Валдорфска педагогика - как да я прилагаме у дома?

  • 39 214
  • 161
  •   1
Отговори
# 30
  • Пловдив
  • Мнения: 996
Здравейте, мили мами.
Попаднах случайно на тази тема и след като прочетох набързо естеството на това обучение, си зададох въпроса: "Какви са разликите с обучението по Монтесори?". Някой от вас интересувал ли се е от двата вида обучение и съответно какви прилики и разлики е намерил?
Благодаря предварително

# 31
  • Мнения: 419
Моите познания и за двете педагогики са повърхности. Ще напиша как виждам разликите аз, а който има по-задълбочени познания да ме коригира или допълни.
В основата на Валдорфската педагогика е учението на Рудолф Щайнер и антропософията. Там се вярва, че всяко нещо има душа и че човешката душа се преражда. Понеже душата се преражда, значи бебето се ражда вече личност и възпитанието няма за цел да моделира човека, а да го насочи да се развие най-правилно според себе си. Поради което детето не се занимава с определени задачи по стандарт, а се оставя да се види какви са му интересите и те се доразвиват. Отделно смятат, че до определена възраст се развива доминиращо творческото мислене, а после логическото, поради което до училищна възраст децата не се учат да четат и смятат. И понеже се смята, че всяко нещо носи душа, се учи детето да има отношение към всичко заобикалящо и уважение. Децата не се учат на тази философия с душите и прераждането, но от тук тръгва тази педагогика, това е основата.
При Монтесори, Монтесори е била детски психиатър и педагог, занимавала се е с деца с определени дефицити. Тя развива тази педагогика за да спомогне на децата да наваксат в някаква степен дефицитите и се опитва максимално да развие способностите им. Във възможно най-ранна възраст се изучава броене, смятане, писане, стимулира се логическото мислене.
При Валдорфската педагогика, има много занимания, при които се стимулира децата да са физически активни, а при Монтесори игрите са някак по-статични и се набляга повече на логическите игри. Аз видях преди няколко седмици едно дете на 2 годинки в Монтесори център, което беше с някакви дефицити, а вече нареждаше числата от 1 до 8 правилно.
Играчките и при двата метода са от естествени материали, но при Валдорфската педагогика основно се правят от децата, а при Монтесори много играчки са направени предварително от големите хора - като дървени пъзели, дървени числа и др.
Като цяло според мен ако може да се направи някакво обобщение при Валфорфската педагогика, ако детето е творческа натура, това е идеалната среда, в която може да попадне. При Монтесори, ако детето има някакви дефицити, това е идеалната програма за него да навакса.
Аз се чудя, ако детето има афинитет към точните науки и не му се отдава изкуството, доколко тогава Валдорфската педагогика е подходяща, а и това какво му се отдава, проличава на по-късен етап, дали в определени случаи тази педагогика е добра за едни деца, а за други да се окаже не толкова добра?
Също се чудя за Монтесори. Ако тази педагогика развива максимално потенциалите на дете с дефицити или неравностойно положение откъм интелектуално развитие, то за останалите деца как стоят нещата? Пак ли се развива максимално интелектът или не е толкова подходяща?

Последна редакция: ср, 06 юни 2012, 03:32 от Зелен дух

# 32
  • Мнения: 411
И аз с въпрос. Вярно ли, че при Валдорф до тръгване в 1 клас не се учат цифри и букви?

# 33
  • София
  • Мнения: 333
Здравейте,

Ще си позволя да се включа като човек с опит около Монтесори и много малко около Валдорф само, за да отговоря на Монтесори въпроса на Зелен дух. Слагам го като скрит текст, за да не разводнявам Валдорф темичката.
Скрит текст:
Методът е започнал с изследване на деца със затруднения, но постепенно е бил доразвит и адаптиран. В момента е много неправилно схващането, че Монтесори е за деца с определени дефицити в развитието - Да, Монтесори може да помогне, но това не е общият случай - за да работят с деца със специални образователни нужди Монтесори педагозите трябва да бъдат допълнително обучени, за да бъдат истински полезни.
Колкото до това как се отразява Монтесори обучението на дете без специални нужни - дъщеря ми ходи в една от малкото Монтесори градини откакто навърши 1 година и 2 месеца. С цялото разбиране, че "нашето гардже си е най-доброто", смея да твърдя, че тя се развива прекрасно. От първия ден там започна да развива невероятно чувство за самостоятелсност - "Аз сама мога" се е превърнало в мантра за нея, което обаче не й пречи любезно да поиска помощ ако види, че не успява да се справи. Монтесори възпитава в изключителна толерантност между децата, вежливост и приятелски отношения - няма караници за играчки (то няма и играчки, а само материали), децата се изчакват, никой никога не прекъсва "работата" на друго дете. Агресията е абсолятно непозната! Децата са изключително зрели и подхождат с разбиране към нещата, общуването и поставянето на правила се случват в диалог с децата, за да разберат защо нещата се случват по определен начин и да ги приемат. Както и при Валдорф има много работа с естествени материали и близост до природата - децата отглеждат рибки, попови лъжички, имат голяма зеленчукова градина в двора, която обработват сами и след това сами си готвят.
В интелектуално отношение -  при Монтесори на тази възраст развитието на ума минава "през ръката". Децата работят с материали, които стимулират изключително много сетивата и от там се запечатват в ума. Ако това има значение - Мина говореше в изречения от 2 думи на година и половина (тъй като в Монтесори яслата имаше нужда да общува), а сега минава за умно дете, но и обича да "чете" книжки по картинките и да си измисля собствен разказа, да рисува, да пее - все творчески дейности, които  не са център за Монтесори, но и не са пренебрегвани. Дъщеря ми много обича да носи в градината различни животинки (от тези малките, пластмасови) и приказни книжки, както и да си играе на семейство и къща. Тъй като Монтесори средата не предполага такива дейности, в Cirle Time всяко дете има възможност да сподели какво го вълнува и да разкаже, так че тя намира изява и да тези си допълнителни интереси.
По отношение на спорт - съгласна съм, че Монтесори цикълът е по-статичен, затова в градината компенсират с йога за деца по RYE системата и дъщеря ми е очарована. Вчера ми показваше "рев на лъв" и "жужене на пчела", които са си пранаяма техники и звучат особено забавно от устата на 3 годишна Simple Smile
Нещо, което ми липсва е разходките в планината, които се правят в Златно Зрънце, и смятам, че и нашата градина само може да спечели от тях, но местоположението не позволява Sad

# 34
  • София
  • Мнения: 5 191
Гайя, благодаря ти за урока по коректно поведение във форум   bouquet

Калифорниа, буквите се учат по валдорфски, а  по стандартната система се учат всички необходими неща (букви и цифри), но без приоритет и натиск. А и кому са нужни цифри? Децата попадат директно в света на живата математика! Нещо, което аз и ти не владеем като метод (за мен гарантирам, пълен отличник по математика, но съм изумена от техния метод).

Изчакайте снимките, които направих като разследваща фотография, специално, за да отговоря на всички въпроси вълнуващи и мен като родител, и вас Simple Smile

По отношение на общото - тези две педагогики би трябвало да вървят ръка за ръка в социален смисъл- за утвърждаването им в обществото, да си помагат. И горе долу е така в тв предаванията, нали? Поне аз съм виждала минимум 3 предавания, в които са били поканени заедно Simple Smile

Последна редакция: ср, 06 юни 2012, 10:56 от ЗаСлон

# 35
  • Мнения: 411
ЗаСлон, ок, но ако детето посещава Валдорфска градина, а след това отиде в общинското училище няма ли да бъде "назад" спрямо знаещите букви и цифри?

Gaja, написала си "Мина говореше в изречения от 2 думи на година и половина" в смисъл какво? Напълно си е в нормите дете на 1,6 да говори с подлог и сказуемо. Ти какво имаш предвид, че е била назад?

# 36
  • Мнения: 419
Kalifornia, тук http://bnt.bg/bg/productions/136/edition/22945/denjat_otblizo_s_mira_17_maj_2012 има качено едно предаване, в което се обсъжда темата и конкретно твоя въпрос.

# 37
  • Пловдив
  • Мнения: 5 023
Качвам тези снимки по молба на ЗаСлон.









Последна редакция: чт, 07 юни 2012, 16:44 от *Бенджи*

# 38
  • София
  • Мнения: 5 191
Бенджи, благодаря ти! Обърнете внимание на втората снимка, това, което се вижда през прозорците - растенията от двора Simple Smile За мен е много ценно да си буквално върху земята.

Ето и пълния текст на поканата за лятна валдорфска занималня. Моля за въпроси се обаждайте директно на посоченитя телефон Simple Smile

Най-висшето ни усилие трябва да бъде
да развиваме свободни човешки същества,
които да са способни
 да създават цел и насока на живота си”
Рудолф Щайнер

Частно начално училище " Професор Николай Райнов"


Частно начално училище " Професор Николай Райнов" приема ученици за първи, втори и трети клас за учебната 2012/2013 година.


•   Преподаване по методите на Валдорфската педагогика на Рудолф Щайнер

•   Индивидуален подход към всяко дете според уникалните му нужди, дадености и таланти.

•   Развиване в еднаква степен на интелект, креативност, артистичност и социални умения.

•   Насърчаване на самостоятелност, изобретателност, общителност и съпричастност.

•   Създаване на жива връзка на учениците с учебния материал, чрез която да научат повече за себе си и да добият опит за заобикалящия ги свят.

•   Изучаване на чужди езици, музика, спорт, занаятчийство, градинарство, евритмия (изкуство на движението), театър.

•   Поддържане на тясна и ежедневна връзка с природата и възпитаване на любов и отговорност към нея.

•   Развиване на стремеж към доброто, красивото и търсене на истината.


           Лятна Валдорфска занималня
Начално училище "Професор Николай Райнов"
(от 4 юни до 10 август)


Дневен ритъм:
8:30 - 9:00 - посрещане и лека закуска
9:00 - 9:45 - ритмични игри в кръг
10:00 - 11:00 - учене чрез игра
11:15 - 12:15 - изкуство:
понеделник - мокро в мокро
вторник - сух пастел
сряда - глина
четвъртък - вълна
петък - поход в гората (пастели и моливи)
12:30 - 13:00 - обяд
13:30 - 15:00 - поход с наблюдение (сюжетни игри)
15:00 - 15:30 - закуска, тоалет
15:30 - 16:00 - среща с книжки
16:00 - 16:30 - изпращане

Цена целодневно посещение - 250 лв на месец
Цена полудневно посещение от 8:30 до 13:30 - 200 лв на месец
Децата трябва да си носят храна и дрехи за преобличане.
При наличие на достатъчен брой деца е възможно организирането на транспорт.

София, кв. Драгалевци, ул. 508, N 18A
Тел: 0888 90 39 21
school@waldorf.bg

Последна редакция: чт, 07 юни 2012, 22:33 от ЗаСлон

# 39
  • София
  • Мнения: 5 191
Ще се обаждаме да се записваме, ако може за седмица-две.... Някой проверявал ли е такъв вариант?

# 40
  • Мнения: 3 034
Много ми е интересна Валдорфската педагогика, както и Монесори. И от двете системи могат да се вземат много полезни неща. За съжаление, таксата за училището и детската градина ни е непосилна. За кратък период, напр. седмица-две може би бихме могли да запишем децата.

В къщи правим много от игрите, като досега не съм знаела, че са част от някаква система. Просто аз обичам да се забавлявам с децата и да ги развивам творчески. За моя голяма радост, те вече сами си измислят игри и си правят къщи от кашони, куклен театър от кутии, кукли от .... всичко, което им попадне.

Рисуването до такава степен е част от нашето ежедневие, че не го отделяме по важност от яденето напр.

Когато децата бяха по-малки, много обичаха да нижат боядисани в различни цветове къси макарончета.

# 41
  • Мнения: 304
Не помня в тази тема или в някоя статия за Валдорфската педагогика срещнах нещо, което ми прозвуча странно - че се не се препоръчва четенето на книжки да започва в много ранна възраст. Но не срещнах по-конкретно обяснение защо и в какво се изразява - дали се отлага запознаването с буквите или друга причина се има предвид? Изобщо има ли такова нещо или не съм разбрала правилно?

# 42
  • Някъде на път....
  • Мнения: 10 351
.....дали се отлага запознаването с буквите или друга причина се има предвид? Изобщо има ли такова нещо или не съм разбрала правилно?
И на мен би ми било интересно да знам - мисля, че се отлага.  Thinking

# 43
  • Мнения: 419
Във връзка с тази педагогика бях чела, че е по-добре да бъдат разказвани приказки, истории или каквото и да било, вместо да бъдат четени. Обяснението беше, че когато се разказва ритъмът на речта е един, а когато се чете друг. Нали в тази педагогика отделяха особено значение на ритъма. И така детето свиквало с този ритъм и интонация, после какви бяха плюсовете от  това, забравих Simple Smile.

# 44
  • София
  • Мнения: 5 191
Не помня в тази тема или в някоя статия за Валдорфската педагогика срещнах нещо, което ми прозвуча странно - че се не се препоръчва четенето на книжки да започва в много ранна възраст. Но не срещнах по-конкретно обяснение защо и в какво се изразява - дали се отлага запознаването с буквите или друга причина се има предвид?

имаш предвид детето самО да не чете книжки от ранна възраст ли?
или да не му чете родителят?

защото веднъж започнало самО да се научава да чете, това не може да се спре, тоест никой и не би го спирал.
на нас категорично ни обясняваха обаче, че трябва да се четат само приказки от народното творчество, не и авторски, в  най-ранната възраст (което аз и без това правех). Ако може Зелен дух пак така кратко и ясно да обясни Simple Smile

а за четенето от родителите - точно това, което Зелен дух е писала, и аз помня.
ще добавя, че преподавателката ми разказваше, че тя като била млад родител искала да прочете на децата си всички приказки на света... което още тогава е отчела като грешка, ненужно и вредно натоварване.

Общи условия

Активация на акаунт