Трудно проговаряне - тема 26

  • 61 900
  • 820
  •   1
Отговори
# 795
  • Наблизо
  • Мнения: 6 123
Ние също ходихме на логопед когато малкият беше на 3г и нейната препоръка беше да изчакаме поне още половин година + започването на детската градина, за да видим как ще бъде напредъка.
Къде случайност, къде не, но буквално 2 седмици след като стана на 3.5 годинки, синът ми от около 30 думи, които използваше в ежедневието си, вдигна речникът на сигурно 500+ и то за по-малко от месец.
Просто както си карахме един ден с колата и отивахме към Бузлуджа, започна да назовава нещата с думи, което преди това ми се струваше невъзможно. За пръв път каза "дърво, перка, сняг, шейна, кал и тнт.". Ама ей така от нищото просто започна да нарича нещата с имената им.
Сега 4 месеца по късно прави изречения и разказва, като все още има проблем с използването на предлози. Не е започнал и да задава въпроса "защо-защото". Иначе "кой и къде" ги знае.
Когато казваме азбуката буква по буква много добре изговаря почити всичко, но в съчетания в по-дългите думи се бърка все още.
Като цяло ще видим как ще е положението към есента и сигурно ще започнем работа с логопед, за да изчистим нещата, които още висят.

Рокет,и нашата история е подобна,с тази разлика че беше механично почти глух.Сега е с макарички и се мъчим да наваксаме пропуските и дефицитите.
Този въпрос защо-защото и моето не може нито да задава нито да отговаря.Като някаква бариера е,ако задам въпроса другояче..например Какво,Как,Защо..отговаря.Иначе постоянно ме пита какво е това,къде е това..и т.н..
Работим с логопеди,но засега точно в този аспект нямаме напредък.

# 796
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Buenadina, тоест ситуацията при вас е точно както я предположих и хубавото проговаряне няма общо със заниманията с логопед или каквото и да е дефицити които вие нямате. Правилно е да си продължите занимания с детето което към днешна дата разбираме, че се справя прекрасно със самата реч. Включете и занимания за пресичане на срединната линия.

# 797
  • Мнения: 260
Rocket, много се радвам за вас, браво! Blush Почнахме да пишем по едно и също време в темата.

# 798
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Rocket, на колко сте в момента? Моят син на почти 6 също бърка в спонтанната реч някои предлози, но ако го питам за конкретна ситуация, кое е в, пред, над много добре ги разбира и казва. Струва ми се, че е и въпрос на изкореняване на навик за погрешно ползване понякога.

# 799
  • Мнения: 195
Buenadina, тоест ситуацията при вас е точно както я предположих и хубавото проговаряне няма общо със заниманията с логопед или каквото и да е дефицити които вие нямате. Правилно е да си продължите занимания с детето което към днешна дата разбираме, че се справя прекрасно със самата реч. Включете и занимания за пресичане на срединната линия.

Може ли да поясните, какво са" занимания за пресичане на срединната линия?
Да не би да визирате промяна на средата?

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 17:30 от Buenadia

# 800
  • Мнения: 5 390
ivka, на 3г 9м е юнакът.
Аз напълно осъзнавам, че има дефицит, защото всеки ден в градината виждам как говорят другите дечица от групата му.
Но и отчитам, че много от нещата, които до преди 4 месеца смятах за невъзможни при него, в момента ги наваксва с много бързи темпове.

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 17:53 от Rocket

# 801
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Включете и занимания за пресичане на срединната линия.

Може ли да поясните, какво са" занимания за пресичане на срединната линия?
Да не би да визирате промяна на средата?
Не. Напишете crossing the midline в google, прочетете, гледайте видеа. Ето и информация на български :
https://logopedmerida.com/polezno-za-roditeli/presichane-na-sred … iniya-na-tyaloto/
Аз например нареждах стотинки в полукръг пред детето и слагах една чашка. Трябваше да ги събере поред отляво надясно с дясната ръка. После същото с лявата. Така се тренира и  посоката за писане в бъдеще чрез проследяването на погледа. Може да се защипят щипки за пране отляво по дрешките на детето - по панталона, бузата и с дясната ръка само да ги отщипва и слага в купичка отдясно на тялото. Има стотици варианти, прочетете. Hug

# 802
  • Мнения: 3 137
Рокет и при нас стана така. На 3 год и 1 месец почна да повтаря почти всичко, нови думи идват всеки ден и по няколко. За 1 месец има поне 50тина нови думи. Все още трудно му се разбира, но напредъка е огромен, което за мен значи, че има добър пасивен речник, който сега излиза. Мъчи се и по добре да произнася. Има и поредица от думи, но все още не като изречение.

# 803
  • Мнения: 5 390
miss chichi, радвам се, че и при вас има напредък! Flowers Hibiscus
При нас първо започна да казва само съществителни и да изброява къде, каквото види. След това много бързо започна да прави връзка с глаголите и вече е на етап, в който съствя изречения, но както казах без предлози.
И да, речта му не е винаги ясна, особено на по-сложните и дълги думички, та е ясно, че има още много път да извървим.

# 804
  • Мнения: 2 154
Здравейте момичета!
За първи път влизам в темата, за да потърся малко информация.
Имам близнаци на 1,7г момче и момиче.
Казват едва по една, две думи.
Педиатърката ги прати на невролог.
Ходихме при др Денева, честно казано, прекрасна жена, но никакви полезни напътсвтия не ми даде.
Отбеляза, че имат задръжка в речта и това е. Нахвърли евентуални диагнози за в бъдеще за момичето (хиперактивност и дефицит на вниманието), което според мен е много рано да се каже. И каза, че нервно психичното им развитие е като на деца 1г.
Изписа им брейн бустер и омега, защото не се хранят разнообразно. Моля за мнение, за този брейн бустер. Според педиатърката, щом е хранителна добавка, не минава никакви проверки и не се знае какво има в него и не трябва да давам никакви добавки. Та сега съм раздвоена какво да правя!
Децата са мега трудни на хранене още от раждането, за това на 1,1г се обърнах към терапевт по хранене Нина Йорданова, тя много ми помогна с храненето. При момичето страхотен ефект, при момчето, страхотен, но за кратко, той не умее и да дъвче. Нина Йорданова е и логопед със специализация ранно детско развитие, според нея децата са добре и ще проговорят, проблема е, че са близнаци и си пречат, на доста неща от развитието. Даде ми насоки, иска да правим консултации веднъж седмично с нейна колежка, която е от моя град (не сме от София), като тя ще ѝ направи програма и ще ѝ даде насоки, за какво да работи с децата. Според нея, двигателно са перфектно, но играта им е като на 1г. Децата много говорят, но на техен език. Казват, няколко животни как правят. Момчето изпълнява прости "команди", момичето не, дори "дай" не знае какво е.
Това е доста на кратко.
Моля за мнение за брейн бустера и всякакви  напътствия как да стимулирам реч, щв са ми полезни!
Благодаря, на всеки включил се!

Последна редакция: нд, 17 мар 2024, 10:54 от Lizi:) :)

# 805
  • Мнения: 5 023
За брейн буустер не знам, но за Омега 3 да кажа, че от 6 месец на детето ми й давам. Докато навърши година и половина давах Nordic Naturals, след това минах на Mollers течното Omega 3, а след 2 и половина започнах да давам на Mollers желирани рибки. Обича ги.

Щом имат проблем с храненето, проверете дали нужните витамини и минерали са в норма - В12, В9, желязо, магнезий, витамин Д. Една качествена детска мултивитаминна добавка е задължителна, ако детето няма добра диета, но тя не отменя попълването на дефицити, ако такива са налични. Странно е, че Денева не е назначила кръвни изследвания, дъщеря ми е родена недоносена и наблюдаващата я невроложка регулярно проследяваше нивата на витамините. Предполагам щом са близнаци, със сигурност са родени малко по-рано, което е винаги рисков фактор за дефицит на витамини и минерали.

За брейн бустер не мога да коментирам.

# 806
  • Мнения: 1 166
Брейн бустерите са ала бала. Не вредят, но и не помагат.

# 807
  • Мнения: 5 024
Реч няма как да наваксате само вкъщи, щом има и съпътващи проблеми. Рано е за логопедична диагноза така да се каже, това може да стане около 3г. Но невролога щом е отбелязал изоставане, следете изкъсо нещата. Изследвайте В12 и желязо задължително, по възможност и В9 и феритина. Омега 3 давайте със сигурност. Другите витамини след изследвания.

# 808
  • Мнения: 2 154
Децата бяха с Анемия от 3 месечни, следим желязото, в момента момчето пие отново желязо, защото е с латентен дефицит/скрит дефицит.
И двамата имат лек недоимък на витамин Д. Витамин Б, не съм изследвала, защото като цяло педиатърката е против изследването на витамини. Но все пак пускам желязо и витамин Д.
В този брейн бустер, виждам, че има витамин Б комплекс и мисля, че това може, да помогне за усвояването на желязо. Децата много боледуват, буквално са постоянно с вируси, имунната система е срината. Назад в темата срещнах, че при някой брейн бустера е помогнал поне за имунната система. Имат проблем с рефлукс, ходили сме многократно на гастроентеролог, но няма оправяне, просто лекарствата не действат. Хранителния терапевт им направи режим, заради рефлукса и сега е една идея по добре. Заради рефлукса, не могат да пият доста неща, примерно витамин Ц, го дразни и започва повръщане и доста добавки не са подходящи, за вдигане на имунитета.
Децата не са недоносени (родени са 37+1 гс) , но момичето е родено с ниско тегло 1,860 кг, беше спряла развитие последния месец, момчето 2,690кг. Общо взето сме ходили на рехабилитации за всяко едно движение при момчето(обръщане, вдигане на главата, опора на краката) , а момичето пък имаше увеличен мускулен тонус, хормонален проблем при момичето, който в момента е добре. Децата какво ли нямаха, през какво ли не минахме. Като повечето близнаци.
Сега са много добре двигателно, катерят се, тичат, качват се сами по пързалки. Разбират какво говоря, момчето повече разбира, примерно ако му дам плюшена играчка, може да я храни, да я слага на гърне, давам му памперса да си го изхвърли в коша сам. Момичето не ги прави тея неща, с финната моторика е по назад от брат си. Но все пак, отговаря как правят някой животни, мие лицето/ръцете на "хей ръчички". И двамата обожават книжки, момичето се прави, че чете, на неин език, запомня от действия в книжките, примерно, детето играе в книжката на "ето ме", тя си крие лицето с ръце и имитира играта, на следващата страница детето от книжката яде, тя казва ам ам, на следващата страница детето казва чао, тя му маха с ръка и това го прави докато разглежда сама. Те много трудно учат, каквото и да било, когато са заедно, защото си теглят постоянно от ръцете, но за съжаление ги гледам сама, бащата тръгва за работа, сутрин докато спят и се прибира, когато вече пак спят. За това мисля, че работата с логопеда по ранно детско развитие, ще е полезна, защото ще са за малко разделени, може пък да научат повече така. Имат проблем с концентрацията, като при всички близнаци,  дължи се на това, че не може да се заиграят с нищо, защото постоянно си теглят от ръцете и постоянно се крият и пазят, за да не им се вземе играчката, най точно казано, постоянно ги е страх, че играчката ще им се вземе от ръцете и то така ѝ става. Заради това не могат да се заиграят и 2 минути с нещо. Препоръката и на логопеда е, по често разделяне, но просто не виждам как да стане, на този етап. Сори, че стана толкова дълго.

# 809
  • София
  • Мнения: 1 010
Не ги насилвайте прекалено, защото и това се отразява зле - все да искате повече и повече от тях. В същото време логопеда може да е само от помощ. В къщи ги разделяйте - едното в кошарата да си играе само, а Вие с другото да правите неща заедно. После ги разменяте и така няма да си пречат при работа. И последно което ми идва наум - да развиват фината моторика най - вече при работата с Вас самостоятелно и дъвченето - показвате как се дъвче на игра, смеете се, правите го пак дълго време, защото тези две неща са най - важни и за говоренето и за вниманието в бъдеще. Това ми идва на първо време като съвети от опит с две породени деца.

Общи условия

Активация на акаунт