Кога кръщаваме децата си:))

  • 9 578
  • 190
  •   1
Отговори
# 180
  • загубено
  • Мнения: 6 568
Синът ми го кръстихме сега на 4,7 год.

# 181
  • Мнения: 171
gergandi...благодарение на това, което си написала..на мен лично ми се изясниха доста неща, които си признавам, че наистина не ги знаех..  bouquet

# 182
  • Мнения: 3 146
О! Има редакция и тя не е чак толкова безпристрастна.
Преплитането на местните традиции с християнството е факт. В някои региони на страната, колкото и да е образован един свещеник, няма как да не се съобразява с местните традиции, ако иска да е близо до паството си. Все пак далеч не всички вярващи са богослови. Много хора на времето са приели и осмислили новата вяра чрез познатите им вярвания. Как да отблъснеш човек, който вярва искрено и съвсем добронамерено изразява вярата си с "традиционни ритуали", казвайки му, че са неканонични или дори езически. Ние все още се опираме на това което сме чували от майките и бабите си - "кое как се прави". Добре е да питаме и "защо" - ако след толкова поколения някой си спомня.

Анче, съвсем съм съгласна с теб и не искам да внасям дрязги в темата.

Само искам да отбележа, че сме 21 век и всеки в този форум ползва интернет, а в интернет има предостатъчно информация. Лошото е, че българските свещеници не си вършат работата и не катехизират. Има свещеници, които го правят, както и такива, които изповядват, но невежеството преобладава. Изобщо не е нужно миряните да са богослови, но за свещениците е повече от наложително, просто защото теи хора трябва според канона да се грижат за спасението на душите на онези, които са в света и не са отдадени изцяло на Бога - т.е. за душите на миряните.
Абсолютно съм съгласна, че християнството се преплита с местните езически традиции, което не означава, че смятам за правилно да се схваща основно нещо като тайнството кръщение като традиция. Не съм спряла никого да боядисва яйца, нито да си готви манджи на погребенията. Но тайнството е съвсем друго нещо.

Европа отдавна е секуларна, това е истината. България не е изключение, а и тук никога не сме имали твърде силно или сравнително неезическо християнство. Затова и през ум не би ми минало да обвинявам мамите тук или когото и да било, допреди 10 години и аз нищо не знаех по тези въпроси и зная, че изисква усилия да се образоваш по тях, затова и направих поста. Но не мога да премълчавам нещо в канона, само защото изглежда пристрастно. То не е, а си е зададено богословски.
И отново ще кажа - отговорни за положението са свещениците и никой друг. Защото едно е да знаеш и да се съобразяваш с местните обичаи (нещо, за което не съм чела да се практикува целенасочено в православието, а единствено в католицизма и по-специално при мисионерите от различните ордени, най-вече Йезуитския), а съвсем друго е да не знаеш - какъвто е случаят с огромната част от българските свещеници, които дори да са учили богословие, практически не са получили истинско богословско образование, понеже такова в България отсъства.

# 183
  • Мнения: 502
gergandi, много ти благодаря за обясненията!  bouquet Много подробно и любопитно си го написала. От къде черпиш историческите подробности, интересно ми стана. Богословие ли следваш?
И на мен ми е жал като гледам колко възможности за влияние имат свещениците ни, а не го използват. Няма душегрижителство, липсва мнение и авторитет по нещата, които вълнуват хората... Може би с времето нещата ще дойдат на място, дано.

# 184
  • Мнения: 3 146
gergandi, много ти благодаря за обясненията!  bouquet Много подробно и любопитно си го написала. От къде черпиш историческите подробности, интересно ми стана. Богословие ли следваш?

Има си написани исторически и теологически книги. Също така най-просто, което може човек да направи, е да си купи Катехизиса на БПЦ, който струва 5 лв и да прочете основните неща, които всеки православен християнин е длъжен да знае. То даже и в уикипедия (Не българската!!!) има доста добра информация, сайтове, например за историята на Съборите, където се решават всички тези основни спорове и т.н. Българските сайтове и книги са доста проблематични, затова не ги препоръчвам.

Не богословие, но много близко по предмет - история на средновековната философия. Просто проблемите и авторите са почти същите.

Освен това, аз съм католичка от източен обряз и на мен тези неща свещеника ми ги обясняваше най-подробно, въпреки че съм ги учила.

# 185
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 309
какво означава католичка от изрочен обряз?

# 186
  • Мнения: 502
gergandi, точно катехизиса на БПЦ не знам дали ще прочета, но съм си обещала да прочета поне Новия завет, а после и Стария евентуално, това е първото и задължително за всеки християнин от каквато и да е деноминация. Историята на Съборите е интересна, наистина.
Кой ти преподава по средновековна, да не е Цочо Бояджиев? Wink

# 187
  • Мнения: 3 146
gergandi, точно катехизиса на БПЦ не знам дали ще прочета, но съм си обещала да прочета поне Новия завет, а после и Стария евентуално, това е първото и задължително за всеки християнин от каквато и да е деноминация. Историята на Съборите е интересна, наистина.
Кой ти преподава по средновековна, да не е Цочо Бояджиев? Wink

Аз казах Катехизиса, понеже в него е обяснено сравнително просто - какво е Символът на вярата, какво означава молитвата Отче наш и елементарните задължения на миряните. Иначе, четенето на самата Библия, е нещо много сложно и не се очаква от миряните. Не е задължително да я прочетеш цялата изобщо!

Да, той ми е преподавал.

какво означава католичка от изрочен обряз?

хахаха, нищо не значи. Объркала съм се. "от източен обяд" исках да кажа... Embarassed

Последна редакция: ср, 09 сеп 2009, 20:58 от gergandi

# 188
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 309

какво означава католичка от изрочен обряз?

хахаха, нищо не значи. Объркала съм се. "от източен обяд" исках да кажа... Embarassed
мдааа и аз съм с правописна грешка...  Embarassed техническа.
исках да те попитам по същество какво значи от източен обряд?

# 189
  • Мнения: 3 146
мдааа и аз съм с правописна грешка...  Embarassed техническа.
исках да те попитам по същество какво значи от източен обряд?

Означава, че почти цялата теология, обредите (т.е. облуклото и задълженията на свещениците по време на литургията, храмовете и т.н.) са източни, например в нашата църква всичко изглежда като в православна. Единствената разлика е, че се подчиняваме на Римокатолическата църква и се числим към нея, т.е. признаваме първенството на папата по власт сред останалите патриарси. Другите католици са от западен обряд - това, което гледаме във филмите за мафията  Grinning Иначе, аз мога да си ходя в който обряд си искам, не съм задължена, тъй като съм католичка. В България в католическите манастири от източен обряд, които съществуват тук още отпреди създаването на Българската патриаршия, дори в момента са доста многочислени.


А, ето тук по-подробно за кръщението, без да се прекалява...
http://www.pravoslavieto.com/2/osnovi/faith_churh.htm#1%D0%9A%D1 … D0%BD%D0%B8%D0%B5

Последна редакция: чт, 10 сеп 2009, 00:10 от gergandi

# 190
  • Мнения: 2 047
   Като прочетох въпроса за кръщаване първо в съвета и се сетих, че първия път като бях кръстници ходихме първо в съвета  Rolling Eyes странно как съм забравила. Беше отегчителна, тип сватбена, церемония с характерния тембър, с който говорят там. Майката и детето седяха посредата на кръглата зала - Цветето в Пловдив - и роднините наоколо и някакви стандартни слова, накрая на детето даваха някаква паричка със символ.
  Мисля, че кръщенето в съвета ще да са го измислили в соц времето, за да избягнат съвсем всички по-желани църковни ритуали, но сега вече това не е необходимо, защото целият този ритуал е чисто църковен и това двойнствено присъствие е излишно.

Общи условия

Активация на акаунт