Шести клас 2018/2019 - тема 5

  • 22 327
  • 758
  •   1
Отговори
# 705
  • София
  • Мнения: 3 565
По-долу е draft-a, който сътворих и е отворен за редакции, както и за цялостна промяна според хода на дискусията тук и във фейс групата.

С настоящето писмо родителите на деца от набор 2006, на които предстои през следващата учебна 2019/2020 година явяване на Национално външно оценяване по български език и литература и математика, Ви призоваваме да предприемете навременни мерки за гарантиране на реална им равнопоставеност при осигуряване на достъпа им до качествено образование.
Притесненията ни са свързани с наложената през годините практика изпитите в 7 клас да се провеждат на една единствена възможна дата за двата предмета. Смятаме, че тази практика води до негативни последици в представянето на децата поради нагнатяване на излишно напрежение относно съдбовността на този тип оценяване. Най-сериозният проблем с поддържането й е неотчитането на никакви форсмажорни обстоятелства като например влошено здравословно състояние на ученик в конкретния ден на изпит. През току що отминалата кампания, например, станаха известни случаи на деца с варицела, недопуснати до участие. В тази връзка считаме, че липсата на регламент, който да гарантира равнопоставеността при кандидатсване в гимназия за деца от споменатите категории е форма на пряка дискриминация и нарушава техните права свързани с осигуряване на равен достъп до качествено образование.
Смятаме, че проблемът би могъл да бъде решен по два начина:
1.   обявяване на два комплекта дати за изпити по двата основни предмета, на които по избор да могат да се явят всички ученици и по схемата познатa от кандидатстудентските изпити като балообразуващ да бъда взиман по-високия резултат 
2.   внедряване на система от самостоятелни изпити, които всяка гимназия да организира за своя прием на ученици. 
Предвид съкратените срокове и вероятната необходимост за нормативни промени за реализация на второто предложение , настояваме в качеството си на данъкоплатци, които издържат държавната образователна система, да предприемете мерки за процедура, осигуряваща осъществяването на първото предложение.

# 706
  • софия
  • Мнения: 25 478
Цитат
Цитат
Ако за някои това е нормално да се случва при даден един единствен фанс, за мен не е и не може да се казва, че няма друг начин.
Пак пиша - това е ясно на всички, дори на работещите в министерството. Въпросът изобщо не е в това да се изписват купища подобни примери. Такива знае всеки.
Въпросът е да си уточним логични и приемливи предложения.
Истината е, че просто не им се разправя да организират вместо два, четири изпита. Защото са на заплата и повечето работа не им дава по-големи пари. При тях до това опира.
При ВУЗ-овете с амнайсет на брой дати за прием и т.н. е важно - нямаш студенти - утре си на пътя. Тия в МОН са си в МОН, независимо дали моето, твоето или нечие друго дете е повръщало на изпита си. /Понеже моето в 4-ти клас, например повръщаше и беше с температура на двата изпита. Не бе просто главобол, който би попреминал с едно хапче за 3-4 часа./
Затова акцентът, ако ще правим нещо, следва да не е върху това какви случаи има - то няма да правим каталог на случаите и никой няма да ни ги чете, защото е ясно, че ги има, а върху съдържанието на предложението.
Пиша с ясното съзнание, че пиша във форума, а не писмо и пиша това, което преценявам, че искам да напиша, без да  обиждам никого. Не ангажирам този, който не го интересува, да чете написаното от мен.

# 707
  • Мнения: 24 467
По-долу е draft-a, който сътворих и е отворен за редакции, както и за цялостна промяна според хода на дискусията тук и във фейс групата.

С настоящето писмо родителите на деца от набор 2006, на които предстои през следващата учебна 2019/2020 година явяване на Национално външно оценяване по български език и литература и математика, Ви призоваваме да предприемете навременни мерки за гарантиране на реална им равнопоставеност при осигуряване на достъпа им до качествено образование.
Притесненията ни са свързани с наложената през годините практика изпитите в 7 клас да се провеждат на една единствена възможна дата за двата предмета. Смятаме, че тази практика води до негативни последици в представянето на децата поради нагнатяване на излишно напрежение относно съдбовността на този тип оценяване. Най-сериозният проблем с поддържането й е неотчитането на никакви форсмажорни обстоятелства като например влошено здравословно състояние на ученик в конкретния ден на изпит. През току що отминалата кампания, например, станаха известни случаи на деца с варицела, недопуснати до участие. В тази връзка считаме, че липсата на регламент, който да гарантира равнопоставеността при кандидатсване в гимназия за деца от споменатите категории е форма на пряка дискриминация и нарушава техните права свързани с осигуряване на равен достъп до качествено образование.
Смятаме, че проблемът би могъл да бъде решен по два начина:
1.   обявяване на два комплекта дати за изпити по двата основни предмета, на които по избор да могат да се явят всички ученици и по схемата познатa от кандидатстудентските изпити като балообразуващ да бъда взиман по-високия резултат 
2.   внедряване на система от самостоятелни изпити, които всяка гимназия да организира за своя прием на ученици. 
Предвид съкратените срокове и вероятната необходимост за нормативни промени за реализация на второто предложение , настояваме в качеството си на данъкоплатци, които издържат държавната образователна система, да предприемете мерки за процедура, осигуряваща осъществяването на първото предложение.


Добре е  до тук. Структурирано и ясно, без излишен обем.

А в какви времеви интервали би могло да се случи това, с двете дати, според вас?
Как го виждате реално?

Скрит текст:
Цитат
Пиша с ясното съзнание, че пиша във форума, а не писмо и пиша това, което преценявам, че искам да напиша, без да ангажирам и обиждам никого. Не ангажирам този, който не го интересува, да чете написаното от мен.
За форума е ясно - всеки може всичко да си пише. Дори за балната рокля за след години може.
Не познавам родител на дете, който да не е наясно, че трябва да има две дати. Тук да се убеждаваме взаимно също няма смисъл. Ясно е, че е несправедливо.
Аз имам предвид в писмото, което обсъждаме тук днес, да не изброяваме примери, защото е тегаво, безсмислено и никой няма да чете повтарящи се неща.
Може примерно да се посочат 2-3 по-фрапантни случая или по-често срещани, както е по-горе с варицелата, например, и това да е откъм примери.

Последна редакция: пт, 21 юни 2019, 14:56 от Judy

# 708
  • София
  • Мнения: 3 565
Нарочно вкарах частта, че сме данъкоплатци и реално ние издържаме системата с нашите данъци, защото за мен не е довод да откажат две дати, защото нямали пари да ги организират.
Сериозно се замислям ако не реагират след писмото, да обмислим дали да не подадем официален иск.

# 709
  • София
  • Мнения: 3 390
Аз евентуално бих се съгласила на две дати, само ако имат право всички да се явят и на двете дати и се взема по-високия резултат. Иначе гаранция за еднаквата трудност не може да има.

# 710
  • Мнения: 3 877
Judy,   защо не от догодина, в момента има опит с майски  или юнски изпити,  какво пречи да се организират две дати догодина.
За да им е по-леко може да си свалят и броя на изпитните варианти - ако сега правят 20- то догодина да са 10 за единия и 10 за другия изпит.
А и нали влиза машинното проверяване, ще става по-лесно и по-бързо Simple Smile

# 711
  • София
  • Мнения: 3 565
Аз евентуално бих се съгласила на две дати, само ако имат право всички да се явят и на двете дати и се взема по-високия резултат. Иначе гаранция за еднаквата трудност не може да има.

В предложението по-горе точно това е искането.

# 712
  • Мнения: 24 467
Мама Таз, то нали затова сега трябва да оформим писмото и да го подадем, за да може за следващата учебна година, ако се съгласят, това да стане.
За преченето да има две дати - обективно пречка няма. Желание търсим у тия хора.

Интересно ми е как виждате тия две дати: края на май - средата на юни, две юнски - среда и край, края на май - края на юни или нещо друго? До края на юни обаче май трябва всичко да приключи откъм явяване на изпити.

Бюти, т. 1 от предложението казва точно това.




 

# 713
  • София
  • Мнения: 9 111
Според мен възможността всички да се явят и на двете дати ще доведе до масовата истерия всички деца да се явяват и на двете, което едва ли е в тяхна полза.
По-скоро съм за възможността децата при форсмажорни обстоятелства (които се дефинират и разпишат предварително - здравословни, инцидент/злополука) да могат да се явят на втората дата.

# 714
  • Мнения: 5 160
Питахте ли децата дали им се ходи два пъти на мат и бел? Simple Smile
Ако ще е по избор, докога ще се заяви този избор (от 60,000 деца примерно). Защото следва организация после.

# 715
  • Мнения: 24 467
Зазу, защо мислиш, че  би било лошо всеки да има право да ползва двете дати?
Май за децата ще е по-спокойно и истерията ще е по-малка така.  Поне на мен така ми се струва.
Ако е само за форсмаджорни обстоятелства остават проблемите с нееднаквите сложности на двата изпита, което би било голям проблем.

Питахте ли децата дали им се ходи два пъти на мат и бел? Simple Smile
Ако ще е по избор, докога ще се заяви този избор (от 60,000 деца примерно). Защото следва организация после.
Е, те ако искат.  Laughing
Нали това още в началото си приказвахме - не е задължително. А се обезсмисля идеята - все ще има обективна невъзможност за някои деца на поне едната дата.
...
Лично за мен този проблем е трудно разрешим. Съвсем честно го споделям.
Всички сме в риск, но е добре да сме откровени тук.

# 716
  • София
  • Мнения: 3 565
То като гледам каква истерия цари с явяване на по 10-15 ПИ, не мисля, че възможност за втора дата, отворена за всички, ще доведе до истерия.

# 717
  • Мнения: 3 877
зазу, ако второто явяване е само  за децата с форсмажора, вярвай че ще изчезват и изпитни работи, а и част от децата ще симулират влошено здраве след като видят задачите (дали ще е в техен + или - ще разберат доста късно)
Според мен истерия с явяване и на двете дати няма да има, а напротив ще спадне истерията, че това е веднъж в живота и втори шанс няма.  Какво като масово отидат и на двете явявания, кой и от какво ще изгуби.

# 718
  • София
  • Мнения: 3 565
Относно сложността на изпитите - аз смятам, че това отговорност на МОН, кос коджамити експерти имат, не ли?

# 719
  • софия
  • Мнения: 25 478
Моите 5 цента без да настоявам да бъдат приети. По някаква причина, може и да е при мен, не мога да ги посоча  в текста тук и за това го пускам така. Позволих си да използвам част от писаното от @Светкавица, защото мисля, че е добре аргументирано и точно. Надявам се, че тя няма нищо против.
Скрит текст:

Скрит текст:
С настоящето писмо родителите на деца от набор 2006, на които предстои през следващата учебна 2019/2020 година явяване на Национално външно оценяване по български език и литература и математика, Ви призоваваме да предприемете навременни мерки за гарантиране на реална им равнопоставеност при осигуряване на достъпа им до качествено образование.
Притесненията ни са свързани с наложената през годините практика изпитите в 7 клас да се провеждат на една единствена възможна дата за двата предмета. Смятаме, че тази практика води до негативни последици в представянето на децата поради нагнатяване на излишно напрежение относно съдбовността на този тип оценяване. Най-сериозният проблем с поддържането й е неотчитането на никакви форсмажорни обстоятелства като например влошено здравословно състояние на ученик в конкретния ден на изпит. В периода на провеждане на единствените дати за провеждане на матурите децата масово спират да ходят на училище - на едни се обострят хронични заболявания, на други отслабва имунитетът и се разболяват, трети са с преумора. От друга страна, учителите естествено продължават да изискват активно участие в учебния процес, да се правят контролни, изходни и т.н. През току-що отминалата кампания, например, станаха известни случаи на деца с варицела, недопуснати до участие.
В тази връзка считаме, че липсата на регламент, който да гарантира равнопоставеността при кандидатстване в гимназия за деца от споменатите категории е форма на пряка дискриминация и нарушава техните права свързани с осигуряване на равен достъп до качествено образование.
Дълбоко несправедливо е дете, особено с отличен успех, което се е готвило усърдно, но поради лош късмет - болест, неразположение и т.н., да е в невъзможност да се яви на изпит и да очаква класиране само и единствено с оценки от свидетелство за основно образование. С формирания максимален бал от 100 точки, в най-добрия случай, детето ще бъде класирано в несъответно на подготовката му, продължила през цялата учебна година училище.
НВО наистина е важен етап от обучението на всяко дете и в момента държавата поставя единствено децата, завършващи 7 клас, в ситуация без втори шанс, за разлика от всички възможни изпитни формати в други учебно-възрастови групи.
Смятаме, че проблемът би могъл да бъде решен по два начина:
1. Обявяване на два комплекта дати за изпити по двата основни предмета, на които по избор да могат да се явят всички ученици и по схемата позната от кандидатстудентските изпити като балообразуващ да бъда взиман по-високия резултат.
2. Внедряване на система от самостоятелни изпити, които всяка гимназия да организира за своя прием на ученици. 
Предвид съкратените срокове и вероятната необходимост от нормативни промени за реализация на второто предложение, настояваме в качеството си на данъкоплатци, които издържат държавната образователна система, да предприемете мерки за процедура, осигуряваща осъществяването на първото предложение.

Последна редакция: пт, 21 юни 2019, 15:24 от zvаnchе

Общи условия

Активация на акаунт