Sheepy, не искам да ти убивам ентусиазма втори път, но пак ще повторя - търговията започва първо със стоката и клиентите. Помещенията са вторичен избор. В момента се разхождаш по магазини и мечтаеш как ще бъде обзаведен магазина, къде ще сложиш закачалките, какъв цвят ще са ти стените, осветлението колко ще е хубаво... Поправи ме, ако греша, но слагаш мечтите преди бизнес плана. Разбирам те, всички ние си влагаме първо душата, за да направим нещо, но...
1. Стоката
2. Клиентите
3. Чак тогава мястото
Откъм стока всичко е пълно - клиентите са капризни, искат марково за никакви пари, разнообразие и качество, колкото да издържи 1-2 сезона. После пак. Така върви икономиката в последните 20 годин - лъскаво, евтино и за бърза консумация. Разбери, няма малък бизнес на кредит, който да успее да играе по тая свирка. Това е играта на големите. Ако не предлагаш нещо ново, уникално или за което има голямо търсене, забрави. Както се появиха аутлетите, моловете, втората употреба Мания. Те направиха бум, защото имаше празна ниша - огромно търсене първо за маркови дрешки на ниски цени, после много евтини дрехи и те просто бяха там с много пари и канали за зареждане. Търговците тогава решиха проблем. Не е тайна, че дрехите, които се продаваха на Витошка едно време за по 100-200лв., защото хората търсеха марково, струваха по 2-6лв. нелегален внос от Турция. Кой е проблемът, който ти решаваш? Да е евтино? Да е ефектно? Да се купува на добро място?
И още веднъж за клиентите - приятелският ти кръг едва ли е повече от 20-50-100 жени. Те не са представителна извадка. Това, че 2-5 ходят до Турция за покупки, не означава, че останали го правят. И в тази връзка, предполагам, че ти е известен принципът на Парето /20% от клиентите правят 80% от оборота/. За да намериш тези 20%, които са идват всеки месец да пазаруват от теб, а ти ще трябва да си заредила пак, ще мине поне година. А ти ще имаш всеки месец наем, режийни, заплата, осигуровки, лихви по кредита, вноска, нужда от още пари за нова стока, която никой не купува...
Жените, които пазаруват всеки месец по много и на намаления сцепват мрака не са отново твоят таргет - за тях шопингът е лъскаво преживяване и те не го правят на 30 квадрата. Т.е. твоят клиент е рядко пазаруващ, нелоялен и винаги търси нещо ново и на много места. Надявам се, схващаш накъде бия... Помисли какво ще продаваш, а не къде ще го продаваш. Тези изчисления си струват, ако ще правиш магазин за строго определен сегмент - възрастни жени, пълнички жени, спортистки, бъдещи майки или нещо подобно, за да се отличаваш. Всичко друго е малко магазинче с обикновена стока, в което не ми се влиза...
Хабя си времето, не за да те критикувам, а за да се опитам да ти спестя много горчив опит на хора около мен, които минаха по този път. Безславно. Ако ще ходиш все пак до Турция, намери уникална стока, която я няма тук или си намери друг бизнес. С 10 000лв. могат да се направят куп неща.
В никакъв случай не се отказвай от идеята си да направиш собствен бизнес. Идеята сама ще дойде, гарантирам ти. Аз често се паля за много неща, които след като си направя домашното /проучване, калкулация и оценка на пазара или иначе казано бакалската сметка/ умират, но желанието за търсене на нови неща трябва да се поддържа.