Отговори
# 210
  • Мнения: 1 276
Хоуп, "качествен подбор" е много субективно понятие. Дали Пипи ще се хареса или не, също е въпрос на личен вкус. На твоето дете не му е допаднала, на други съвременни деца им харесва и все още я четат. И не е вярно, че не се дават и съвременни книги, дават се и като препоръчителна литература за лятото, учет се откъси и в час (сега на прима виста се сещам за "Писмата на един дакел"). Идеята ми е, че каквото и задание да се даде от училището, то винаги ще бъде харесвано от едни и нехаресвано от други. Няма как да се направи такъв подбор, че всички да са доволни и за всички да е полезен. Затова има живот извън училището. Там се случват другите неща, точно както ти си процедирала с твоето дете. Това правя и аз за и с моето.
За междупредметните връзки, за модернизирането на учебното съдържание съм съгласна. То всеки май е съгласен. Въпросът е как точно да се направи.

Бибит, а англичаните защо учат Шекспир? И целият свят всъщност?

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 14:26 от Мила Атова

# 211
  • Мнения: 3 462
Цитат
Сега се чудя, как точно ще прочете Декаметрон.....като тази част от историята я имаха в два урока, мисля че беше 6 клас.
Ооо, Декамерон е интересно четиво и се чете. Даже от цялата литература за 8-ми клас е препоръчително точно с Декамерон да се започне. А работа на учителя е да постави Бокачо в Ренесансовия културен контекст и да го направи с чувство и ум. Ма то за тая работа и в Уикепедия може човек да прочете, щото историците си акцентират върху държави, царе, географски и технически открития ...

# 212
  • Мнения: 1 276
Ето чудесно онагледяване на моята теза. За едни "Декамерон" е интересна, полезна и подходяща за съответната възраст творба, за други не е.

# 213
  • Мнения: 8 299

За междупредметните връзки, за модернизирането на учебното съдържание съм съгласна. То всеки май е съгласен. Въпросът е как точно да се направи.

То това е основата, защото всички виждаме, че все по-неграмотни поколения израстват пред очите ни.
И все по същата програма си вървим в последните 40 години. А живота толкова много се промени.
Ако преди 20 години децата в 1 клас гледаха учителя, като единствен извор на знания, към днешна дата децата са залети от информация и обикновенно знаят много повече.


Ето чудесно онагледяване на моята теза. За едни "Декамерон" е интересна, полезна и подходяща за съответната възраст творба, за други не е.
Декамерон за мен категорично не е подходяща за 14 годишни, може би 10 клас ще я приемат по-сериозно.
Голямият беше страшна читанка. Декамерон я прочете цялата в 8 клас, като твърдеше че му е интересна. Онзи ден се сетих да го попитам за нея - 8 години по-късно ми отговори - тъпчика си беше, няма какво да се лъжем.

# 214
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 361
Когато в 1 клас дадоха на моето детет да четет Пипи (аз съм я чела на тази възраст, майка ми също) и детето зададе въпроса, защо това момчие е толкова глупаво и не иска да ходи на училище? Прочитайки няколко глави от книгата за една вечер, сама си дадох сметка че за 1944 година, това е била страхотна книга но за днешните деца не е такава.
А може би сте пропуснали смисъла на книжката? Децата продължават масово да се радват на това, че не ходят на училище, на ваканции и т.н.

# 215
  • Мнения: 8 299
Когато в 1 клас дадоха на моето детет да четет Пипи (аз съм я чела на тази възраст, майка ми също) и детето зададе въпроса, защо това момчие е толкова глупаво и не иска да ходи на училище? Прочитайки няколко глави от книгата за една вечер, сама си дадох сметка че за 1944 година, това е била страхотна книга но за днешните деца не е такава.
А може би сте пропуснали смисъла на книжката? Децата продължават масово да се радват на това, че не ходят на училище, на ваканции и т.н.
Ха, ха не съм пропуснала смисъла.
Просто я прочетете отново. Днешните деца са доста по-умни от Пипи.

# 216
  • European Union
  • Мнения: 1 415
Не може да учим модерна литература, ако сме прескочили класиката.
Явно другаде може.
Не вярвам немският вариант на изучаване на литература да е някакво голямо изключение, поне в западноевропейските общества.
Не вярвам немските деца да завършат училище без да са чували за Гьоте или Ремарк.

# 217
  • Немция
  • Мнения: 6 924
Не може да учим модерна литература, ако сме прескочили класиката.
Явно другаде може.
Не вярвам немският вариант на изучаване на литература да е някакво голямо изключение, поне в западноевропейските общества.
Не вярвам немските деца да завършат училище без да са чували за Гьоте или Ремарк.
Чували са, разбира се, но не е измежду задължителния материал по литература.
Евентуално в горните класове може да им се случи да четат нещо от тях.
Нямам още лични впечатления от периода 10-13 клас, но от училище до училище книгите, които се изучават, се различават.
Но класиката определено е на заден план.

# 218
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 361
Каквото и произведение да сложат ще е все тая, след като никой не успява да извлече нещо от него. Ще се пишат някакви домашни, ще се лепят някакви оценки и като излязат от училище ще са на същото ниво.

# 219
  • Мнения: 934
В Реалшуле може и да не стигнат до класическа литература, ама в Гимназиите не само Гьоте (от 5 клас се почва с него и не знам как го разбират) и Шилер изучават, ами и Брехт, Кафка и Камю в допълнение. Ако на някого му  е интересно, ето по години какво се изучава по немска литература в една немска гимназия от желаните.
https://goethe-gymnasium.berlin/wp-content/uploads/2021/08/schul … .Jg_._deutsch.pdf
Разликата е, че в Германия като не ти се учи, отиваш в Реалшуле, правиш след това 2 години Аусбилдунг (няма нужда от ДЗИ, щом няма да ходиш в университет), получаваш професия и то нелошо заплатена и никой не страда от това, че няма да е с висше и не прави драма как е възможно моето "гардже" да не е прието в "елитната гимназия", докато в България образованието девалвира до такава степен, че вече е смешно да казваш, че имаш. С цел да не нараним чувствата на дечицата, а и да се осигурят средства за заплати на учителите, се оставят явно неграмотни ученици да продължават напред до 12 клас, заинтересованите родители влагат все повече и повече средства в частни уроци, за да изпратят децата си в училище, в което по-голямата част от децата ще знаят защо са в класната стая. И така се въртим в един омагьосан кръг, от който излизане няма.

# 220
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 361
докато в България образованието девалвира до такава степен, че вече е смешно да казваш, че имаш. С цел да не нараним чувствата на дечицата, а и да се осигурят средства за заплати на учителите, се оставят явно неграмотни ученици да продължават напред до 12 клас, заинтересованите родители влагат все повече и повече средства в частни уроци, за да изпратят децата си в училище, в което по-голямата част от децата ще знаят защо са в класната стая. И така се въртим в един омагьосан кръг, от който излизане няма.
Родителите не влияят на учебната програма и всеки гледа себе си, затова е омагьосания кръг. Но пък не е въобще зле, защото у нас има предостатъчно начини да си живееш добре и без училищното образование, всеки втори има собствен бизнес и върти нещо семейно, отделно че са популярни всякакви академии, курсове и подобни неща където за 3м може да хванеш професия без да се мъчиш с години като в немско.

# 221
  • Мнения: 3 763
Всеки втори със собствен бизнес и професии, придобити с тримесечни курсове.. Някакъв нов кръг на ада обрисуван виждам.

# 222
  • Мнения: 29 774
М, да....няма нужда от висше, едно курсче и стига толкова.

Имала съм колежка, завършила 3-месечен курс за счетоводител. Аз съм учила 5 години в икономически техникум и още толкова в университет. Дали  сме равни като знания и умения?

# 223
  • Мнения: 934
докато в България образованието девалвира до такава степен, че вече е смешно да казваш, че имаш. С цел да не нараним чувствата на дечицата, а и да се осигурят средства за заплати на учителите, се оставят явно неграмотни ученици да продължават напред до 12 клас, заинтересованите родители влагат все повече и повече средства в частни уроци, за да изпратят децата си в училище, в което по-голямата част от децата ще знаят защо са в класната стая. И така се въртим в един омагьосан кръг, от който излизане няма.
Родителите не влияят на учебната програма и всеки гледа себе си, затова е омагьосания кръг. Но пък не е въобще зле, защото у нас има предостатъчно начини да си живееш добре и без училищното образование, всеки втори има собствен бизнес и върти нещо семейно, отделно че са популярни всякакви академии, курсове и подобни неща където за 3м може да хванеш професия без да се мъчиш с години като в немско.
Че то в Германия родителите още по-малко могат да влияят върху каквото и да било. Даже избор на училище след 4. клас на децата си нямат, защото все още в по-голямата част от страната къде ще учи детето от 5. клас се определя от началния му учител и това каква характеристика му е дал. За щастие благодарение на многото чужденци основно от източния блок, за които това да си стоиш с професия и без възможност да учиш, ако ще и на стари години, е немислимо, започнаха да си разчупват мнението и да приемат деца в гимназиите въпреки мнението на началните им учители (все още само в отделни провинции). За сега е важно основно за чужденците, германците продължават да вярват безрезервно на учителите и не оспорват квалификациите им. Ами не ми звучи като да им е идеална системата, или пък програмата им да се различава драстично в гимназиите им от нашите добри гимназии. И като ще гледаме все в чуждите системи, що пък не погледнем една Южна Корея или Китай (и икономически вече са далеч по-напред от Германия и Западна Европа, и образователно). Ама там дисциплина, ред и учене и няма галене с перце.

# 224
  • Мнения: 3 462
Ето чудесно онагледяване на моята теза. За едни "Декамерон" е интересна, полезна и подходяща за съответната възраст творба, за други не е.
Ами ... съжалявам, ама не онагледява Вашата теза. Първо, защото съм наясно, че учебната програма не може да се съобразява със "за едни - за други". Тя все пак е работа на експерти. Второ, защото съм поставила "Декамерон" в списъка за литература за 8-ми клас и в сравнение с посочената литература е добре да се започне с него. А доколко ще се формира интерес, това зависи от работата в час най-вече.
Книги за 8. клас:

Скрит текст:
Омир – „Илиада“

Сафо – „Любов“

Софокъл – „Антигона“

Библията

„Пространно житие на Константин – Кирил“

Константин Преславски – „Азбучна молитва“

Черноризец Храбър – „За буквите“

Джовани Бокачо – „Декамерон“

Мигел де Сервантес – „Дон Кихот“

Уилям Шекспир – „Хамлет“

Уилям Шекспир – Сонети
А по повод Южнокорейската образователна система е добре да се прочете този текст. В него накрая:  „Докато родителите са живи, децата нямат никаква свобода и са третирани като роби или добитък, не по-различно отколкото поданиците на феодалния лорд”.
http://danielaubenova.com/blog/%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0 … 0%B5%D1%85%D0%B0/

Общи условия

Активация на акаунт