Етиката и моралът в рекламите

  • 10 474
  • 158
  •   1
Отговори
# 90
  • В Космоса
  • Мнения: 9 883
Сигурно работят. Ся, чак да се пъна не бих казала, но откровено не се сещам кой е продукта на повечето картинки, които ми изплуват сега. Не знам ако отида на пазара, обаче дали няма подсъзнателно точно него да закупя...

# 91
  • Варна
  • Мнения: 1 744
Кас, курсовата ти наистина е с потресаваща тема  Mr. Green Отдавам го единствено на младежката ти наивност по онова време. Но пък и професорът много суров, бе... Двойка. Може би си е заслужавало да отдаде почит на буйната ти фантазия.

# 92
  • В Космоса
  • Мнения: 9 883
Отдавна, много отдавна получих първата си и последна двойка в живота, предавайки курсова работа на тема "Рекламата и моралът в общ път ръка за ръка". Проф. Христо Кафтанджиев, тогава доцент, се потресе.

Брех, това си заслужава да се прочете. Simple Smile

# 93
  • Мнения: 4 841
"Рекламата и моралът в общ път ръка за ръка".

Защо не?  Sunglasses

# 94
  • Мнения: 3 405
Едната ми магистърска теза беше на тема Социалнопсихологически аспекти на рекламното въздействие върху поведението на такива като вас  Wink
За сега се движите в релсите.

# 95
  • Мнения: 10 547
Заслужава си, я! Затова и стажът ми в една рекламна агенция завърши само със стаж. Simple Smile

Никога не съм давала на децата си да гледат реклами. Няма нищо по-страшно от тези 30-на секундни мозъчни промивки. Е, може би само порно в ранно детство. И не защото видиш ли, 25-тият кадър им действа на подсъзнателно ниво и и ги превръща в ламтящи за още и още консуматори, а просто тъпотата на 99% от рекламите е потресаваща.

# 96
  • София
  • Мнения: 5 884
Истината е, че родните реклами са на доста ниско ниво. И насочените към домакините и уж по-креативните (пф!). Наистина не е лошо да ограничат малко излъчванията на тези с тампони превръзки, храносмилане, изхождане и за лесно уриниране...

Малко преиграване ми се струва да изключиш тв-то, да не се обиди някой сега. Гледам, доста модерно става напоследък. По няколко часа дневно съм на фона на работещ телевизор. На рекламите някак си се самоизключвам, трудно успява нещо да ми привлече вниманието, като обсъжданата простотия например.

Самата реклама я възприемам, като изкуство, ако има определени дадености. Не могат да се отхвърлят всечки реклами като безидейни, има и доста забавни, на които да кажеш Евала!
Сещам се за една на хайнекен, тук видяхме само първата част. На втората попаднах в нета и искрено се забавлявах. Надявам се, няма да се приеме като реклама.

http://www.youtube.com/watch?v=xk5JNs7KO30

И една на пепси имаше стрешна, ама не мога да я намеря, старичка беше.

Последна редакция: вт, 06 дек 2011, 11:16 от Елица

# 97
  • Мнения: X
Едната ми магистърска теза беше на тема Социалнопсихологически аспекти на рекламното въздействие върху поведението на такива като вас  Wink
За сега се движите в релсите.
Тоест?   

Аз ,например ,много харесвам Коледните реклами на кока кола,тези със светещите камиончета ,Дядо Коледа и т.н.,ама кока кола не пия.
И няма начин една реклама,колкото и готино да е направена ,да ме провокира да си супя боклука, който рекламира.

# 98
  • Мнения: 7 947
Не знам споменато ли е, но тази сутрин се смях с глас в трамвая - реклама на Нокиа с коледна песничка - Над смалчаните полета... Joy

# 99
  • Мнения: 96
Не гледам телевизия,така че не мога да коментирам споменатите реклами.Но,доколкото си спомням,в маркетинга имаше една аксиома-"Няма лоша реклама".Като чета коментарите,явно създателите на рекламата са постигнали целта си.

# 100
  • София
  • Мнения: 2 623
Каква цел са постигнали ?
Мен лично ме загубиха като клиент с тази реклама.
Доста мои приятели и познати също.
Ако това им е целта, на днешно време да губят клиенти - да,
постигнали са я!

Ето и решението все пак  Hug
Някой питаше и за рекламната агенция - вече я има, коя е Simple Smile
А на дъщерята на Георги Спасов, не й прави чест !


Решение на Съвета за саморегулация за рекламата на Муколизин Simple Smile
от Alexander Milanov на 15 декември 2011 г. в 23:47

 Решение № 78 на ЕК от 08.12.2011 (Жалба относно телевизионна реклама на Муколизин, продукт на „Актавис” ЕАД)

 Национален съвет за саморегулация

Етична комисия

РЕШЕНИЕ

№ 78 на ЕК от 08.12.2011 (Жалба относно телевизионна реклама на Муколизин, продукт на „Актавис” ЕАД)

София, 08.12. 2011 година

Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) в закрито заседание на осми декември две хиляди и единадесета година в състав:
Председател: Гриша Камбуров                 
Членове:       
Василиса Младенова
Виолета Манолова
Деница Сачева
Емилиян Арнаудов
Емилия Клайн
Жанет Захариева
Мария Гергов
Мелания Рашева
Мехти Меликов
Румяна Карлова
и с участието на секретар Ели Михайлова, изслуша докладваната от Деница Сачева преписка, образувана по Жалба № 196 от 25.11.2011 г., относно телевизионна реклама на Муколизин, продукт на „Актавис” ЕАД.

Жалба
На 25 ноември 2011 г. в НСС постъпва жалба от А. М. от гр. София, регистрирана под № 196, относно телевизионна реклама на Муколизин, продукт на „Актавис” ЕАД. определена като липса на социална отговорност. В жалбата се казва,  че рекламата е в нарушение на Етичния кодекс. В рекламата се използва популярна мелодия на детската песен "Високи сини планини", която се счита от жалбоподателя за част от културното наследство на България и част от ценностите на поколения българи. Популярната мелодия е в комбинация с текст, като интерпретацията на песента се изпълнява от хор от деца, а в ролята на ръководител е жена, наименована г-жа Муколизин. Използването на мелодията е в нарушение на моралните и етични норми. Рекламното съобщение, макар и с хуманна цел, е търговско и уврежда уважението към популярната песен”, се казва още в жалбата. Според жалбоподателя то създава грешна представа у децата, които са основни потребители на продукта Муколизин и навежда на грешни асоциации. „Едно рекламно съобщение не бива да противоречи на морални ценности, както и да става на базата на емоционално въздействие върху патриотични или национални символи”. 

Жалбоподателят не е представил доказателства, но се позовава на следния текст от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България (Етичен кодекс):

„Чл.4.11. Използването на природни, исторически, научни или културни ценности в търговската комуникация ще става по начин, който няма да уврежда уважението към тях”.

Процедура

Жалбата от А. М. относно телевизионна реклама на маргарин  Муколизин е допустима по смисъла на Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

 На 25 ноември 2011 г. е открита процедура, регистрирана под № 104. На същата дата е поискано становище от ответната страна – „Актавис” ЕАД, което постъпва в НСС на 6 декември  2011 г.

Становище на ответната страна

Ответната страна е предоставила в Етичната комисия копие от неподписан отговор на въпроси, които жалбоподателят е отправил към ПР директора на компанията. Същите могат да бъдат прочетени по-долу.  По тази причина следва да се приеме, че по преписката не е постъпило становище от ответната страна, което Етичната комисия счита за неуважение към нея. Въпреки това, с оглед пълнотата на решението, същото следва да бъде обсъдено в него и само за целите на решението по-долу това становище ще бъде наричано „становище на ответната страна”.

Обща информация за рекламата:

Компания: Актавис ЕАД

Рекламна агенция: All Channels Communication, София

Продукт: Муколизин (сироп за влажна кашлица)

Работно заглавие на кампанията: “Муколизин. За чисти бели дробове на Вашето дете!”

Материал: Телевизионен клип – 42 сек.

Медийни канали: Телевизия

Телевизионни канали: bTV, bTV Comedy, bTV Cinema, bTV Action, Nova TV, Diema+, Kino Nova, Diema Family

Старт на кампанията: 12 ноември 2011 г.

Отговор на въпроси, които жалбоподателят е отправил към ПР директора на компанията:

1. Уредени ли са авторските права на притежателя на правата върху музиката на песента „Високи сини планини” и имали категорично писмено доказателство, че правата върху мелодията са преотстъпени за целите н арекламата?

Авторските права върху музиката на песента „Родина“ са уредени с притежателя на правата – дъщерята на композитора Георги Спасов, като е подписан договор за преотстъпване на правата с цел използването на музиката в конкретния рекламен формат.

2.Противоречи ли рекламното съобщение на етичните правила, разписани от Сдружение "Национален съвет за саморегулация"?

За реализацията на рекламата на лекарствения продукт „Муколизин” е използвана музиката към песента „Родина” с композитор Георги Спасов при условия, описани подробно в отговора на въпрос  №1 от настоящото становище.

Песента „Родина” е изключително популярна в Република България както като текст, така и като музика (заедно и поотделно). Но въпреки това и въпреки безспорния авторитет на авторите й (текст Младен Исаев, музика Георги Спасов) и без да омаловажаваме нейните качества, тя не се категоризира като „природна, историческа, научна или културна ценност”, които именно са обект на етичните правила на сдружението.

Сам по себе си текстът на песента „Родина” е самостоятелно творческо произведение - стихотворение на поета Младен Исаев, което се изучава в часовете по литература и често се рецитира без съпътстваща го музика или друг музикален фон. За създаването на аудио-визуалното произведение, рекламиращо лекарствения продукт „Муколизин”, заради огромната й популярност и безспорните й качества, е използвана само мелодията, композирана от Георги Спасов към песента „Родина”. Върху мелодията е адаптиран и наложен авторски текст (цитиран от Вас в подадения сигнал), който се асоциира с лекарствения продукт „Муколизин”.

При хоровото изпълнение на авторския текст не са използвани аудио или визуални ефекти, които да предполагат или провокират асоциации за неуважително отношение, както към песента „Родина”, така и към нейните отделни компоненти. Дори напротив, както е посочено и в самия сигнал, изпълнението на авторския текст представлява хорово изпълнение с ръководител.  Вярваме, че това още повече засилва цялостното приятно и позитивно звучене на рекламния клип. За това допринася и фактът, че в него не са използвани негативни внушения и конотации, сатира и гротеска или какъвто и да било осмиващ елемент.

Изложеното твърдение в подадения от Вас сигнал, че „рекламното съобщение създава грешна представа у децата, които са основни потребители на продукта „Муколизин” , и навежда на грешни асоциации” е неразбираемо за нас, тъй като хората, с които този клип цели да комуникира директно не са децата. Реципиенти са техните родители, които биха могли да направят информирания избор, който този клип им дава, за действието и вкуса на продукта.

С оглед на гореизложеното считаме, че използването на музиката към песента „Родина” по никакъв начин не противоречи на етичните правила, разписани от Сдружение „Национален съвет за саморегулация” чрез приетите от Общото събрание на Сдружението „Национални етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България”.

3. Какви мерки е предприела рекламната агенция и собственика на рекламата „Актавис” ЕАД при защита на правата на децата, които участват в рекламното съобщение? Видимо от рекламата, децата нямат навършени 14 години. Спазени ли са изискванията на чл. 11а от Закона за закрила на детето (ЗЗД), както и следван ли е най-добрият интерес на детето, регламентиран в чл. 3, ал. 3. От ЗЗД?

С родителите на децата, участвали в заснемането на рекламния клип са подписани договори съгласно действащото законодателство на Република България. При заснемането са спазени всички действащи законови разпоредби и е следван най-добрия интерес на децата, съгласно договора ни с продуцентската къща, реализирала заснемането на клипа.

4. Информирани ли са децата, участници в рекламата, за рекламния продукт, неговата цел, въздействие, както и за правото им на отказ от видеозаснемане. Ако да – по какъв начин?

Децата, участващи в рекламата са информирани за рекламния продукт, неговата цел, въздействие, както и правото им на отказ от видеозаснемане, посредством подписаните договори с лице техен попечител, родител и/или настойник. Договорите са подписани от пълнолетни лица, в качеството им на законови представители на децата, участващи във видеото.

5. Използването на мелодията от песента „Високи сини планини” противоречи ли на българското законодателство?

Съобразно всичко гореизложено дружеството счита, че разпространяваната реклама на лекарствения продукт „Муколизин”, както и използването на музиката от песента „Родина” с композитор Георги Спасов, категорично не противоречи на каквито и да било етични, морални и законови норми на рекламната практика.

Решение

Етичната комисия намира жалбата за основателна по отношение на нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

Мотиви

Етичната комисия счита, че търговската комуникация е в нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

Етичната комисия е на мнение, че е нарушен Чл. 1.1. „Всяка търговска комуникация трябва да бъде изготвена с чувство на отговорност към потребителя и обществото”.

Песента „Родина” или популярна още като „Високи сини планини” е по едноименния стих на поета Младен Исаев, а музиката й е написана от композиторът Георги Спасов през 1947 г.  Тъй като музиката е написана след текста, тя представлява отделно произведение. При рекламата на Актавис е използвана само музиката.

Въпреки че е популярна и обичана вече 64 години, песента не може да се квалифицира като културна ценност. Това би било много разширително тълкуване, тогава всяка класическа музика би била нечия културна ценност и не би трябвало да се използва в реклами, а се използват. Освен това хипотезата за „културна ценност“ не би могла да се приложи спрямо някой, който има авторски права и може да ги (про)даде; това би ограничило имуществени права, а Етичният кодекс няма такива правомощия.

Същевременно следва да се отбележи, че песента е популярна в своята цялост като музика и текст. Тя е почитана от поколения българи и е създадена, за да развива и укрепва националното самосъзнание. Употребата й за агресивна търговска комуникация среща обществено недоволство, което става ясно и от разгорялата се във Фейсбук дискусия в профила на жалбоподателя.

Социалната отговорност е понятие, което отразява качествата на отношения между организация и общество. Социалната отговорност представлява съвкупност от нагласи, решения и действия на организацията, които са ориентирани към обществото. В този смисъл социалната отговорност на търговската комуникация на едно дружество следва да отразява и социалните нагласи и възприятия на обществото, което в случая не е така.

Съгласно чл.17.4.  от Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България решението с мотивите следва да се изпрати на заинтересованите страни.

                        Етичната комисия препоръчва на „Актавис” ЕАД да спре разпространението на търговската комуникация.                Срокът за изпълнение на решението на Етичната комисия е 5 работни дни от датата на получаване на решението, освен ако в самото решение не е постановено друго. В посочения срок в Националния съвет за саморегулация следва да се представят доказателства за изпълнение на решението на Етичната комисия.               Решението с мотивите да се изпрати на Съвета за електронни медии.

Решението подлежи на обжалване при реда и условията на чл.18.1 от Правилника за приложение на  Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ЕТИЧНАТА КОМИСИЯ: Гриша Камбуров

КОНТАКТИ
Адрес за кореспонденция:
пл. "България" 1, НДК,
Административна сграда,
етаж 15, офис 2  (АБРО)
София 1463
E-mail: office@nss-bg.org
Телефон: 0886 695 616
Изпълнителен секретар: Ели Михайлова

# 101
  • Мнения: 17 546
Василисоу, защо си траеш, че и ти си в комисията?! Laughing

Чувствам се истински и лично обидена всеки път като вниманието ми бъде привлечено от момента, в който дават реклами. Tired

# 102
  • Мнения: 15 619
Никак не съм потресена от тази реклама.  Mr. Green Мернах я. Комична е. А муколизин не купувам и не бих си купила.
Рекламите на лекарствени продукти според мен трябва да бъдат забранени.  На лекарите, които ги изписват, не са им необходими реклами за да са наясно с действието, възможните странични ефекти и случаите, в които се прилага или не се прилага съответното лекарство, па дори и да е само сироп за кашлица.

П.П. Информирането на пациентите не би следвало да се случва чрез рекламни локуми. Целта им е единствено поощряване към самолечение и абониране за продуктите на съответната компания.

Последна редакция: пт, 16 дек 2011, 08:55 от luna

# 103
  • Мнения: 68
Коментирах въпроса за рекламите в "съседна" тема.Абсолютно поддържам тезата ,изложена от jullianna . Веднага споделих с децата си какво мисля, но те дори ме изпревариха.Безочието и наглостта "в името на печалбите" надмина всякакви допустими граници на възпитанието,уважението към собствената ни история и култура, поне тази, която сме имали някога.Защото само тя ни остана.Жалко, тъжно и най-вече СРАМНО !

# 104
  • Мнения: 68
ВИСОКИ СИНИ ПЛАНИНИ НЕ Е ПРОСТО ДЕТСКА ПЕСЕН! ТОВА СА СТИХОВЕ НА ГОЛЕМИЯТ БЪЛГАРСКИ ПОЕТ МЛАДЕН ИСАЕВ!СРАМ СРАМ СРАМ!

ПРОЩАВАЙТЕ ЗА ЕМОЦИОНАЛНИЯТ ИЗБЛИК!

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт