишните са вече от 1-2 години в университети. Или поне не всички. Може би зависи в какви училища са учили преди това, може да има такива, в които се завършва по-рано, но определено не във всички. Много познати имам в чужбина и техните деца си завършват на 18-19-годишна възраст.

# 63
  • София
  • Мнения: 12 392

Племеничката ми е 1 клас в Париж. Сега стана на 7 години.
Значи е тръгнала в годината в която е правила 6 години. Помагах й по математика миналият месец. Учат се да групират. Сравняват голямо и малко. Реално при нас това е материал за ПУК.
Там се сещаш, че имат много повече за учене по правопис и четене, за разлика от тук. Програмите са иначе идентични, методите различни, включително за всеки учител и училище.
И все пак те завършват на 18, нашите на 19. По логиката на материала за ПУК трябваше във Франция да завършат на 20.

Мила Атова, в нито една известна ми страна не завършват на 19, освен ако не повтарят. И те доста повтарят в другите страни, особено във Франция. Но който не повтаря завършва в годината, в която навършва 18. 12 класа са и там, и навсякъде.

# 64
  • Мнения: 1 269
Ами най-пресният ми случай е синът на приятелка в Германия. Той е в началото на годината и като завърши беше на 19. Не е повтарял.
Дописвам. Другото по-голямо дете, за което се сещам е в Англия. Тя завършва тази година. Ноември навърши 18, т.е. сега като завърши училище (юни ли, юли ли) ще е почти на 19. Е, няма да ги е навършила, но някои нейни съученици ще са.
Но пак да кажа, че там има различни вариации, някои може да завършват малко по-рано, докато тук абсолютно всички завършват на 18-19.

Последна редакция: пн, 15 апр 2024, 11:03 от Мила Атова

# 65
  • INFJ
  • Мнения: 9 431
И аз помня, че са ни пускали да играем навън сами в доста ранна възраст, но сега времената са различни. За секунди може да го грабне някой и да не се чуе повече за него. Супер безотговорно е това, даже сигурно е и незаконно.

# 66
  • Варна
  • Мнения: 25 286

За да не се претоварят с тръгване в първи клас на 6. Не разбирам защо само у нас първи клас е на 7 и завършват на 19. Ако има някаква смислена причина освен, че им било рано на 6, което е доказано невярно, друго не се сещам.
Както казах нека сравним програмите. Примерно за 2 клас. Или за 5-ти. Какво се учи по математика, какво се учи по информатика, по разказвателните предмети, по майчиния език. Както сто пъти казахме и тук децата почват да учат от рано, вече мисля от 4 години е задължително. Дали го наричаме детска градина, предучилищна или училище все тая. Те НЕ почват да учат на 7!

# 67
  • Мнения: 313
Малко ми е смешно, като вземе да се обяснява колко рано тръгвали децата в чужбина на училище за разлика от българските си връстници. Ами, да, ама тяхното училище е реално като нашите градини, или в най-лошия случай като в предучилищната, само дето се казва училище. Целодневно е или поне до 15-16 часа следобед. Имат време и за игра, и за почивка. Не е като да си половин ден на чин, да не мърдаш и да си концентриран по 5 часа на ден с различни предмети. При това с 2 години по-големи от теб деца.
Изобщо не е вярно това. Във Франция на училище се тръгва на 6 в първи клас. Това, че детската градина се нарича Майчино училище и е в училище не я прави да не е детска градина, нито на 6 са в детска градина.
И в 12-ти клас продължават да са до 16.30 или дори до 18.30 на училище и от първи клас нито си играят, нито си пишат домашните в клас. Имат си часове от 8,30 до 15,30 и това са си учебни часове, не е почивка. В малките класове обедната почивка започва по-рано в 11,30 и е до 13 ч, но другото си е обучение, после вкъщи и домашни.
Срамота е наистина, че българските ученици, за не се претоварят на 6 после завършват училище на 19 години, когато по света вече от 1-2 години са в университета.

Племеничката ми е 1 клас в Париж. Сега стана на 7 години.
Значи е тръгнала в годината в която е правила 6 години. Помагах й по математика миналият месец. Учат се да групират. Сравняват голямо и малко. Реално при нас това е материал за ПУК.

Материалът по математика за началните училища е горе-долу един и същ в БГ и ЮК. За да не спорим излишно ето го английския: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7da548ed915d2ac … matics_220714.pdf

Припокриването с учебния план в БГ е на 90%. Някои теми в ЮК се учат малко по-рано отколкото в БГ, и обратното. Но разликите са минимални. Така, че не е вярно, че първи клас в ЮК съответства на ПУК в БГ.

Що се отнася до завършването на средното образование - в БГ и още 2-3 страни (май Румъния е една от тях) завършваме най-късно.

И това, че така било "естествено" е нонсенс. По мое време във Варненската математическа приемаха след 4 клас в паралелки с изпреварващо обучение - завършваха средно образование 2г по-рано (на 16г). Това беше през 80-те. Не знам дали още ги има. В бившия СССР по принцип завършват средно образование на 17г. И там, всъщност, материалът бе с по-висока сложност отколкото в БГ. Знам го понеже ходих в руско училище във Варна и ни даваха както български учебници, така и такива от СССР. Ползвахме основно първите, но от любопитство четях и вторите - материалът там бе с поне 1г по-висок ( 4-ти клас техен бе като 5-ти наш).

Разбира се, децата са различни. Някои могат и на 15г да завършат средно образование, някои изобщо може да не могат. Ясно е, че няма как всички да карат по една система.

Последна редакция: пн, 15 апр 2024, 11:10 от N_ik

# 68
  • София
  • Мнения: 12 392
Ами най-пресният ми случай е синът на приятелка в Германия. Той е в началото на годината и като завърши беше на 19. Не е повтарял.
Дописвам. Другото по-голямо дете, за което се сещам е в Англия. Тя завършва тази година. Ноември навърши 18, т.е. сега като завърши училище ще е почти на 19.
Там някои училища имат 13-ти клас. Имай предвид, че като тукашните техникуми, включително за счетоводители и подобни професии, после не учат университет. Мнозинството завършват на 18 гимназия.

# 69
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 297
Малцина са тези, които отиват в университет, далеч не е като в България. Не всеки може да си го позволи и не на всеки му се учи толкова. Затова има "техникуми", които ги обучават в разни професии и занаяти.

# 70
  • София
  • Мнения: 12 392
Само да допълня, че и без повтаряне, някои деца отиват в първи клас с по-горен набор, дали заради езика или по други причини. Това по повод познатите ви с деца на 19, които са в чужбина и сега завършват. И при сина ми в френското училище имаше поне 15% от по-горен набор във випуска. Освен повтарялите има и тръгнали със следващия набор.

# 71
  • Мнения: 1 269
Аз говоря за деца, родени там и нямащи никакви проблеми с езика. Не владеят български, а само и изцяло езика на държавата, в която са родени.

# 72
  • Мнения: 29 752
При нас може да се учи висше със сравнително малко средства. В чужбина не навсякъде е възможно да учиш, ако нямаш достатъчно пари за това. Не, че е супер невъзможно при желание, но със сигурност е свързано с големи студентски заеми.
Скоро ми беше попаднала някаква статия за учене на медицина в САЩ (ако не се лъжа за страната). Един завършил студент започва специализация (минимално платена) с приблизителен дълг от половин милион. Със сигурност по-натам се изплащат, ама поне на 35 трябва да стане лекарят, за да има достатъчно добри доходи.

# 73
  • Мнения: 313
По принцип, манията за "вишу" е БГ феномен. Учи, мама, за да не работиш. В немскоезичните страни едва 5-6% от населението завършва висше образование. У нас май всеки трети или четвърти е висшист. Там професионалните училища и техникумите са много популярни. А те свързват работата с ученето. В Австрия в професионалните училища на 14г започват да работят по 10-15 часа седмично. Останалото време учат. У нас едва от 10-тина години започна да се говори за "дуално обучение".

# 74
  • София
  • Мнения: 12 392
Аз говоря за деца, родени там и нямащи никакви проблеми с езика. Не владеят български, а само и изцяло езика на държавата, в която са родени.
Може по други причини да са ги оставили за по-късно. Лесно е в нета да се провери кога започват и завършват нормално децата в съответните страни, пък вашите конкретни познати вероятно могат конкретно да ви кажат защо техните конкретни деца са с една година назад.
Имам две познати с деца тръгнали със следващия набор – една в Англия, и една в САЩ, и двете деца са родени там. Едното много боледуваше, другото отказваше да говори български при двама родители българи и местните велики психолози се чудеха защо. Пък то гений и характер, толкова. Сега учи в програма за напреднали, но пак ще завърши на 19.

И с вишуту също е така. Тук е мания всеки да учи в университет, но за повечето занятия не се иска подобно нещо. Дори за счетоводител един техникум е достатъчен ако няма да водиш счетоводството самостоятелно, а ще работиш за фирма със счетоводен отдел.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт