Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 19

  • 66 589
  • 747
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 1 738
djozi,
дано си остане така. Но с децата от спектъра човек никога не е сигурен кога ще се прояви някои от характерните симптоми. При децата с ГРР-неопределено повечето симптоми са по-леко изразени и по-бързо преходни. Аз мисля, че това е диагнозата на нашето момченце, защото имаше от всичко, но много неща преминаха по-бързо от очакванота (а до 2,5 години като че ли нямаше нищо). Най-дълго се задържа неправилния в граматическо отношение говор и неумението за контактуване по обичайния за децата в норма начин.

# 31
  • Мнения: 13 873
djozi,
дано си остане така. Но с децата от спектъра човек никога не е сигурен кога ще се прояви някои от характерните симптоми. При децата с ГРР-неопределено повечето симптоми са по-леко изразени и по-бързо преходни. Аз мисля, че това е диагнозата на нашето момченце, защото имаше от всичко, но много неща преминаха по-бързо от очакванота (а до 2,5 години като че ли нямаше нищо). Най-дълго се задържа неправилния в граматическо отношение говор и неумението за контактуване по обичайния за децата в норма начин.


Точно това щях да напиша и аз. Това че ги няма в момента ( дано не се появят !) не означава че не може да се появат по късно. При нас нещата много се влошиха между 2,5 и 3 години.

Констанца като пишеш " но много неща преминаха по-бързо от очакванота " какъв период от време визираш. Разбирам че тук не сме аптека но все пак за да заложа какво да очаквам бих искала да споделиш.

Момичета, забелязахте ли странности при кърменето? newsm78
Хриси така и не успях да я науча да суче.При опита ми да я сложа на гърда неистово се дърпаше, плачеше и се опъваше като струна.Правеше едни мостове... ooooh!
Та в седмицата на кърменето ми излязоха тези спомени.Така се принудих да се цедя 11 месеца. Sad

Синът ми е кърмен година и 7 месеца, от които изключително първите 7 месеца. Захранването мина много бавно и контролирано заради многото алергии които има сестра му . винаги е бил пристрастен към цокането и гушкането, но пък се отказа от раз при начало на никнене на кучешки зъби. Дъщеря ми която е в норма ( пак сравнително в норма защото е  е хиперактивна с дефицит на внимание и с дислексия, то вече кое е нормално и кое не  ooooh!) отказа да си прави труда да суче на 20 дни- много я мързеше. С нея се цедих точно година . Така че си мисля ( без да съм специалист ) че няма сякаш пряка връзка между кърменето и състоянието на децата ни.

# 32
  • Мнения: 1 738
re_ge,
ами всеки характерен белег за различно време. Например, въртенето в кръг за около половин година, запушването на ушите при неприятни звуци за около година, но все още го прави, когато например съседите разбиваха неотдавна нещо с машина, желанието за минаване по едни и същи улици - с настояване за около години (то беше от най-ранните неща), викането постепенно изчезна с проговарянето (но и сега повтаря някои реклами или диалози от филми патетично). Все още има остатъци от ехолалия, но това не ни притеснява. Според един от най-големите специалисти по аутизъм д-р Фолкмар, тя е начин на комуникация и полезна за проговарянето и усъвършенстване на говора. Той никога не е имал изразени тантруми (блъскането на главата), но от време на време, когато не му върви някоя компютърна игва, си удря главата с длани по 5-6 пъти, а понякога се и разплаква със сълзи. Щом го видя, му се присмивам, имитирам го и спира. Имал е случаи на лягане на земята и ритане, но ми се струва, че бяха по-скоро от глезотия.

Всъщност най-мъчителният период бе до проговарянето- Събираше погледите на всички майки и деца в градинката като закрещеше като гларус (споменавала съм и друг път). Това нашите деца правят от безсилие, че не разбираме желанията им.

# 33
  • София
  • Мнения: 3 249
В светлината на поместения в темата филм за пъзела на аутизма....и диагностицирането на състоянието, искам да задам един въпрос - в Свети Никола са специалистите, които диагностицират състоянието, но ако е друго състояние - хиперактивност, дислексия - изследването се прави ЦЕЛЕНАСОЧЕНО конкретно за откриване на аутистични маркери, или ако е друго близко състояние, специалстите ще поставят другата диагноза. Тоест колко ВСЕОБХВАТНО е самото обследване, дали търси и други състояния освен аутизъм или само аутизъм - тоест дали ще ми отговорят - да - има такъв - не - няма такъв и толкова.
П.п - пиша с големи букви, за да подчертая какво точно ме интересува - тоест не крещя Embarassed
Мисля, че е всеобхватно изследването, защото познавам доста дечица само с диагноза "разстройство на експресивната и рецесивна реч. Дете от групата на големия беше диагностицирано с дислесия и дефицит на вниманието. Понеже неминуемо в разговора за едното дете ставаше дума и за другото, та по съвет на наблюдаващата психиатърка на малкия ще водя и големия за обследване за дислексия, понеже логопедката ме предупреди, че е "предразположен" да го нарека. ooooh!

# 34
  • Мнения: 1 738
mama mariana,
има майки с по-голям опит от моя опит със специалистите от "Св.Никола", но мисля, че нивото им е доста високо и няма начин да не диагностицират и други нарушения извън спектъра на аутизма.  Дислексията обаче е диагноза, която по принцип се поставя по-късно, когато се установяват нарушения в четенето.  Мисля, че в "Св.Никола" по-скоро изключват наличието на нарушения от спектъра при деца с диагнози хиперактивност и дислексия, поставени другаде.

За поставянето на диагноза от нашия спектър има критерии, които трябва да са налице задължително и за общата диагноза "ГРР", и за подвидовете.Когато някой от тях липсва, слагат диагноза ГРР-неопр. и в хода на наблюдението преценяват накъде отива. Според мен, няма начин да се постави категорично диагноза от спектъра на дете с друго нарушение. В тези случаи се казва, че има някои аутистични черти и наблюдуението продължава.

# 35
  • Мнения: 2 140
http://mayamarkov.wordpress.com/2012/08/05/history_autism_part/
Цитат
Както пише авторът на споменатия пост “Сектата на аутизма“: “Върнете си живота. Махнете се от тези хора. Провеждайте речева терапия, ерготерапия и АВА. Върнете си вечерите и почивните дни, започнете да се занимавате с това, с което ви се иска. Прекарвайте време със семейството си. Играйте на пода. Яжте сладолед. Радвайте се на децата си. Харчете парите си по курорти. Срещайте се с приятели. Бъдете отново семейство. Моят дар за вас е (съветът) да си вземете обратно живота… от сектата на аутизма.”

С това трябва да започва и свършва деня ни. family 1swing

# 36
  • Мнения: 36
iskam da popitam vsi4ki mami da mi kajat kakvo da napravia kogato na sina mi my xaresvat detskite film4eta po beby tv. tova xybavo li e ili ne neznam no kogato my gi spiram vse pravi tezi fizionomii sas liceto vse edno iska da zaxape ne6to slaga si dvete race pred ystata i pravi neestestveni fizionomii. neznam kak da postapa . kogato iska vnimanie idva i me darpa da go gy6na i az go prava. kogato go e strax sa6to idva i se gy6ka v men ina4e kato go vikam ne se obra6ta ili kato my kaja ne6to pak sa6toto ...iskam da si igraem no toi ima vnimanie samo 5 minyti i posle iska drygo i ne vinagi znae kakvo to4no..

# 37
  • Мнения: 7 420
 n_alex76,при нас нямаше проблеми с кърменето.Даже въпреки това,че синът ми  е бил закърмен с шише(в болницата),когато започнах да го кърмя засука веднага и не ме пусна 2 години и половина Simple Smile ....
    Той толкова добре растеше и се развиваше през първата година,че почти ме накара да забравя за травмата му при раждането......

# 38
  • Мнения: 13 873
re_ge,
ами всеки характерен белег за различно време. Например, въртенето в кръг за около половин година, запушването на ушите при неприятни звуци за около година, но все още го прави, когато например съседите разбиваха неотдавна нещо с машина, желанието за минаване по едни и същи улици - с настояване за около години (то беше от най-ранните неща), викането постепенно изчезна с проговарянето (но и сега повтаря някои реклами или диалози от филми патетично). Все още има остатъци от ехолалия, но това не ни притеснява. Според един от най-големите специалисти по аутизъм д-р Фолкмар, тя е начин на комуникация и полезна за проговарянето и усъвършенстване на говора. Той никога не е имал изразени тантруми (блъскането на главата), но от време на време, когато не му върви някоя компютърна игва, си удря главата с длани по 5-6 пъти, а понякога се и разплаква със сълзи. Щом го видя, му се присмивам, имитирам го и спира. Имал е случаи на лягане на земята и ритане, но ми се струва, че бяха по-скоро от глезотия.

 

Констанца
разпитвам те защото виждам много общо в симтоматика между моето дете , вашето момче и момиченцето на ТаняМГ затова и се интересувам. Това което си написала е като огледало на всичко което преминава/надрасва моят син. Съгласна съм че проговарянето и при нас беше най-трудно - около година и половина труд ( до 4,5 години ) без никакъв напредък - само пасивен речник и разработване на Пекс. На 4,5 съставяне на прости изреения с Пекс и тяхното прочитане. Сега - година по късно-  Пекса е история, вече съставя сложни изречения макар и да има проблеми със съгласуването по род и число и други ... но  разбирането продължава и продължава да куца на моменти . Обаче това съм го приела , синът ми се е родил просто на друго място  Laughing, не е уцелил правилния за неговия мозък език.

 

# 39
  • Мнения: 1 738
re_ge,
В момента чета по-внимателно някои неща на д-р Fred Volkmar, ръководител на Иейлския университетски център за проучвания при децата, психиатър и педиатър с огромен опит с деца от аутистичния спектър. Запомнал е да се занимава с проучвания върху спектъра през 1980г. още като специализант по психиатрия. Тогава много малко хора, вкл.в медицинските среди са били чувализ за аутизъм и когато казвал, че прави проучвания сред аутистични деца, не веднъж му отговаряли: "А, много хубаво. Имаме нужда от артистични деца".

Та според него в аутистичния спектър преобладават децата от подвида "ГРР неопределено", наричан понякога подпрагов или атипичен аутизъм. Той прави диференциална диагноза между отделните подвидове и обсъжда причините поради които се слага или не се слага тази диагноза., която по принцип е прогностично по-добра. Като посмеля нещата ще пиша по-подробно.

Тук ми се иска да кажа на всички мами, че не трябва да падаме духом. Ниското ни самочувствие,
чувството, че и ние сме различни, като че ли по-долна категория от останалите родители, се подклажда от категоричността на много от материалите по аутизма и особено на български език. Казва ни се "тежко увреждане,  пожизнено разстройство".  И най-отвратителното е, че много от нашите добри специалисти продължават да считат нарушенията от спектъра за болест, и то не каква да е а психична. Дори в "Уикипедия" на бълг.език (за разлика от тази на англ.език) е написано така още на първия ред.

Няма начин и у нас да не настъпи просветление, което трябва обаче да започне първо от главите на психиатрите. Това, че у нас има само 10 детски психиатри и на тях е делегирана тази огромна отговорност - поставянето на диагнозата на генерализираните разстройства на развитието е правилно за момента. Аз дълбоко уважавам тези специалисти и вярвам на познанията им и правилността на техните съждения. Но вярвам също, че с времето нещата ще се променят и най-после на разстройствата от спектъра ще започне да се гледа като на биологично явление, водещо до невронетипично развитие на част от човешката популация.

# 40
  • Мнения: 7 420
  ГРР неопределено дали е същото като ГРР друго ? Или това са различни диагнози?

# 41
# 42
  • София
  • Мнения: 2 351
Селма, преди няколко дни Надежда от нашата тема ми прати този линк .

Аз не мога да разбера моят син каква точно диагноза има, защото в епикризата не е изписан кода, а само ГРР - друго. Предполагам са се хванали за хиперлексията му, и напълно достатъчните за ГРР симптоми, а недостатъчни за диагноза аутизъм  newsm78.

Констанца. Ще го напиша пак на обикновен разговорен език за ехолалията.
Всяко дете в норма проговаря с ехолалия. Така се учи да говори. Но дете в норма много бързо надгражда пасивен и активен речник и започва да разбира думите, които повтаря ехолалично.........и спира да изпитва нужда да си ги повтаря за да ги разбере. Децата, които продължават да повтарят думичките, които чуват веднага след като ги чуят все още не са разбрали значението на съответната дума и продължават и продължават да си ги повтарят непросредствено когато ги чуят. Нарича се непосредствена ехолалия. Когато си повтарят диалози от филми или цели изречения чути някога в същата ситуация в която са в момента - това е отложена ехолалия.
Непосредствената ехолалия е нормален процес от проговарянето и децата в норма го израстват понякога за един два месеца, а децата с дефицит на разбирането мнооооооого дълго време, или никога. Отложената ехолалия ми е по неясна и по трудна да я обясня, но е нещо като трудности в разбирането на цялостната тема на диалога. И точно тя е симптом за разстройство в развитието.

# 43
  • София
  • Мнения: 3 249
Катина, как се прояви хиперлексията на Мишо? Питам те, понеже сега се зачетох в линка що е то? Гого изпада в една еуфория при вида на букви. Всеки надпис се проследява с едно...възхищение...и аз не знам как да го нарека. На компютъра се спира всеки кадър, където има букви. Види ли субтитри почва да се радва. Водя го на едно игрище, където има най-обикновено, но голямо грозно пано с черни букви. Застава пред него и се почва едно "летене", скачане, викове пред буквите.
Психоложката ми спомена, че има случаи на деца, които започват да четат преди да проговорят newsm78. Според зълва ми той познава буквите, защото сега ги учим с бате...

# 44
  • Мнения: 1 738
Селма,
ето ти един линк, който резюмира в добър и стегнат вид това, което казва МКБ-10 http://www.xn--80aocr1af6c.com/%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0 … 0%B7%D0%B2%D0%B8/
Той обаче, както и материалът, изпратен от Катина/Надежда не дава отговор на въпроса ти, тъй като само този, който е поставил диагноза "ГРР друго" знае какво е имал предвид. Понякога, както казва д-р Volkmar зад ГРР, неуточнено или неопределено (PDD-NOS по DSM-ІV) се крие несигурност на етапа на поставяне на диагнозата, друг път - непълно наличие на критериите (напр.2, а не 3), а понякога - просто предпазливост или нежелание за задълбочаване.

Скоро обаче изглежда всички диференциално-диагностични проблеми и стремеж на родителите за поставяне на подвидова диагноза ще останат в миналото. Това ще стане с влизането в сила на американското ръководство DSM-V и неизбежното унифициране с нея на МКБ-10, на която й е време за осъвременяване. Възможно е и двете класификации да приемат диагнозата "Разстройства от аутистичния спектър" (Autistic Spectrum Disorders), термин, използван понастоящем широко, но не официално приет. 

Линк за това има във виртуалната библиотека с моите "приноси" да ги наречем така към темата.

Катина, същото се отнася за ехолалията. Не съм сигурна какво искаш да ми кажеш и дали на мен или на всички. newsm78 Peace

Последна редакция: вт, 07 авг 2012, 11:08 от констанца

Общи условия

Активация на акаунт