Даян Сондърс
Много често децата получават пособия за писане, преди да са готови за тях. Децата от три до пет годинки използват ръцете си, за да изследват и изучават сами себе си и средата. Като развивате сръчността и други предварителни умения, вие ще подготвите децата си за следващия етап – писането. Работата върху сръчността ще помогне и на по-големи деца, които имат трудности с писането.
Какви са тези предварителни умения?
Става въпрос за силата и сръчността (умението да боравим с малки предмети) на ръцете ни. И двете зависят от използването на малките мускулчета на дланите и пръстите. Освен това обаче ще ни трябват и големите мускули на ръката, които осигуряват сила и стабилност. Всъщност, често координираме и използваме двата типа мускули за задачи като държането на молив, използването на ножици, закопчаването на копчета, броенето на стотинки и използването на прибори за хранене. Палецът, показалецът и средният пръст извършват фините движения, а безименният и малкият осигуряват стабилност и сила. Освен това е важно да развиваме силата и контрола в горната половина на тялото и раменете, за да можем да постигнем добра стабилност. Това ни дава свободата да използваме ръцете си, за да манипулираме и контролираме предметите много прецизно.
Добрата сензорна информация е важна за сръчността, тъй като тя казва на мозъка ни какво чувстваме, как се движим и къде са ръцете ни, докато извършваме дадена дейност. Мозъкът трябва да координира тези усещания с това, което виждаме, за да правим малки промени за точна координация и контрол над мускулите. Представете си, че носите тежки ръкавици и запотени очила по време на работа. Трудно бихте координирали движенията си! Децата трябва да получават и координират точна сетивна информация, за да развият предварителните си умения за писане.
Ето някои предложения, които ще помогнат на детето ви да развие добри предварителни умения за писане:
Общи насоки:
Масата:
Масата и столът трябва да бъдат с подходящия размер за вашето дете. Краката му трябва да опират в пода, а ръцете да почиват удобно върху плота на масата (горе-долу на нивото на лактите). Използвайте телефонния указател или някой кашон, за да не му висят краката.
Предаване на нови умения
Покажете на детето как се прави, повторете на няколко пъти движенията и го насочете физически, така че то да усети как да извърши нужните движения. Нека детето ви имитира вас, вместо да следва книга или други печатни инструкции.
Играйте и рисувайте върху вертикални повърхности.
Поставете играчката или хартията на нивото на очите или над него. Това ще доведе китката и дланта в по-добра позиция за практикуване и ще укрепи движенията и контрола, необходими за писане и други подобни умения.
Как да укрепим рамото, ръката и китката
· Използвайте настолни стативи или нещо подобно, за да може детето ви да играе седнало. Покрити с плат дъски, черни дъски, игри със стикери и магнитни букви и цифри върху хладилника могат да се използват, за да се укрепи горната половина на тялото в изправено положение.
· Опитайте легнали по коремче на пода да се подпрете на лакти, за да четете книги, да оцветявате или да редите пъзели.
· Играйте на игри като дърпане на въже, “строителна количка” или имитиране на животински походки.
· Използвайте катерушките и лостовете в местния парк.
Развитие на сръчността
· Променяйте начина на изпълнение на дейностите, за да насърчите детето си да използва пръстите. Като играете с лего, накарайте детето си да облегне долната част на ръцете на масата, за да сглобява парченцата с пръсти.
· Нанизвайте едри синци на връвчици с малки топчета в края или използвайте лесни карти за “обшиване” (с дупки за низане като мечото на Бу).
· Пускайте монетки в касичка, играйте с кукли за пръстчета и с пумпали.
· Използвайте пинсети или малки щипци, за да вдигате памучета, помпони, кубчета и пр.
Развитие на зрително-моторната координация
· Търкаляйте, хвърляйте и хващайте големи топки
· Играйте балонен волейбол, хвърляне и хващане на шалове
· Рисувайте и драскайте.
· Оцветявайте прости форми, използвайте книжки, в които се рисува с вода и цветовете “магически” се появяват.
· Изливайте, разливайте с черпак и лъжица сапунена вода в различни по размер съдинки в мивката.
· Научете детето кое е ляво и дясно.
· Играйте на “прави като мен” и използвайте думи като “нагоре, надолу”, “напред, назад”, “отпред, отзад”.
· Пейте песнички, съпроводени с действия – “Буба лази, буба лази”, “Хей, ръчички, хей ги две” и др.
Сетивни игри
· Скрийте монетки, мъниста или други малки предмети в пластелин, пясък или ориз, и оставете детето си да ги намери.
· Рисувайте форми и линии върху шкурка или мокет (с пръсти, предполагам?)
· Сложете всекидневни предмети като ключ, четка за зъби, лъжица, гумичка, кламери и пр. в торба .Детето трябва да разпознае предметите само опипом.
Предписмени занимания (без молив)
· Рисувайте линии, форми и букви с: пръсти, крем нишесте или крем за бръснене, рисувайте с вода на тротоара или дори с пръсти в пясъка.
·Играйте на игри, при което детето трябва да съпоставя и разпознава форми и букви
·Играйте с пъзели, магнитни букви и пластелин.
Най-вече: забавлявайте се с детето и не забравяйте, че неговата работа е играта!
Diane Saunders is an occupational therapist who works with children of all ages. Her practice is in Burlington, Ontario and she is a regular contributor to the Ask an OT service. Diane can be reached at (905) 335-2370 or by e-mail at di.saunders@sympatico.ca.