Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 17 329
Затова сигурно за хиляден път ще повторя - всеки да вземе от образователната система, която му се предлага, това, което е най-добро и полезно за него. Другото да го забравя, да го неглижира, да прави каквото иска и да си носи последствията. Това също учи на умения да селектираш, да филтрираш, да си изграждаш стратегии за справяне с неприятни неща, да полагаш усилия, да превъзмогваш себе си и трудностите или да избереш да не го правиш.

Това е хубав подход и според мен всички правят точно това - с изключение на момента с НВО, където няма такава опция и което обсъждаме тук.
Иначе съм напълно съгласна, честно казано, вече не ми дреме нито за оценки, нито за училищни знания, само искам тия училищни години да минават и да ги забравяме бързо. И това го казвам като родител на две успешни, ученолюбиви и като цяло безпроблемни деца-ученици.

# 91
  • Немция
  • Мнения: 6 919
Докато обратният вариант ми се струва много по-труден - едно западноевропейче да дойде в бг училище и да трябва да влезе в час бързо? Струва ми се, че години наред няма да знае къде се намира. Т.е. все си мисля, че ние сме по-приспособими.
Но кой знае, може би пък съдя само по моето обкръжение...
И моите деца, посещаващи училище в Германия не си ги представям в българско училище, защото обучението им е различно.

Разбира се, че има проблемни трудноприспособими ученици в немски училища и сред българчета, и други ученици с мигрантски произход.
Трудната интеграция може да се усети по различен начин- не само като оценки.
На първо място е решаващо нивото на езика.

# 92
  • European Union
  • Мнения: 1 413
Със сигурност и ние сме ги учили някога.
Аз лично не съм ги учила никога. Завършила съм училище преди повече от 25 години години.
И с над 20 години учителски стаж мога да кажа, че неща, които преди 20 години съм преподавала в един раздел, сега ги преподавам в един учебен час.
Вместо да учим учениците как да се оправят в информационния океан, ние ги заливаме с още информация.

# 93
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 330
Ама училището не е само информация, то е и умения.

# 94
  • София
  • Мнения: 17 329
Българското, уви, не.

# 95
  • Мнения: 8 940
Сендовчетата можеха да мислят, не знаеха голяма фактология, като учениците от масовите училища. Не е било само до 4 клас, със сигурност до 6 клас, а може да има и учебници до 10 клас. Един проблем или явление се изследваше откъм език, математика, музика,  информатика.
Може да са го отменили поради липса на учители, които искат да преподават едновременно по всички предмети, това го могат само началните учители, а тези нагоре, всеки ще си дърпа само неговия предмет.

# 96
  • Мнения: 8 247
Хайде сега обобщения на едро - сендовчетата можеха да мислят. Другите сякаш не сме можели да мислим.
Каквато ще да е системата, винаги ще има любознателни деца, които искат да учат, запомнят и схващат бързо. Ще има и деца, които нямат желание и е им трудно поради ред причини.

# 97
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 330
Ще има и деца, които нямат желание и е им трудно поради ред причини.
Eстествено, но досега образователната система просто ги игнорира, от което губим всички когато тези деца влязат в обществото.

# 98
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 342
Защо четете глупостите на журналята? Отворете едно НВО и вижте, че от години не искат тези неща.
Глупости ли!?
Аз отворих урок - обобщение на учител по литература, проведен на 22.05. 2020 г. Щото личният опит не е достатъчен. Та ето в спойлер:
Скрит текст:
Български език и литература - седми клас
22.05.2020 година
Човекът в обществото
          Обобщение
Ученици, този час ще припомним изучените в шести и
седми клас художествени изразни средства, които разделяме на два вида – тропи и фигури.
      І. Тропи (гр. tropos – начин на изразяване) – дума или израз, употребени в преносен смисъл.
- Епитет – художествено определение: уморен залез, мъртва тишина – метафорични епитети.
- Сравнение – форма на словесно-образно онагледяване, при която се съпоставя един предмет, лице, картина, явление с други:
-Отрицателно сравнение – сходството между двата образа се изтъква чрез отрицание на тъждеството им:
         То не било ясно слънце,
         най ми била сама Неда….
         (Народна песен)
- Олицетворение (персонификация) – придават се човешки качества на животни или предмети.
Ако се приписват на неодушевени предмети и явления прояви на живи същества, е по-точно да се говори за одухотворяване:
   Дори и затворът
   треперел позорно,
   и мракът ударил на бег.
   („Песен за човека”, Н.Й. Вапцаров)
- Метафора – черти на един предмет се пренасят върху друг въз основа на прилика, свързваща прякото и преносното значение на думите:
   Своя нежнорозов цвят
   утрото разтваря…
   (Асен Разцветников)
- Метонимия – названието на един предмет се заменя с названието на друг предмет поради вътрешна връзка между тях:
   Талазите идат;всички нащрек са!
   Последният напън вече е настал.
   („Опълченците на Шипка”, Иван Вазов)
- Оксиморон – съчетаване и свързване на логически изключващи се понятия: ужасно красив
- Синекдоха – вид метонимия, заместване названието на един предмет или явление с наименованието на друг предмет или явление върху основата на количествено отношение и връзка между тях: бащино огнище, родна стряха.
- Алегория – иносказание, изобразява се и се говори за едно, а се разбира друго. Типична средство за басните.
- Символ – образ с преносно значение, обединяващ различни планове на възпроизвежданата от писателя действителност въз основа на тяхната родственост:- бялата лястовица, змията, пътят
- Хипербола – силно преувеличаване на образи, предмети, действия в художествената литература и във всекидневната реч:
….и виждаш: цялата земя не стига
едно сърце да погребеш.
(„Роза Люксембург”, Хр. Смирненски)

      ІІ. Фигури (лат. Figura – външен вид, образ) – особен похват, чрез който писателят изразява най-         добре мисъл, чувство и изгражда образ.
- Инверсия – смяна на обичайните места на думите в изречението с цел да се подчертае по-добре значението или емоционалната изразителност на някои от тях:
И ний през сълзи накипели….
П.К. Яворов
- Реторичен (риторичен)въпрос – въпрос в литературно произведение, съдържащ същевременно и художествено утвърждение, отговор:
Кой не знай Чавдар войвода,
кой не е слушал за него?
(„Хайдути” – Христо Ботев)
- Паралелизъм – художествен похват, при който се съпоставят два образа или два синтактично еднакви израза.
Образен паралелизъм:
Черней, горо, черней, сестро, двама да чернеем-
Ти за твойте листи, горо, аз за мойта младост.
(Народна песен)
Синтактичен паралелизъм:
„О, Българийо, никога не си тъй мила, както кога сме вън от тебе! Никога не си ни тъй необходима, както когато те изгубим безнадеждно…!”
(„Немили-недраги”, Иван Вазов)
- Анафора – състои се от повторения на части от думи, на думи или синтактични съчетания в началото на изречения в прозаична реч, а в мерената реч – в началото на съседни стихове или в съседни строфи:
нека ни отрича исторьята, века,
нека е трагично името ни….
(„Опълченците на Шипка”, Иван Вазов)
- Епифора – противоположна е на анафората; повтаряне на думи и изрази в края на строфата, както и в края на последователни или близки стихове:
Вече листата трептят: „Отминава!”
Вече птиците крещят: „Отминава!”
Божидар Божилов
- Етимологична фигура – сполучливо съчетание и повтаряне на думи с еднакъв корен:
Дюкянджии в дюкян седяха,
Червено вино пиеха,
Тютюнджии тютюн дробеха.
( Народна песен)
- Антитеза – противопоставяне, свързване на противоположни образи, идеи, чувства и др. с цел постигане на по-голяма яснота или по-голяма изразна сила:
….тук мъдрец замислен, там луда глава
Първо не се знае с каква цел е правен урокът. Аз не изключвам възможността да е някоя курсова работа на студент. Допускам, че може да е и редовен обобщителен урок, който е предназначен за часовете по РП. Факт е, че тези неща се учат през годината в 7 клас, но никой не ги иска на НВО-то. Едно-две упражнения за художествени изразни средства няма да ги обремени чак толкова. Важното е да схванат, че има и такива неща, пък дали ще им обърнат внимание, си е тяхна работа.

# 99
  • Мнения: 29 759
Ще има и деца, които нямат желание и е им трудно поради ред причини.
Eстествено, но досега образователната система просто ги игнорира, от което губим всички когато тези деца влязат в обществото.

Какво точно губим? В обществото трябва да има и нискоквалифицирани работници, не може всички да са успели...
Губим повече от умните деца, които не стоят и 5 минути след завършване на гимназия или университет в България.

# 100
  • Мнения: 12 360
Ще има и деца, които нямат желание и е им трудно поради ред причини.
Eстествено, но досега образователната система просто ги игнорира, от което губим всички когато тези деца влязат в обществото.
Губим ги, защото вместо да им предложим адекватни за възможностите им програми и професии, които след това да са достойно заплатени, ги обявяваме за глупави и мързеливи.

# 101
  • Мнения: 29 759
Какво губите, че не ми е ясно?
Не може всички да са с успешни професии и кариери. Трябват и продавачки, шивачки, касиерки. Няма как да получават високи заплати, ако под това се разбира "достойни".
Мама Ру, ти поне си учителка. Колко пари вземаш, сигурно около 2 хил. лв, може и да няма. А си учила, специализирала и т.н. Нали не е много ок някой без знания и отговорности да взема колкото и дори повече от теб. Всъщност то така се получава накрая, понеже една сервитьорка сигурно си докарва двойно и тройно....

# 102
  • Мнения: 12 360
Соул, много деца отпадат без да завършат или отиват в нежеланите училища. Самочувствието им съвсем пада.
В резултат нямаме нито добри майстори в строителството, нито добри шивачки, нито добри заварчици или автомонтьори... Не може всички да са в топ училищата, не може всички да са с топ професии.
Това, което се промени последните 30+ години е отношението към работниците и занаятчиите. Откога да си добър в нещо не е престижно, ако това нещо е свързано с физически труд?

# 103
  • Мнения: 29 759
Защо не е престижно и желано? Защото е свързано с тежка работа, обикновено на норма и невинаги добре платено. Обаче, като искаш прилична работа и заплата, действаш в посока да си ги осигуриш. Никой на никого не е длъжен. Ако има някой, който е съгласен да работи на мин. заплата като касиер (за което не се изискват някакви кой знае какви умения), защо да му се дават повече? Комунизмът отдавна си отиде... Ако иска по-високо заплащане, трябва да може да предложи нещо допълнително - език, комп.грамотност и т.н. Търси си подходяща работа, където да бъдат заплатени тези умения.

Иначе работата и на заварчиците, и на монтьорите, и на строителите е много добре платена. Изкарват на седмица, колкото аз за месец. Ама си е тежка работа и пак изисква квалификация.

# 104
  • European Union
  • Мнения: 1 413
Какво губите, че не ми е ясно?
Не може всички да са с успешни професии и кариери. Трябват и продавачки, шивачки, касиерки. Няма как да получават високи заплати, ако под това се разбира "достойни".
Губим стотици деца, които не могат да станат продавачки, шивачки или касиерки. А стават просяци, крадци и наркомани.
Всеки може да излезе извън София и да се разходи по обезлюдените села, в които са окрадени дори керемидите от къщите. Скоро ще свърши всичко за ядене там и тази лавина, която удобно не забелязваме, ще се стовари с всичка сила върху нас.
Едно цяло поколение вече го изпуснахме, сега бабите и дядовците са най-грамотни.  Дано някой се сети, че трябва да се погрижи за децата, които удобно не забелязваме, защото още едно неграмотно поколение ще е краят на България.

Последна редакция: ср, 17 апр 2024, 10:03 от Кети В

Общи условия

Активация на акаунт