2. Дъщеря ми е на осем месеца и само крещи:) Аз не и се притеснявам много - то детето не може да вземе думата от мен и брат си, но кога всъщност е вече притеснително, ако не прави опити да казва каквото и да е? Мога ли с да я занимавам с някакви игри които да я подтикнат да говори и какви?
Започвам с отговорите. Ще помоля другите колеги да допълват.
1. Предполагам, че и "Ш" е в групата на трудно изговоримите .......
За Ж и Ш и Ч устните са силно издадени напред като хоботче,езикът е насочен назад и нагоре Съгласните "ш" и "ж" се учленяват с по-широк и кръгъл проход в сравниние със "с" и "з". Върхът на езика се приближава към горния край на алвеолите и крайната предна част на твърдото небце. Проходът се образува от предната част на езика, а същевременно средната и задната му част се издигат нагоре и с краищата се опират плътно до страните на цялото небце. Така в областта на алвеолите се образува тесен проход, а зад него по осевата линия на канала - сравнително широк. Издишната струя, като минава през прохода на алвеолите, образува особено нисък шум, който се засилва от големия резонатор пред мястото на стеснение и така се оформя характеристичният шум, присъщ на съгласните "ш" и "ж". Устните вземат участие в учленението като се протягат напред. Много по-важно е движението на краищата на устните навътре, при което се образува къс, широк и слабо закръглен устен отвор. Долната челюст също взема участие в учленението като се изтегля слабо напред. Езикът взема най-активно участие в учленението на "ш" и "ж". Ето защо за раздвижването му трябва се отделя достатъчно време и да се провеждат разнообразни упражнения.
Обясняваш и показваш правилната артикулаторна позиция като работите пред огледало ,за да привикне детето да има визуален самоконтрол.правите упражнения за подобряване тонуса на говорните органи ,участващи в учленението на дадения звук.Когато имаш чисто роизнасяне на ниво звук можеш да преминеш на ниво сричка ,дима и тн.
Не е добра идея да фиксираш грешно произнасяне на звука на ниво дума,защото така усилията ти отиват общо взето на вятъра.
Друго добро упражнение е да си скриеш устните зад лист хартия и да произнасяш думи със засегнатите звукове-ако упражняваш Ж избягваш думи ,в които има Ш,З,С,Ч,Ц-задачата на детето е да каже чува ли звук ?? в думата .Когато имаш звукът на ниво дума в чист вид минавай на стихчетата.
Л се появява ,ако въобще се появи ,в твърда позиция след 5-6 г.в. Отделно от това средата оказва огромно вляние по отношение произнасянето на този звук.
За малката найстина е още рано да се тревожиш.