Трудно проговаряне - тема 26

  • 61 886
  • 820
  •   1
Отговори
# 780
  • Мнения: 3 555
Права е логопедката. Явно детето се стресира от сондата. Нищо няма да му се случи, ако след 3г.  започне да изговаря к и г.

# 781
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Дъщеря ви е мъничка, не се вглъбявайте, ще почне да ги казва разбира се Hug

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 12:43 от ivka_smile

# 782
  • Мнения: 1 166
При Вашето дете водещ е езиковият дефицит (късното проговаряне), а не звукопроизношението. Надявам се, че логопедът работи основно върху това, а не блъска безсмислено само върху правилното произнасяне на звуковете. При постепенното изчистване на езиковия дефицит, много от звуковете също се наместват (но не трябва да се лежи на това ухо само, де). Освен това, прави ли упражнения с детето за слухово разпознаване на звука (първо к, а по-нататък и г) или просто се опитва да го накара да каже правилно к? От основно значение за правилното произношение на даден звук е детето да може да го различава слухово на различните нива: звук, сричка, дума.

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 14:42 от Venel82

# 783
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Аз не чета детето да има езиков дефицит в момента....

# 784
  • Мнения: 195
При Вашето дете водещ е езиковият дефицит (от късното проговаряне), а не звукопроизношението. Надявам се, че логопедът работи основно върху това, а не блъска безсмислено само върху правилното произнасяне на звуковете. При постепенното изчистване на езиковия дефицит, много от звуковете също се наместват (но не трябва да се лежи на това ухо само, де). Освен това, прави ли упражнения с детето за слухово разпознаване на звука (първо к, а по-нататък и г) или просто се опитва да го накара да каже правилно к? От основно значение за правилното произношение на даден звук е детето да може да го различава слухово на различните нива: звук, сричка, дума.
Благодаря, че се включите. Правят упражнения върху различаването на 'к' и 'г', но само като аз подсетя логопед. Месеци наред нищо за к, Г.
След мое подсеща не, се появи упражнение с к, Г.
Междувременно работят за разширяване на изказа, например изречения с защото....., когато....
Има голям напредък, но с к и Г изостава.
И точно преди два дни ми казва да забравим малко за к, Г.
Е как да забравим, като миналите месеци не сме се сеща ли изибщо за конкретни упражнения, преди моето напомняне.
И точно защото не желая да лежа на тази кълка(извинете за жаргона), искам да взема нещата в свои ръце.
Но ми трябват ресурси, съвети от специалисти и така...
Мисля си и за консулт с психолог, ако е релевантно.
Ако имате ли кове специални за упражнения, ще съм благодарна.

# 785
  • Мнения: 1 166
Езиковият дефицит не се изчиства за 2-3 нито дори за 6 месеца. Това е дълъг процес с различни етапи и постепенно натрупване.

# 786
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Да, ясно ми е, но забелязвам, че прекалено много деца се набеждават в разни дефицити, а с израстването нещата плавно си идват на мястото. С което не искам да кажа, че трябва да се неглижират ситуациите. Моят син също посещава логопед. Скоро присъствах на тържество на 2 група в обикновена детска градина, ами на половината момченца не разбрах нищо какво говорят. На моята колежка пък детето на 2.5 беше на логопед и то, че тя се притесняваше, че изостава, същото каза и логопедката. Ами сега година по късно без всякакви занимания не мога да го позная, просто му е било нужно време.
За звуковете също е нужно съзряване - пр някои деца става рано от само себе си, при други доста по - късно, а трета съвсем малка група ще имат нужда от логопед.

# 787
  • Мнения: 5 024
К и Г не са от съществено значение в случая , защото водещ е езиковия дефицит и трябва да се работи основно там. Отнема много време, и с два пъти седмично естествено, че логопедът ще набляга там, не на артикулацията. Правете си упражнения вкъщи - да разпознава К и Г в серия срички , думи.

# 788
  • Мнения: 195
К и Г не са от съществено значение в случая , защото водещ е езиковия дефицит и трябва да се работи основно там. Отнема много време, и с два пъти седмично естествено, че логопедът ще набляга там, не на артикулацията. Правете си упражнения вкъщи - да разпознава К и Г в серия срички , думи.
Благодаря!
Ще правим упражнения!

# 789
  • Мнения: 5 388
Ние също ходихме на логопед когато малкият беше на 3г и нейната препоръка беше да изчакаме поне още половин година + започването на детската градина, за да видим как ще бъде напредъка.
Къде случайност, къде не, но буквално 2 седмици след като стана на 3.5 годинки, синът ми от около 30 думи, които използваше в ежедневието си, вдигна речникът на сигурно 500+ и то за по-малко от месец.
Просто както си карахме един ден с колата и отивахме към Бузлуджа, започна да назовава нещата с думи, което преди това ми се струваше невъзможно. За пръв път каза "дърво, перка, сняг, шейна, кал и тнт.". Ама ей така от нищото просто започна да нарича нещата с имената им.
Сега 4 месеца по късно прави изречения и разказва, като все още има проблем с използването на предлози. Не е започнал и да задава въпроса "защо-защото". Иначе "кой и къде" ги знае.
Когато казваме азбуката буква по буква много добре изговаря почити всичко, но в съчетания в по-дългите думи се бърка все още.
Като цяло ще видим как ще е положението към есента и сигурно ще започнем работа с логопед, за да изчистим нещата, които още висят.

# 790
  • Мнения: 13 829
Аз не чета детето да има езиков дефицит в момента....

Да, ясно ми е, но забелязвам, че прекалено много деца се набеждават в разни дефицити, а с израстването нещата плавно си идват на мястото. С което не искам да кажа, че трябва да се неглижират ситуациите.

Няма как детето да "проговори" на 2 и 3 след два месеца с логопед и да няма езиков дефицит.

Малко противоречие  има и никой никого не набеждава. Венел много конкретно е указала къде е проблема, в какво е причината и какво трябва да се прави. Ако се "прави каквото трябва да се прави" - нещата могат да търпят  подобрение. Това подобрение не е резултат от "израстването". - изречението звучи така сякаш процесът се случва "естествено".  Видимо не се случва естествено.

# 791
  • European Union
  • Мнения: 1 400
Според мен това, което Ивка се опитва да каже, е , че при много деца това се случва естествено. Не всяко дете, което не прави изречения на 2,5 години има дефицити, както и не всички деца проговарят с изречения на 3.
Моето мнение е, че трябва отделна тема "Късно проговаряне", която да не е в раздела "Деца с увреждания и т.н".
Говоря по принцип, не за конкретния случай.

# 792
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Кети ме е разбрала.
А в конкретния случай за какъв езиков дефицит и късно проговаряне говорим когато става дума за 2 годишно, "проговорило" само след 2 месеца занимания с логопед. Едва ли да е било нямо преди това.
В случая Buenadina може да играете повече игри първо за груба, след това за фина моторика,игри с пръсти, приказки, въпроси... Ръката е "течен мозък". Детето ви няма проблем, продължавайте да се занимавате и да развивате речта.

# 793
  • Мнения: 1 166
Щом дете не проговаря до и след двегодишна възраст, то Е с езиков дефицит, който в множеството случаи е първичен, т.е. няма друга причина за него (някаква сензорна (слух, зрение), интелектуална или поведенческа (ГРР, аутизъм)) и се повлиява добре и сравнително бързо от терапия. И не скачайте като ужилени, това е много често срещано напоследък. Моят син също беше със закъсняващо езиково развитие и проговори след двегодишна възраст. А това че дадено дете е проговорило, съвсем не означава, че е наваксало езиковия дефицит. И ако така Ви притеснява всички думата "дефицит" еквивалент на "езиков дефицит" е "дисфазия" например.
И да, при първичен езиков дефицит в общия случаи децата наваксват с работа и не остава никаква следа. Странно ми е изречението "няма му нищо". Да, няма, но трябва да се работи. Защото, ако нещата се оставят, се замазват, човек се научава разбира се да говори и като отиде в училище, става ох, ама трудно му е с материала. Трудно е, защото езиковият дефицит не е отработен навреме и е довел до обучителни проблеми.

Последна редакция: пт, 15 мар 2024, 16:12 от Venel82

# 794
  • Мнения: 195
Кети ме е разбрала.
А в конкретния случай за какъв езиков дефицит и късно проговаряне говорим когато става дума за 2 годишно, "проговорило" само след 2 месеца занимания с логопед. Едва ли да е било нямо преди това.
В случая Buenadina може да играете повече игри първо за груба, след това за фина моторика,игри с пръсти, приказки, въпроси... Ръката е "течен мозък". Детето ви няма проблем, продължавайте да се занимавате и да развивате речта.
Дъщеря ми казваше на всичко 'тата'. Първо започна да докарва интонацията, но пак казваше 'тата' на всичко.
И сега малко в сферата на сюрреализма.
(който желае да вярва).
Взехме почивка за 2 седмици, за да отидем на море, където все още на Как казва пилето?, тя отговаряше Тата, и си спомням как ни се подсмихваха едни родители, защото аз на плажа чета от уроците как казват животните, а тя на всичко отговаря с 'тата'.
След морето я заведохме на Кръстова гора. Свещеникът й чете молитва за развързване на езика. И там в Родопите, тя каза първите си думи.
Тоест след тези две седмици извън заниманията с логопед, тя започна да назовава предмети и други неща с точните им понятия.
Вероятно смяната на обстановката е по действала много позитивно. Знаете, децата обичат морето, за Родопите не е нужно да казвам. За другото въздействие не мога да го докажа, всеки има идея дали е така или не.
Това е в общи линии.
Аз да благодаря на абсолютно всички, които се включиха. Помагате ми да взема правилното решение, а то е да изчакам и в никакъв случай да не прекъсваме ходенето на логопед.
Понякога просто се отчайва, защото полагам много усилия вкъщи, а пък като не се получава, се отчайвам.
Ядосвам се, че нямам много време да търся забавни занимания за детето.
Благодаря още веднъж на всички!

Общи условия

Активация на акаунт