Възможна ли е промяна на формата на НВО след VІІ клас?

  • 9 996
  • 60
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 801
Към Дидева: Това с програмата на МОН  за следващата учебна година не се ли отнася за тазгодишните седмокласници, защото програмите вътре са по старото учебно съдържание? А тук се говори за евентуални промени във формата предвид новите неща, които се учат.

# 46
  • Мнения: 21 455
Към Дидева: Това с програмата на МОН  за следващата учебна година не се ли отнася за тазгодишните седмокласници, защото програмите вътре са по старото учебно съдържание? А тук се говори за евентуални промени във формата предвид новите неща, които се учат.
Авторката на темата поясни, че всъщност не става дума за формАта, а за фОрмата на изпита и евентуалното осигуряване на няколко дати за явяване.  Joy
Форматът отдавна е регламентиран.

Чл. 51. (1) Националното външно оценяване по чл. 47, ал. 1, т. 2 се провежда в края на VII клас.
(2) Освен основните цели по чл. 44, ал. 1, т. 1, 2 и 4 националното външно оценяване в края на прогимназиалния етап на основната степен на образование има за цел и измерване на степента на постигане на отделни ключови компетентности в областта на българския език и на математиката, придобити в класовете от етапа.
(3) Изпитите при националното външно оценяване по ал. 1 са по учебните предмети български език и литература и математика и се провеждат под формата на тест.
(4) Извън изпитите по ал. 3 всеки ученик по свое желание може да положи и изпит по учебния предмет чужд език, изучаван в задължителните учебни часове, чрез което се измерва степента на постигане на отделни езикови компетентности в областта на съответния чужд език.
(5) Преди началото на всяка учебна година министърът на образованието и науката със заповед може да определи и други учебни предмети извън посочените в ал. 3 и 4, по които да се проведе национално външно оценяване по ал. 1. В заповедта се определя и форматът на теста.
(6) Тестът по български език и литература включва задачи с избираем отговор, задачи с кратък свободен отговор, както и създаване на текст.

(7) Тестът по математика включва задачи с избираем отговор и задачи със свободен отговор.
Евентуалните промени могат да бъдат в посока брой и структруриране на въпросите ( задачите) и евентуалната замяна на преразказа със съчинение-разсъждение и/или есе.
Татко yess питаше за настоящата учебна година, за нея му отговорих и аз.

# 47
  • Мнения: 178
Вчера бях на родителска и г-жата по БЕЛ , кърши пръсти и се тревожи ,че няма представа какъв  вид ще е текста , който ще създават децата- преразказ или съчинение-разсъждение. А такъв вид съчинение досега са писали само веднъж. Нова, стара програма факт е ,че сегашните 6-класници са доста прецакани с тези промени. Миналата година учеха по стари учебници и нова програма, тази година уж имат учебници ,ама  Rolling Eyes голяма обърквация. Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.

# 48
  • Мнения: 801
Ей това кършене на пръсти ме притеснява. Как работят тези учители, като самите те не знаят какво да правят! Или пък защо не попитат, където се знае. Възможно ли е наистина това - да не се знае.

# 49
  • Мнения: 24 467
Ами възможно е, разбира се. Даже е задължително. В България се намираме, все пак. Тук на който му хрумне първата хрумка се опитва да я реализира без грам мисъл за последиците. После - ни лук ял, ни лук мирисал се изува като... ясно като какво.
...
Вчера тъкмо споделих в една друга тема за същото - учителка по БЕЛ ми каза, че се обсъждало като втори модул на НВО по предмета да не е преразказ, а съчинение. Силно се надявам да не е по изучавано произведение, за да не започне безумното зубрене на теми.  И да - не се знае. Самата тя е в чуденка, т. к. води ученици от пети до седми клас, без да е наясно за какво ще готви петокласниците и шестокласниците си. А мен живо ме вълнува, т. к. имам петокласник.
В онази тема също питах хората, ако някой е наясно, да сподели, но нямаше желаещи. Очевидно наистина не е ясно.
...
Нашите, слава Богу, започнаха почти всяка седмица да пишат съчинение - по зададено начало, по зададен край, описание на празник, приказка за гората и т.н. Много ми се ще да отпадне тоз преразказ за големите 14 годишни седмокласници, който проверява основно памет. И да не правят децата разработки по учени произведения тип "Какво искал да каже авторът". Ама като знам какви хора са в МОН, та силно се съмнявам нещо умно да произведат.
Без угризения го пиша. Нагледала съм им се в годините.

# 50
  • Мнения: 801
Досева, къде си? И аз имам петокласник. При нас не се говори още за НВО, въпреки че и аз му държах попарата преди 5 години. Сега с тези празници в учебника по литература и легендата за Рома не ни е много леко. Имаха тест за празниците и се надяваме поне на четворка.

# 51
  • Мнения: 178
Учителката точно това каза,че не знаят точно за какво да ги подготвят, до някъде разчитали и на издателствата да им подскажат за формата по сборниците , които ще пуснат. Това ми беше много странно, как така учителите ще са  по- незапознати от издателите. Мисля, че трябва да е обратното, ама то абсурди много

# 52
  • Мнения: 24 467
Учителката точно това каза,че не знаят точно за какво да ги подготвят, до някъде разчитали и на издателствата да им подскажат за формата по сборниците , които ще пуснат. Това ми беше много странно, как така учителите ще са  по- незапознати от издателите. Мисля, че трябва да е обратното, ама то абсурди много

Ако държавата беше нормална, точно обратното щеше да бъде. Ама не е нито едното, нито другото налице.
Печатарите на учебници и помагала са си дупе и гащи с МОН-аджии /роднини, близки, приятели - връзкари/, та нищо чудно и да са по-добре информирани от горките учители - последна дупка на кавала в системата.
За децата ни не говоря - те въобще не са част от нея. Те са само източник на приходи за училищата и обект за проучвания, изследвания и опити.

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
Задачите от движение, смеси и не помня още кои, може и изобщо да ги е нямало в официалните учебници. На мен това с наличието на тези типове задачи в училище ми се губи, защото на курса децата си ги взеха всичките видове задачи. А и дотук май никой не е казал да е променен преразказът.
От субективни денни, реакцията на учителите в училище (с изключение на тези, които водят български и математика и са кадърни, ама те си работят и по школи) е от кършене на пръсти и тотална липса на информация, през "о, няма страшно, всички ще влязат някъде" до даване на тотално грешна информация и ако човек няма друг източник на вярната информация, детето е прецакано по дефиниция. За мен, ако не беше форумът, щяхме да сме от прецаканите.

# 54
  • Мнения: 24 467
Темата е за възможна промяна на формата на НВО.
Ако някой вече "е казал да е променен" той и този някой е отговорен фактор, нямаше да има такива питанки. Просто щеше да се знае какъв е новият формат /или новата форма/.
НВО следва да се полага изцяло върху изучаван в училище материал. На курсове и уроци какво се взема в тази връзка следва да е без значение.
...
Задачи от движение и смеси моят голям син е вземал в училище точно. Не съм сигурна, но мисля, че беше в седми клас, не по-рано. Имаха съвсем малко часове за това - урок или два, но бяха в учебните часове и имаха за домашно такива задачи. 
...
С неподправено любопитство чакам информация в тази насока. В чуденка съм какво ново ще сътворят главите.
Иначе децата - те както досега ще се оправят според кой както може.

Последна редакция: пт, 23 мар 2018, 11:54 от Judy

# 55
  • София
  • Мнения: 4 548
Вчера бях на родителска и г-жата по БЕЛ , кърши пръсти и се тревожи ,че няма представа какъв  вид ще е текста , който ще създават децата- преразказ или съчинение-разсъждение. А такъв вид съчинение досега са писали само веднъж. Нова, стара програма факт е ,че сегашните 6-класници са доста прецакани с тези промени. Миналата година учеха по стари учебници и нова програма, тази година уж имат учебници ,ама  Rolling Eyes голяма обърквация. Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.
Виждала съм задачи от движение в учебник за 5 клас от тази година. Помагах на едно петокласниче точно тази седмица за тях. В понеделник мога да видя на кое издателство е учебника. По-силно застъпени са в седми клас - като приложение на линейните уравнения. В седми са и за смеси и сплави, за 5 не знам.

# 56
  • Мнения: 21 455
Ето пример : задачите за движение по мат няма ги в учебника за 6 кл. , но ги няма и в този за 5кл., а по програма са включени в учебната тетрадка и имаха тест със такива задачи.
На кое издателство са учебниците? В тези, които имам аз, задачите за движение са обособени в отделен урок, както за пети, така и за шести клас.

# 57
  • Мнения: 178
Миналата година в 5кл. Учиха по "Архимед"- стар учебник , но сноваха назад, напред по него заради новата програма. Сега в 6кл. Са по "Анубис" и в двата ги няма тези уроци.

# 58
  • Мнения: 3 048
Хм, в учебника за 5. клас на Булвест няма урок/ци за задачи за движение. В сборника на Просвета, който е по новата програма има задачи и децата имаха часове с тях.

# 59
  • Мнения: 178
Ами няма как да ги има, защото по новата програма ги учили третокласниците. Няма значение, обяснявах , намерих материали, уж ме разбра.
То ясно , че за всичките тези реформи и промени , някой взима пари и се трупа актив за свършена работа , ама резултата е нулев в полза на децата. Та на въпроса , дали е възможна промяна, мисля че НЕ просто ние ще се адаптираме както винаги.

Общи условия

Активация на акаунт