Допълнителните помагала

  • 4 056
  • 88
  •   1
Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Здравейте. До миналата година купувахме помагала по БЕЛ, математика, английски, час на класа и атлас. Понеже имахме само една учителка (до 4 клас) си мислех, че причината е, че тя е много амбициозна. И силно се надявах тази година (5 клас) да приключи този кошмар с помагалата. Е да, ама не. Тази година купихме допълнителни помагала по почти всички предмети, без музика и физическо. Дори по трудово (икономика и предприемачество) имаме помагало. Това ме дразни изключително много по няколко причини.
Първо до тук съм дала над 100 лв само за помагала.
Второ децата трябва да мъкнат по цял ден всичко това. Раниците вече стигнаха 9-10 кг, а децата са по 45-50 кг.  ooooh! Само помагалото по математика е 300 страници голям формат.  Shocked
И трето, което е най-важно, всичко това трябва да се изпише. Това плюс задължителните учебници и тетрадки, които натоварват достатъчно много. В резултат на безумните количества, които се дават за домашно, и деца, и родители са отвратени от всякакъв вид учене, четене и писане.
Та въпросът ми е - нужно ли е това? На мен ми е съвсем ясно, че едни хора са взели хонорар за написването на помагалата, други за издаването, учителите вземат комисионна от издателствата и т.н. Но трябва ли този бизнес да е за сметка на здравето на децата?  #2gunfire
Споделете как е при вас?  newsm78

# 1
  • Русе
  • Мнения: 7 800
Абсолютно същото. 10-ти клас - освен дето плащаме всички учебници и уч. тетрадки ами заради НВО учителите пощуряха съвсем. Още не съм броила колко помагала искат.
4-ти клас - "минах" метър само със седем броя допълнителни.

Всичките на дебели гланцирани листи и над половината остават неизписани.

Как другите нации успяват с една тетрадка да прокопсат а ние свръх интелигентните не успяваме с 10 кила учебници?!
#Cussing out #2gunfire

# 2
  • Мнения: 4 420
Дъщеря ми е втори клас. Още миналата година ми се видя безумно това, че имат по хиляда помагала. В някои на урок 2 страници с картинки и два реда, на които да напише 6 думи. Пълно безумие. Едно време имахме учебна тетрадка, тетрадка за домашна и работа в клас. Да не говорим, че помагалата, в които се учеха да пишат буквите - редовете са с различна широчина от обикновена тетрадка с тесни и широки редове. То на мен ми трябваха две седмици докато свикна кое за какво е. Какво остава за детето само да се оправи. А после - ама моля ви се оставяйте децата сами да си гласят чантите.
Тази година е същото безумие - часовете по БЕЛ са разделени на три вида - развитие на речта, четене и БЕЛ. Ми направете ги три отделни часа. Учебника се застъпва в два от часовете, пък в другите два се носи нещо друго. Така за прословутия БЕЛ имаме 1 учебник, 3 учебни тетрадки, 1 помагало, Читанка + учебна тетрадка и само 5-6 тетрадки с тесни и широки редове и списък в кой ден кое се носи.
Да не говоря за другите часове. Вярно, че съм динозавър, но ми идва в повече дори това, че имат учебник по изобразително изкуство във втори клас. Или пък учебната тетрадка по околен свят. Тази в първи клас беше като бебешка книжка. Само картинки и да свързват със стрелки.
А като си помисля, че е едва втори клас и лошо ми става...………….

# 3
  • Мнения: 157
Тежат много раниците на децата.Учебници, помагала,тетрадки по всеки учебен предмет.Храна,вода,несесери и децата едвам си носят раниците.Вместо да улеснят децата те ги товарят....

# 4
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Да, освен помагалата и част от задължителните учебници ми се виждат излишни. Учебник по трудово и по рисуване ми се струва пълно безумие.
Въпросът е друг. Мен ми е ясно, защо издателствата ги издават. Също ми е ясно защо учителите ги искат. За да вземат комисионна.  Друго не ми е ясно - ние защо като едни овци ги купуваме безропотно и никой не прави опит да защити децата? След като всички са съгласни, че това е излишно. По закон нямат право да ни задължават. Т.е. можем и да откажем. Тази година се опитах да убедя другите майки да се откажем от помагалата, само една ме подкрепи, което ме втрещи!  ooooh!

# 5
  • Русе
  • Мнения: 7 800
Вече трета година малкото кара с една тетрадка по Човекът и природатата. За всяка година по половин страничка е изписвал но важното е да я имаме и носим.

Пуснаха електронни учебници, направиха шкафчета обаче при нас не се получава. Малкото е на занималня, там си пише домашните, стаите са различни и как да стане... newsm78

# 6
  • Мнения: 8 944
Живея в чужбина, тук няма такива истерии. Ако дават пари за нещо, това е, за да спортува детето. След училище едно 80%от децата ходят да тринират нещо.
Родителите разсъждават така, че училището е длъжно да научи децата, не биха дали пари за такива неща. Е има едни задължителни такси, за материали, в училището, плащат се за цялата година, с тях им закупуват блокчета, пластелин и др подобни, или като ходят на театър. Нещо като фонд на класа. Оттам нататък - помагала много, който иска си купува в книжарницата и то за своето си дете и си го занимава, Но малко са тези.

# 7
  • София
  • Мнения: 38 711
Ужас. Моят син е втори клас. Има един дебел син сборник по мат. Как го мразя това нещо! Още с кака му го борихме.
Домашните от часовете плюс това чудо е равно на цял следобед писане. Така го смятам аз.

# 8
  • Мнения: 11 875
Синът ми е 4 клас, винаги са имали допълнителни помагала от 1 още.  
Основно те са по бел и математика- помагалата за часовете по ЗИП (при нас са бел и мат) и другите са тип сборници  от там им дават домашните. В час се работи в обикновената тетрадка и в учебната и домашното е в помагалото. По български имат - Четене с разбиране, което си стои в у-ще и им се дава работят и пак им го прибират там, освен ако нямат да дописват нещо. Тази година са взели и две книжки с тестове по НВО, да ги упражняват през годината.
По ЧО и ЧП нямат допълнителни помагала нито обикновена тетрадка, т.е. пише се само в учебната.

Но да раницата си тежи сериозно въпреки, че една част от учебниците са  оставени в шкафчетата в училище - Рисуване, Музика, Час на класа, Компютри...


# 9
  • Мнения: 157
То е ясно,че помагалата са измислени за да им се дават допълнително домашни.Печелят учителите и издателствата.Уж учебниците безплатни,ама помагалата дадеш 100 лв за тях.Като че не могат от учебник само.

# 10
  • Мнения: 11 875
Повече от 40-50лв не сме давали за помагала до сега. Също така не виждам тенденция да са на едно и също издателство или автор...не че, отричам това, че основната цел е печелбарска на цялата практика.

Имам позната от Търговище , тя каза, че в тяхното у-ще нямат нищо допълнително като помагала. Тя пък се притеснява, дали достатъчно добре ще се подготвят децата така и  купува на дъщеря си за вкъщи Crazy Mr. Green

# 11
  • Мнения: 126
Четвърта година купуваме помагала за около 60 лв. Много добре са разпределени през годината. Извинявайте, но 6 задачи по математика за домашна работа през почивните дни мисля, че не е много. А следобедните занимания са изцяло върху помагала. Подкрепям тезата за печалбарство, но пък смятам,  че на моя младеж това му отразява добре, въпреки неговото огромно желание да си седи пред тв, с телефона, компютъра или навън с приятели. В крайна сметка за всичко има време.

# 12
  • Мнения: 4 420
Аз нямам нищо против домашните, но те могат да бъдат раздадени по друг начин, а не да имат помагала, които в по-голямата си част са картинки и мястото за писане е много малко. Задачите от тези помагала биха се събрали в нещо по-малко и по-леко.

Някой каза за спорта. Тук училището изяжда според мен много от свободното време на децата. Миналата учебна година беше някакво диво препускане между училище, занималня, танци, състезания, концерти, участия и т.н. Децата, които се занимават активно със спорт в първи, втори клас започват да се отказват. Виждам го в студиото, където ходи дъщеря ми. Каквото и желание да имат деца и родители, трудно се издържа на почти ежедневен 11-13 часов маратон. В много от дните детето е заето много повече отколкото аз.

# 13
  • Мнения: 3 021
Голямото е 5-ти клас - 70 лв. дадох за помагала, учебника по испански го купих от продавалника, че и за него ми искаха 27 лв. Малкото е 4-ти клас, не отидох на родителска среща и не знам колко пари ни искат  Laughing

За мен е безумие с тия помагала и хиляда неща да се носят по един предмет. За какво са им тогава учебниците след като там няма достатъчно задачи. Ние не сме имали толкова помагала и пак се изучихме. Толкова ли е трудно да им дадат онлайн да си намерят задачи или да си измислят или от учебника да решават. Защото в тези допълнителните не са кой знае какви задачите, намерили на едни хора работа, дали на други хора пари. Все още пазя сборници от моето време, специално по математика, натъпкани са със задачи, които ще им стигнат за 2-3 години. Ама не, те струват стотинки, не може да минем толкова евтино, а не всяка година да даваме по 7-8-9 лв. на предмет за помагало.

Честно казано не знаех, че могат да се откажат помагала, след като ги искат учителите и след като дават домашни от тях, после ще пишат забележки, че детето е без домашно. Изобщо лудница.

# 14
  • Мнения: 11 875
......

Някой каза за спорта. Тук училището изяжда според мен много от свободното време на децата. Миналата учебна година беше някакво диво препускане между училище, занималня, танци, състезания, концерти, участия и т.н. Децата, които се занимават активно със спорт в първи, втори клас започват да се отказват. Виждам го в студиото, където ходи дъщеря ми. Каквото и желание да имат деца и родители, трудно се издържа на почти ежедневен 11-13 часов маратон. В много от дните детето е заето много повече отколкото аз.

Факт  Peace , домашните са ужасно много поради тази причина, моето дете не ходи никъде извънкласно за което ме е яд, но наистина времето не стига.

Относно помагала - нашите никога не са били пълни с картинки, напротив сухо задача до задача хаха. И винаги са изписани от край до край. Така, че не мога да се оплача, че не са оползотворени парите.

Иначе ако в началото на годината са закъснявали помагалата първата седмица-две им дават за домашно - преснимани задачи на листове, така че и това е вариант, но пък е консуматив и то за у-щето  Wink

# 15
  • Мнения: 13 873
Аз имам дъщеря на 21 и син на 12. Каквито са били нещата с нея, такива са и с него. Да не кажа че в горните класове се купуват и учебници освен помагалата. Излишно е да предъвкаме  тази темата всяка година тук в бг-мама, защото в повечето случаи се роптае в теми с по100 страници, но нещата са до там. Който не иска да купува помагала, да не купува. Да отиде в училище и  да каже на учителките  своето мнение. Аз лично съм купувала , купувам и пак ще купувам. Знам че на година горе долу отиват по 100 лева. Както и съм следяла, следя и ще следя какво и колко се попълва. И трябва да ви кажа че се попълва здраво когато има И ( специално пиша това И с главна  буква за подчертаване )  родителски контрол.

# 16
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Да, само че не става като не искаш помагала просто да откажеш. Аз не искам нито да купувам, нито децата да ги носят, нито да ги пишем. Но няма как половината деца в класа да имат помагала, другата половина да нямат. Трябва целият клас вкупом да откаже.
И точно това се чудя - защо след като почти всички родители не одобряват помагалата, никой не смее да ги откаже? Това е, което не разбирам.

# 17
  • Мнения: 4 420
В нашия клас никой няма да откаже. Аз и да не искам, полза никаква. Сама птичка съм. Съгласна съм да имат домашни, да учат, но ако може с по-леки раници. Ето, утре има 3 предмета, но пак тежи. Даже по единия помагалото още не е дошло.

# 18
  • Мнения: 157
И после защо децата имат гръбначни изкривавания-от тежките раници се получават.Вместо да нямат една камара учебници и помагала,отделно по физическо гуменки или маратонки,тениски.Моята дъщеря е в ново училище и по физическо има правила да не влизат с външни обувки в салона,да се преобличат с резервна тениска.В предишното никой не им е правел забележка.Снощи ми каза -"Мамо ако предишното ми училище беше до 12 ти клас щях да продължа да уча в него,но не е,а е от 1 до 4 клас."

# 19
  • София
  • Мнения: 62 595
Системата е направена така, че официалният учебник и учебни тетрадки не покриват материала, който е необходим за трайни знания. В най-добрия случай покрива за тройка, а това на прост език означава фрагментарни знания, огромни пропуски, неавтоматизирано и незатвърдено знание. И това незнание и пропуски се трупат като снежна топка и изгрява с цялата си прелест първо в пети клас, а после в седми. Без сборниците по математика и български учителите не могат да си покрият материала, а децата не могат да научат каквото е нужно дори да покрият за четворка. Не го измислят учителите, защото са много амбициозни и искат да ви направят гадно и да ви вземат парите и да тормозят децата. Налага се да го правят. Ако не го правят децата ще са на ниво неграмотност и... сещате се.

# 20
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Изобщо не съм убедена в това. Задачите в помагалата са същите като в учебника. Разликата е само в количеството, не в качеството. В учебника много хубаво си е обяснено и показано всичко. Помагалото просто дава още количества от същите задачи. Едно време другарката по математика сама си измисляше и ни даваше допълнителни задачи. Сега това върши помагалото. И никак не съм убедена, че решаването на 100 еднотипни задачи, вместо 10 е по-добро. 4 години спорих с нашата госпожа, че това е зубращина, тя ме убеждаваше, че малките деца учели с повтаряне, не с разбиране. Това да не са папагали или кучета?  ooooh!

# 21
  • Мнения: 13 873
Не при всяко дете и не по всеки предмет знанията се закрепват веднага . Имено затова след ваканцията част от нещата са им изтрити като с Гумичка. Особено при тези до седми осми клас. Имено затова всяка година вземат стария материал с допълнения. Ако нещата се учеха с един прочит нямаше да има толкова неграмотни наоколо. Ние разбира се виждаме ясно масово грешки в писането, но несъмнено същото е и по другите предмети, просто тези знания са ни невидими. Педагогиката е наука както всяка друга има си принципи мислени, измислени...
Що се касае до задачите в помагалата, не са същите като в учебника, явно зависи от помагалото. Често са разделени на групи по сложност, има и доста подготвителни тестове, в последно време има обяснена и материята. В някои помагала има и пояснява на отговорите  и т. Н.

# 22
  • Мнения: 4 443
Заставам зад всяка дума на  Andariel   и убедено твърдя ,че единствените печеливши са децата, които успеят да се възползват.
Образования ,човек притежава и възможността да избира, и свободата да го направи. Той много трудно може да бъде притискан  и ограничаван в днешния свят.
По собствено желание  купувам абсолютно всички помагала по всички предмети за съответния клас, после изчитам всичко и отделям тези които не заслужават внимание ,а останалите подреждам по трудност и подбирам от тях само това , по което ще работим . Работи се само у дома.Не повече от 2ч дневно през ваканциите ,но всеки ден. Добива се рутина, скорост и увереност. Нов разказвателен урок за 6 кл се усвоява за 15 мин., а 10 задачи средна и висока трудност за 30 мин. самостоятелна работа .
 Не гоним оценки ,а трайни  знания и градим умения за овладяване на голям по обем  и сложен материал един ден в университета. Това не се случва за година или две. За това са малките класове. Бавно и полека, стъпка след стъпка. Няма стрес ,няма претоварване ,няма нещо неразбрано и неовладяно и то при съвсем обикновени деца ( вече не само моето). Като видяха резултатите и други по собствено желание поискаха да се присъединят.
Опитаха , хареса им и продължиха с желание. Излиза ,че децата не се плашат от труда по затвърждаване ,а се чувстват некомфортно когато не са доразбрали материала. Чувстват се глупави и се притесняват. Ако родителя застане и им обясни неразбраното , трудното става лесно и даже  им е приятно да се доказват колко са напреднали.
 
Ядосвам се само на одобрени учебници и помагала с грешки. Не са толкова много.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2019, 09:01 от mamamari

# 23
  • Мнения: 19 334
Системата е направена така, че официалният учебник и учебни тетрадки не покриват материала, който е необходим за трайни знания. В най-добрия случай покрива за тройка, а това на прост език означава фрагментарни знания, огромни пропуски, неавтоматизирано и незатвърдено знание. И това незнание и пропуски се трупат като снежна топка и изгрява с цялата си прелест първо в пети клас, а после в седми. Без сборниците по математика и български учителите не могат да си покрият материала, а децата не могат да научат каквото е нужно дори да покрият за четворка. Не го измислят учителите, защото са много амбициозни и искат да ви направят гадно и да ви вземат парите и да тормозят децата. Налага се да го правят. Ако не го правят децата ще са на ниво неграмотност и... сещате се.
А мат'рялА по трудово покрива ли се от учебника по трудово, че и там са купили помагало Joy

По темата помагала купуваме само по БЕЛ, мат. и по английски някакви граматики и учебници.
Учебници и помагала по трудово, музика, рисуване, физическо, компютри или както е там новото му име и подобни дивотии не съм виждала вкъщи. Раздават им ги там за часа, ако има някаква нужда изобщо.

# 24
  • София
  • Мнения: 62 595
В математиката, както и при усвояването на езика и сума други неща, включително като това да си обуе обувките и да ги завърже, е нужно повторение, точно правене на еднотипни задачи, докато се автоматизира. Не по сто еднакви задачи, но трябва количество. После се започва усложняване. Не всички деца усвояват от раз идеята на задачата, не всички са родени отличници. С пет задачи от учебника доникъде няма да го автоматизират. Едно време в нашите учебници и тетрадки имаше повече задачи, отделно учителките диктуваха задачите. Майка ми още пази мои сборници по математика и български от началните и основните класове, а от гимназията също са оцеляли - синият сборник по алгебра и зеленият по геометрия с три типа трудност - а, б и в. Другарката по математика едно време не ги е измисляла, а и тя е имала учителски сборник (баба ми беше учителка в началните класове и си ги спомням нейните сборници, защото от тях ми даваше вкъщи допълнително по математика и български, дори още ги пазя).
За децата, които много бързо автоматизират не са нужни един тон задачи, но на повечето им трябва време и повече повторения. Това, което ти казваш папагалстване на научен език му се казва автоматизиране, знаеш го. Ако смяташ, че точно на твоето дете задачите са му излишни, можеш да говориш с учителката, а и то си показва на контролните кой знае и кой има нужда от повече работа. Дали е разбрало задачите се вижда след третия пример, решава ги "с поглед".
Теб всъщност какво те дразни - че трябва да купуваш помагала или че според теб учителката си спестява усилията?
Тези неща ги пиша както от гледна точка на родител, който вече е преминал през училищното образование с две деца и съм гледала и сравнявала колко материал е за тройка (без сборниците) и колко за шестица (голяма част от сборниците са изрешавани според подбора на дадените задачи от учителката, но като цяло са изрешавани), така и професионално, защото децата, с които работя щат-нещат, трябва да се справят в училище и дори при тях това, което е в учебника е едно нищо, трябват повече обяснения и автоматизиране.
Който иска детето му да се доближава към отличния успех, а не да знае за "стабилна четворка", просто трябва да преглътне хапа със сборниците. Дори гениалните трябва да си пишат домашното, колкото и да им е скучно. Само родителите на отличниците могат да си позволят да роптаят срещу големите еднотипни домашни, но болшинството ученици не са отличници.

Дъждец, както виждаш пиша за българския и математиката, защото те са критично важни не само за знания, а и в контекста на кандидатстване в гимназия. Останалите помагала по другите предмети са от чисто печалбарство.

# 25
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Дразни ме носенето на 10 кг чанта и количествата домашни, които отнемат средно по минимум 2ч на ден. Аз имам две деца. С всяко като уча по 2ч, за мен това са 4 часа учене всеки ден. Освен 8ч работа и всички домашни задължения. Аз изнемогвам, децата изнемогват. Крайният резултат от това количествено натоварване е, че всички са безкрайно уморени и отегчени и няма сила на света, която да ги убеди че четенето например може да е удоволствие. Или че математиката може да е забавна. За това най-много ме е яд. Цялата система някак е сбъркана.
Аз едно време никога не съм учила в къщи повече от 1ч и то сама. Не се е налагало майка ми да учи с мен до 7 клас. Пък бях отличничка, завърших две висши образования и нямам някакви особено сериозни пропуски в общата култура. Защо сега не се получава въпреки количествата? Или точно заради тях не се получава?  newsm78

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
нещата са много лесни за оправяне, но не искат да ги оправят - учебниците да са на вестникарска хартия и с черно-бели илюстрации - това автоматично сваля килограмите. Другото е вместо шарении в учебника да има още по няколко упражнения и нивото да е за четворка, а не за измъчена тройка.
Стига вече с тези забавности! От забавности децата не могат да се концентрират да свършат нещо "незабавно", а започват да мрънкат "не ми е интересно". Ученето не винаги е забавно, а дори на моменти е досадно. На теб също едва ли всичко в училище ти е било забавно, има хора, които мразят математиката, защото имат затруднения, коренящи се още в предучилищна възраст, но оправданието "мразя я, не е забавна" е чиста рационализация.
Децата, които мразят да четат също обикновено имат затруднения още на ниво формиране на езиковата система и боравене с лингвистичните единици, може да е и по-трудно задържане в оперативната памет и т.н. Но при всички случаи докато дойде моментът четенето да е удоволствие, има един процес на труд по автоматизиране, също като при шофирането при възрастните - първо е мъка, после с кормуването се постига автоматизиране и удоволствие. Просто повечето неща, които са "дремели" през ранното детство изведнъж стават видими в начална степен. Системата може да е тромава, но нека отделяме зърното от плявата - ученето до голяма степен е повторение.
честно, все повече започвам да се чудя защо възрастни хора са толкова късопаметни или се повеждат по новите моди как децата учат само чрез игра, как се щрака с пръст и хоп, детето научило, пък ние колко умни бяхме и без усилие учехме. А истината е, че идеализираме миналото и искаме всичко да е лесно.

# 27
  • Мнения: 19 334
Според мен в пети клас е ок да учат два часа на ден, ако са по половин ден на училище и за тези два часа успяват да свършат всичко. Аз не знам дали проблемът сега е в трудния материал или в мързела и безхаберието на децата. Ще дам пример с моето дете. Тя е на целодневно училище и през седмицата нямат домашни. Събота и неделя обаче организацията й е под кривата круша. Затруднения с материала не е имала досега (6клас е). Тоест не е от материала, а от това, че  чака аз да се развикам, за да седне да си напише домашните.

Андариел, напълно съм съгласна за БЕЛ и мат., както и за черно-белите помагала.
Обаче истината е, че на много места искат  99 други неща по другите предмети.  Ами, на родителите им идва бактън. Чантите и без това са тежки, ама помагалото по трудово ще ограмоти децата нали.
Крайно време е в училищата да разберат, че очевадно проблемите с грамотността са много големи и е нужна концентрация там, а всички тези пълнежни предмети да се преподават за обща култура и разтоварване, а не допълнително да натоварват и физически, и психически деца и родители с глупостите си.
Сигурна съм, че ако нямат учебник или помагало по трудово, пак ще се научат да правят в сандвичи в един момент от живота си.  Даже може да се случи и в началното училище.
Една приятелка ми се оплаква, че 90% от часа по рисуване преминавал в преподаване на суха теория, но всеки път децата трябвало да носят материали и то не просто едни моливи и лист, а разнообразни като глина, различни видове бои и пр.

# 28
  • Мнения: 4 443
По мое скромно мнение загубата на тренинг през дългата лятна ваканция е ключа от бараката.
Децата не успяват да се пренастроят поне за месец ,а тогава вече са пропуснали и преговора и началото на новия материал. Не се надгражда над дупка. Започва едно скатаване, едно нервничене.
Като са две времето не стига да се види къде е проблема и не се наваксва.
С годините дупките се трупат и става все по-трудно да се оправят.
Не одобявам и начина по който е поднесен материала в много от учебниците.Има и хубави ,но има и  Rage . И там са едни драми...
Разпокъсването на часовете ,също е лошо. Работата в блок е далеч по-продуктивна, но …
Натрупаната преумора и недоспиването пречат най-много. Нито едно спящо дете не може нито да учи ,нито да решава задачи.

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
Проблемът е първо в това, че до четвърти клас ги дундуркат и класната е като квачка, която гледа да изкара випуска (освен ако не е амбициозна, което вече е мръсна дума, и ги товари с учене и държи родителите вкъщи също да помагат, ако детето има да наваксва). Не може в четвърти клас да четат късички текстчета, а в пети изведнъж да ги пуснат на огромни текстове по история и география. И всеки се оправя сам - няма дундуркане, всеки учител влиза и си казва изискванията.
Второ, на все повече деца, иначе от обичайни семейства на родители поне със средно образование, липсва общата култура - те просто нямат знания за света, което съвсем затруднява ученето, защото нямат "речник".

За останалите помагала и какво ли не там, родителите заедно трябва да вдигнат пушилката, обаче на никого не му се занимава или рядко му се занимава, за да не си създава проблеми за детето. Има и отмъстителни учители както във всяка професия и всякакви хора.

# 30
  • София
  • Мнения: 19 322
Безплатните учебници са написани така, че без платените помагала да не вършат работа. Но важното е МОН да се бие в гърдите

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
Именно! Добре, че го написа, на мен ми се искаше да напиша точно това, но ми убягваше изречението. Безплатни са, колкото да се каже, че има безплатни учебници. Иначе е жалка работа.

# 32
  • София
  • Мнения: 19 322
Фактът е, че помагалата са задължителни и няма не искам - няма недей.
А тези безплатни учебници можеха да са на олекотена хартия и да тежат по-малко.
Вярно, че ако детето е на занималня, не ги разнася, но на останалите се налага.

# 33
  • Мнения: 260
Завършила съм 87 год., а тази изпратих абитуриент и мога да направя сравнение /без да идеализирам/. Всичките ми учебници, бяха с твърди корици и добре подшити. Не е имало нужда от помагала /поне в гимназията/. Вътре в тях имаше и теория, а имаше и задачи. Сестра ми, която е с шест години по-малка - учи по моите учебници. За нея също родителите ми не са купували помагала. Споменът ми е, че учебниците бяха прекрасни /и издържливи/. При кандидатстване - и за гимназия и за университет, така или иначе се ходеше на частни уроци, но така е и сега, независимо от сборниците по математика и БЕЛ. За учебниците на сина ми обаче, просто думи нямам. Уроците бяха написани по невъзможен начин /особено история и география/ - на академичен език, вкл. пълни с излишни /за мен/ подробности. Въпреки моя студентски опит, а именно да извадя основното, а останалото да е илюстрация - просто нямаше как.

# 34
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Фактът е, че помагалата са задължителни и няма не искам - няма недей.
Не е факт. Не са задължителни. По закон. По желание са. Т.е. можем да ги купим ако искаме, но можем и да откажем.

# 35
  • Мнения: 69 057
Моето мнение е следното: след като материалът в основните учебници е НЕдостатъчен, нека класните бъдат така добри да се обърнат към директор, инспектор и министерство, и поискат от тях допълване на материала в основните учебници и/или допълнителни помагала да се включат към безплатните учебници.
А не да се обръщат към родителите с думите дайте едни пари тук сега. Но всеизвестно е, че всеки избира пътя на най-малкото съпротивление - в случая това е пътят да се търбушат потфейлите на родителите, вместо да се обърнат към тиквите в МОН.

Авторке - веднага ти отговарям на чуденката защо никой гък не гъква - защото българинът си е такъв, овчедушен и обича да се подмазва. Под това се подписвам с двете си ръце и мога много да говоря, но няма смисъл просто.

И последно - искат помагала, защото така учителите си улесняват работата и всичко им е сдъвкано. Не се налага те да търсят, вадят задачи, да формулират упражнения. Пей сърце им е на тях.

# 36
  • София
  • Мнения: 19 322
Фактът е, че помагалата са задължителни и няма не искам - няма недей.
Не е факт. Не са задължителни. По закон. По желание са. Т.е. можем да ги купим ако искаме, но можем и да откажем.
Струва ми се, че у-щето решава какви да бъдат, освен това нали в тях всъщност се пише?
Освен това ще си го изкарат на детето, няма да пропуснат.
Но ми даваш добра идея да попитам УН.

# 37
  • Мнения: 69 057
Какво да ги питаш?

Вчера на РС класната изрично каза че няма право да иска от нас пари за помагала тъй като образов.е безплатно. Факт!
И по тази причини не събира тя парите, а родител. За да си вържат гащите законово. Уж инициативата е дошла от нас.

И в ДГ беше така - оформяхме го като дарение - парите, които ни искаха.

Смотана държава. Калпав народ.

# 38
  • Мнения: 669
И аз вчера бях набрала... но "угаснах". Класния (5 клас) няма общо с това. Убедена съм, че и учителките по предметите не са лично инициирали. Това се спуска от ръководството на училището и да, убедена съм че пари се печелят. Както и от униформите, също така безпрекословно наложени.
Не успях да попадна на срещата на третокласника, защото там би могъл да се случи пробив, ако учителката се съгласи. Но подкрепа не очаквам. още повече и тя явно участва в схемата, защото редовно предлага разни клижки за Коледа и за ваканцията.
Синът ми се затруднява да попълни учебната тетрадка, не знам кога и помагалата. Могат да ги препоръчат на добрите математици за вкъщи.

Не знам за кое най-много ме е яд - за парите, за тежестта, за тоновете изхабена хартия/дървета... Предадох 12 кг хартия от двамата ученици.
Минали години сме имали помагало по музика (само картинки) и едно по математика, което остана недокоснато.

Повечето кл. стаи имат проектор. Какво пречи да се проектира на дъската задачата и да я решават в малките тетрадки?

# 39
  • София
  • Мнения: 62 595
Тета, няма нищо общо с овчедушието, просто системата така работи. Учителите служат на тази система, те не могат да ритат срещу работодателя. Остават родителите да поемат инициативата, обаче повечето хич не ги интересува, защото тях образованието на децата им не ги интересува, а другите не искат да хабят нерви, защото са наясно, че няма системата да промени себе си. Издателствата ще са първите, които ще скочат въпреки, защото те от помагалата и учебниците печелят, това им е сигурен пазар.

Савина, можеш да не купуваш, никой не може да те накара насила. Дори нямат право да пишат, че детето е без домашно, ако това домашно е от помагалото. Но действителният резултат ще е този, че детето няма да може да работи в клас, нито откъде да пише част от домашното, няма да може да покрие материала с упражнения, освен ако не си съгласна на измъчена тройка  по задължителния учебник. И на финала пак детето губи.  Говоря основно за български и математика. За останалите предмети може и да настоиш да не купуваш. Помня как купувахме контурни карти и какво ли не. Добре, че моите са породени, та някои неща така и непопълнени се ползваха на следващата година.

За проектора - виждала ли си сега какво става, ако децата трябва да препишат нещо от дъската? Ужас! Честно! Бъркат, бавят се...

# 40
  • Мнения: 69 057
Баш си е овчедушие и думите ти го потвърждават.

Всеки вижда че нещо не е наред...ама си кюта там.

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
За да има някакъв ефект трябва да се намесят родители-юристи, организации, които да са достатъчно мотивирани и мощни. Не става Давид срещу Голиат. Ти навиваш ли се да поемеш инициативата?

# 42
  • Мнения: 669
Значи се приема за норма, че издателствата печелят на наш гръб, че учебниците не стават (с което не мога напълно да се съглася). Че същите тези издателства правят и учебниците така, че да са негодни... Че училищата защитават чужди интереси... С две думи - като навсякъде.

Овчедушие е, да (включително моята ненамеса снощи). Аз бях активна срещу униформите, но почти никой не ме подкрепи. Сега, като берат плодовете, вече чувам роптания, но тогава никой не отвори уста. "Е какво пък някакви си 50-100 лв".
По-лесно е да дадеш някакви пари и да ти се маха от главата, учителката да не "нарочи" детето...

За проектора нямам предвид да преписват, а да гледат оттам условието и да решават в тетрадките. И ако не са карани да преписват от дъска, естествено няма как да развият такава способност (още един минус на помагалата).
А за домашно да е уч. тетрадка, която всички имат.

# 43
  • Мнения: 4 428
Аз имам две ученички - едната сега е 4-ти клас, другата е 7-ми.
От 1-ви до 4-ти клас всяка година се купуват по 3-4 помагала общо.
Излизат около 20-30лв и всичко се изписваше.
Не мисля че са излишни, защото допълват програмата.
Да, може да не са задължителни, но учителките от начален курс всяка година решават по кой предмет и кое точно помагало ще се поръчва. Преценяват на базата на материала, който трябва да се вземе и нужните упражнения за усвояването.
Общо-взето и двете не са се преучили особено. При добра организация пишат домашните за 2 часа + четенето на текста по Четене 2 пъти за малката. И двете ходеха на занималня само до 2кл, след това си пишат домашните сами в къщи.
Е, с проверки от наша страна ...
От пети клас до сега, голямата има само по една учебна тетрадка към учебника, която трябва да купим. От там са им домашните към урока. Също нищо непосилно - 1-2страници към всеки урок.
По много предмети учебници не им искат в клас, уч. тетрадки са за домашното, така че носи само тетрадка за писане.
Аз лично съм на мнение, че поне до сега учебниците на децата са доста по-добри от нашите (набор `81год съм) По-лек и по-кратък материал, повече картинки, по-тънки учебници. Нашите имаха варианти с гланцирана хартия, която тежи доста повече, а историята примерно беше дебела 2 пръста, още я помня. Няма да казвам как бяха написани.
Моята ученическа раница тежеше повече от чантите на моите децата - тогава ни изискваха всичко в училище, дори и да не се ползва в час. Пък не помня някой тогава да се е запритеснявал толкова по този въпрос. Така че и сегашните деца, с всичките облекчения които се въведоха (шкафчета, блок-часове), би трябвало да се оправят с раниците си. Аз никога не съм носила раниците на децата, това не го разбирам въобще. Щом са дорасли за училище, значи трябва да си носят раниците сами.
За униформите също съм много ЗА и се радвам, че при нас ги наложиха още преди 6 години. Голямо облекчение в училищната рутина и нямам идея за какво е този отпор за въвеждането им. Парите са същите, дали ще ги дам за униформа или други дрехи. Нашите униформи са доста качествени и ги носят по две години. Пестят време и нерви, при избиране кой какво ще облича за училище и спестява комичните гледки, на ученици накипрени като коледни елхи в училище. Училището не е място за самоизява чрез външния фасон, а със сивото вещество!
Така че не е толкова трагично положението, стига да не се пуснем по познатата пързалка - плюе се поголовно, няма значение за какво. Все пак нещата не са черно и бяло, в повечето случаи сивеят...
И за протокола - нямам нищо общо нито с учителското, с издателско или друго съсловие, от което да извличам някакви ползи (че това е второто любимо нещо след плюенето, да се мисли кой, какво и как печели като прецаква другия/те)

# 44
  • Мнения: 8 299
И после защо децата имат гръбначни изкривавания-от тежките раници се получават.Вместо да нямат една камара учебници и помагала,отделно по физическо гуменки или маратонки,тениски.Моята дъщеря е в ново училище и по физическо има правила да не влизат с външни обувки в салона,да се преобличат с резервна тениска.В предишното никой не им е правел забележка.Снощи ми каза -"Мамо ако предишното ми училище беше до 12 ти клас щях да продължа да уча в него,но не е,а е от 1 до 4 клас."
И какво лошо има в това, че не вкарват праха в салона и не го дишат после?
А тениската? Моя син има всеки ден физическо. Тениската му е мокра. Кой от вас би седял с мокра такава?

# 45
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 309
Детето е в четвърти клас.
Тази година помагалата струват 50лв.,което за нас не е никакъв проблем.
В училище децата имат шкафчета вътре в стаята и отвън в коридора,които се заключват.
Учебниците ни ги дадоха още на родителската среща,тоест преди първия учебен ден.
На 16.09.ги донесохме в училище подвързани,децата си ги подредиха в шкафчетата вътре в стаята.
Така  и чантата не е тежка.

# 46
  • Мнения: 669
3-4 помагала, 20-30 лв е добре... но при нас това, явно,  е отминал етап.

Лакомията на заинтересованите стига дотам, че в 4 клас имахме 15-на помагала, повечето с вид на книги (не тетрадки) на стойност към 70 лв. (Тук освен материалния интерес, играе и амбицията на директорката за резултати на НВО).

В 5 клас са 13 на стойност над 70 лв.

За третокласника са скромните 50 лв, но това е защото няма външно оценяване. Догодина ще си избият.
Погрешка в ел. дневник получих съобщение от др. клас за 86.71 ст. за помагала.

Да добавя, че петокласничката (33 кг) всичко това ще го носи на гръб от стая в стая и шкафчетата не помагат особено.

# 47
  • Мнения: 14 499
5 клас, математическа паралелка. Не съм дала кой знае колко много пари - 40 лв. за помагала и атлас, които събрахме на родителската среща (още не са дошли и даже не помня за какво бяха) и още 35 лв. за две помагала и две учебни тетрадки по математика.

Въпросът според мен е безплатно ли е действително образованието след като все се купуват подобни неща (и то редовно, не като изключение) и какво научават повече от нас дето имахме по един учебник. Допълнителни сборници съм имала само в гимназията, по профилната дисциплина.

# 48
  • Мнения: 8 944
Родителите също са виновни, че купуват.
Ако издателствата и училищата срещаха отпор, поне някои от опитите за задължително купуване ще се пресечат.

# 49
  • Мнения: 11 875
..... Щом са дорасли за училище, значи трябва да си носят раниците сами.


Съгласна съм с почти всичко в изказаното от теб мнение, но не и за това.

Какво значи дорасли за у-ще?
Синът ми е 31кг, а раницата му често тежи 7-8-10кг в зависимост от програмата му. Това е почти 1/3 от теглото му , до у-ще ходим пеш близо 15мин, защото не всички деца ги карат с кола. Не смятам че е нормално...аз я нося и ме заболява рамото.
На фона на моите кг, все едно аз да метна една торба 15-20кг на гърба си.

# 50
  • Мнения: 4 428
..... Щом са дорасли за училище, значи трябва да си носят раниците сами.


Съгласна съм с почти всичко в изказаното от теб мнение, но не и за това.

Какво значи дорасли за у-ще?
Синът ми е 31кг, а раницата му често тежи 7-8-10кг в зависимост от програмата му. Това е почти 1/3 от теглото му , до у-ще ходим пеш близо 15мин, защото не всички деца ги карат с кола. Не смятам че е нормално...аз я нося и ме заболява рамото.
На фона на моите кг, все едно аз да метна една торба 15-20кг на гърба си.

Ти като беше ученичка, майка ти ли носеше раницата ти и колко тежеше?
Защо в днешно време, повечето родители възприемат децата си като по-глупави, неможещи и неоправни от тях самите на тяхната възраст...
Аз ходех също пеша до училището в съседния квартал, което беше на около 20 мин от нас. Никой нито ме е водил, нито взимал. Нито пък ме е питал дали ми тежи раницата, защото тежеше (няма как да не тежи).
И няма такова нещо, като "Тогава беше друго". Същото беше, но нямаше нет да ти го каже. Дори по-зле - без мобилни, да го провериш отрочето какви ги върши, без камери и охрана в училище, и доста други неща.
В момента, в който моите дъщери станаха първи клас, им казах горчивата истина - до тук с "айляка", от сега ще става само по-трудно и трябва да сте готови за това. За мен е важно децата да свикват с отговорностите и трудностите, които ще срещат в собственото си ежедневие. Мама и тате няма да са вечни да им носят "тежестите"...
Нищо чудно, че е пълно с 25-годишни "вишисти", които нито знаят какво искат, нито как да го поискат, нито какво ще го правят ако го получат - цял живот някой ги е мислил да не се напънат случайно нещо повече от необходимото (кой колкото разбира под необходимо)

# 51
  • София
  • Мнения: 62 595
нашите чанти не тежаха толкова, учебниците бяха от вестникарска хартия, в начална степен имахме някакви учебни тетрадки, но май бяха една по математика, една по български и една понещо допълнително. Читанката беше читанка. И по една малка тетрадчица за домашно и работа в клас. Нагоре имахме учебник, тетрадка за работа в клас и тетрадка за домашно. Отделно ни казваха кога имаме контролно и имахме една тетрадчица за контролно. И по един сборник по български иматематика за вкъщи - учителката казваше коя задача и си я записвахме като номер.
моите деца имаха по сто тетрадки в начална степен, лошо ми ставаше с тези раници и аз ги носех, защото бяха много тежки. То е нечовешко толкова малки деца да носят по десет кила раници.

# 52
  • Мнения: 11 875
нашите чанти не тежаха толкова, учебниците бяха от вестникарска хартия, в начална степен имахме някакви учебни тетрадки, но май бяха една по математика, една по български и една понещо допълнително. Читанката беше читанка. И по една малка тетрадчица за домашно и работа в клас. Нагоре имахме учебник, тетрадка за работа в клас и тетрадка за домашно. Отделно ни казваха кога имаме контролно и имахме една тетрадчица за контролно. И по един сборник по български иматематика за вкъщи - учителката казваше коя задача и си я записвахме като номер.
моите деца имаха по сто тетрадки в начална степен, лошо ми ставаше с тези раници и аз ги носех, защото бяха много тежки. То е нечовешко толкова малки деца да носят по десет кила раници.

Точно  Peace


veselina_s_p детето ми е достатъчно отговорно и е свикнало с трудности  Wink . Това обаче не включва нездравословен физически товар ...моя грижа е като родител, да мисля за здравето на детето си.

Щом ти решаваш, че на твоите нищо им няма да мъкнат толкова кг добре  Peace .
Никога няма да ми хрумне, че мъжът ми ме прави айляк щом ми носи чантата с покупки  Mr. Green

# 53
  • Мнения: 4 420
Нямах учебник по рисуване, по трудово. Нямах учебна тетрадка по музика, езикови задачи и хиляда помагала. Нямах много неща и не ми тежеше чантата. Също и храна и вода не носех. Пиехме чешмяна и имахме лавка и стол. Не стоях в училище и занималня от 8 до 17.

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
Учебниците извън български, математика и обичайните разказвателни предмети са напълно излишни.

# 55
  • Мнения: 69 057
Интересно...циганчетата които едно по едно ги събират от домовете им и ги водят в училище...дали ще им са посилни 50 лв за помагала...това по повод това изказване и др подобни

Детето е в четвърти клас.
Тази година помагалата струват 50лв.,което за нас не е никакъв проблем.

Абе братята цигани ще ги оправят тиквите от МОН...като врякнат къде им е обещаното БЕЗПЛАТНО образование...

# 56
  • София
  • Мнения: 62 595
на тях последната грижа им е да дадат 50 лева за  помагала, там борбата е изобщо да са в клас, това е социалната функция на училището, не обучителната.

# 57
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 309
Аз знам,че в по-малки градчета и в села ,децата не ползват помагала.
Тоест помагалата не са задължителни .

# 58
  • Мнения: 69 057
на тях последната грижа им е да дадат 50 лева за  помагала, там борбата е изобщо да са в клас, това е социалната функция на училището, не обучителната.

Ми ето...можело значи и без помагала. Ама щото тиквите не смеят пред ромите да си пробутват мурафетите.

А на нас могат. Лесно е с нашето робско мислене. Казнат ти падни и падаш. Казват ти скочи и скачаме..

# 59
  • София
  • Мнения: 62 595
Стига с това робско мислене! Никой не те кара насила. Още утре можеш да кажеш на учителката да си гледа работата и лев няма да дадеш за помагала. Но не очаквай учителката да тръгне да копира специално за твоето дете и да се занимава да има с какво да работи в клас, нито специално да му измисля задачи за домашно. Това ще е изцяло твоя грижа. Може и да си останете с официалния учебник и официалните учебни тетрадки. Дори за ЗИП няма нужда да купуваш - там детето ще брои мухите, докато другите пишат. А може и направо да го преместиш в училище, където никакви помагала не искат 0 тогава отпада въпросът с овчедушието.

# 60
  • Мнения: 69 057
Робско ни е мисленето..да.
То се вижда във всяка една сфера. Във всяка.

# 61
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Дала съм 17 лева и 30 стотинки за помагала. Втори клас е детето и има по български, математика и английски. Не съм ги разглеждала какви са, но в програмата е написано кой ден какво да носят.
А чантите им са тежки и без помагалата.

# 62
  • Мнения: 126
Стига с това робско мислене! Никой не те кара насила. Още утре можеш да кажеш на учителката да си гледа работата и лев няма да дадеш за помагала. Но не очаквай учителката да тръгне да копира специално за твоето дете и да се занимава да има с какво да работи в клас, нито специално да му измисля задачи за домашно. Това ще е изцяло твоя грижа. Може и да си останете с официалния учебник и официалните учебни тетрадки. Дори за ЗИП няма нужда да купуваш - там детето ще брои мухите, докато другите пишат. А може и направо да го преместиш в училище, където никакви помагала не искат 0 тогава отпада въпросът с овчедушието.
Подкрепям предходното мнение, изцяло. И по - горе писах, че помагалата са точно за това - да помогнат за усвояване на по- трайни знания. Не се сравнявайте с ромите, те помагала са нямали, нямат и няма и да имат. Както някой вече спомена - учебниците не са написани на разбираем за съответната възраст език, трябват помощни материали. Завършила съм средно преди 15 години, тогава нямаше помагала, но пък по някои предмети имаше сборници, които се купуваха.

# 63
  • Мнения: 3 575
О, любима тема. Не ми е до парите. Но 6,400 кг беше онзи ден раницата, а детето е 18,800 кг. Трети клас. В помагалата пишат у дома, за домашна работа са само и ги носят на госпожата на следващия ден за проверка, като не всеки ден се пада да проверява нейната домашна работа.Питах госпожата дали може в ден петък, в който е по- лека раницата да и представя помагалата за проверка, като детето си пише всеки ден, отговор не може. Е бясна съм. Подготвила съм писмо до МОН. Но едва ли нещо ще се промени.

# 64
  • Мнения: 69 057
Значи учебниците написани на НЕразбираем език. А помагалата- на достъпен и разбираем.

Логиката ви кърти. Бравос!

Joy

Няма такъв смях. И такава държава. Няма.

# 65
  • Мнения: 8 247
О, любима тема. Не ми е до парите. Но 6,400 кг беше онзи ден раницата, а детето е 18,800 кг. Трети клас. В помагалата пишат у дома, за домашна работа са само и ги носят на госпожата на следващия ден за проверка, като не всеки ден се пада да проверява нейната домашна работа.Питах госпожата дали може в ден петък, в който е по- лека раницата да и представя помагалата за проверка, като детето си пише всеки ден, отговор не може. Е бясна съм. Подготвила съм писмо до МОН. Но едва ли нещо ще се промени.

Моят син не ходеше на занималня. В периода 2-4 клас се бяхме разбрали с класния му допълнителното помагало по български, в което бяха домашните, да го носи в петък за проверка. Пак тогава носеше и сборника с решените задачи по математика. Никакви проблеми нямаше. В петък раницата им беше най-лека, носеше домашните и учителят ги проверяваше. На другите деца, които бяха на занималня, нещата стояха в училище и ги проверяваше възпитателката.

Част от помагалата са необходими - сборници, граматики, атласи, работните тетрадки по език. Друга част са напълно излишни - тези по ТП, музика и прочие. Да не говорим, че всяка година купуваме нова книжка по безопасност на движението за часа на класа, все едно правилата се променят непрекъснато.
А раниците са тежки и защото самите учебници са много тежки. Учебниците по математика и  английски са по едно кило всеки.

# 66
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 309
Нямате ли шкафчета в училище,където да оставяте помагалата?

# 67
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
При нас са в друга стая на занималня, а има и деца, които не посещават занималня в училище. Сега видях, че по програма имат в един ден работа само по помагалата по български и математика. Което е добре, защото няма да носят другите учебници по тези предмети в него ден.

# 68
  • Мнения: 4 443
Учебна тетрадка по английски - съгласна.
Издателство във Варна. В София  на адрес само шоурум ,където не се гарантира че ще има каквото ни трябва.
На практика куриера става абсолютно задължителен - цена 7лв .Ок приемам.
Пазарувам предимно по този начин и съм леко изненадана от цената ,нормално тази услуга върви по  3-5лв.
Пъхам в кошницата една -та тетрадка  и  

излиза съобщение ,че не може да се поръчват повече от два еднакви артикула. Т.е не може да се кооперирате един клас ,а трябва всеки  отделно да си заплати и 7лв такса за куриер. Това пък защо?!!Не го ползвам ,но не се сещам за разумна причина да е забранено.
Ха честито!

Ползвам случая да попитам някой занимава ли се да обучава детето си по житейски приложими неща като  -финанси-най-обща финансова култура ,
-закони най-общо и достъпно запознаване както и възможността къде и как да търсят правата си ако преценят за нужно,
-основни правила за туристи в планината и др?
Моля препоръчайте ако ви е попаднало нещо подходящо за начинаещи!

# 69
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Става още по-интересно. След като доставиха помагалата установих, че като изключим математиката, което наистина е помагало, всичко останало са учебни тетрадки. Английски, история, география, човек и природа, български, литература, трудово - всичките са учебни тетрадки, които вървят комплект с официалния безплатен учебник (същото издателство, същата картинка). Та въпросът е - тези тетрадки не трябва ли в 5 клас да са безплатни? Как е при вас?

# 70
  • София
  • Мнения: 1 573
Учебниците се ползват три години и няма как една тетрадка да се ползва от трима ученика. Вероятно я ползват първата година, а следващите ученици винаги си купуват учебните тетрадки. Всъщност не знам дали МОН не дава всяка година безплатни учебниции. Ако е така наистина защо не дават и тетрадките.
До четвърти клас не си спомням, но от пети клас винаги купуваме тетрадките, макар, че сме имали и чисто нови учебници.

Последна редакция: вт, 24 сеп 2019, 18:11 от bazel

# 71
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Моето дете е 2ри клас, получи ползвани учебници, но учебните тетрадки пак са безплатни и бяха раздадени на него и съучениците му първата учебна седмица.  Wink

# 72
  • София
  • Мнения: 62 595
Еее, МОН казва за безплатни учебници, а не И за безплатни тетрадки. Платени са от пети клас нагоре. Знам, че звучи комично, че се хващам за контурните карти, но три години в основното училище купувахме контурни карти - оцветяваха, та пушек се вдигаше, все едно са в детската градина. Че и красиво трябвало да ги оцветят. Рядко съм се разправяла с учители, но тук не издържах - ученици на по 10-13 години им даваме да оцветяват, все едно са 5-годишни!

# 73
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Контурни карти по география ли? И аз до 8ми клас оцветявах такива. Laughing Joy

# 74
  • София
  • Мнения: 38 711
Оо, това ли било. Учебните тетрадки. Добре дошла в клуба!
Платени са!
Сори.

# 75
  • Мнения: 13 873
Учебните тетрадки са платени. Биват и на различни издателства . Примерно ако учебника е на просвета тетрадки се издават примерно на Анубис, на Просвета, на Булвест и прочие, същото за атласите. Всеки учител преценява дали иска да работи с учебни тетрадки. Примерно ние по математика работим със сборник а не с учебни тетрадки вече втора година. И на мен лично така повече ми харесва ( повече задачи, разделени по сложност, повече тестове повече ,задачи за мислене и подобни ).

# 76
  • Мнения: 8 247
Платени са от пети клас. Някои учители ги искат, други не. Малкият има късмет тази година с английския. Ще пише в учебника, защото са последните ползватели, а в учебника се съдържа И учебната тетрадка. На големия исках да му купя учебник в пети и шести клас, за да си пише в него и да не разнася двойна тежест. Учебникът е 20лв, само тетрадката - 10. Той не се съгласи, защото трябвало все да обяснява, че учебникът си е лично негов.

# 77
  • Мнения: 13 873
От осми клас всичко е платено...

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
Не помня коя потребителка е авторката на знаменитата фраза относно това, че гимназистите в последните класове ходели с по една тетрадка, а момичетата с дамски чанти на училище "С всяка година в училище излишното изпада". Има надежда , само трябва да издържите до десети клас!

# 79
  • Русе
  • Мнения: 7 800
Даааа, отпадат ама друг път. Вече няколко пъти ми отмъква по 40 лв за нещо си. Рева на всяка родителска да не се оливат учителите но неее, тази година направо ме разбиха Sad Нали им въведоха НВО, да купуваме непотребни помагала на воля.
Бясна съм.

# 80
  • София
  • Мнения: 62 595
Оооо, вие сте опитните мишки! Съчувствам ви!

# 81
  • Мнения: 19 334
Миналата година имахме контурни карти по география и признавам си, че безумно ме дразнеха. По едно време мигрената на дъщеря ми беше много обострена, a трябваше да предава пустите оцветяванки. Ми, взех и ги оцветих аз половината.

Последна редакция: ср, 25 сеп 2019, 09:30 от Дъждец

# 82
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Ясно, значи при всички е така. Благодаря.

# 83
  • Русе
  • Мнения: 7 800
Хайде и  ние с атласче, че не можело без. И не, това от 9-ти клас не става. Rage

# 84
  • София
  • Мнения: 17 592
Да, освен помагалата и част от задължителните учебници ми се виждат излишни. Учебник по трудово и по рисуване ми се струва пълно безумие.
Въпросът е друг. Мен ми е ясно, защо издателствата ги издават. Също ми е ясно защо учителите ги искат. За да вземат комисионна.  Друго не ми е ясно - ние защо като едни овци ги купуваме безропотно и никой не прави опит да защити децата? След като всички са съгласни, че това е излишно. По закон нямат право да ни задължават. Т.е. можем и да откажем. Тази година се опитах да убедя другите майки да се откажем от помагалата, само една ме подкрепи, което ме втрещи!  ooooh!


Сборниците са за самоподготовка - не са задължителни. Ако преценяваш, че можеш сама да измислиш подходящи задачи / примери / задания, за да научат и затвърдят нужното - не си длъжна да купуваш предложените. Можеш да купиш други, или да разпечатваш тестове / състезания, да съставяш задачи... или да ги оставиш сами да се справят с тази задача - общо взето, както си прецениш. Използването на сборник, предложен от учителя (не, те не вземат комисионна) би способствало учителят да проверява, поне до някъде, процесът на самоподготовка (проверявайки домашното). Но ако намираш, че избраното от учителя помагало не отговаря на твоите критерии (има такива, дето на никакви критерии не отговарят, дори най-занижените), можеш сама да извършваш контрола - и тогава какво точно средство ще избереш за упражнение си е лично твоя работа. Но не можеш да очакваш от един учител да се снабди с всички възможни източници и да проверява подготовката на деца по всички възможни източници.

# 85
  • Мнения: 4 420
При нас дават домашни от сборника. Ако аз откажа да го купя, то детето системно ще е без домашно.

# 86
  • Мнения: 3 916
Поръчаните сборници и помагала през годините при нас се ползват много рядко. От миналата година от сборника по математика-два пъти е дадено. Дава се не като самоподготовка, а се дава като за оценяване-я за тест, я за домашно с оценка. Т.е. хем се ползва 2-3 пъти и не е оправдано искането му, хем се ползва като за текущ материал, за проверка на знания. Ако се решава целият сборник си става състезателна математика, и който има интерес се е насочил към СМГ, например. Тази година се поръчаха новите сборници и помагала, следя с интерес какво ще се ползва. Ако ще е да се даде от там на два пъти тест-учителят може да го разпечата и да го раздаде на децата, а не да поръчва цял сборник. Никой не решава целия сборник. Имаме поръчвани през годините помагала, които не са пипнати-два пъти са отворени. А ако има някъде някой, който го ползва вместо учебник и се работи главно по помагало или сборник-то нуждата от учебник отпада.
Миналата година за учебници (без помагала) съм дала над 350 лв.) за гимназист, като над половината не са отворени, не се ползват. Самите учители ги изискват, агресивно и дори не на родителска, а през децата, но после не се ползват. В момента имам цял куп-пакетно за продаване, ако някой прояви интерес-нови, запазени, неотворени почти, подвързани. Ако питате-ама как така? Ами ей така. Основно учене в гимназия се случва само при ученолюбивите и не по учебник, има други форми и достъп до информация, не по учебник. Всъщност, на мнение съм, че се случва без учебник и в по-малките класове, защото нали-минали сме и от там. Става въпрос за елитна гимназия и ученик с висок успех, ако речете, че затова не са пипнати учебниците и помагалата.

# 87
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 309
Учителите изискват учебниците,защото така им е наредено.Те избират издателството.
Обаче нашата класна например ни пита дали сме съгласни да избере учебниците на ,,Просвета,,.Можеше да са на друго издателство.
Ако някой взема някаква комисионна,то това не са те.


# 88
  • Мнения: 669
При нас помагалата са по списък от настоятелството. То ги закупува с отстъпка, организирано, за цялото у-ще.

Не съм убедена, че някой пита учителите. И ако ги питат, то е в рамките на "това или това", а нататък схемата е същата.

Общи условия

Активация на акаунт