БДС или фонетика?

  • 38 966
  • 401
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 1 231
Аз не говоря за бързопис. Говоря да ги научат на правилата и досега мислех, че е правилно щом пишем на български да натискаме съответните български букви, което не претендирам изобщо, че е правилно. Така мислех логически, но изглежда бъркам. Ясно ми е, че с тези игри и постоянно висене пред компютрите децата ни ще изградят някакви навици, както изграждат навици и в говоренето. Нали затова ги учим как правилно се говори, нищо че им е по-лесно да си говорят на диалект, както са чували в семейството и извън него и по принцип това използват. Ако държим, че така трябва да се говори или пише и им правим забележки ще изградят някакви навици и разграничаване на правилно и грешно.

# 91
  • София
  • Мнения: 1 223
Pisa ,

Ползата от БДС е само при ползване на десетопръстната система - машинопис.

# 92
  • Мнения: 21 497
Аз не говоря за бързопис. Говоря да ги научат на правилата и досега мислех, че е правилно щом пишем на български да натискаме съответните български букви, което не претендирам изобщо, че е правилно. Така мислех логически, но изглежда бъркам. Ясно ми е, че с тези игри и постоянно висене пред компютрите децата ни ще изградят някакви навици, както изграждат навици и в говоренето. Нали затова ги учим как правилно се говори, нищо че им е по-лесно да си говорят на диалект, както са чували в семейството и извън него и по принцип това използват. Ако държим, че така трябва да се говори или пише и им правим забележки ще изградят някакви навици и разграничаване на правилно и грешно.

  Разбира се, че е правилно. Говорих вчера с дъщеря ми по повод на темата. Оказа се, че учителката, с която се разправях миналата година вече не била тя и сега по ИТ им преподава тяхната госпожа. И разбира се, пишат на БДС. Явно предишната патка е можела да пише само на фонетична и се е затруднявала  да покаже на децата като я питат някоя буква къде е.
  Затова пък дъщеря ми ми разказа много забавни истории, една от които как са търсили на фонетичната някаква буква целия клас и я намерили на точка и запетая. Laughing чудя се, как учителката е обяснявала на седемгодишни деца защо буквата е на този знак...

 Далеч не всички деца в първи клас вече могат да пишат на клавиатура, камо ли фонетична, те тепърва се учат да пишат правилно въобще и ръкописно.

Pisa ,

Ползата от БДС е само при ползване на десетопръстната система - машинопис.

 Ползата е, че детето вижда обозначена на клавиша буквата, която изписва. Не знам защо непрекъснато говорите за себе си, като в темата обсъждаме обучение на деца в българско училище.

# 93
  • Варна
  • Мнения: 25 255
На коя точка и запетая има буква?

# 94
  • София
  • Мнения: 1 223

Pisa ,

Ползата от БДС е само при ползване на десетопръстната система - машинопис.

 Ползата е, че детето вижда обозначена на клавиша буквата, която изписва. Не знам защо непрекъснато говорите за себе си, като в темата обсъждаме обучение на деца в българско училище.

Не те разбирам.
Аз пиша от доста години по БДС, като ползвам всички пръсти и не гледам в клавиатурата. Щом децата нямат часове по машинопис, защо да не пишат както са свикнали и им е удобно? По-важно е да не правят грешки, а не по каква система пишат.

# 95
# 96
  • Мнения: 21 497

Pisa ,

Ползата от БДС е само при ползване на десетопръстната система - машинопис.

 Ползата е, че детето вижда обозначена на клавиша буквата, която изписва. Не знам защо непрекъснато говорите за себе си, като в темата обсъждаме обучение на деца в българско училище.

Не те разбирам.
Аз пиша от доста години по БДС, като ползвам всички пръсти и не гледам в клавиатурата. Щом децата нямат часове по машинопис, защо да не пишат както са свикнали и им е удобно? По-важно е да не правят грешки, а не по каква система пишат.


 Дани, не говорим ти, или децата как сте свикнали, а какво им се преподава в училище.  В предишен пост съфорумка публикува част от програмата за първи клас по предмета.

ИТ и намерих това:

Обобщена тема: Текстова информация
Очаквани резултати
Ученикът:
-  умее да въвежда цифри;
-  умее да открива клавиши с букви от
българската азбука при БДС подредба
на клавиатурата;

-  умее да въвежда текстова информация
чрез клавиатурата на ниво отделни
символи и цели думи.

Това е извадка от програмата за 1-ви клас. Прегледах и тази за 2-ри. Там няма нищо, свързано с клавиатурната подредба. Учителката, която си е измила ръцете с обяснение, че нарежданията за фонетичната са "от горе", явно не е искала да обяснява, че на нея й е по-лесно с фонетичната. А и това с табличките за съответствие на буквите е някаква самоинициатива.


  Няма никакво основание учител по предмета да учи децата да пишат на фонетична, камо ли да обяснява, че така им искали "отгоре".
  Позволявам си да твърдя, че в първи клас рядко би имало дете, което да си е "свикнало" с фонетична, а ако има вероятно е изключение, което се дължи на това, че така са го научили техните и у тях ползват само фонетична.  При всички случаи преподаването по предмета трябва да е като децата се учат да откриват буквите на клавиатура по БДС, а не като им раздават таблички или учителката им показва кой клавиш на коя буква на родния им език съответства, или пък както им е по-удобно на мама и тате Rolling Eyes
  
  У тях да си пише кой на каквото ще, ако ще на фонетична, ако ще на маймуница, ако ще на друго, нямам претенции. Говорим как ги учат в училище.

Последна редакция: пт, 19 фев 2016, 11:40 от Iris04

# 97
  • София
  • Мнения: 1 223
Извинявам се, ще се върна да чета  Hug
Помня, че когато учих БДС в училище, основното което ни караха беше, да не гледаме в клавишите - почваше се от О и Т и постепенно се взимаха съседните букви и другите редове.
Голяма мъка беше на архаичните пишещи машини, накрая имаше и изпити за скорост /120 символа в минута./ Tired

# 98
  • София
  • Мнения: 3 271
Прочетох първите две-три мнения, признавам, че не съм чела всичко.
Аз пиша на БДС  (български държавен стандарт) много бързо,  пиша и на фонетика бързо,  малко и по-бавно, отколкото на БДС. Научих се да пиша на БДС още на пишещата машина на баща ми като дете (беше ми интересно), а компютри нямаше още. И като човек, който пише и на двете мога да кажа, че БДС е по-правилния вариант, защото е съобразена със структурата на българския език, съответно (аз не пиша с няколко пръста, признавам, защото на тях им е още по-лесно) писането е по-гладко, бързо и лесно. Фонетиката е съобразена с латинското местоположение на буквите, съответно значително по-неудобно отколкото БДС.

# 99
  • Мнения: 2 450
Според мен също БДС-то е излишна отживелица. Не съм виждала някой под 30 да пише на такова чудо честно казано и без това, то си е реликва от пишещите машини за мен. Ние в училище не сме учили писане на клавиатура със сигурност, аз съм се учила като малка от игрички, които бяха на английски и съответно фонетиката си ми е интуитивна, не виждам кое й е неудобното.

# 100
  • Мнения: 2 760
Имахме много добри постижения по машинопис в училище - пишехме на "Хеброс" и "Марица", не можехме да пускаме маникюр, защото пречеше на блъскането по клавишите. Мисля, че повечето хора от нашия клас постигнахме 180-200 удара в минута (дават се бонуси за липсата на грешки, не е наистина 3 удара в секунда, но не е и много по-малко). Пишехме на БДС и след първата седмица учителят ни залепи всички клавиши с цветно тиксо, за да не виждаме буквите.

Вече използвам т. нар. "фонетика" и нямам проблем с десетопръстната система, нито с грамотното писане на кирилица. Имам проблем с печатните грешки от бързане и с т. нар. "шпация" (спейс, интервал), който при мен често се появява по средата на думите, прекалено бързо реагира.

"И-то под ударение" при мен се получава с Shift+ь , ето го -  ѝѝѝѝѝѝ.

# 101
  • Мнения: 1 298
Според мен също БДС-то е излишна отживелица. Не съм виждала някой под 30 да пише на такова чудо честно казано и без това, то си е реликва от пишещите машини за мен.

Аз съм под 30 и пиша на БДС, не съм била машинописка, никога не сме имали пишеща машина в нас. Пиша еднакво бързо на БДС и на английски, а на български може и да няма написани букви на клавиатурата, не ги гледам. Не мога да пиша на фонетична, не ми харесва, обърква ме.  Peace
Толкова са изменили програмата в училищата, че като дойде време моето дете да учи тези неща не знам какво ще е.Ние преди учихме компютърни езици, не как да пишем на клавиатурата. Правехме презентации и какви ли не други глупости.  Mr. Green
Децата в момента са в пъти по-напреднали от нас навремето и не мисля, че е важно да се учат на една или друга клавиатура, важното е да могат да пишат правилно, независимо коя им е по-удобна.  Peace

# 102
  • Мнения: 46 534
...Правехме презентации и какви ли не други глупости.  Mr. Green...
И сега е така. Явно става дума за 1 урок или нещо такова. А и както стана ясно в различните училища различно преподават. При нас е БДС, но децата вече пишат на фонетична и хитруват като си го превключват.

# 103
  • Мнения: 3 228
Какво значение има дали пишат на БДС или фонетика? Важно е да пишат правилно. Аз използвам само фонетика.

# 104
  • Nice
  • Мнения: 946
Ако си мислите, че в часовете по информатика децата научавата невиждани неща ... Wink
В моите часове по инфоратика (в елитна уж гимназия) ни оставяха да играем на игрички, бързо писане сме имали точно два часа в които ни тупнаха по един учебник, в който пишеше как трябва да се разполагат пръстите и как да се научим да пишем бързо. Поупражнявахме се половин час, следващата седмица пак така   Grinning И това беше прословутото обучание по бързо писане.
В началното също имахме ИТ и там ама изобщо нямам спомен на какво ни учиха, никакви умения нямам придобити от ИТ във втори клас. Което е много вероятно да е и случаят на вашите деца. Учителите не се впрягат много зза часовете по ИТ.

Братовчедка беше във втори клас миналата година и видях, че в програмата имат ИТ,питах я на какво ги учат, тя ми каза ''ми редуваме се кой да играе игри, защото няма достатъчно компютри за всички''  Mr. Green в  модерното софииско училище ... Много се впрягате, децата ви някой ден сами ще решат кое е по-удобно за тях. А за часовете по ИТ изобщо няма да си спомнят някой ден.

Общи условия

Активация на акаунт