Отговори
# 15
  • Мнения: 12 770
За САЩ (където изглежда живеете) ми се струва логично детето да учи испански.
А след това ще има възможност да запише курс по друг език, който тогава ще е по-търсен и желан.
Давам себе си за пример: до завършване на училище бях с 2 чужди езика на отлично ниво, а след това надграждах с други, за които прецених, че са ми важни.

# 16
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 073
Освен ако не търси да работи някъде с имигранти, какъв е смисълът да учи испански?

# 17
  • Мнения: 1 248
За мен английски, немски или френски, на следващо място испански. Учинето, владеенето, ползването на език е нещо много относително. Гледах някаква дама политик, с виетнамски произход на посещение в България, завършила в България висше образование, нищо не можа да каже на български. Хора с езикова гимназия след години нищо не знаят. Важно е не само как се учи, но и да се поддържа постоянно.

# 18
  • Мнения: 4 761
Според мен е важно езикът да е средство, с не цел. Ние живеем в чужбина. Синът ми учи в международно двуезично училище. Знае четири езика, два от които на ниво роден и два на ниво, с които може спокойно да се оправи в ежедневна ситуация. Всички деца около нас знаят минимум два езика на ниво роден и поне още един на много добро ниво. Та само езици не стигат, трябват и други умения в други области.

Мога да препоръчам една книга - ‘21 урока за 21 век’ на Ювал Ноа Харари. Мисля, че е преведена на български език. Не знам дали за езиците пише нещо конкретно, защото съм я попрехвърляла, без да задълбавам. Но в книгата се правят прогнози кои ще бъдат професиите на бъдещето и кои ще изчезнат постепенно или пък ще се модифицират.

# 19
  • Мнения: 1 726
Харари ми попадна напоследък с други две книги, които са доста информативни, ето какво е писал, например, за професиите на близкото бъдеще:

Скрит текст:
През XIX в. индустриалната революция създаде огромна нова класа от градски пролетарии, а социализмът се разпространи, защото никое друго вероизповедание не успя да отговори на безпрецедентните нужди, надежди и страхове на тази нова работническа класа. Либерализмът в крайна сметка победи социализма само след като възприе най-добрите части от социалистическата програма.

През XXI век може да станем свидетели на създаването на огромна нова класа на неработещите: хора, лишени от всякаква икономическа, политическа или дори художествена стойност, които не допринасят с нищо за просперитета, властта и славата на обществото. Тази "безполезна класа" ще бъде не просто безработна - тя ще бъде неработоспособна.

През септември 2013 г. двама изследователи от Оксфорд, Карл Бенедикт Фрей и Майкъл А. Осбърн, публикуваха книгата "Бъдещето на заетостта", в която изследваха вероятността различни професии да бъдат завладени от компютърни алгоритми през следващите двадесет години. Алгоритъмът, разработен от Фрей и Осбърн за извършване на изчисленията, изчислява, че 47% от професиите в САЩ са изложени на висок риск. Например има 99 % вероятност до 2033 г. да загубят работата си телемаркетьори и застрахователи в полза на алгоритми. Съществува 98% вероятност същото да се случи и със спортните съдии, 97% - с касиерите и 96% - с готвачите. За сервитьорите - 94%. Асистенти на юристи - 94 процента. Екскурзоводи - 91%. Пекари - 89%. Шофьори на автобуси - 89 процента. Строителни работници - 88%. Ветеринарни асистенти - 86%. Охранители - 84 процента. Моряци - 83 на сто. Бармани - 77 на сто. Архивисти - 76 на сто. Дърводелци - 72 на сто. Спасители - 67 на сто. И така нататък.

Разбира се, има и безопасни професии. Вероятността компютърните алгоритми да изместят археолозите до 2033 г. е само 0,7 процента, защото тяхната работа изисква високотехнологични видове разпознаване на образи и не носи огромни печалби. Следователно, е малко вероятно корпорациите или правителството да направят необходимите инвестиции за автоматизиране на археологията през следващите двадесет години.

Разбира се, до 2033 г. вероятно ще се появят много нови професии, например дизайнери на виртуални светове. Но тези професии вероятно ще изискват много повече креативност и гъвкавост, отколкото сегашните обичайни работни места, и не е ясно дали четиридесетгодишни касиери или застрахователни агенти ще могат да се превъплътят в ролята на дизайнери на виртуални светове (опитайте се да си представите виртуален свят, създаден от застрахователен агент!). А дори и да го направят, темпото на прогреса е такова, че след още едно десетилетие може да им се наложи да се преоткрият отново. В края на краищата алгоритмите могат да надминат хората и в проектирането на виртуални светове. Основният проблем не е създаването на нови работни места. Същественият проблем е създаването на нови работни места, които хората да изпълняват по-добре от алгоритмите."

Тъй като не знаем как ще изглежда пазарът на труда 2030 или 2040, още днес нямаме представа на какво да учим нашите децa. Повечето от това, което в момента учат в училище, вероятно ще бъде неуместно, когато станат на по четиридесет години. Традиционно, животът е разделен на две основни части: период на учене, последван от период на работа. Много скоро този традиционен модел ще стане остарял и единственият начин хората да останат в играта ще бъде ако продължат да учат през целия си живот и да се преоткриват многократно. Много от тях, ако не и повечето, може и да не са в състояние да направят това.


Всъщност, проблемите на бъдещето са свързани с разрешаване на проблемите, създадени от глобализацията и климатичните промени и необходимостта от разработване и масовизиране на възобновяеми енергийни източници,  електрифициран транспорт, IoT и естествено - най-вече - на все още нерегулирания изкуствен интелект. За какво, на някой в близкото бъдеще, ще му е необходим за владеене, немски или френски? С ЧатДжиПиТи в момента можеш да пишеш съчинения, да не говорим за нивото на преводите, които се правят, и са граматически по правилно написани от 90% от постовете в бг мама😊.

Скритият текст е преведен от DeepL. Има ли нужда, и ще има ли нужда в близко бъдеще, от владеене на език различен от английски, когато всички го говорят вече от деца?

# 20
  • Мнения: 12 015
Според мен има значение къде живее детето. Давам пример с България - за градовете по Дунава ученето на румънски би било нещо полезно заради трансграничното сътрудничество, също така немският от западноевропейските езици заради региона - по Дунав традиционно са немскоговорящи - Германия, Австрия, не знам сега, но миналия век, още по времето на соца Чехословакия и Унгария предпочитаха да учат немски, само Румъния май залагаха на френския в Дунавския регион. Ако сте в Южна България предполагам турски или гръцки също биха били от полза. Все пак зависи къде живее детето, защото извън София изборът на езици в училище и по школи е силно ограничен до степен в училище да се предлагат английски и втори чужд руски/ немски или немски/ френски. Толкоз.
За САЩ - испански в южните щати, китайски или френски по на север.

# 21
  • Мнения: 1 726
Това, което си написала беше вярно за края на миналия век и някак си отчасти за днешния ден. И го казвам като израстнала в един от тези Дунавски райони. Румънският се използваше от доста хора, за да могат, впоследствие, да учат медицина, стоматология и т.н. в Румъния, ако не ги приемат в България. Немския ме насилиха да уча, и то интензивно в гимназията, когато аз исках да продължа да уча френски, както в началното училище. И двата езика, за мен лично, бяха загуба на време - време, което съм могла да прекарам върху изграждане и усъвършенстване на нещо, свързано с бъдещото ми призвание/професионално занимание, защото никога не са ми трябвали. Езикът, който наистина ми е бил понякога полезен, е руският. Но дори вчера случайно попаднах на две млади жени с безупречен английски, едната дори помислих за американка, седяха на съседната маса в заведение до мен. Без акцентната се оказа мексиканка, а другата - рускиня. Така че, дори младите руснаци го владеят английския към днешна дата много добре. Но да, за България, с кол центровата й специализация, немският е важен и предполагам много малко народ в евтините кол центрови държави в Азия ще си причинява учене на труден и малко ползваем език, за да има достатъчно конкуренция в тази област, в близките 20г. След това, (а може и преди), идват алгоритмите и роботите 🙂.

# 22
  • Мнения: 6 764
Всеки един език е богатство. Наивно е да смятате, че ще нацелите златния език, който ще й донесе купища пари, заради знанието му, особено във века на AI,  който говори всеки един език на света.
И само с владеене на английски човек може да е милионер, и бедняк с 5 езика. Умения като отговорност, организираност, гъвкавост, приспособиност, знание в конкретна сфера ще са полезни и само със значение на 1 чужд език. Владеене на чужд език, без професионална квалификация в конкретна сфера, е нищо. Едно е хирург, владеещ немски, друго човек, говорещ немски.

# 23
  • Мнения: 474
Нито един,ако няма да живее в чужбина.

# 24
  • Мнения: 920
Езиците сами по себе си вече се обезсмислят, ако не са в комбинация с някакви други, за предпочитане технически умения, освен ако не става въпрос за местене в чужбина или учене на език за удоволствие. Ето, например, аз имам два западни езика, които почти не работя  изолирани и основно ги използвам да чета книги и в нета. Самообучавам се по италиански за удоволствие и тренинг на паметта, но до там.
Гугъл вече всичко превежда сам. След като детето вече знае английски, на по-късен етап може да научи какъвто език желае и е нужно.

# 25
  • Мнения: 1 248
Четох една статия, какви езици учи на елита деца, включително кралски семейства - китайски.

Общи условия

Активация на акаунт