Възможна ли е промяна на формата на НВО след VІІ клас?

  • 10 008
  • 60
  •   1
Отговори
  • Мнения: 11 940
      Темата е за НВО след VІІ клас.
Материята, уредена чрез съответните наредби е динамична, но все пак, остава  една огромна празнина. И тя е невъзможността за т. нар. "втори шанс", какъвто знаете, има при кандидатстване след 12 клас. При по-старата уредба едно дете при неуспешно кандидатстване след VІІ клас можеше да се върне в старото си училище/при нормативната уредба, която предвиждаше завършване на осн. образование след VІІІ клас/ или ако училището не предвижда паралелки след VІІ клас- да се премести в друго сходно. Сега НВО с единствени дати предполага задължително разпределение в училище ,често по независещи от детето причини. Не са един и два постовете, в които съм чела за деца, излезли от болници или с висока температура или с друг проблем на НВО.

Как мислите, възможна ли е нормативна промяна  в каква насока и как би могла да се постигне, за да няма чак такъв фатален ефект това НВО, провеждано еднократно.

Вероятно са единични случаите на отлично подготвени деца, които не успяват по независещи причини да се явят на НВО, но и на пръсти да се броят, мисля проблемът заслужава обсъждане и решение.

# 1
  • София
  • Мнения: 38 611
А, да, разбирам. Наистина, доста е потискащо - целия ти живот за 5 години да зависи от една-единствена дата! Всичко се случва! Ами поне няколко дати да сложат.

И въобще, цялата система с това НВО е ужасна! Едно време какндидатстваше само който желае. Сега всички се стресират абсолютно излишно. Нито ще научат повече, нити ще станат по-добри ученици, нито ще имат повече знания от това.
Да се определят квоти за оставане и квоти за кандидатстване - толкова ли е трудно!
Мисля че даже ще е по-добре за някои училища. Като например - "любимото" 81. В първи клас поглъщат 7-8 паралелки, в 8 остава една!

# 2
  • София
  • Мнения: 4 548
Винаги съм се чудела, защо трябва да се кандидатства с НВО оценките. Навремето се кандидатстваше само за езиковите, математическите и някои други училища. Който не иска там, си оставаше в кварталното у-ще. За мен е нелепо за СМГ и НПМГ, например, да няма техни си специфични изпити. С последните промени нещата станаха още по-зле - премахнаха вътрешните изпити на някои училища с такива (НПМГ, ТУЕС и т.н.). Не знам каква е целта. Популизъм ли, що ли? Да дадем възможност на знаещи и незнаещи да се конкурират за  най-желаните у-ща. Няма лошо всички да се чувстват равни, ама ми намирисва на комунизъм тая идея. А и децата наистина се стресират излишно. Познавам някои, които нямат високи цели и възможности, но родителите им изсипват купища пари за уроци и школи. За какво? Детето ще "додрапа" пак за някое квартално училище, за което съвсем спокойно би могло да се кандидатства и само с дипломата.

# 3
  • София
  • Мнения: 38 611
А, да. Дъщеря ми иска НПМГ. Обаче понякога от зор за българския, тотално пренебрегва биологията. Ако не беше целия зор за НВО, щеше да се подготви за изпита в НПМГ (който го върнаха) и който май няма да вземе.☹️

# 4
  • София
  • Мнения: 4 548
Наистина ли са върнали вътрешните изпити? Е, това е добра новина.

# 5
  • Мнения: 2 493
И аз си мислех, че не е добре да има само една дата за НВО. Защо да няма и още една дата и децата, които не са успели да се явят на редовната дата, да могат да отидат на втората и да не губят шанс за класиране в желано училище. Може би трябва да се даде повече гласност на въпроса и обществото да настоява за законови промени.

# 6
  • Мнения: 21 455
" Обществото" можеше да настоява за тези промени в периода, в който течеше общественото обсъждане на наредбите, засягащи дискутирания въпрос. Вероятно е имало предложения в тази посока и вероятно те не са били приети.
Не виждам обаче какво е общото на евентуална допълнителна дата за НВО с формата на изпитите.  Какъв ще бъде форматът, ще разберем през следващата учебна година.
Формално НПМГ няма вътрешни изпити, но се появи едно състезание, което ще изпълни ролята на такива за природните и обществените науки.
Скрит текст:
Светкавица, докато детето ти яви на НВО сигурно няма да спиш спокойно. Не го мисли толкова. Нито сте първите, нито сте последните, които ще минат през това изпитание.

# 7
  • София
  • Мнения: 38 611
Аха, искате фа кажете да не е тест и преразказ? Ами да видим.

# 8
  • Мнения: 11 940
Цялостната форма, не конкретният формат.Промяна на ф Ормата във всички възможни посоки.Аз дори си мисля за евентуално разделяне на модулите в два дена и изключване на втория за определени учиилища.Ще се намали напрежението за голяма част от децата, които и без това не се борят за топ училища.Просто разсъждавам, не казвам, че е най- доброто. Но и сегашното положение никак не е.

# 9
  • Мнения: 2 909
Учителката на сина ми по български е казала, че вместо преразказ може да го променят на съчинение разсъждение, но тази година би трябвало да си остане преразказ, нали?

# 10
  • Мнения: 21 455
Учителката на сина ми по български е казала, че вместо преразказ може да го променят на съчинение разсъждение, но тази година би трябвало да си остане преразказ, нали?
Учебно-изпитните програми за приемане на места по държавния прием след завършен VII клас за учебната 2018/2019 година са утвърдени със  заповед № РД09-74/19.01.2018 г. на министъра на образованието и науката и горе-долу по същото време са качени на страницата на МОН. Преди това доста време там " висяха" техните проекти.
Вторият модул е създаване на преразказ върху неизучаван художествен текст, като се изпълнява конкретна дидактическа задача.
Максимален брой точки – 35.
Оценката за втория модул се изразява само с брой точки.

Скрит текст:
Понякога се чудя защо пускам линкове към разни документи във форума, като почти никой не ги чете. И за какво изобщо са необходими N на брой теми за кандидатстването след седми клас.

# 11
  • Мнения: 2 909
Учителката на сина ми по български е казала, че вместо преразказ може да го променят на съчинение разсъждение, но тази година би трябвало да си остане преразказ, нали?
Учебно-изпитните програми за приемане на места по държавния прием след завършен VII клас за учебната 2018/2019 година са утвърдени със  заповед № РД09-74/19.01.2018 г. на министъра на образованието и науката и горе-долу по същото време са качени на страницата на МОН. Преди това доста време там " висяха" техните проекти.
Вторият модул е създаване на преразказ върху неизучаван художествен текст, като се изпълнява конкретна дидактическа задача.
Максимален брой точки – 35.
Оценката за втория модул се изразява само с брой точки.

Скрит текст:
Понякога се чудя защо пускам линкове към разни документи във форума, като почти никой не ги чете. И за какво изобщо са необходими N на брой теми за кандидатстването след седми клас.
Flowers Hibiscus
Само споделих какво е казала учителката му , но явно тя не е информираната. Благодаря.

# 12
  • Мнения: 1 347
НВО в този си вид и употреба въобще не би трябвало да съществуват.
Първо, идеята на НВО в края на всички етапи - начален, прогимназия, гимназия - в началото уж беше набиране на информация за анализ на образователния процес в различните у-ща и предприемане на мерки за подобряване, където има нужда. То и навсякъде по света, където имат нормално отношение към образованието, е така. Разбира се, от тази идея у нас на практика не е останало нищо Simple Smile 
Второ, от един изпит да ти зависи средното образование е повече от абсурдно. Това е единственото решение с толкова дълги последици, което на практика не може да бъде променено, и на всичкото отгоре в такава лабилна възраст.
И трето, абсолютно съм съгласна с мнението по-горе, че изпитите за кандидатстване трябва да са специфични, тогава ще се избегне и това безумно надпреварване с курсове и борба за всяка една точка (която понякога зависи от уцелването на малоумни критерии, въведени в последния момент).

# 13
  • Мнения: 12
Не смятам, че от МОН ще извършат реформи. Лошо е така само с една дата. Обаче ако си спомняте преди, имаше НВО по почти всички предмети. Хубаво, че това отпадна, защото тогава наистина децата се изтормозваха.

# 14
  • Мнения: 1 347
Хубаво е, само защото на НВО се гледа единствено като на изпит за постъпване в гимназия. Поради което децата губят цяла година от живота си в подготовка за изпити по 2 предмета и в общия случай отбиват номера по всички останали. А това е много жалко. Ако НВО си изпълняваше целите, трябваше да бъде по всички предмети, но децата не биха имали причина да се стресират, защото това би било оценка не за тях лично, а преди всичко за училището, учебниците, методиките на преподаване и пр. Пък вече всяко училище, което се брои за по-различно от останалите, може да си обяви собствен прием с каквито си иска конкурси. За съжаление, през последните години вместо към децентрализация и демонополизация на образованието, в много отношения се върви в точно обратна посока.

# 15
  • до морето
  • Мнения: 2 294
Не виждам смисъл от годишни оценки и НВО. Или едното, или другото.

# 16
  • Мнения: 19 323
Само това остава-НВО по всички предмети. Децата и без това са стресирани в 7ми клас.

# 17
  • Мнения: 1 347
Е, нали за това си говорим тук - как да не бъдат толкова стресирани Simple Smile

# 18
  • Мнения: 178
Поне приеха,че балообразуваща ще е само оценката от 7ми клас, а не средно аритметично от 5,6и 7кл. Всяка година променят нещо,кому е нужно. Толкова е объркващо и стресиращо за деца и най- вече за родители.

# 19
  • Мнения: 4 601
При наличие на толкова много чуждестранни успешни образователно модели, е как не взеха нещо newsm78
След всички промени, нови наредби и т.н. положението си остава същото...
Не знам по какъв начин може да се постигне нещо за промяна.... Но това с една единствена дата за НВО е просто пълен абсурд, студентите могат неограничено да се явяват на държавен изпит..
Мисля, че случаите при които деца не са успели по независещи от тях обстоятелства не са изключение и то най - вече поради влошено здравословно състояние точно в този ден..

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз си мислех, че не е добре да има само една дата за НВО. Защо да няма и още една дата и децата, които не са успели да се явят на редовната дата, да могат да отидат на втората и да не губят шанс за класиране в желано училище. Може би трябва да се даде повече гласност на въпроса и обществото да настоява за законови промени.

Защото е състезание. Все едно да направят два пъти финал на бягането на сто метра, защото има атлети, които са  паднали някъде по трасето. Просто няма логика за "втори шанс" за състезателен изпит с класиране, защото това не е матура, която да има поправка и единствено оценката да е в дипломата. И го казвам като майка, бях в прединфарктно състояние, защото едното ми дете беше болно точно преди изпита по математика и беше на косъм да не се яви или да колабира на самия изпит, на който се завлякохме напук на всичко. Тогава всичко щеше да отиде на кино.
И като вечче минала през мелачката два пъти мога да кажа, че е по-добре да държат само български иматематика, а ако някой иска да се явява и на вътрешните изпити на други гимназзии, отколкото да се правят неща като подобие на руска матура. Не се поддавайте на фантасмагорични теории как се пренебрегвали другите предмети, трябвало специфични изпити ии дъра-дъра. Ако вземе някой, че послуша тези "справедливости", децата съвсем ще изкукат. Поне изпитите са еднакви за всички и са само по два предмета, и каквото за другите - това и за моето, пък нататък е въпрос на късмет. Това, което се иска за кандидатстването е стяягане на редиците с ученето и мобилизиране на всичката налична или неналична мотивация, молене на Господ и на късмета. Всеки има нужда като родител да се вайка, но  вайкането да е в тази тема.

# 21
  • Мнения: 11 940
  Едно е състезание с някакъв приз, друго е вход за задължителна степен на обучение.Не може да бъде така фатално определено.И ако в София има училища с вътрешни изпити, в д-р.градове няма, съвсем ограничен става изборът.

# 22
  • София
  • Мнения: 62 595
Виж сега, аз те разбирам, защото емоционалната част от сърцето ми казва същото като теб. Обаче другата част от същото това майчино сърце отчита рационалното зърно в това, че винаги това е един ден и няма поправка. Така беше и по наше време - яввяваш се веднъж за една гимназия и няма поправка, няма ама не можах, ама бях болен. Затова поне е успокояващо, че всички деца са поставени  на равна нога и за всички този ден е еднакво фатален, ако ще е фатален. Разделянето на изпит на две части само увеличава стреса, все едно два пъти да трябва да ходиш на зъболекар - ами, при всички случаи педпочиташ да е наведнъж, за да не се мъчиш два пъти.  И сега им е достатъчно стресиращо на децата, че имат днес български, а след един ден и математика.  състезанието си е състезание, а наградата е изкарването на високи оценки. При всички случаи това е по-добре за децата, колкото и кошмарно да ти изглежда сега. В момента си в емоцията, но съм сигурна, че след като всичко мине ще преоцениш ситуацията.

# 23
  • Мнения: 10 526
Темата и претенциите са безумни според мен. И 16 дати да дадат, ням как всички да се набутат в езиковите и МГтата.
Болни и недовлни винаги ще има.
Ама чак целия живот да зависи от НВОто - май родителите са по-изпаткали от децата вече Simple Smile
Едно време си бяха пак с една дата изпитите, както и ще да се казваха.
Пак 7 клас се учеше главно БЕЛ и м-ка, пак същите у-ща бяха най-желани...

# 24
  • Мнения: 178
Естествено, че родителите ще са по-стресирани, нали те финансират подготовката и мотивират децата в тази лабилна възраст. Аз се стресирам ,не от самото НВО, а от многото  и постоянни промени на формата. Тази година така, догодина онака......ами стига вече. Все променят учебният план , нови учебници и т.н а ефекта е един и същ. Това ме дразни. Ясно ,че някой взема пари за всичките тези нови програми, учебници и формати , ама е за сметка на деца и родители. Няма да  има толкова 'вайкане' , ако има ясни и постоянни правила, а не всички да са на тръни и да очакват всяка година променени условия.

# 25
  • Мнения: 11 940
       Едно време пак беше с една дата изпитът, но имаше отделни изпити за ЕГ и за МГ.Освен това , ако не влезеш- нищо фатално няма, защото се връщаш в стария си клас и довършваш осми в училището, в което си учил. След осми клас пак си кандидатстваш в някое хубаво училище, макар и да не е ЕГ или МГ.

В стария клас на детето за един месец в края на годината три деца счупиха ръце. Ако не дай, Боже това се случи с някое дете преди НВО , а е достатъчно умно и подготвено, то директно отива не в квартално, ами в квартално тип "Максуда", /Емблематично място във Варна/с 0 точки от НВО.Затова трябва системата да е по-гъвкава, с повече възможности.

Друга тема, която също е дразнеща за мен- материалната предопределеност на класирането. Не зная за др. градове, във Варна БЕЛ започва от 30лв. на урок.Математика- малко по-ниско. Директно се изхвърлят социално слабите деца от състезанието за добри училища.

# 26
  • Мнения: 19 323
Това със счупването на ръка е голям карък наистина. За разболяване поне може да се спре детето една седмица преди НВО.

# 27
  • София
  • Мнения: 38 611
Между другото, не се горещете толкова, при болест и пр. има шанс за друга дата с молба и т.н.

# 28
  • Мнения: 2 493
Между другото, не се горещете толкова, при болест и пр. има шанс за друга дата с молба и т.н.
Това къде го пише? В кой нормативен документ?

# 29
  • Мнения: 11 940
Между другото, не се горещете толкова, при болест и пр. има шанс за друга дата с молба и т.н.

Наистина ли?Не съм срещала в нормативната уредба такава възможност, датите за подаване на документи с оценки са твърдо определени.

# 30
  • София
  • Мнения: 38 611
Не съм сигурна. Дъщерята каза, че приятелка на прителка....

# 31
  • Мнения: 21 455
Няма такова нещо.

# 32
  • София
  • Мнения: 62 595
аз 30 лева на час не знам. преди пет години курсът на всяко дете беше 1400 за годината .

# 33
  • Майничка
  • Мнения: 12 605
...Друга тема, която също е дразнеща за мен- материалната предопределеност на класирането. Не зная за др. градове, във Варна БЕЛ започва от 30лв. на урок.Математика- малко по-ниско. Директно се изхвърлят социално слабите деца от състезанието за добри училища. ...

В Пловдив поне, в Общинския детски комплекс, има абсолютно безплатни курсове по БЕЛ за 7 клас и по математика за 6 и 7 клас. При това нивото на преподаване е повече от добро, остава децата, които ги посещават, да са мотивирани.
То, всъщност, точно това се явява проблем - в повечето случаи мотивирани са именно родителите. И не рядко докъм 10 клас си остава така.

Последна редакция: нд, 04 мар 2018, 16:40 от gargamela

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Сори, ама като гледам какви луди пари се дават за абсолютно неважни неща като нови телефони, почивки и какво ли не, включително много родители всеки ден дават по пет лева за кутия цигари, и от ракията не се отказват, толкова за една година могат да заделят за един курс. Просто всеки решава кое му е по-важно.

# 35
  • Мнения: 1 347
Въпросът въобще не е в това., а в абсолютната несъстоятелност на сегашната образователна система, която лъсва непрекъснато и на нашите си, и на международните стандатизирани тестове, но никой не желае да потърси корените на проблема и да промени нещо съществено. От тези НВО може да се извлече съществена информация, но никой не го прави. За да бъде по-добре не за отделни деца, а за масовото ниво, което в крайна сметка е от значение за държавата, трябва да се мисли стратегически, а не "който иска, ще се оправи". Нужно е повишаване на нивото във всички училища, сериозна промяна в учебната програма, изпити, които отчитат реални знания и мислене, възможност децата да продължат образованието си в точните за тях у-ща (т.е. да бъдат подбирани чрез подходящи изпити). Пак казвам - не защото за мен или за някой друг така би било по-удобно, а защтоо ако искаме някой ден децата ни да живеят в що-годе нормално общество тук, трябва да мислим за общото ниво на образованието. Иначе и аз съм се "спасила поединично", но това решава проблема само за момента, не за след 20 г. Ако нещата вървят, както сега, след 20 г. и доктори, и учители, и инженери, масово ще бъдат порасналите 70 %, които не са могли да изкарат 18/100 на изпита си по математика в 7 клас... не защото изпитът е бил толкова труден, а защото толкова си може днешното образование.  И въпреки че година след година се виждат проблемите, никой не мисли за решаването им, а само въртим и сучем за това кандидатстване.

# 36
  • София
  • Мнения: 6 102
Не виждам смисъл от годишни оценки и НВО. Или едното, или другото.
Двете на са взаимозаменяеми. Не може оценката за работата на детето през цялата година да е един-единствен изпит. От друга страна годишните оценките са много субективни, за да послужат за класиране в гимназия.

# 37
  • София
  • Мнения: 62 595
Съжалявам за образователната система, но децата кандидатстват днес и не можем да ги замразим, докато системата се оправи. Хич не ми дреме за системата, щом детето ми трябва точно в определена година да изкара високи оценки, за да има шанс за свястна гимназия. Като я гледам системата си е жива и здрава и хич не й дреме за децата. Затова поне да не пипат нищо, щом не могат да го направят по-добре.

# 38
  • София
  • Мнения: 38 611
Като всичко в тая държава, НВОто е пълно менте. Но както ни свирят - тъй ще играем.
Според мен би трябвало да има два изпита - един реален нво в 7 клас - там каквото изкарат и от Министерството да си вадят изводите. И изпити за кандидатстване - в 8 клас.
И основното образование да остане до  8 клас.

Последна редакция: нд, 04 мар 2018, 17:54 от Free Agent

# 39
  • Мнения: 178
Въпросът не е кой за какво дава пари и за какво да отдели. Естествено ,че ще направя всичко възможно и зависещо от мен. Работата е там , че децата учат по учебници-ниво добър(4)/ мнение на учителите/, а очкваме да се представят отличен на НВО. Малко не се вързват нещата.  А останалите  знания и подготовка до отличен? Курсове и частни уроци или родители достатъчно подготвени и добри в преподаването.

# 40
  • София
  • Мнения: 4 412
И аз си имам своите страхове за болести в последния момент, но миналата година прочетох, че родителите масово спират децата от училище последната седмица преди изпитите /може с разрешение на класния и директора/. Дори и да не е цяла седмица, четвъртък, петък, събота и неделя мисля, че е добро предпазване от общи вирусни заболявания.

За счупвания на водеща ръка разбрах, че има възможност детето да се изпита в отделен кабинет с помощник учител. Виждам, има запознати хора със нормативните документи, ще е полезно да се защитим и от тази ситуация.

И третата особеност - заразни болести налагащи изолация - в момента в София има шарка в училищата, детето ми не е карало, ако се случи /предположим, че е отминал 3-4 дневния остър период, но трябва да е в изолация/ май няма възможност да бъде изпитано самостоятелно. Може друго дете да е в болница, вече пред изписване и пак трябва да има възможност да положи изпит. Струва ми се, че щом има  мобилна изборна секция, така да има й мобилна изпитна комисия. Ако искаме децата ни да са защитени, трябва да помислим за тези възможности - шарка, астматична криза, апандисит, алергична криза - все не пита...

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
спирането от училище за една седмица действа поскоро негативно на децата и хич не ги спасява от болести. Моето вдигна 40 температура точно след земетресението в Перник. Вече не зная какво стана, защо стана, страхувах се и да не би да прави енцефалит, дали да викам Бърза помощ... То ако има да става нещоо, хич не пита.
ако децата са спрени, се демобилизират или пренавиват, затова нека да са си с другите.

# 42
  • Мнения: 24 467
Въпросът не е кой за какво дава пари и за какво да отдели. Естествено ,че ще направя всичко възможно и зависещо от мен. Работата е там , че децата учат по учебници-ниво добър(4)/ мнение на учителите/, а очкваме да се представят отличен на НВО. Малко не се вързват нещата.  А останалите  знания и подготовка до отличен? Курсове и частни уроци или родители достатъчно подготвени и добри в преподаването.
...и със свободно време да го играят частен учител.
Не можем всички да напуснем целокупно работа и да висим над децата до седми клас, все пак. Някой требе и да бачка. И не на всеки родител му има по двама възрастни зад гърба да го издържат и да помагат до откат, дорде са живи и мърдат. Пък не е нормално да се очаква такова нещо.
Това е една ненормална претенция. А я има. Още от първи клас - "Да имаш първокласник е като да имаш бебе." - да, но майчинство за първолак не дават.
"Работете с децата, няма предвидени часове за упражнения по математика" - да, но не всеки може, не всеки си е вкъщи, не всеки има пари за учител. Повечето дори, като гола бройка, май не сме  толкоз слободни и имащи да доплащат и тези данъци.  Sunglasses
Не е проблем тук в учителите. Те дават тези препоръки зароди безумието на системата, в която и те, самите, виждат проблеми.
Да, принципно говорим, а не за индивидуални спасения. Индивидуалните са ясни. Темата не е за тях.
...
Въобще не ме вълнува какво и как ще правят на НВО след седми клас.
Не ме вълнуваше и при кандидатстването на големия ми син. Мина - замина. Каквото за другите - такова и за него. Важно ми е оттук- насетне. Дано се наистина овреме изнесе и да съумее да се справи, да е жив и здрав. Друго не ща.
И без друго децата основно на домашната си и извънучилищна подготовка разчитат. Все ми е едно. Да се оттърваме по-бързо и с малкия от нея без големи сътресения за здравето и психиката ни. Само това просто нещо искам.
Що деца превъртат и се поболяват от чужди амбиции и обективна невъзможност да ги покрият... Но по този въпрос е табу да си приказваме. Други пък са много изпуснати, понеже родителят не може да замести училището и идва пряко силите му.
За мен образователната ни система е тотално разкапана. От много години. Даже и по мое време не намирам, че беше нещо кой знае колко качествено. Но по-биваше като че ли някак от сегашната напълно разпасана работа. Някак имаше механизми за овладяване на материала на едно горе-долу приемливо ниво от повечето деца. И ако си добър в нещо, а в друго не си, имаше си училища, в които не се държеше да си по всичко на шест и даваха пак качествена подготовка за профила си. Сега го закъсват от пети клас масово, ако нямат по някоя мама или баба из къщи или родител, който да плаща за уроци или да се чекне сам преко всякакви логически, биологични и други закони и да играе заместник на учителя, съвместно с работата и домакинството.

Като всичко в тая държава, НВОто е пълно менте. Но както ни свирят - тъй ще играем.
Според мен би трябвало да има два изпита - един реален нво в 7 клас - там каквото изкарат и от Министерството да си вадят изводите. И изпити за кандидатстване - в 8 клас.
И основното образование да остане до  8 клас.
Peace
Принципно, ако въобще някой се интересува от чуждо мнение, то и аз смятам, че НВО-тата след четвърти, седми, ако щат и след всеки клас да ги цвъкат, организирани от МОН, следва да са си за техни си отчети и статистики. Четвъртолашкото НВО е направо смешка, например. Миналогодишната 12-токласна тъпня е направо за Оскар - учениците свършили единия модул и се чудят какво да правят до следващия, а на следващия не им стига времето. Не знам кой ги разчита като време за изпълнение тез неща, ама ще е голям артист, наистина. Понеже специалист в образователната сфера очевидно не е.  
За кандидатстване за гимназия следва всяко училище да си реши приема и ако ще е с изпит, то той да е близо до профила му. Не БЕЛ и математика да са на почти всяко гърне мерудия. Оценки от дипломата, поне в БГ, са също смях - никакво покритие нямат една с друга. Между училищата и класовете има планини разлика в изискванията. А и един учител, случва се често у нас, по нашите ширини, едно чаве харесал, друго му е тотално несимпатично, трето му е безразлично - нацвъкал оценки, каквито му паднат.

Последна редакция: ср, 07 мар 2018, 07:24 от Judy

# 43
  • Мнения: 24 467
Учителката на сина ми по български е казала, че вместо преразказ може да го променят на съчинение разсъждение, но тази година би трябвало да си остане преразказ, нали?
Скрит текст:
Учебно-изпитните програми за приемане на места по държавния прием след завършен VII клас за учебната 2018/2019 година са утвърдени със  заповед № РД09-74/19.01.2018 г. на министъра на образованието и науката и горе-долу по същото време са качени на страницата на МОН. Преди това доста време там " висяха" техните проекти.
Вторият модул е създаване на преразказ върху неизучаван художествен текст, като се изпълнява конкретна дидактическа задача.
Максимален брой точки – 35.
Оценката за втория модул се изразява само с брой точки.

Скрит текст:
Понякога се чудя защо пускам линкове към разни документи във форума, като почти никой не ги чете. И за какво изобщо са необходими N на брой теми за кандидатстването след седми клас.
Flowers Hibiscus
[/spoiler]Само споделих какво е казала учителката му , но явно тя не е информираната. Благодаря.

Защо да не е? Тя само е изразила една възможност - нито е казала, че така ще бъде, нито от кога, ако наистина се случи.
За да е честно, то трябва всяка година да е различно и да е изненада за всички.  Joy
Като пак ще си има една част хора, които предварително ще имат тестовете и в нета ще се обдсъжда я конкретен текст за преразказ, я автор и произведение за утрешната теза. Все пак да стъпим на земята. Но то пък касво от това? Винаги я има и тази група.

Последна редакция: вт, 06 мар 2018, 16:38 от Judy

# 44
  • България
  • Мнения: 240
Въпросът не е кой за какво дава пари и за какво да отдели. Естествено ,че ще направя всичко възможно и зависещо от мен. Работата е там , че децата учат по учебници-ниво добър(4)/ мнение на учителите/, а очкваме да се представят отличен на НВО. Малко не се вързват нещата.  А останалите  знания и подготовка до отличен? Курсове и частни уроци или родители достатъчно подготвени и добри в преподаването.
...и със свободно време да го играят частен учител.
Не можем всички да напуснем целокупно работа и да висим над децата до седми клас, все пак. Някой требе и да бачка. И не на всеки родител му има по двама възрастни зад гърба да го издържат и да помагат до откат, дорде са живи и мърдат. Пък не е нормално да се очаква такова нещо.
Това е една ненормална претенция. А я има. Още от първи клас - "Да имаш първокласник е като да имаш бебе." - да, но майчинство за първолак не дават.
"Работете с децата, няма предвидени часове за упражнения по математика" - да, но не всеки може, не всеки си е вкъщи, не всеки има пари за учител. Повечето дори, като гола бройка, май не сме  толкоз слободни и имащи да доплащат и тези данъци.  Sunglasses
Да, принципно говорим, а не за индивидуални спасения. Индивидуалните са ясни. Темата не е за тях.
...
Въобще не ме вълнува какво и как ще правят на НВО след седми клас.
Не ме вълнуваше и при кандидатстването на големия ми син. Мина - замина. Каквото за другите - такова и за него. Важно ми е оттук- насетне. Дано се наистина овреме изнесе и да съумее да се справи, да е жив и здрав. Друго не ща.
И без друго децата основно на домашната си и извънучилищна подготовка разчитат. Все ми е едно. Да се оттърваме по-бързо и с малкия от нея без големи сътресения за здравето и психиката ни. Само това просто нещо искам.
Що деца превъртат и се поболяват от чужди амбиции и обективна невъзможност да ги покрият... Но по този въпрос е табу да си приказваме. Други пък са много изпуснати, понеже родителят не може да замести училището и идва пряко силите му.
За мен образователната ни система е тотално разкапана. От много години. Даже и по мое време не намирам, че беше нещо кой знае колко качествено. Но по-биваше като че ли някак от сегашната напълно разпасана работа. Някак имаше механизми за овладяване на материала на едно горе-долу приемливо ниво от повечето деца. И ако си добър в нещо, а в друго не си, имаше си училища, в които не се държеше да си по всичко на шест и даваха пак качествена подготовка за профила си. Сега го закъсват от пети клас масово, ако нямат по някоя мама или баба из къщи или родител, който да плаща за уроци или да се чекне сам преко всякакви логически, биологични и други закони и да играе заместник на учителя, съвместно с работата и домакинството.

Като всичко в тая държава, НВОто е пълно менте. Но както ни свирят - тъй ще играем.
Според мен би трябвало да има два изпита - един реален нво в 7 клас - там каквото изкарат и от Министерството да си вадят изводите. И изпити за кандидатстване - в 8 клас.
И основното образование да остане до  8 клас.
Peace
Принципно, ако въобще някой се интересува от чуждо мнение, то и аз смятам, че НВО-тата след четвърти, седми, ако щат и след всеки клас да ги цвъкат, организирани от МОН, следва да са си за техни си отчети и статистики. Четвъртолашкото НВО е направо смешка, например. Миналогодишната 12-токласна тъпня е направо за Оскар - учениците свършили единия модул и се чудят какво да правят до следващия, а на следващия не им стига времето. Не знам кой ги разчита като време за изпълнение тез неща, ама ще е голям артист, наистина. Понеже специалист в образователната сфера очевидно не е. 
За кандидатстване за гимназия следва всяко училище да си реши приема и ако ще е с изпит, то той да е близо до профила му. Не БЕЛ и математика да са на почти всяко гърне мерудия. Оценки от дипломата, поне в БГ, са също смях - никакво покритие нямат една с друга. Между училищата и класовете има планини разлика в изискванията. А и един учител, случва се често у нас, по нашите ширини, едно чаве харесал, друго му е тотално несимпатично, трето му е безразлично - нацвъкал оценки, каквито му паднат.
Джуди отново такова е положението, както го описваш. И да кажем ние със шестокласниците ще се спасим някак поединично, но имам малък син, който не ми побира акъла какво ще правя и как ще го действаме

# 45
  • Мнения: 804
Към Дидева: Това с програмата на МОН  за следващата учебна година не се ли отнася за тазгодишните седмокласници, защото програмите вътре са по старото учебно съдържание? А тук се говори за евентуални промени във формата предвид новите неща, които се учат.

# 46
  • Мнения: 21 455
Към Дидева: Това с програмата на МОН  за следващата учебна година не се ли отнася за тазгодишните седмокласници, защото програмите вътре са по старото учебно съдържание? А тук се говори за евентуални промени във формата предвид новите неща, които се учат.
Авторката на темата поясни, че всъщност не става дума за формАта, а за фОрмата на изпита и евентуалното осигуряване на няколко дати за явяване.  Joy
Форматът отдавна е регламентиран.

Чл. 51. (1) Националното външно оценяване по чл. 47, ал. 1, т. 2 се провежда в края на VII клас.
(2) Освен основните цели по чл. 44, ал. 1, т. 1, 2 и 4 националното външно оценяване в края на прогимназиалния етап на основната степен на образование има за цел и измерване на степента на постигане на отделни ключови компетентности в областта на българския език и на математиката, придобити в класовете от етапа.
(3) Изпитите при националното външно оценяване по ал. 1 са по учебните предмети български език и литература и математика и се провеждат под формата на тест.
(4) Извън изпитите по ал. 3 всеки ученик по свое желание може да положи и изпит по учебния предмет чужд език, изучаван в задължителните учебни часове, чрез което се измерва степента на постигане на отделни езикови компетентности в областта на съответния чужд език.
(5) Преди началото на всяка учебна година министърът на образованието и науката със заповед може да определи и други учебни предмети извън посочените в ал. 3 и 4, по които да се проведе национално външно оценяване по ал. 1. В заповедта се определя и форматът на теста.
(6) Тестът по български език и литература включва задачи с избираем отговор, задачи с кратък свободен отговор, както и създаване на текст.

(7) Тестът по математика включва задачи с избираем отговор и задачи със свободен отговор.
Евентуалните промени могат да бъдат в посока брой и структруриране на въпросите ( задачите) и евентуалната замяна на преразказа със съчинение-разсъждение и/или есе.
Татко yess питаше за настоящата учебна година, за нея му отговорих и аз.

# 47
  • Мнения: 178
Вчера бях на родителска и г-жата по БЕЛ , кърши пръсти и се тревожи ,че няма представа какъв  вид ще е текста , който ще създават децата- преразказ или съчинение-разсъждение. А такъв вид съчинение досега са писали само веднъж. Нова, стара програма факт е ,че сегашните 6-класници са доста прецакани с тези промени. Миналата година учеха по стари учебници и нова програма, тази година уж имат учебници ,ама  Rolling Eyes голяма обърквация. Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.

# 48
  • Мнения: 804
Ей това кършене на пръсти ме притеснява. Как работят тези учители, като самите те не знаят какво да правят! Или пък защо не попитат, където се знае. Възможно ли е наистина това - да не се знае.

# 49
  • Мнения: 24 467
Ами възможно е, разбира се. Даже е задължително. В България се намираме, все пак. Тук на който му хрумне първата хрумка се опитва да я реализира без грам мисъл за последиците. После - ни лук ял, ни лук мирисал се изува като... ясно като какво.
...
Вчера тъкмо споделих в една друга тема за същото - учителка по БЕЛ ми каза, че се обсъждало като втори модул на НВО по предмета да не е преразказ, а съчинение. Силно се надявам да не е по изучавано произведение, за да не започне безумното зубрене на теми.  И да - не се знае. Самата тя е в чуденка, т. к. води ученици от пети до седми клас, без да е наясно за какво ще готви петокласниците и шестокласниците си. А мен живо ме вълнува, т. к. имам петокласник.
В онази тема също питах хората, ако някой е наясно, да сподели, но нямаше желаещи. Очевидно наистина не е ясно.
...
Нашите, слава Богу, започнаха почти всяка седмица да пишат съчинение - по зададено начало, по зададен край, описание на празник, приказка за гората и т.н. Много ми се ще да отпадне тоз преразказ за големите 14 годишни седмокласници, който проверява основно памет. И да не правят децата разработки по учени произведения тип "Какво искал да каже авторът". Ама като знам какви хора са в МОН, та силно се съмнявам нещо умно да произведат.
Без угризения го пиша. Нагледала съм им се в годините.

# 50
  • Мнения: 804
Досева, къде си? И аз имам петокласник. При нас не се говори още за НВО, въпреки че и аз му държах попарата преди 5 години. Сега с тези празници в учебника по литература и легендата за Рома не ни е много леко. Имаха тест за празниците и се надяваме поне на четворка.

# 51
  • Мнения: 178
Учителката точно това каза,че не знаят точно за какво да ги подготвят, до някъде разчитали и на издателствата да им подскажат за формата по сборниците , които ще пуснат. Това ми беше много странно, как така учителите ще са  по- незапознати от издателите. Мисля, че трябва да е обратното, ама то абсурди много

# 52
  • Мнения: 24 467
Учителката точно това каза,че не знаят точно за какво да ги подготвят, до някъде разчитали и на издателствата да им подскажат за формата по сборниците , които ще пуснат. Това ми беше много странно, как така учителите ще са  по- незапознати от издателите. Мисля, че трябва да е обратното, ама то абсурди много

Ако държавата беше нормална, точно обратното щеше да бъде. Ама не е нито едното, нито другото налице.
Печатарите на учебници и помагала са си дупе и гащи с МОН-аджии /роднини, близки, приятели - връзкари/, та нищо чудно и да са по-добре информирани от горките учители - последна дупка на кавала в системата.
За децата ни не говоря - те въобще не са част от нея. Те са само източник на приходи за училищата и обект за проучвания, изследвания и опити.

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
Задачите от движение, смеси и не помня още кои, може и изобщо да ги е нямало в официалните учебници. На мен това с наличието на тези типове задачи в училище ми се губи, защото на курса децата си ги взеха всичките видове задачи. А и дотук май никой не е казал да е променен преразказът.
От субективни денни, реакцията на учителите в училище (с изключение на тези, които водят български и математика и са кадърни, ама те си работят и по школи) е от кършене на пръсти и тотална липса на информация, през "о, няма страшно, всички ще влязат някъде" до даване на тотално грешна информация и ако човек няма друг източник на вярната информация, детето е прецакано по дефиниция. За мен, ако не беше форумът, щяхме да сме от прецаканите.

# 54
  • Мнения: 24 467
Темата е за възможна промяна на формата на НВО.
Ако някой вече "е казал да е променен" той и този някой е отговорен фактор, нямаше да има такива питанки. Просто щеше да се знае какъв е новият формат /или новата форма/.
НВО следва да се полага изцяло върху изучаван в училище материал. На курсове и уроци какво се взема в тази връзка следва да е без значение.
...
Задачи от движение и смеси моят голям син е вземал в училище точно. Не съм сигурна, но мисля, че беше в седми клас, не по-рано. Имаха съвсем малко часове за това - урок или два, но бяха в учебните часове и имаха за домашно такива задачи. 
...
С неподправено любопитство чакам информация в тази насока. В чуденка съм какво ново ще сътворят главите.
Иначе децата - те както досега ще се оправят според кой както може.

Последна редакция: пт, 23 мар 2018, 11:54 от Judy

# 55
  • София
  • Мнения: 4 548
Вчера бях на родителска и г-жата по БЕЛ , кърши пръсти и се тревожи ,че няма представа какъв  вид ще е текста , който ще създават децата- преразказ или съчинение-разсъждение. А такъв вид съчинение досега са писали само веднъж. Нова, стара програма факт е ,че сегашните 6-класници са доста прецакани с тези промени. Миналата година учеха по стари учебници и нова програма, тази година уж имат учебници ,ама  Rolling Eyes голяма обърквация. Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.
Виждала съм задачи от движение в учебник за 5 клас от тази година. Помагах на едно петокласниче точно тази седмица за тях. В понеделник мога да видя на кое издателство е учебника. По-силно застъпени са в седми клас - като приложение на линейните уравнения. В седми са и за смеси и сплави, за 5 не знам.

# 56
  • Мнения: 21 455
Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.
На кое издателство са учебниците? В тези, които имам аз, задачите за движение са обособени в отделен урок, както за пети, така и за шести клас.

# 57
  • Мнения: 178
Миналата година в 5кл. Учиха по "Архимед"- стар учебник , но сноваха назад, напред по него заради новата програма. Сега в 6кл. Са по "Анубис" и в двата ги няма тези уроци.

# 58
  • Мнения: 3 058
Хм, в учебника за 5. клас на Булвест няма урок/ци за задачи за движение. В сборника на Просвета, който е по новата програма има задачи и децата имаха часове с тях.

# 59
  • Мнения: 178
Ами няма как да ги има, защото по новата програма ги учили третокласниците. Няма значение, обяснявах , намерих материали, уж ме разбра.
То ясно , че за всичките тези реформи и промени , някой взима пари и се трупа актив за свършена работа , ама резултата е нулев в полза на децата. Та на въпроса , дали е възможна промяна, мисля че НЕ просто ние ще се адаптираме както винаги.

# 60
  • Мнения: 3 058
Леле, т.е. сваленият в предходен етап материал се губи за набора, освен ако учителят не е усърден?
Някой да сподели, ако е установил нещо по български, което сега е в 4. клас и на практика ще се пропусне от сегашните петокласници.

Общи условия

Активация на акаунт