Отговори
# 75
  • Мнения: 29 914
Има един такъв момент, че тези неща трябва да се учат. Това е богатството на езика ни. Друг е въпросът колко се разбират, запомнят и ползват в последствие. Не виждам къде е огромната драма, че 6-7 клас деца трябва да научат художествените похвати и българската граматика.

Не съм съгласна. Децата могат съвсем спокойно да използват език без да знаят тези термини. И обратно - могат да ги назубрят и пак да говорят и пишат грешно. Това е теория за студентите в университета според мен, не за децата.

Същото би важало за всеки един предмет.
Някой може да каже - защо трябва да учат квадратни уравнения или призма и пирамида, защо трябва да учим химични реакции, устройсто на кръвоносната система при птиците или пък релеф на Австралия примерно.... Спокойно може да се учи в университета, а и без това на никой няма да му трябва в живота.

Има базови знания, които трябва да се усвоят, за да може децата да израстнат като начетени и интелигентни личности.
Пък и в крайна сметка, всеки учи това, което желае. Ако не иска да учи за епитет и епанафора, просто пропуска. Няма да е краят на света.

Последна редакция: пн, 15 апр 2024, 10:22 от Soul Free

# 76
  • София
  • Мнения: 835

Има базови знания, които трябва да се усвоят, за да може децата да израстнат като начетени и интелигентни личности.
Пък и в крайна сметка, всеки учи, това което желае. Ако не иска да учи за епитет и епанафора, просто пропуска. Няма да е краят на света.

Ето тук не съм съгласна, ама никак. Ако, например, детето има интереси в математиката, би желало да продължи пътя си в НПМГ или СМГ му трябват близо до 100 точки по БЕЛ. И иска или не иска, трябва да е много наясно с терминологията, защото тя е част от НВО. И не, тази терминология е много далеч от базови и основни знания, поне според мен.
Ако пък детето е строго хуманитарно и иска да учи, например, в училище като 1 Немска, тогава тия термини няма да са му проблем, но вероятно, математиката и по-специално трудните задачи от втория модул ще са. И пак му трябват точки близки до 100...

# 77
  • Мнения: 29 914
Съгласни или не, тук проблемът на математиците не е, че се иска от тях да са грамотни, а, че НВОто не е направено да ги отсява за продължаване в МГ. И подобно на децата с хуманитарна насоченост.
Тази тема е коментирана много пъти в темата, не ми се подхваща отново.

# 78
  • Мнения: 49

Има базови знания, които трябва да се усвоят, за да може децата да израстнат като начетени и интелигентни личности.
Пък и в крайна сметка, всеки учи това, което желае. Ако не иска да учи за епитет и епанафора, просто пропуска. Няма да е краят на света.
[/quote]
Ами точно заради цялата плява не успяват да научат наистина важните неща за обща култура и интелект. Историята е претупана и затрупана с дати и събития, а причинно следствени връзки, важни изводи- липсват. Учат за ануса при червеите, а не познават човешкото тяло да степен да знаят кой симптом на какво отговаря, колко е важна превенцията в здравословен план- големи хора не знаят къде им е далакът и къде черният дроб. Знаят какво е епифора, а пълният член е мираж и изказът им е потресаващ. Колкото повече свалят материала, толкова по- неграмотни излизат децата. По- добре да знаеш 5 неща като хората, отколкото 55 от тук и там и нищо на 100 процента. Част от материала просто не е съобразен с възрастта им и това мисля е видимо за всеки родител, който има идея какво учи детето му.

# 79
  • Мнения: 29 914
Това, че не е усвоено, е съвсем друга тема. Повечето деца ги мързи дори да си пишат домашните. Как точно да си научат и усвоят уроците?
Програмата не е чак толкова претрупана. Каква им е работата на тези деца, че да не могат да научат урок от една-две странички, при това с една трета илюстрации?

Ако учат само 5 неща, какво правим с другите 50 ?!? Кога точно да ги научат? До 30 години ли да бъде училището, ако я караме леко, спокойно и по-малко. Или да караме само на минимум, само базови нещица и всяко поколение напред да е по-глупаво от предходното.....

# 80
  • Мнения: 8 256
Само не съм съгласна, че езиковите гимназии са цел само на хуманитарно насочени деца. Напротив, сред познатите ми деца има много такива, които са добри по математика, но предпочитат по ред причини езикова гимназия пред математическа такава.

# 81
  • Мнения: 41 660

Същото би важало за всеки един предмет.
Някой може да каже - защо трябва да учат квадратни уравнения или призма и пирамида, защо трябва да учим химични реакции, устройсто на кръвоносната система при птиците или пък релеф на Австралия примерно.... Спокойно може да се учи в университета, а и без това на никой няма да му трябва в живота.

Има базови знания, които трябва да се усвоят, за да може децата да израстнат като начетени и интелигентни личности.
Пък и в крайна сметка, всеки учи това, което желае. Ако не иска да учи за епитет и епанафора, просто пропуска. Няма да е краят на света.

Taka е, за всеки предмет важи това. Обаче ти сравняваш базата по други предмети с висшия пилотаж по граматика.
И за съжаление който не иска не може да пропусне епанафората, защото ще си затвори пътя към добро училище.
Тоест изобщо не си обективна и сравняваш круши с ябълки.
П.П. И аз не знам какво е епанафора, но това хич не ми пречи да се изразявам достатъчно грамотно.

# 82
  • Мнения: 29 914
Аз също не знам....по-скоро не знаех до скоро, докато не се наложи да "уча" заедно с детето.

Ако трябва да съм честна, също мисля, че е леко в повече, но в крайна сметка такава е програмата, трябва да се усвои. След това ще се забрави, като не се ползва. Със сигурност и ние сме ги учили някога. От тях помня само метафора и епитет. Но както и да е.

А който иска да си отвори път към добро училище, сяда си на гъза и учи метафора и епанафора. Както децата, които искат паралелка с биология/химия/физика учат "висш пилотаж" по предмета.
Ако имаше изпити за гимназиите, а не да се ползва НВОто, тогава точката за епанафора нямаше да има значение. Сега обаче не е така. И поне още две години всяка точка ще е от значение.

# 83
  • Мнения: 41 660
Aма нали обсъждаме какво и куца на системата, а не каква е сега? Търсим изкривявания, липси, непропорционалност, несъгласуваност (липса на интердисциплинарни връзки)...
А иначе ясно, че е такава, каквато е, и детето трябва да назубри глупостите.

Последна редакция: пн, 15 апр 2024, 12:41 от Черна станция

# 84
  • Мнения: 29 914
Е, да, да....така е. Малко се отплеснах, може би.....

# 85
  • Мнения: 15 765
Ако трябва да съм честна, също мисля, че е леко в повече, но в крайна сметка такава е програмата, трябва да се усвои. След това ще се забрави, като не се ползва. Със сигурност и ние сме ги учили някога. От тях помня само метафора и епитет. Но както и да е.

Лично за мен проблема в образованието ни е именно подчертаното. Многото безмислен материал води именно до това - учене за изпита и забравяне след това. Защо е нежно това? За мен идеята нещо да се учи е именно, за да се запомни и прилага - т.е. да остане в главите. А, за да се случи това, освен научаване е нужно и упражняване на наученото. По-малко материал, поднесен по разбираем начин, допълнен с повече упражнения, би довел до много по-трайно усвояване, отколкото много нагъчкан, сложно обяснен материал, без време за да бъде усвоен.

# 86
  • Мнения: 1 298
Мисля, че няма спор, че се учат много излишни неща и почти няма човек, който да не се съгласи обемът на материала да се намали малко.
Тук обаче идва въпросът и споровете какво и как точно. Аз не мога да взема отношение, не съм специалист. Обаче ми прави впечатление, че като отпадне някое произведение по литература напримар и се вдига вой до небесата. И в по-горен клас да отиде някое - също недоволство. В друга дисциплина да започне да се изучава (мисля, че имаше такъв казус с "История славянобългарска") - пак вопли.
Имам чувството, че хората не са готови на промени. Уж ги искат, ама негодуват срещу тях. Един иска едно, друг - друго. Затова сигурно за хиляден път ще повторя - всеки да вземе от образователната система, която му се предлага, това, което е най-добро и полезно за него. Другото да го забравя, да го неглижира, да прави каквото иска и да си носи последствията. Това също учи на умения да селектираш, да филтрираш, да си изграждаш стратегии за справяне с неприятни неща, да полагаш усилия, да превъзмогваш себе си и трудностите или да избереш да не го правиш.

Последна редакция: пн, 15 апр 2024, 11:43 от Мила Атова

# 87
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 583
Единственият проблем е зле поднесения материал, учебници, учители, всичко си има своето значение за тоя резултат, но никой не е взел да реформира тези неща. Само се сменя един кофти текст с друг кофти текст и пак сме си в началната точка.

# 88
  • Мнения: 1 298
Общо взето да.
Обаче моите наблюдения върху наши деца, които отиват да учат в чужбина (не говоря за висше, да кажеш, че там са подбрани, а за основно и средно образование) са, че въпреки съществените разлики в двете системи и безспорните недостатъци на нашата, българчетата все пак имат една нелоша основа и в интерес на истината им трябва съвсем малко време да се приспособят към тамошната, наваксват бързо, като в същото време си запазват и предимствата от тукашната система. Докато обратният вариант ми се струва много по-труден - едно западноевропейче да дойде в бг училище и да трябва да влезе в час бързо? Струва ми се, че години наред няма да знае къде се намира. Т.е. все си мисля, че ние сме по-приспособими.
Но кой знае, може би пък съдя само по моето обкръжение...

# 89
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 352
Ако трябва да съм честна, също мисля, че е леко в повече, но в крайна сметка такава е програмата, трябва да се усвои. След това ще се забрави, като не се ползва. Със сигурност и ние сме ги учили някога. От тях помня само метафора и епитет. Но както и да е.

Лично за мен проблема в образованието ни е именно подчертаното. Многото безмислен материал води именно до това - учене за изпита и забравяне след това. Защо е нежно това? За мен идеята нещо да се учи е именно, за да се запомни и прилага - т.е. да остане в главите. А, за да се случи това, освен научаване е нужно и упражняване на наученото. По-малко материал, поднесен по разбираем начин, допълнен с повече упражнения, би довел до много по-трайно усвояване, отколкото много нагъчкан, сложно обяснен материал, без време за да бъде усвоен.
Многото материал може да е безсмислен от гледна точка на приложимостта, защото от личен опит сме установили, че 80% от наученото е забравено, но това съвсем не е така по отношение на изграждането на логическите връзки. Материята ще се забрави, но гъвкавият ум ще продължи да прилага уменията си при други обстоятелства - с материя, свързана със строгата специализация на един по-късен етап, защото никой не иска да го лекуват неуки лекари и зъболекари. Това условие важи за всички специалности.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт