Отговори
# 135
  • Мнения: 6 786
То няма гаранция за нищо в този живот..... Някой може да е отличник в училище, а в живота да няма толкова късмет. Съдби всякакви.

# 136
  • Мнения: 12 352
Соул, за близо 30 години в системата и 24-25 години стаж съдби всякакви видях. И ми е болно за всяко дете, което не е имало късмета да се роди в осигурено и амбициозно семейство или е имало някакви ограничения. Мъчно ми е за всеки младеж, който не вярва, че може с образование и труд да постигне достоен живот. Факт е, че подкрепата на семейството е много важна, но е факт и, че има деца, които нямат такава подкрепа по различни причини. Те не трябва ли да имат шанс?
Знаеш ли, преди едно 20+ години отивам на работа в едно малко селце със смесено население и около 70 деца в училището. Бедно селце с работни хора. Ти да видиш ромки с по две деца и каращи се кой да бъде нает по програма в селото, а след това отиваха на градината на 2-3 по-богати жители на селото да заработят още някой лев. И децата си поне до средно изучиха. Та ще имаме някакъв повод и сме събрали пари да си организираме маса. Главен готвач - лелката, която е от ромски произход. Идва до мен и ме пита тихо ще ям ли. А аз я гледам неразбиращо. Питала жената, защото имало колеги, които не ядели храна, приготвена от нея, защото била ромка.
За това говорим, Соул. За шанса в образователната ни система за всяко дете. За отношението на едни хора към други хора.

# 137
  • Мнения: 29 733
Шанс е дадено на всяко едно дете с безплатното образование. Дали ще го "вземе" и ще го използва, зависи от него. Обикновено незаинтересовани родители имат незаинтересовани деца. Така че училището НЕ е виновно за нечие положение, както някои тук се опитват да внушават. Нещата се коренят в семейството, обаче не можем да се месим в чужд живот и семейство.

# 138
  • Мнения: 6 786
Мама Ру, извинявай, но голям тюрлю-гювеч направи.... То ощетени от съдбата, то готвачка-ромка, то манджа и защо средният резултат от НВО за 7 клас по математика е 30+ от 100. За световния мир и справедливост ли се бориш? Хубавото е, че по закон в България е гарантирано обучение на всяко дете. Първо бяха тежки задачите, сега социалната несправедливост намеси.

# 139
  • Мнения: 12 352
Ми щото някой намеси семейството. Но семейството е само един от факторите. Важен, ама не единствен.
И да, средните резултати. На мен лично не са ми особено ок. Иска ми се учениците да излизат с повече трайни знания от училище. Като средно ниво. За теб ок ли е 30% за Среден (3) на ДЗИ? Ок ли е 50-55% средно на НВО БЕЛ в 7 клас? Ок ли е 30-35% средно на математика в 7 клас? Защо децата не усвояват по-добре материала? Няма как само в семействата да е причината.

# 140
  • Мнения: 6 786
Хайде пак отново....
А според теб къде е причината? В сложния материал или в социалната несправедливост или пък и в двете?

# 141
  • Мнения: 29 733
Точно семейството е основен фактор. Ако не 100%, то поне 80%....

Училището предлага знание. Кой и как ще се възползва е съвсем различен въпрос. Учителят не е укротител да въдворява ред или пъдар да следи за нарушения, а е учител. След 1-2 клас се предполага, че вече знаят за какво са в училище и каква е целта на тази институция.
Ако не искат да учат, който и преподавател да дойде, все няма да се случи. Някой се опита да обясни, че учителят трябвало да им прави урока интересен.... е, колко точно интересно се преподава теорема или формули за съкратено умножение?

# 142
  • Мнения: 41 343
За това говорим, Соул. За шанса в образователната ни система за всяко дете. За отношението на едни хора към други хора.

Aз много добре те разбирам, но никъде по света няма равен шанс за всички. Навсякъде има гета, работещи бедни и маргинални класи. А и какво е шанс? Селянчето от онова училище няма моя шанс, но аз пък нямам шанса на дъщеря ми, която пък няма шансовете на дете от горната класа на запад, а и те нямат шансовете на Иванка Тръмп или Парис Хилтън...
Но все пак у нас при НАЛИЧИЕ НА ЖЕЛАНИЕ може много да се постигне.

# 143
  • Мнения: 6 786
Аз пък искам световен мир, но Байдън, Путин, Нетаняху, Зеленски и разни други, силни на деня, не са съгласни с мен.

# 144
  • Мнения: 29 733

Но все пак у нас при НАЛИЧИЕ НА ЖЕЛАНИЕ може много да се постигне.

Точно така. В България образованието е достъпно за всички. Почти всички специалности във ВУЗ са с напълно поносими такси за държавна поръчка. Общежитията са на съвсем символични цени.

В повечето други държави висшето образование е непосилно откъм такси и студентска издръжка.

# 145
  • Мнения: 12 352
Хайде пак отново....
А според теб къде е причината? В сложния материал или в социалната несправедливост или пък и в двете?
Не знам. Учебните планове, учебниците, програмите толкова ги променяха през годините, пък имам усещането, че не излизат по-грамотни и знаещи учениците.

# 146
  • Мнения: 29 733
Нали се сещаш, че до преди 15ина години нямаше НВО след 7 клас. Никой не знаеше колко и какво знаят децата.

Какво точно им е на програмите? За мен пък са си точно. Да, има тук там неща, които може да се пропуснат, ама пък и не мисля, че някой учи всичко на 100%. А и не е нужно.... Както каза някой по-назад, важното е да развият аналитично мислене и причинно-следствени връзки, също и да знаят къде да потърсят нещо, ако им потрябва.

# 147
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 319
То няма гаранция за нищо в този живот..... Някой може да е отличник в училище, а в живота да няма толкова късмет. Съдби всякакви.
Да де, това е принципът на който е изградена образователната система. Квото стане. В момента гледам викторина в едно предаване, където половината участнички се затрудниха да определят каква република е България (преобладаващото мнение беше че е президентска). Някакви си излишни факти. А в новинарска емисия по тв текст изписа името на страната като "Балгария". Някакъв излишен правопис.

# 148
  • Мнения: 49
От къде тръгнахме и къде стигнахме. Начинът, по който се поднася материала и самият материал са склонни да откажат дори деца с желание. Сигурно се повтарям, но в 7-ми клас да знаеш кой червей има анус и колко вида имат нервна система или в 6-ти да знаеш 300 дати и 200 имена на крале от средновековието, в 5-ти да си запознат с отделителната система на мухата и не си спомням още какви подробности, дали всъщност носи някакъв смисъл? Според мен поне това е в основата на дискусията, която някои от нас се опитват да водят с добри чувства и уважение, други минават на ти и някак си надменно обясняват колко некадърни родители са тези с различно от тяхното мнение. Това, че не одобряваме системата, не означава, че сме зарязали децата на произвола на съдбата, че очакваме учителите ,единствено и само те, да ги възпитават. Децата са продукт на 3 фактора- общество, образователна система и семейство. Което и от тези 3 показателя да куца, неизменно се отразява на възпитанието на децата. Не може да контролираме на 100 процента родителите и учителите, няма как, но пък може да поработим върху системата така че май- адекватно да обслужва нуждите на децата. Децата винаги трябва да са фокусът.

# 149
  • Мнения: 29 733
Ами, да учат, бе!!! Що не учат?!?

Общи условия

Активация на акаунт