Консултация с Логопед

  • 178 855
  • 1 011
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: logo5ka
Цитат на: yosarian
1. Синът ми замазва Ж,Л и Ч. Инъче говори добре. Може ли да прави някакви упражниния за да подобри изговора? Какви?
2. Дъщеря ми е на осем месеца и само крещи:) Аз не и се притеснявам много - то детето не може да вземе думата от мен и брат си, но кога всъщност е вече притеснително, ако не прави опити да казва каквото и да е? Мога ли с да я занимавам с някакви игри които да я подтикнат да говори и какви?



Започвам с отговорите. Ще помоля другите колеги да допълват.
1. Предполагам, че и "Ш" е в групата на трудно изговоримите .......




За Ж и Ш и Ч устните са силно издадени напред като хоботче,езикът е насочен назад и нагоре Съгласните "ш" и "ж" се учленяват с по-широк и кръгъл проход в сравниние със "с" и "з". Върхът на езика се приближава към горния край на алвеолите и крайната предна част на твърдото небце. Проходът се образува от предната част на езика, а същевременно средната и задната му част се издигат нагоре и с краищата се опират плътно до страните на цялото небце. Така в областта на алвеолите се образува тесен проход, а зад него по осевата линия на канала - сравнително широк. Издишната струя, като минава през прохода на алвеолите, образува особено нисък шум, който се засилва от големия резонатор пред мястото на стеснение и така се оформя характеристичният шум, присъщ на съгласните "ш" и "ж". Устните вземат участие в учленението като се протягат напред. Много по-важно е движението на краищата на устните навътре, при което се образува къс, широк и слабо закръглен устен отвор. Долната челюст също взема участие в учленението като се изтегля слабо напред.  Езикът взема най-активно участие в учленението на "ш" и "ж". Ето защо за раздвижването му трябва се отделя достатъчно време и да се провеждат разнообразни упражнения.
 Обясняваш и показваш правилната артикулаторна позиция като работите пред огледало ,за да привикне детето да има визуален самоконтрол.правите упражнения за подобряване тонуса на говорните органи ,участващи в учленението на дадения звук.Когато имаш чисто роизнасяне на ниво звук можеш да преминеш на ниво сричка ,дима и тн.
Не е добра идея да фиксираш грешно произнасяне на звука на ниво дума,защото така усилията ти отиват общо взето на вятъра.
Друго добро упражнение е да си скриеш устните зад лист хартия и да произнасяш думи със засегнатите звукове-ако упражняваш Ж избягваш думи ,в които има Ш,З,С,Ч,Ц-задачата на детето е да каже чува ли звук ?? в думата .Когато имаш звукът на ниво дума в чист вид минавай на стихчетата.
Л се появява ,ако въобще се появи ,в твърда позиция след 5-6 г.в. Отделно от това средата оказва огромно вляние по отношение произнасянето на  този звук.
За малката найстина е още рано да се тревожиш.

# 31
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: debelanata
Имам следното питане
Моята дъщеря расте двуезична, интересува ме колко думи (горе-долу) е нормалния речников фонд на едно българче говорещо само 1 език на 5 години и как се смята ако е двуезично.
Тя имаше проблем с късно проговаряне и сме ходили на консултации с логопед за подобряване на речника на немски, в момента няма нужда да подобряваме нещо на български, искам просто да знам колко точно е нормално. Много и помогна за бързото напредване посещението в детската градина за немския и честите идвания на гости на баба и говоренето у дома на български.
Благодаря предварително!


Какво всъщност те притеснява?Аз поне не зная за българския да е изследвана актуална общовалидна норма за брой думи.Да не говорим ,че все пак имат значение и категориите думи.

# 32
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: Honda
Чудесна идея yosarian и предварителни благодарности към logo5ka и останалите специалисти, които ще се включят.
Моите въпросчета:
Голямата дъщеря е на 4г и 5м. Но много се притеснявам за нивото на владеенето на езиците Embarassed .За говоренето - говори, но речниковият й запас си мисля, че е малък и повече, което ме притеснява, че по някога не ме разбира въобще за какво й говоря Sad Записана е за консултация с тукашен специалист, но реда й все още не е дошъл.(пояснявам, че основно говори на английски Embarassed ).Малкото български думи, които използва изговоря ...много смешно Embarassed  Sad .Забелязвам, че много размеря съгласни - като М и Н. Л-то много ни се губи, за Р-то да не говоря. Прочетох предните примери за буквичката Л (много са сладки Simple Smile )
Какво трябва да правя аз?! Плаши ме и това, че в къщи се говори на български език и тя въпреки всичко този език почти не го разбира Confused Такъв проблем май ще имам и с малкото, въпреки че за сега поне виждам, че уж ме разбира. ..Ама думи....речниковият запас не й е много голям и като чета тук на нейната възраст децата как говорели Sad .Вчера точно я "учих" да си казва името в съкратен вариян ЕЛИ. Ми....и тя не може да каже Л - изговаря го като Еди, Ади, Теди, Тати ама не и Ели. Как да помагам и на нея?....
И още едно въпросче: Как въобще трябва да се подхожда с дву(много)езичните деца?
Благодаря Grinning


Не те разбира на български или на английски?Или и на двата езика?Можеш да я учиш като показваш предмети,картинки  и тн.  и ги назоваваш.Търси обратна връзка.Обяснявай действията си на български-ако това точно те тревожи.Ако имаш възможност я изпрати за известно време в България и и уреди ежедневна терапия .Билингвизмът –особенно активния-затруднява говорното и езиково развитие на децата в тази възраст.ще потърся най-добрия вариант да проведеш терапията сама и в домашни условия ,но това ще ми отнеме повече време.Ще ти напища и упражнения за Л и Р

# 33
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: sladka hapka
поздравления за прекрасната идея!
Въпросът ми е следният: Преди три години, когато синът ми беше в първи клас, ги посетил логопед, който след това изготвил списък на децата, нуждаещи се от специализирана помощ. Според нея синът ми е имал проблеми с произнасянето на Л. Той действително в някои думи не може да го произнася и казва УЪ (бащичко!). Тогава не можахме да започнем работа с логопед по ред причини: оказа се, че въпросната дама е рускиня и говори на безумен български, държеше да й се плаща, а беше на щатна длъжност, а ние в този момент плащахме на ортодонт и логопеда ни идваше вповече... Мои познати ме увериха, че този говорен дефект се израства. Сега синът ми е на 10 и действително стесни доста кръга на думите, в които не може да произнася Л. Да се надявам ли, че този естествен процес може да приключи нормално и без специализирана помощ? Детето е запознато как трябва да поставя езика и полага целенасочени усилия, сам иска да го преодолее. Нужно ли е на този етап да търся мнение от логопед или да продължаваме с домашните упражнения?


Какви точно са били проблемите за работата с ортодонта?Мекото (най-общо казано)Л не се израства .В някои географски области на България е по-скоро норма ,отколкото патология.Предполагам ,че затрудненията са по-скоро в комбинации  с определени гласни и  позиции в думата. Кои,ако имаш тези наблюдения?Отделно от това средата оказва огромно вляние по отношение произнасянето на  този звук.Продъжавайте с упражненията –след като детето има мотивация и е запознато с тях ,но направете и профилактична консултация с логопед.

# 34
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 476
Отговор до Логопед:

До сега сме работили с Нина Йорданова, която видя детето още двумесечно и ми показа страничното хранене. Сега пак говорихме и в ще се видим пак, може би ще продължим занятията.
До 8 месец особена полза от храненето нямаше, защото  детето гълташе неефективно - като се опита да преглътне и явно езикът отиваше доста назад и храната не влизаше в гърлото.
Зная за врьзката между дъвкане и говор. До операцията и около 40 дни след нея детето ядеше само пасирана храна, после включих постепенно парченца и на година и половина вече ядеше храна като връстниците си. Сега е на обща храна, яде готвено - съобразено с него само откъм подправки. Спокойно вече дъвче парченца зеленчуци, сурова ябълка, пилешко месо, даже и пуканки... Дори предпочита твърдите обикновени бисквити, за да си ги хрупа. Давам му храна отстрани, към бузката, той вече си знае и се вижда как си движи езика наляво и надясно. Самото му езиче е късо, това ме притеснява, той и сега след пластиката не може да го изплези пред долната устна. Забелязвам и че напоследък му се разширява устната кухина сякаш - преди трудно се виждаше гърлото, сега като издава звуци се вижда добре. Прави повече експерименти с гласа си и издава звуци, повечето гласни. Понякога има нещо като бебешки говор, но за кратко.
Според мен храната му е липсвала като стимул, двата големи скока като цяло са му свързани с храненето - веднъж като махнахме сондата и втори път както се научи да слага сам храна в устата. Сега посяга и към лъжицата и ако аз му помогна да загребва от храната, яде и с льжица.

# 35
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: firebird
Отговор до Логопед:

До сега сме работили с Нина Йорданова, която видя детето още двумесечно и ми показа страничното хранене. Сега пак говорихме и в ще се видим пак, може би ще продължим занятията.
До 8 месец особена полза от храненето нямаше, защото  детето гълташе неефективно - като се опита да преглътне и явно езикът отиваше доста назад и храната не влизаше в гърлото.
Зная за врьзката между дъвкане и говор. До операцията и около 40 дни след нея детето ядеше само пасирана храна, после включих постепенно парченца и на година и половина вече ядеше храна като връстниците си. Сега е на обща храна, яде готвено - съобразено с него само откъм подправки. Спокойно вече дъвче парченца зеленчуци, сурова ябълка, пилешко месо, даже и пуканки... Дори предпочита твърдите обикновени бисквити, за да си ги хрупа. Давам му храна отстрани, към бузката, той вече си знае и се вижда как си движи езика наляво и надясно. Самото му езиче е късо, това ме притеснява, той и сега след пластиката не може да го изплези пред долната устна. Забелязвам и че напоследък му се разширява устната кухина сякаш - преди трудно се виждаше гърлото, сега като издава звуци се вижда добре. Прави повече експерименти с гласа си и издава звуци, повечето гласни. Понякога има нещо като бебешки говор, но за кратко.
Според мен храната му е липсвала като стимул, двата големи скока като цяло са му свързани с храненето - веднъж като махнахме сондата и втори път както се научи да слага сам храна в устата. Сега посяга и към лъжицата и ако аз му помогна да загребва от храната, яде и с льжица.


Работили сте с добър специалист .Все пак подържам предишното си мнение.Ако имате проблеми можете да се свържете с мен тук.

# 36
  • София
  • Мнения: 39 785
страхотна идея Simple Smile
Дияна за сега има проблем единствено с буквата "Р"
И двамата с мъж ми не го казваме както трябва
Дияна понякога го казва много глухо, така нареченото "френско Р", друг път го заменя с "Л". А когато я моля да повтори някоя дума казва "не мога мамо"

# 37
  • Мнения: 18 542
Цитат на: Логопед
Цитат на: cheta
Синът ми е на 1 годита и 9 месеца. Все още не казва нито една членоразделна дума. Много, ама много рядко "мама". Иначе бърбори много. Понякога изглежда, че си говори сам на неговия си език, но истински думички не казва. Не имитира и животни с изключение на магарето и кончето, но го прави само когато го питат и то когато той реши - не всеки път.
Има ли повод да се притеснявам и трябва ли да го заведа при специалист или да изчакам и ако да, колко?
Иначе като цяло се развива нормално. Няма проблеми със слуха.
Благодаря!


Болести в семейството? Проговаряне на родителите?Кое дете е по ред?Протичане на бремеността и раждането ?Прохождане?Дъвкателна дейност?Семейна среда?Поддържа ли контакт с очи ?Заиграва ли се с необичайни предмети?Гука ли?Ако те притесняват въпросите пиши на лични.
Иначе говорното развитие следва индивидуални темпове-това обаче не означава ,че е нормално да се проговори на 3г.в. или речника на детето да е 5-10 думи.Отклоненията от нормата са до +/- 6-8 месеца,н опак казвам ,че е трудно да се говори наизуст.Ако имаш техническа възможност запиши детенце и прати записа по мейл

Болести в семейството няма.
Съпругът ми е проговорил нормално на около 2 години, аз доста рано при това правилно. По ред е първо дете. Бременността протече без никакви проблеми. Раждането беше тежко с налагане на форцепс, но по думите на лекарите не е имало проблеми. Детето не е имало хематоми и белези от форцепса.
Проходи рано - на 10 месеца и половина.
Не се справя много добре с дъвченето.
Семейна среда - не разбирам какво точно се има предвид, но отглеждаме го двамата с таткото, аз най-вече. Има и баби и дядовци, които живеят наблизо и ни посещават често.
Да, потдържа контакт с очи определено.
Заиграва се с почти всичко, което му попадне пред погледа или е достъпно за него - главно кутии и шишета и такива играчки, които се отварят и затварят или като се натисне копче изскача нещо. Също и с такива, които изискват подреждане (кубчета) или пъхване на определени формички в съответните им отвори.
Гука, тоест гукаше като по-малък. В момента "говори" много, но нечленоразделно, понякога си пее и когато играе си "говори". Когато иска нещо изразява желанията си най-често с "ъъъъъъъ", а понякога говори но на неговия си език.
Ще се опитам да го запиша утре.
Благодаря!

# 38
  • САЩ
  • Мнения: 323
Цитат на: Логопед
Цитат на: summer
Дъщеря ми е на 3 години и половина и не може да произнася българско Р. Как мога да я науча?


На тази възраст е нормално да не може – как го казва гърлено или с уволата (мъжец) ?Или въобще го пропуска/заменя(с какво най-често)?


Пропуска го - "Рачо реже риба" при нея е "Ачо еже иба". Английското "R" го произнася добре (живеем в САЩ), но не го използва когато говори на български.

# 39
  • В офиса
  • Мнения: 4 019
И моят въпрос:
Възможно ли е да се "придобие" говорен дефект при усилено общуване с друго детенце с такъв. И това временен ефект ли е, или е възможно да остане траен дефект.
Дъщеря ми си играе по 9-10 часа на ден с момиченце, което фъфли и забелязах, че и тя напоследък почти винаги замества 'ш' и 'ч' със 'с' и 'ц'. Мисля, че имитира, защото до преди 1-2 месеца не съм забелязала подобен проблем. Трябва ли да обръщам специално внимание на артикулацията й, или ще си отшуми само.
И още нещо - много често говори носово. Това пък на какво може да се дължи? Аз май не съм чувала други деца да говорят така.

# 40
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 711
Цитат на: Логопед
Цитат на: tigonew
Каква е приблизителната цена  и с каква продължителност е едно занимание?


Цените варират –15/20/30лв. на час по договорка.Продължителноста на терапията ,зависи най-вече от детето 20/40 мин.(има деца които работят и повече ).....
....Разбира се би могла да намериш и колеги ,предлагащи по-ниски цени ,но част от тях доста отдавна са се деквалифицирали.


Колега, извинявай но тези цени които си обявил, са доста надути. Не го казвам, за да те компрометирам или да се заяждам, но знам че много хора ще се демотивират да търсят логопедична помощ, поради финансови причини.
А дали някой  се е "деквалифицирал" не се определя от ниската такса.

В този дух на размисли искам да ви информирам, че от 2-3 години стана доста популярно да се предлагат логопедични занимания в детските градини срещу заплащане, като занятието трае около 20 мин, а таксата е до 5 лв. Не коментирам ефективността на тези занимания, нито кой ги води - просто информирам.
При повечето логопеди на частна практика може да си уговорите цена за занятие до 10лв, а в провинцията за много по-малко.
Има центрове, които са оборудвани с технически помощни средства за деца с различни невросоматични нарушения, с атрактивни образователни кътове за игра и кътове за ралаксация, които работят с по-високи цени, за да поддържат базите си.
 С най-добри чувства - logo5ka

# 41
Цитат на: Логопед
..
Не те разбира на български или на английски?Или и на двата езика?....
Не ме разбира и на двата езика. Предполагам, че грешката за това е наша, защото тогава нямаше кой да ми каже, че трябва да й говоря само на матерният език. Embarassed Започна да се заслушва въобще какво си говорим по между си чак сега, когато се роди малкото (на него говорим само на български)
Цитат на: Логопед
...Ако имаш възможност я изпрати за известно време в България и и уреди ежедневна терапия ....
За съжаление май не можем да направим този вариянт, защото тя ходи на предучилищна(не ми се иска да изпуска занятията Embarassed ), но и мисля че по-голямата трудност ще е да я оставя на баби и дядовци, защото тя почти не ги познава и не иска да стои само с тях Embarassed  Sad
Цитат на: Логопед
...Билингвизмът –особенно активния-затруднява говорното и езиково развитие на децата в тази възраст.ще потърся най-добрия вариант да проведеш терапията сама и в домашни условия ,но това ще ми отнеме повече време.Ще ти напища и упражнения за Л и Р

За което ще бъда много благодарна

# 42
  • Мнения: 2 142
Идеята е страхотна!
Поздравявам и благодаря на инициаторите и специялистите, които са се отзовали по темата! Ще следя с огромен интерес.

# 43
  • София
  • Мнения: 6 569
Не зная дали е точно за тук но ето въпроса - едното от бебетата ми е с къса подезична връзка ( стига почти до върха на езика му). Засега не му пречи при ядене, гукане и крещене. Зная, че още е рано да се каже точно как ще се процерида нататък, но педиатъра ми каза, че първо ще започнем с упражнения за  "разтягянето" и удължаването й - въпросът от какава възраст. И ако се наложи хирург. интервенция пак каква е вързастта, горе долу . Благодаря!

# 44
Аз лично не съм убеден ,че точно натрупването в областта на фината моторика ще отключи говора и ще развие езиковата сфера ,но и това е възможно.
Определено ще получите по-бърз напредък ,ако се работи по програма ,изготвена и насочвана от специалист.


А това според вас отнася ли се за деца с диспраксия?
благодаря

Общи условия

Активация на акаунт